@article { author = {habibzadeh, elnaz and انصاری, رضا and esmaelian, majid}, title = {Identifying and Prioritizing Internal Organizational Factors Affecting Technological Learning - The Case of Mobarakeh Steel Company}, journal = {Journal of Technology Development Management}, volume = {4}, number = {1}, pages = {9-42}, year = {2016}, publisher = {Iranian Research Organisation for Science and Technology}, issn = {2008-5060}, eissn = {2345-444X}, doi = {10.22104/jtdm.2017.476}, abstract = {An important factor to enhance the ability of companies, particularly in developing countries, to obtain knowledge and technology and out of low-value problem of the industry, is technological learning. The aim of this study is to identify and prioritize internal factors affected technological learning. Group decision making is managers and experts involved in the development of technology in industrial engineering units of Mobarake Steel Company that are 11 person. In this research for identifying and screening the most important factors affecting technological learning, Fuzzy Delphi technique is used that five factors, “R&D capability”, “manufacturing capability”, “motivation system”, “education system” and “absorption capacity” were identified between nine factors then for separating sub factors to cause and effect and prioritizing them, Fuzzy DEMATEL is used that the sub factors of “supported top management”, “capability of human resources” and “formal and informal education programs” are placed in the first place to third. the software Excel and MATLAB for data analyzing are used. After the results are diagnosed reasonable and logical by experts, some strategies are also presented to apply this factors and accelerate technological learning.}, keywords = {Technological Learning,Internal Organizational Factors,Fuzzy Delphi,Fuzzy DEMATEL}, title_fa = {شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیر گذار بر یادگیری تکنولوژیک – مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه}, abstract_fa = {یک عامل مهم برای افزایش توانایی شرکت ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، جهت بدست آوردن دانش و تکنولوژی و خروج از معضل کم ارزش بودن صنایع، یادگیری تکنولوژیک است. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیرگذار بر یادگیری تکنولوژیک می باشد. گروه تصمیم، مدیران و کارشناسان درگیر در توسعه تکنولوژی واحد مهندسی صنایع شرکت فولاد مبارکه است که شامل 11 نفر بودند. در این پژوهش برای شناسایی و غربال گری مهم ترین عوامل موثر بر یادگیری، تکنیک دلفی فازی استفاده شد که پنج عامل "توانمندی انجام فعالیت های R&D"، "توانمندی تولید"، "سیستم انگیزشی"، "سیستم آموزشی" و "ظرفیت جذب" از بین نه عامل، شناسایی شدند. سپس برای تفکیک زیر عامل ها به علت و معلول و اولویت بندی آنها، تکنیک دیمتل فازی بکار گرفته شد که زیر عامل های "حمایت مدیریت عالی"، "قابلیت نیروی انسانی" و "برنامه های آموزشی رسمی و غیر رسمی" در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. از دو نرم افزار Excel و MATLABنیز برای تحلیل داده ها استفاده شد. بعد از اینکه نتایج مورد تایید کارشناسان و خبرگان، قرار گرفت، راه کارهایی نیز جهت اعمال این عوامل و تسریع یادگیری تکنولوژیک ارائه گردید.}, keywords_fa = {یادگیری تکنولوژیک,عوامل درون سازمانی,دلفی فازی,دیمتل فازی}, url = {https://jtdm.irost.ir/article_476.html}, eprint = {https://jtdm.irost.ir/article_476_4796fb32c3d6ea9dec2e47997635ca77.pdf} }