@article { author = {Jafari, Seyed Mohammadbagher and Mohammadi Doorbash, Zahra and Mirzaei, Ashraf}, title = {The impact of organizational inertia on innovation and innovation on performance}, journal = {Journal of Technology Development Management}, volume = {6}, number = {4}, pages = {153-175}, year = {2019}, publisher = {Iranian Research Organisation for Science and Technology}, issn = {2008-5060}, eissn = {2345-444X}, doi = {10.22104/jtdm.2019.3227.2114}, abstract = {In today's competitive world, business model design becomes an important source of firm innovation. Business model innovation refers to the creation or reinvention of existing business models by proposing new value propositions, designing novel value-creation systems, and building original value-capturing mechanisms. However, inertia to change is a major barrier to adopt the innovative business model in organizations and its role have not been investigated completely yet. The purpose of this study is to investigate the impact of organizational inertia on innovative activities and role of these activities on firm performance. This research is an applied and descriptive survey. The study population consists of companies operating in the information technology industry in the city of Tehran. Data were collected from 160 companies using judgment sampling methods. The hypotheses were tested using structural equation modeling. The findings showed organizational inertia has a negative relationship with open innovation and business model innovation; open innovation and business model innovation have a positive effect on the performance and also the negative impact of organizational inertia on the firm's performance has been rejected.}, keywords = {Organizational Inertia,Open Innovation,Business Model Innovation,Innovative Activities,Firm Performance}, title_fa = {تاثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد}, abstract_fa = {در دنیای رقابتی امروز، طراحی مدل کسب‌وکار جدید به‌عنوان منبع مهمی برای نوآوری شرکت‌ها است. نوآوری در مدل کسب‌وکار، ایجاد و یا بازسازی مدل‌های کسب‌وکار موجود به‌واسطه‌ی پیشنهاد گزاره‌های ارزشی جدید، طراحی سیستم‌های ایجاد ارزش جدید و ساخت مکانیزم کسب ارزش اصلی است. با این‌وجود اینرسی مقاوم در مقابل تغییر در بیشتر سازمان‌ها وجود داشته و مانع به‌کارگیری مدل‌های کسب‌وکار نوآور در سازمان می‌شود که کمتر این موضوع مورد توجه قرارگرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر فعالیت‌های نوآورانه و نقش این فعالیت‌ها برعملکرد شرکت است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و برحسب روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل شرکت‌های فعال در صنعت فن‌آوری اطلاعات در شهر تهران بوده است. داده‌های پژوهش از 160 شرکت به روش هدفمند به عنوان نمونه جمع‌آوری شد و فرضیه‌های پژوهش با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اینرسی سازمانی با نوآوری باز و نوآوری در مدل کسب‌وکار رابطه منفی دارد و نوآوری باز و نوآوری در مدل کسب‌وکار بر عملکرد تأثیر مثبت دارد.}, keywords_fa = {اینرسی سازمانی,نوآوری باز,نوآوری مدل کسب و کار,فعالیت‌های نوآورانه,عملکرد سازمانی}, url = {https://jtdm.irost.ir/article_785.html}, eprint = {https://jtdm.irost.ir/article_785_1250a729f7515f40dfe16be209458903.pdf} }