%0 Journal Article %T تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه و عوامل موثر بر ابعاد مختلف آن (مورد مطالعه: صنعت خودرو) %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A جعفرنژاد, احمد %A الفت, لعیا %A مختارزاده, نیما %A الیاسی, مهدی %A آهنگری, سعیده السادات %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 6 %N 2 %P 9-48 %! تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه و عوامل موثر بر ابعاد مختلف آن (مورد مطالعه: صنعت خودرو) %K اتحادهای استراتژیک فناورانه %K خلق مشترک ارزش %K تصاحب ارزش %K روش بهترین-بدترین فازی %R 10.22104/jtdm.2018.2964.1999 %X امروزه باتوجه به پیچیدگی و عدم‌قطعیت بالا در محیط کسب‌وکار، نیاز به پیوستن به اتحادهای استراتژیک علی-الخصوص در جهت توسعه فنی و فناوری یا انتقال تکنولوژی، به‌عنوان منبع نوآوری و کسب مزیت‌رقابتی بیش از گذشته احساس می‌شود. اما مطالعات متعدد نرخ بالای شکست در این نوع اتحادها را نشان می‌دهد. اتحاد زمانی موفق است که هم بنگاه‌های مشارکت‌کننده، به‌طور مشترک ارزشی را خلق نمایند و هم هرکدام از طرفین سهم خود از اتحاد را تصاحب کند. اما چالش اصلی درهنگام تصاحب ارزش به‌وجود می‌آید. در این مقاله "تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه" به‌عنوان یکی از عوامل مهمِ تاثیرگذار بر موفقیت یا عدم‌موفقیت این نوع اتحادها مورد بررسی قرارگرفته و به‌عنوان "مجموع ارزش اختصاصی بنگاه از اتحاد به‌علاوه سهم بنگاه از ارزش مشترک خلق‌شده" تعریف شده است. پس از مرور ادبیات و شناسایی عوامل موثر بر ابعاد ارزش تصاحب‌شده، به بررسی میزان اهمیت هریک از این عوامل با روش بهترین-بدترین فازی در صنعت خودروسازی کشور پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که ظرفیت جذب، قدرت چانه‌زنی و تجربه عمومی قبلی بنگاه بااهمیت‌ترین عوامل اثرگذار بر تصاحب ارزش در اتحادهای استراتژیک فناورانه است و بنگاه‌ها باید برای کسب ارزش بیشتر از یک اتحاد بر این عوامل تمرکز داشته باشند. %U https://jtdm.irost.ir/article_747_831550f1f94dfd889051b27501ede828.pdf