%0 Journal Article %T شناسایی پیشران‌های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد فراترکیب %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A کشاورز, سهیلا %A تقوا, محمدرضا %A کرد, حامد %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 7 %N 3 %P 149-172 %! شناسایی پیشران‌های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد فراترکیب %K کارآفرینی دیجیتال %K فراترکیب %K آنتروپی شانون %K فناوری اطلاعات و ارتباطات %K کسب‌وکار الکترونیک %R 10.22104/jtdm.2020.3367.2161 %X بستر فناوری اینترنت، راه‌اندازی و ایجاد کسب‌وکارهای کارآفرینانه دیجیتالی را ساده‌تر و سریع‌تر نموده است. پیاده­سازی این نوع کسب‌وکارها در ایران کُند است و از طرفی تاکنون پژوهشی به‌صورت جامع عوامل موفقیت این نوع کسب‌وکارها را بررسی نکرده است؛ بنابراین، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی پیشران‌های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با روش کیفی فراترکیب است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های کیفی به شمار می‌رود. برای شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به کمک روش فراترکیب، تعداد 311 مقاله بررسی شد که از میان آن‌ها 36 مقاله برای تجزیه‌وتحلیل نهایی استفاده شدند. در این پژوهش، ابتدا 28 شاخص موفقیت کارآفرینی دیجیتالی شناسایی و در 3 مقوله و 7 مفهوم طبقه‌بندی شدند. پس از استخراج شاخص‌ها با استفاده از روش کیفی فراترکیب، برای تعیین وزن شاخص‌ها از روش آنتروپی شانون، استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که شاخص نحوه بازاریابی و ارتباط با مشتریان در فضای مجازی با ضریب اهمیت 066/0 رتبه اول و شاخص‌های زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ پذیرش کارآفرینی دیجیتالی در سازمان، رتبه‌های دوم و سوم را به‌عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به خود اختصاص می­دهند. %U https://jtdm.irost.ir/article_897_43ae9bca0e86385483f7cb754a89d328.pdf