ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و رتبه بندی شاخصهای ارزشگذاری فناوری در صنعت خودرو
پژوهش حاضر به شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ارزش فناوری، در مبادلات خرید یا اعطای امتیاز فناوری میپردازد. نگارندگان، پس از انجام مطالعات اکتشافی در زمینهی مدلهای ارزشگذاری فناوری و بررسی پیشینهی پژوهشی مربوط به این موضوع، مجموعهای نسبتاً جامع از شاخصهای ارزشگذاری فناوری را شناسایی نمودند. سپس، با استفاده از جمعآوری نظرات خبرگان و تحلیل دادهها به وسیلهی آزمونهای دو جملهای و فریدمن، ضرایب اهمیت این شاخصها را از دید خریداران فناوری در صنعت خودرو، تعیین کرده و آنها را رتبهبندی نمودهاند. یافتهها نشان داد که شاخصهای مربوط به بعد منفعت و بعد شرایط مندرج در قرارداد، بیشترین اهمیت را در برآورد ارزش فناوری داشتهاند. در نهایت، با استفاده از ضرایب شناسائی شده، یک نمونهی واقعی ارزشگذاری شد. ارزشگذاران فناوری و تدوینکنندگان قراردادهای مبادلهی فناوری، به طور عام، و دستاندرکاران صنعت خودرو، به طور خاص، میتوانند از نتایج و یافتههای این پژوهش استفاده نمایند.
https://jtdm.irost.ir/article_134_24e62b0fe9ac3330009a90bd9f972595.pdf
2014-08-23
9
28
10.22104/jtdm.2014.134
ارزشگذاری
قیمت گذاری
دارایینامشهود
رتبهبندی
شاخصهای ارزشگذاری فناوری
سید حبیب الله
طباطبائیان
taba@tsi.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
جلیل
غریبی
jalil_int@yahoo.com
2
دانشگاه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم)
یکی از ملزومات عملکرد موفق سازمانها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI)است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز است. به همین منظور عوامل اصلی تاثیر گذار بر نوآوری باز در دو بعد عوامل درونی(ساختار و فرایند، مالی وکارکنان) و عوامل بیرونی(همکاری با رقبا، ارتباط با مشتریان، عوامل سیاسی/قانونی و ارتباط با دانشگاه) در نظر گرفته شده اند.این تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از شاخه توصیفی-همبستگی می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه می باشد که بین 100نفر از خبرگان مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع وعلوم با روش نمونه گیری تصادفی آزمون شده است. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار PLS تجزیه وتحلیل گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد همه ابعاد شناسایی شده از عوامل درونی و بیرونی، بر پیاده سازی نوآوری باز تاثیر دارد.
https://jtdm.irost.ir/article_135_800b8ddf1ca0028effbe5165811e702b.pdf
2014-08-23
29
46
10.22104/jtdm.2015.135
نوآوری
مدل های نوآوری
مدل های نوآوری باز
نوآوری باز
قاسم
رمضانپور نرگسی
ghasem_nargesi@yahoo.com
1
استادیار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
علی
داوری
alidavari2010@yahoo.com
2
استاردیار دانشکده کارآفرینی؛ دانشگاه تهران
AUTHOR
راحله
افراسیابی
r.afrasiabi@ut.ac.ir
3
دانشجوی کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
بهار
زرگران یزد
baharzargaranyazd@gmail.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه چارچوبی برای ارزیابی و توسعه قابلیت نوآوری از طریق رویکرد پویایی سیستم (مورد مطالعه: شرکت متالوژی پودر مشهد)
قابلیت نوآوری محرک اصلی نوآوری و رقابتپذیری شرکتها در محیط کسبوکار امروز است. شرکتها برای بهبود مداوم نوآوری بایستی دائماً وضعیت و چگونگی برهم کنش میان توانمندسازها و نتایج نوآوری را تحلیل نمایند. تحقیق حاضر چارچوبی پویا برای بررسی روابط علّی میان توانمندسازهای قابلیت نوآوری (رهبری، استراتژی نوآوری، کارکنان، شراکتها و منابع، و فرآیند نوآوری) و همچنین نتایج موردانتظار آنها (مشتری، کارکنان، سازمان و عملکرد کلی شرکت) ارائه کرده که در یک شرکت تولیدی موردمطالعه قرار گرفتهاست. از تلفیق روش دیماتل که یک ابزار تحلیل چندمعیاره است با مدلسازی پویایی سیستم، مدل پویای قابلیت نوآوری ایجاد گردید. روابط و شدت نفوذ بین عناصر اصلی مدل به کمک روش دیماتل استخراج شده و از طریق پیشفرض تأثیر فزایندهی توانمندسازها بر رخداد نتایج نوآوری، مدلسازی صورت پذیرفت. نتایج شبیهسازی مدل دو توانمندساز کارکنان و استراتژی نوآوری را بهعنوان حوزههای نیازمند بهبود معرفی نمود. در نتیجه نیز سناریوهای خطمشی شرکت نشان دادند که تلاش بیشتر برای بهبود توانمندساز کارکنان باعث ارتقاء سطح بلوغ قابلیت نوآوری در مدت زمان کوتاهتری میشود.
https://jtdm.irost.ir/article_137_855e4f72b114feec40581723da5bfc87.pdf
2014-08-23
47
78
10.22104/jtdm.2015.137
بلوغ قابلیت نوآوری
روش دیماتل (DEMATEL)
مدلسازی پویایی سیستم
محمد حسن
بچاری صالحی
mohamadhassanbachari@gmail.com
1
دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
مصطفی
کاظمی
kazemi@ferdowsi.um.ac.ir
2
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
علیرضا
خوراکیان
a.khorakian@um.ac.ir
3
دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نگاشت دانشی روش رگ گشایی شریان های کرونری با استفاده از نگاشت شناختی فازی
یکی از روشهای درمان نارسایی قلبی، رگگشایی شریانهای کرونری است که موفقیت آن امید به زندگی در بیمار را افزایش داده، بیمار را به زندگی عادی برمیگرداند. هر ساله بخشی از دانش تولید شده در پژوهشهای رگگشایی شریانهای کرونری بهصورت مقاله علمی ارایه می شود. استخراج دانش نهفته در این مقالات دسترسی به دانش ضمنی این زیرشاخه از دانش را تسهیل کرده، تصویری جامع از دانش آن ارائه میکند. هدف این تحقیق استخراج دانش ضمنی در مقاله-های حوزۀ رگگشایی عروق کرونری است. برای این منظور از نگاشت دانش استفاده می شود که ابزاری ترسیمی برای نمایش اجزای مختلف دانش در یک حوزه و روابط دانشی بین مفاهیم مختلف آن است. پژوهش پیشرو با رویکرد متنکاوی و براساس تحلیل همرخدادی مفاهیم به استخراج روابط دانشی علّی بین مفاهیم رگگشایی شریانهای کرونری در چکیده مقالات 20 ساله این مبحث پرداخته و نگاشت دانشی این زیرشاخه دانش را ارائه کرده است. نتایج پژوهش نشاندهنده ساختار دانشی روش رگگشایی شریانهای کرونری است. به عنوان مثال، در نگاشت استخراج شده تاثیر کوکائین بر انفارکتوس قلبی استخراج شده که میتواند مبنایی برای تحقیقات بیشتر در حوزه پزشکی باشد. تفسیر و تحلیل نگاشت استخراج شده از رگگشایی عروق کرونری میتواند نتایج ارزشمندی برای جامعه پزشکی داشته باشد.
https://jtdm.irost.ir/article_138_a2302893c01ba8020b8c64df5034049b.pdf
2014-08-23
79
106
10.22104/jtdm.2015.138
نگاشت دانش
روابط علّی
تحلیل همرخدادی مفاهیم
نگاشت شناختی فازی
روش رگ گشایی شریان های کرونری
سمیرا
کرانی
samira.korani@yahoo.com
1
کارشناس ارشد مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران
AUTHOR
محمد مهدی
سپهری
mehdi.sepehri@gmail.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
LEAD_AUTHOR
توکتم
خطیبی
toktam.khatibi@modares.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل سازمانی موثر بر انتخاب روش دستیابی به تکنولوژی در سازمان های تکنولوژی محور ایران
چکیده:تحقیق حاضر به مطالعه اثر عوامل درون سازمانی بر انتخاب روش مناسب کسب فناوری؛ شامل تحقیق و توسعه درونی، همکاری و خرید میپردازد. این عوامل شامل منابع درونی سازمان، ظرفیت جذب سازمان، تجارب موفق گذشته سازمان در هر یک از روش های سه گانه کسب فناوری و اندازه سازمان هستند. یازده فرضیه معرفی، استدلال وبا استفاده از روش های آماری آزموده میشود. براساس یک مطالعه میدانی در بین 63 سازمان فناوری-محور ایرانی نتایج زیر بدست آمد: تمایل سازمانها به تحقیق و توسعه درونی متاثر از سه عامل سطح منابع فناورانه ، حسن شهرت و اندازه سازمان است. سطح منابع انسانی سازمان، مقدار ظرفیت جذب سازمان و تجارب موفق گذشته سازمان در همکاری دارای اثر مثبت و سطح منابع فناورانه سازمان دارای اثر منفی بر تمایل سازمانها به همکاری هستند. و بالاخره دوعامل اندازه سازمان و تجارب موفق گذشته سازمان در خرید فناوری تمایل سازمانها برای خرید را افزایش میدهد.
https://jtdm.irost.ir/article_139_aba675974b68b61e0bb2c0a510251ced.pdf
2014-08-23
107
135
10.22104/jtdm.2015.139
روشهای دستیابی به فناوری- منابع درونی سازمان
ظرفیت جذب
روش های آماری
آزیتا
کرمی پور
akaramipour@yahoo.com
1
مدرس دانشگاه
LEAD_AUTHOR
دومینیک
ژولی
2
AUTHOR
وینسنت
بولی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اولویت کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو با مدل تصمیم گیری فازی ترکیبی
فناوری نانو کاربردهاى گوناگونی در صنایع خودرو دارد و کمک به سرمایهگذاران جهت اولویت آنها برای کسب سهم اندکی از آن بازار و توسعهی این فناوریها اهمیت دارد. مسئله تحقیق این است که اولویت این فناوریها در صنایع خودرو بر اساس مدل ترکیبی تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FMCDM) چگونه است. ابتدا با انجام تحقیقات مقدماتی و مستندات علمی، معیارهای مهم در اولویتبندی مهمترین کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو استخراج و با اعمال نظر اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت خودروسازی برای غربالگری، معیارهای دارای وزنهای اعشاری و فازی بیشتر انتخاب گردید. سپس با نظرسنجی تعداد 10 نفر از خبرگان و تجزیهتحلیل داده با کمک نرم افزار EXCEL و حل روش FDEMATEL نتایج نشان داد که معیار "شایستگی فناوری" تاثیرگذارترین و "پتانسیل توسعه فناوری" تأثیرپذیرترین می باشد. هم چنین بر اساس روش ترکیبی ANP بر اساس DEMATEL (DANP) معیار "ریسک مالی" بیشترین اهمیت را برای انتخاب فناوری کسب کرد. در نهایت حل روش FVIKOR نشان داد که کاربرد فناوری نانو در بخش "مواد نانوساختار/ نانوکامپوزیت/ نانوذرات" و "پوشش کاربردی و روانکاری" هردو اولویت اول را کسب کردند. این نتایج میتواند به تصمیمگیرندگان در بهبود اولویتها، سرمایه گذاری و برنامهریزی استراتژیک کمک کند.
https://jtdm.irost.ir/article_140_b3b4b4d4476cdecb24fa3e84629df45f.pdf
2014-08-23
137
160
10.22104/jtdm.2015.140
فناوری نانو
صنایع خودرو
FMCDM
ANP بر اساس DEMATEL (DANP)
محمود
مدیری
mahmoudmoudiri@gmail.com
1
عضو هئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
AUTHOR
مریم
میرزائی خاکی
mirzaei.kh@gmail.com
2
دانشگاه آزاد تهران جنوب
AUTHOR
حامد
کریمی شیرازی
hamedkarimishirazi@gmail.com
3
دانشگاه آزاد
LEAD_AUTHOR