ORIGINAL_ARTICLE
نظریهپردازی یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بینالمللی صنعت نفت ایران
یادگیری بینسازمانی بهعنوان یکی از منابع اصلی کسب و توسعۀ دانش سازمانی مطرح است. کشورهای در حال توسعه، به دلیل ظرفیت مالی، مدیریتی و تکنولوژیکی محدود خود، از مشارکت شرکتهای توانمند خارجی در انجام پروژههای زیربنایی خود بهره میبرند. این امر فرصتهای فراوانی را برای یادگیری و انتقال قابلیتهای مختلف مانند قابلیت مدیریت پروژه از شرکتهای خارجی فراهم میکند. این تحقیق با رویکردی استقرایی و با استفاده از استراتژی نظریۀ زمینه ای، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری بین سازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه، رابطۀ بین این عوامل را در قالب شش قضیه حکمی و یک مدل مفهومی، تبیین نموده است. بر اساس یافتههای پژوهش، یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه مستلزم توجه به «عزم شرکت داخلی به یادگیری بینسازمانی» بهعنوان مقولۀ مرکزی و سطح قابلیتهای شرکت خارجی در مدیریت پروژه، تمایل شرکت داخلی به رشد و توسعۀ قابلیتهای خود در مدیریت پروژه و الزام کارفرما به پیادهسازی فرآیندهای مدیریت پروژه بهعنوان پیشنیازهای یادگیری بینسازمانی است. ظرفیت یادگیری شرکت داخلی، ظرفیت یاددهی شرکت خارجی و ارتباط و تعامل دو شرکت شرایط بسترساز یادگیری هستند که از طریق بهکارگیری سازوکارهای مناسب یادگیری بینسازمانی، بر میزان یادگیری بینسازمانی قابلیتهای ملموس و ناملموس مدیریت پروژه مؤثر واقع میشود.
https://jtdm.irost.ir/article_395_5fce92bac5f597ef56fd8c177dfbb0c2.pdf
2016-02-20
9
44
10.22104/jtdm.2016.395
یادگیری بینسازمانی
قابلیتهای مدیریت پروژه
توسعۀ قابلیتهای سازمانی
نظریۀ زمینه ای
مجتبی
عزیزی
azizi.pm@modares.ac.ir
1
دانش آموخته و استادیار دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
محمد حسین
صبحیه
sobhiyah@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس، گروه مدیریت پروژه و ساخت
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی یک مدل ارزش گذاری دانش فنی برای فن بازارها
اقتصاد دانش بنیان را می توان نوعی از اقتصاد تصور کرد که در آن تولید و بهره برداری از دانش نقش عمده ای در ایجاد ثروت ایفا می کند. آنچه در این چارچوب اهمیت پیدا می کند؛ تجاری سازی طرح ها و ایده های نوآورانه و دانشبنیان است. در این مقاله سعی بر آن است که بر اساس مبانی نظری و مطالعات انجام شده در زمینه ارزش گذاری دانش فنی، یک مدل ارزش گذاری برای فن بازارها به عنوان یکی از ارکان بازار فناوری و محلی ارائه گردد تا معاملات فناوری میان دو گروه عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری، انجام گیرد. این مدل مبتنی بر یک رویکرد ترکیبی و بر مبنای تجربیات و ابتکار افراد باسابقه در این حوزه ارائه و بر اساس منطق تئوری برخاسته از داده ها بسط داده شده است. بر این اساس، در مدل ارائه شده، ارزشگذاری دانش فنی در فن بازارها بر مبنای دو دسته عوامل قبل از ورود و بعد از ورود به بازار انجام شده و ارزش گذاری نهایی بصورت ترکیبی وزنی از ارزش گذاری قبل از ورود به بازار و بعد از ورود به بازار ارائه شده است. برای تایید مدل، یک مورد ارائه شده در فن بازار (کربنات باریم) مورد ارزشگذاری قرار گرفته و نتایج به دست آمده توسط خبرگان تأیید شده است.
https://jtdm.irost.ir/article_397_2a76e3db44532b6f0453b7aae51b9e33.pdf
2016-02-20
45
80
10.22104/jtdm.2016.397
ارزش گذاری
دانش فنی
فن بازار
سید سپهر
قاضی نوری
ghazinoory@gmail.com
1
دانشیار/ دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
رجب زاده قطرمی
alirajabzadeh@modares.ac.ir
2
دانشیار/دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
پریسا
مودت
pa.mavaddat@gmail.com
3
دانشجو/دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل شکاف نظام مارپیچ سه گانه در صنعت دفاعی کشور
نگرش نظاممند مارپیچ سهگانه، تعاملات بین صنعت، دانشگاه و دولت را در قالب یک نظام نوآوری ترکیب کرده و مفاهیم ساختاری و کارکردی در تئوری نظامهای نوآوری را دربر میگیرد. در این پژوهش، تلاش شده است ضمن بررسی رویکرد نظاممند مارپیچ سهگانه، به تحلیل شکاف ابعاد این نظام در صنعت دفاعی کشور پرداخته شود . جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان آگاه سه حوزه دانشگاه، صنعت و دولت در صنعت دفاعی کشور میباشند که از بین آنها 30 نفر جهت نظرخواهی تعیین شدند. در این پژوهش به منظور بررسی معنادار بودن تفاوت بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود از آزمون t استیودنت نرم افزار SPSS و نمودار عنکبوتی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین میانگین وضعیت موجود (ادراکات پاسخ دهندگان) و میانگین وضعیت مطلوب (انتظارات پاسخ دهندگان) تفاوت معناداری وجود دارد. و میزان شکاف در خصوص کارکردهای نظام مارپیچ سه گانه از سایرین بیشتر می باشد که نیازمند توجه جدی تر به این حوزه می باشد.
https://jtdm.irost.ir/article_406_ae77eddef66472070c0e0ee24da9a2f4.pdf
2016-02-20
81
110
10.22104/jtdm.2016.406
اقتصاد دانشبنیان
مارپیچ سهگانه
نظام مارپیچ سهگانه
تحلیل شکاف
فرشاد
مومنی
ateyeh.safardoust@yahoo.com
1
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی
AUTHOR
عاطیه
صفردوست
atiyeh.safardoust@gmail.com
2
دانشجو
LEAD_AUTHOR
مریم
محمد روضه سرا
maryamrozesara@gmail.com
3
دانشجوی دکتری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سناریوپردازی آینده صنعت نرم افزارهای کاربردی در ایران با رویکرد آینده پژوهی
چکیده هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی صنعت نرم افزارهای کاربردی در ایران میباشد. به منظور تدوین و طراحی سناریوهای پیش روی این صنعت در آینده، مهمترین عامل شناسایی عدم قطعیت های کلیدی است. بدین منظور عدم قطعیت های کلیدی موجود در فضای فناوری نرم افزار در ایران شناسایی شده و با استفاده از روش سناریونویسی به توصیف و تشریح آینده ی این صنعت پرداخته میشود. این کار با انجام دو مرحله مرور ادبیات در مقالات و اخبار فناوری های نوین دنیا و همچنین مصاحبه با خبرگان صورت گرفت. در مرحله اول ابتدا پیشران های موثر بر آینده نرم افزارهای کاربردی در ایران مشخص شد که پس از مصاحبه با خبرگان، در نهایت سه عدم قطعیت برای بررسی تعیین و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد و ماتریس اثرات متقابل چهار سناریو مشخص گردید. در پایان نیز سناریوها با توجه به خروجی های ارائه شده و پس از صحه گذاری و اعتبارسنجی توسط خبرگان استخراج گردید و به هر کدام پرداخته شد . کلمات کلیدی: آینده پژوهی، سناریو نویسی، فناوری نرم افزار، عدم قطعیت
https://jtdm.irost.ir/article_410_d526039ccc50db2c4f1012fd4ca45989.pdf
2016-02-20
111
138
10.22104/jtdm.2016.410
کلمات کلیدی: آینده پژوهی
سناریو نویسی
فناوری نرم افزار
عدم قطعیت
شهرام
شکوری
shahram.sh50@gmail.com
1
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت
LEAD_AUTHOR
علی
بنیادی نائینی
bonyadi@iust.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر روش کسب دانش بر نوآوری کارآفرینان در کسبوکارهای حوزه صنعت کشاورزی مورد مطالعه: کسبوکارهای گلخانهای شهر پاکدشت
در این پژوهش تأثیر روش کسب دانش بر شکلگیری نوآوریهای کارآفرینان ایرانی در کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای بررسی شدهاست. پژوهش از منظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. گردآوری اطلاعات با پرسشنامهای با پایایی 84/0 انجام شد. مؤلفههای کسب دانش، هوشیاری کارآفرینانه، و نوآوری کارآفرینان بررسی شدند. برای جامعه آماری 600 نفره صاحبان و مدیران کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای در شهرستان پاکدشت استان تهران، 234 نفر حداقل تعداد نمونه محاسبه شد. از تعداد 270 پرسشنامه توزیع شده 247 پرسشنامه پاسخ داده شد. دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS و نرمافزارPLS2 Smart با استفاده از معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد روشهای کسب دانش، به ترتیب اهمیت شامل: رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، به میزان قابلتوجهی بر نوآوری کارآفرینان جامعه آماری مورد بررسی مؤثرند؛ و این تأثیر از طریق متغیر واسطهای هوشیاری کارآفرینانه، تعدیل میشود. کسب دانش از رویههای مدیریت بیشترین تأثیر را بر نوآوری کارآفرینان داشت و کسب دانش از شبکههای اجتماعی، بر نوآوری کارآفرینان بیتأثیر بود. بین افراد با سنین مختلف و تحصیلات متفاوت، از نظر هوشیاری کارآفرینانه و نوآوری، تفاوت معناداری وجود دارد.واژگان کلیدی: روشهای کسب دانش، رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، نوآوری کارآفرینان، هوشیاری کارآفرینانه
https://jtdm.irost.ir/article_411_521e9bc5eabde6112f0a41688799bdd2.pdf
2016-02-20
139
164
10.22104/jtdm.2016.411
روشهای کسب دانش
رویه های مدیریت
آموزش و یادگیری
نوآوری کارآفرینان
هوشیاری کارآفرینانه
علی حسین
کشاورزی
alihossien@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی / دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
سعید
صفری
safari_saeed@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی / دانشگاه شاهد
AUTHOR
صادق
خوشخو تیتکانلو
sadegh.khoshkho@gmail.com
3
کارشناس ارشد / دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرآیند کارآفرینی الکترونیکی در ایران؛ موانع وچالش ها
علیرغم بحران های اقتصادی ناشی از جهانیشدن بازارها و فشار رقابت، کسبوکارهای آنلاین در دنیا روزبهروز گسترش مییابند و بستر فناوری اینترنت راهاندازی و ایجاد آن را سادهتر و سریعتر نموده است. اما گسترش این کسبوکارها در ایران بسیار کند است، چراکه یک کارآفرین الکترونیکی در ایران نمیداند برای راهاندازی کسبوکار اینترنتی خود- از مرحله ایده تا راهاندازی کسبوکار- چه اقداماتی را باید انجام دهد و با موانع و مشکلات جدی در این فرایند مواجه است. این پژوهش کیفی به شناسایی موانع و محدودیتهای راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی در ایران بر اساس مدل کارآفرینی سایبری میپردازد. 12 کارآفرین الکترونیکی از روش نمونهگیری گلوله برفی برای مشارکت در فرایند جمعآوری دادهها انتخاب شدند. دادههای جمعآوریشده از مصاحبهی عمیق به روش تحلیل محتوا و تکنیک تم و با استفاده از نرمافزار اطلس تیآی تحلیل گردید. با تجزیهوتحلیل دادههای پنج مرحله اصلی فرایند کارآفرینی الکترونیکی، شامل تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکانسنجی و راهاندازی 19 مقوله و 49 مؤلفه (موانع و مشکلات) استخراج شد. همچنین یافتهها نشان داد مولفة ارزیابی و نوآوری باید در تمامی مراحل فرآیند کارآفرینی الکترونیکی موردتوجه قرار گیرد. بنابراین چارچوب ارائهشده در این تحقیق بهعنوان مبنایی برای تمامی ذینفعان، بخصوص دولت و محیط کسبوکار برای حل مشکلات و موانع رشد و توسعه کارآفرینی الکترونیکی در ایران خواهد بود.
https://jtdm.irost.ir/article_415_3a90f252df87001525503529e8c70dd6.pdf
2016-02-20
165
188
10.22104/jtdm.2016.415
کسبوکارهای اینترنتی
کارآفرینی سایبری
موانع و چالش ها
ایران
زهرا
زارع میرک آباد
rosi.zare@gmail.com
1
دانشجو
LEAD_AUTHOR
روح الله
نوری
rnoori@khu.ac.ir
2
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
AUTHOR