سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
واکاوی پنجره های فرصت یادگیری فناورانه در صنایع با محصولات و سامانه های پیچیده در کشورهای متاخر: صنعت توربین های گازی در ایران
9
40
FA
مصطفی
صفدری رنجبر
دکتری مدیریت تکنولوژی-دانشگاه علامه طباطبائی
mostafa.safdary@ut.ac.ir
حسین
رحمان سرشت
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
hrahmanseresht2007@gmail.com
منوچهر
منطقی
استاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر
manteghi@ut.ac.ir
سید سروش
قاضی نوری
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
ghazinoori@atu.ac.ir
10.22104/jtdm.2019.3085.2058
طی دهه های گذشته موضوع محصولات و سامانه های پیچیده در کشورهای متاخر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. با این حال، واکاوی یادگیری و همپایی فناورانه در این صنایع از منظر پنجره های فرصت مغفول مانده است. حتی پژوهش هایی که از دیدگاه پنجره های فرصت برای تببین پدیده هایی همچون چرخه های همپایی بهره گرفته اند تمایزی میان محصولات و سامانه های پیچیده با محصولات مصرفی با سیستم تولید انبوه قائل نشده اند. بنابراین، پژوهش حاضر با بهره گیری از رویکردی کیفی و استراتژی مطالعه موردی به واکاوی پنجره های فرصت در صنعت توربین های گازی در ایران به عنوان یک صنعت با محصولات و سامانه های پیچیده پرداخته است. بعلاوه، این پژوهش با مقایسه پنجره های فرصت صنعت توربین های گازی در ایران با پنج صنعت منتخب به شناسایی تشابهات و تمایزات میان آنها اقدام کرده است. یافته های این پژوهش بیانگر آن است که ترتیب پنجره های فرصت در صنعت توربین های گازی در ایران بدین صورت است: پنجره بازار داخلی، پنجره سیاست ها، یادگیری فناورانه و پنجره بازار خارجی به صورت محدود. یافته های این پژوهش با در نظر گرفتن رژیم فناورانه و بازار خاص محصولات و سامانه های پیچیده قابل توضیح است.
پنجره های فرصت,رژیم فناورانه,رژیم بازار,محصولات و سامانه های پیچیده,توربین های گازی
https://jtdm.irost.ir/article_758.html
https://jtdm.irost.ir/article_758_31851d4ebda33ca8940cea43c208e3b9.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
ارائه مدل سیستمی اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران
41
70
FA
بهزاد
صفائی
دانشجوی دکترای مدیریت سیستم‏ها، بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
behzad.safaei@gmail.com
علی نقی
مصلح شیرازی
استاد بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
an_mosleh@yahoo.com
علی
محمدی
استاد بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
amohamadi11@gmail.com
مسلم
علیمحمدلو
دانشیار بخش مدیریت، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
mslmaml@gmail.com
10.22104/jtdm.2019.3028.2030
پژوهش حاضر با رویکردی ابتکاری و تلفیق پویاییشناسی سیستم با نظریه زمینهای به ارائه مدلی سیستمی برای اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران پرداخته و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول از نظریه زمینهای استفاده، با 19 نفر از خبرگان مسلط به فرایندهای اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران مصاحبه عمیق انجام و با انجام کدگذاریهای لازم در مجموع 785 کدنهائی، 184 مفهوم و 71 مقوله فرعی استخراج شد. در مرحله دوم برای تدوین مدل سیستمی از پویاییشناسی سیستم استفاده شد. متغیرهای کلیدی مدل سیستمی از کدگذاری مرحله اول استخراج و این مدل در قالب 18 حلقه تقویتکننده و 4 حلقه تعادلی تدوین شد. در ادامه مدل نرخ حالت تدوین، فرمولنویسی لازم انجام و پس از اعتبارسنجی مدل از طریق آزمون رفتار مجدد و تحلیل حساسیت، سناریوها تعریف و شبیهسازیهای لازم انجام شد. دادههای مدل از طریق تجمیع نظرات خبرگان بدست آمد و مدل برای یک دوره زمانی 50 ساله از سال 1390 تا 1440 شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی سناریوهای پژوهش حاکی از آن است که بهترین اولویتها برای بهبود فرآیند اشاعه فناوری نرم تجاری در صنعت نفت ایران به ترتیب آموزش، ایجاد ساختار سازمانی مرتبط، برونسپاری و در نهایت تحقیق و توسعه است.
مدل سیستمی,اشاعه فناوری نرم تجاری,نظریه زمینهای,پویاییشناسی سیستم,صنعت نفت
https://jtdm.irost.ir/article_759.html
https://jtdm.irost.ir/article_759_ffb98e657fd3c8824fb5aca1c8aef00e.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
شناسایی موتور نظام نوآوری فناورانه رادیودارو در ایران
71
100
FA
سعیده
لرستانی
گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه مازندران، مازندران، بابلسر
s.lorestani@yahoo.com
محمود
یحیی زاده دفر
عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
m.yahyazadeh@umz.ac.ir
طاهره
میرعمادی
عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران
tamiremadi@yahoo.com
محسن
علیزاده ثانی
عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
alizadehsani@umz.ac.ir
10.22104/jtdm.2019.2856.1963
فناوری رادیودارو، طی سالیان اخیر به پیشرفتهای چشمگیری دست یافته و این مسئله علیرغم تحریمهای جوامع بینالملل علیه فعالیت هستهای ایران رخ داده است. این مقاله، به دنبال بررسی نظام نوآوری فناورانه رادیودارو در ایران با بهرهگیری از رویکرد موتورهای نوآوری میباشد. از نظر مکانی، پژوهش حاضر میدانی و کتابخانهای بوده و از نظر زمانی در رابطه با فاصله زمانی 1396-1359 انجام شده است. مبنای نظری پژوهش حاضر، موتورهای نوآوری سورس میباشد. این مسئله با استفاده از روش "پژوهش تلفیقی" و در دو بخش کمی و کیفی صورت میگیرد تا همه جوانب نظام بررسی و سنجیده شود. این امر در بخش کیفی با استفاده از روش "تحلیل تاریخی رویدادها" و در بخش کمی با استفاده از پیمایش و مدل معادلات ساختاری صورت پذیرفت. آنگاه طبق روش طرح اکتشافی، موتور محرک نوآوری نظام نوآوری فناورانه رادیودارو شناسایی شد. طبق نتایج بخش کمی دریافتیم که حلقههای "موتور ساختاردهی" تشکیل شده است اما با توجه به نتایج بخش کیفی میتوان دریافت که مشخصات نظام در موتور ساختاردهی، به طور کامل در رابطه با فناوری رادیودارو دیده نمیشود. بنابراین، شکلگیری ناقص موتور ساختاردهی را پذیرفته و بر این اساس، توصیههای سیاستی برای شکلگیری کامل این موتور را ارائه خواهیم کرد .
رادیودارو,نظام نوآوری فناورانه,مدل موتورهای نوآوری,روش طرح اکتشافی
https://jtdm.irost.ir/article_760.html
https://jtdm.irost.ir/article_760_8b17172369153ae561521ad4b1ad9c06.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
ارائه مدل سنجش تاثیر خدمات پارکهای علم و فناوری بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان مستقر در آنها
101
127
FA
فاطمه
ثقفی
0000-0003-4843-6885
دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
fsaghafi@ut.ac.ir
جواد
حدادی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
hjavad49@yahoo.com
10.22104/jtdm.2019.3098.2063
امروزه شرکتهای دانش بنیان، موتور محرک اقتصاد دانشبنیان هستند. بسیاری از این شرکتهای دانشبنیان در یک مجموعه تحت عنوان پارک علم و فناوری فعالیت میکنند و از خدمات زیرساختی، خدمات مشاورهای، حمایتهای مالی آنها برخوردارند. عملکرد نوآورانه ترکیبی از موفقیت کلی سازمان درنتیجه تلاشهای صورت گرفته جهت نو کردن و بهبود بخشیدن و بهکارگیری جنبههای مختلف نوآوری در سازمان است. در این پژوهش تأثیر خدمات پارکهای علم و فناوری بر عملکرد نوآورانه شرکتهای دانشبنیان مستقر در آنها موردسنجش قرار گرفت. مفاهیم و مدل پژوهش با مطالعه ادبیات موضوع تعریف شد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش شرکتهای دانشبنیان موجود در پارکهای علم و فناوری دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس انتخاب شده است. جهت گردآوری داده پرسشنامه در بین مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری توزیع شد. و پسازآن دادهها با روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که خدمات پارکهای علم و فناوری (شامل خدمات مشاورهای، زیربنایی، مزایای شبکهسازی و حمایتهای اعتباری) اثر خوبی بر چهار بعد عملکرد نوآورانه شرکتها شامل نوآوری محصول، فرآیند، بازار و سازمانی دارد.
پارک علم و فناوری,عملکرد نوآورانه,شرکت دانشبنیان,تحلیل معادلات ساختاری
https://jtdm.irost.ir/article_761.html
https://jtdm.irost.ir/article_761_940f78f1052e1a06f8db1059bc3ab647.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
کاربرد شبکه های عصبی مصنوعی در پیش بینی شاخص های کلان علم و فناوری
129
155
FA
ایمان
رئیسی وانانی
استادیار مدیریت صنعتی - زیرگروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی
imanrv@gmail.com
نعیما
میرزامومن
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
naeimamirzamomen@gmail.com
10.22104/jtdm.2019.2841.1960
ارزیابی تحقیق و توسعه و ارتباط بین تولید علم و تکنولوژی در سطح کلان کشورها به دلیل حجم بالای اطلاعات و تغییر و تحولات سریع در این حوزه محدود بوده است. این پژوهش با هدف درک ارتباط و عملکرد توسعه فناوری در رابطه با فعالیتهای تولید علم در سطح کشورها صورت پذیرفته است که از نوع تحقیقات توصیفی-کاربردی میباشد. هدف ساخت مدلی با استفاده از الگوریتم های پیشرفته است که توانایی پیشبینی شاخص فناوری را بر مبنای تولید علم در کشورها داشته باشد. همچنین، تاثیر هر یک از شاخصهای علمی بر شاخص فناوری با استفاده از روش آنالیز حساسیت شبکه عصبی تعیین گردید. روش تحقیق دراین پژوهش CRISP-DM بوده و دادهها از پایگاه SJCRو سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و در بازه زمانی سالهای 2001 تا 2015 استخراج گردید. طبق نتایج تحقیق، شبکه عصبی نسبت به رگرسیون از دقت و توانایی بیشتری جهت مدلسازی برخوردار بود و نتایج تحلیل حساسیت نشان داد که مهمترین پارامتر علمسنجی جهت پیشبینی شاخص فناوری پارامتر اچایندکس و روند ارجاعدهی به مقالات بینالمللی میباشد. سیاست-گذاران میتوانند از نتایج پژوهش جهت شناسایی متغیرهای تاثیرگذار تولید علم که به ایجاد فناوری منجر میشوند بهره گیرند.
شاخص فناوری,شاخص علم سنجی,شبکه عصبی مصنوعی,آنالیز حساسیت,داده کاوی
https://jtdm.irost.ir/article_762.html
https://jtdm.irost.ir/article_762_2c4439fe691abe85750c77b3dadbfe9d.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
6
3
2018
11
22
تأثیر نوآوری باز واردشونده و خارجشونده بر عملکرد نوآوری در شرکتهای فناوریاطلاعات و ارتباطات
157
184
FA
مرتضی
اکبری
دانشکده کارآفرینی
mortezaakbari@ut.ac.ir
الهام
ذره پرور شجاع
دانشگاه آزاد
emzsh@yahoo.com
حمید
پاداش
عضو هیات علمی، دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی
padash@ut.ac.ir
شکوه السادات
علیزاده مقدم
دانشگاه تربیت مدرس
alizadehshokooh@gmail.com
10.22104/jtdm.2019.2673.1901
امروزه نوآوری به عنوان یک اصل حیاتی برای سازمانها قلمداد میشود. به طوری که یکی از عوامل کلیدی در بقای شرکتها، ارتقای پیوسته عملکرد نوآوری سازمان است. با توجه به این، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر نوآوری باز واردشونده و خارجشونده بر عملکرد شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. جامعهی آماری تحقیق شرکتهای فعال در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر تهران بودند که از بین آنها تعداد 116 شرکت انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و دادهها با کمک نرمافزار SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین نوآوری باز واردشونده و خارجشونده ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد. دو متغیر نوآوری باز خارجشونده و واردشونده بر عملکرد سازمان تأثیر مثبت و معنیداری دارند. این درحالی است که نوآوری باز خارجشونده، نوآوری باز واردشونده و عملکرد سازمان رویهمرفته 89 درصد از تغییرات عملکرد نوآوری را تبیین کردند، لیکن سهم نوآوری باز واردشونده کمتر از دو متغیر دیگر است. در نهایت بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی ارائه شده است.
نوآوری باز واردشونده,نوآوری باز خارجشونده,عملکرد نوآوری,عملکرد سازمان
https://jtdm.irost.ir/article_763.html
https://jtdm.irost.ir/article_763_1835b044db150d8bd4170006bdcc1c55.pdf