سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
05
22
تحلیل نقش راهبر در شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران
9
36
FA
علی
شهابی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
shahabi_63@yahoo.com
عادل
آذر
https://orcid.org/00
استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
azara@modares.ac.ir
رضا
رادفر
استاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
radfar@gmail.com
رضا
اسدی فرد
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایران
reza_asadifard@tsi.ir
10.22104/jtdm.2019.2993.2011
یک شبکه همکاری اثربخش، شامل اعضای متنوعی است که در اهداف، دانش، توانایی، شایستگی و مزیت ها، نگرش و فرهنگ متفاوت هستند و لزوم برقراری تعادل در ترکیب آنها و مدیریت ارتباطات شبکه بسیار مهم است. مدیریت شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران در سطح راهبری می باشد. علی رغم تحقیقات انجام شده در زمینه شبکه های همکاری، موضوع مدیریت شبکه تقریباً مغفول مانده است. <br />از این رو در این مقاله تلاش شده است پس از بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، به منظور شناخت متغیر های تاثیرگذار و درک روابط موجود، با به کارگیری تکنیک دیماتل فازی و رویکرد مدلسازی پویایی سیستم، یک مدل پویا ارائه شود، که با ترسیم نمودارهای علی حلقوی (CLD)، به شناخت بهتر نقش راهبر در شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران کمک نماید. نتایج نشان دهنده این است که قابلیت راهبر، اعتماد و انگیزه اعضای شبکه، فرآیند اجتماعی سازی اعضا و پایداری شبکه از عوامل بسیار مهم در زمینه راهبری شبکه ها می باشند.
شبکه های همکاری,شبکه های همکاری رسمی علم و فناوری,راهبر شبکه,تکنیک دیماتل فازی,پویایی سیستم
https://jtdm.irost.ir/article_812.html
https://jtdm.irost.ir/article_812_f33afa7358dac1291cf5cc6fa3639632.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
06
13
شناسایی عوامل موثر بر حمایت از مالکیت صنعتی با هدف توسعه کارآفرینی
37
63
FA
املیا
قربانی سیاوشانی
دانشجوی دکترای کارافرینی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایران
gh.emeliya@gmail.com
علی
داوری
عضو هیات علمی دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران ، ، ایران
davariali2011@gmail.com
مهدی
فقیهی
عضو هیئت علمی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران ، ایران
mail@mfaghihi.ir
حسام
زند حسامی
عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قزوین ، ایران
zandhessami@yahoo.com
امیرهوشنگ
فتحی زاده
عضو هیئت علمی ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، تهران، ایران
amirfathizadeh@gmail.com
10.22104/jtdm.2019.3196.2107
با توجه به اینکه مالکان صنعتی و کارآفرینان، نقش مهمی در تولید اقتصاد هر کشور دارند، بنابراین حمایت همهجانبه از آنها نیز تضمینکننده نوآوری و رشد اشتغال است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر حمایت از مالکیت صنعتی با هدف توسعه کارآفرینی صورت گرفت. پژوهش حاضر بصورت تحلیل تم و با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گردید. با روش نمونهگیری گلولهبرفی صاحبنظران حوزه حقوق مالکیت فکری، حقوق تجارت، مدیریت صنعتی و کارآفرینی انتخاب شدند که بعد از 15 مصاحبه، محقق به اشباع دادهها رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با کُدگذاری باز به منظور دستیابی به اطلاعات فراگیر صورت گرفت. همچنین از اعتبار محتوایی با آماره ضریب لاوشه برای تعیین اعتبار کدهای استخراجی از منظر 30 متخصص این حوزه استفاده گردید. یافتهها نشان داد؛ عوامل مؤثر بر حمایت از مالکیت صنعتی در سه قالب سیاستهای تنظیمی، هنجاری و شناختی-فرهنگی میتواند عملیاتی گردد که در این میان، سیاستهای تنظیمی بیشترین و سیاستهای شناختی-فرهنگی کمترین کدهای استخراجی را به خود اختصاص دادهاند. مجموعاً تعامل سیاستهای سهگانه مذکور میتواند توسعه کارآفرینی به ویژه در حوزه صنایع را به همراه داشته باشد.
سیاستگذاری,مالکیت فکری,مالکیت صنعتی,توسعه کارآفرینی
https://jtdm.irost.ir/article_813.html
https://jtdm.irost.ir/article_813_c604bf09347f68e55634b512dd064d91.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
06
13
ظرفیت تجاریسازی موردنیاز شرکتهای کوچک توسعهدهنده اپلیکیشن موبایل
65
90
FA
شهاب
اشراقی
0000-0001-9092-5311
دانشگاه تهران
shahab@eshraqi.ir
رضا
بندریان
0000-0002-5313-4876
گروه توسعه کسب و کار، دپارتمان مدیریت فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت
bandarianr@ripi.ir
10.22104/jtdm.2019.3405.2178
تجاریسازی نیازمند توانمندیهایی از جمله تولید و بازاریابی است که بسته به شرایط بازار و تغییرات محیطی تغییر میکند و باید توسط نوآور بهبود یابند. توسعهدهندگان اپلیکیشن در ساخت، بهرهبرداری و بهبود این توانمندیها مشکل دارند. از این رو پرسش این پژوهش آن است که چه ظرفیتی در داخل و خارج از سازمان باید وجود داشته باشد که یک توسعهدهنده بتواند این توانمندیها را کسب کند، بهبود بخشد و از آنها برای دستیابی به موفقیت بهره-برداری نماید. برای یافتن پاسخ به مطالعه دوازده توسعهدهنده اپلیکیشنها (برنامههای کاربردی گوشیهای هوشمند تلفن همراه) پرداخته میشود که همگی سابقه بیش از سه سال فعالیت در صنعت را دارا هستند. در این مطالعه، از روش پژوهش مطالعه موردی چندگانه با شیوه تحلیل کدگذاری باز برای تحلیل دادههای برآمده از مصاحبه با مدیران شرکتهای مورد مطالعه استفاده شده است. <br />نتایج پژوهش نشان میدهد که ظرفیت تجاریسازی در دو بعد درونسازمانی و برونسازمانی دارای مؤلفههای مختلفی است که در این مقاله شناسایی و دستهبندی شدهاند. ظرفیت تجاریسازی در بعد درونسازمانی اشاره به پتانسیلی دارد که توسعهدهنده میتواند در خود ایجاد نماید و ظرفیت تجاریسازی در بعد برونسازمانی اشاره به پتانسیل در سطح ملی و صنعت دارد که باید توسط دولت، جامعه و فعالان صنعت ایجاد گردد.
تجاریسازی,ظرفیت,نوآوری,شرکتهای کوچک,صنعت نرمافزار
https://jtdm.irost.ir/article_814.html
https://jtdm.irost.ir/article_814_ef9e178412f9b6bcbc6ace8ea2d3f010.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
06
13
ارائه مدل تدوین نقشه راه فناوریهای یک سامانه پیشرفته
91
118
FA
امیرحسین
اخروی
0000-0002-9159-9746
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، خراسان رضوی، ایران
okhravi@gonabad.ac.ir
علیرضا
شکیبامنش
کارشناسارشد مهندسی کامپیوتر، آزمایشگاه تلفیق اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
shakibamanesh@um.ac.ir
10.22104/jtdm.2019.2860.1966
باتوجه به سرعت پیشرفت فناوری، برخورداری از نقشهراه فناوری امری ضروری است. در تحقیق حاضر، بطور کلی، گامهای تدوین نقشهراه فناوری یک سامانه پیشرفته (شامل سختافزار، نرمافزار و پلتفرم) بیان شدهاست. در این پژوهش، پس از دریافت نظرات خبرگان برونسازمانی (دوازده نفر از مدیران سطح ملی) و خبرگان درونسازمانی در قالب اعضای کمیتههای تخصصی (27 نفر از صاحبنظران صنعتی) و تحلیل نظرات آنها در قالب ماتریسهای شکافموزون-توانمندی و نمودار راداری، نسخه اولیه نقشهراه فناوری سامانه با افق 10ساله، در چهار لایه (22پیشران، 19قابلیت، 48ویژگی و 100فناوری) تدوین شدهاست. این نقشه پس از گذشت یک یا دو سال از اجرای آن، نیاز به بازنگری و بهروزرسانی دارد تا مطابق با آخرین تغییرات فناوری در کشور و دنیا و نیز باتوجه به نیازمندیها و اولویتهای جدید، تغییرات احتمالی در آن اِعمال شود. هدف از این تحقیق، ارائه مدل گامبهگام تدوین نقشهراه فناوری همراه با جزئیات میباشد، تا در تحقیقات مشابه نیز با تغییرات و متناسبسازی، قابل بهرهبرداری باشد.
نقشه راه فناوری,سامانه پیشرفته,ماتریس شکاف موزون-توانمندی,سطح آمادگی فناوری,آیندهپژوهی
https://jtdm.irost.ir/article_815.html
https://jtdm.irost.ir/article_815_e9b4ebc9a8470c1f6f98360b679e7ed6.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
06
13
تاثیر پیشزمینه های سازمانی بر نوآوری استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگر پویاییهای محیطی و رقابتپذیری (مورد مطالعه شرکتهای حاضر در INOTEX)
119
161
FA
محمدرضا
دانشور دیلمی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
daneshvar.deylami@gmail.com
سیدامیرحسین
طیبی ابوالحسنی
0000-0002-6743-4976
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
amirhosseintayebi69@yahoo.com
شیرین
اسدی خانقاه
کارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهران
shirin.asadi@ut.ac.ir
10.22104/jtdm.2019.3273.2128
هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر پیش زمینههای سازمانی بر نوآوری استراتژیک است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای محیطی و رقابتپذیری چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتگرایی، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش میان نمونه آماری توزیع شد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در تابستان 1397 است که شامل 240 شرکت میباشند که بر اساس فرمول کوکران 144 شرکت به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که پیش زمینههای سازمانی که شامل منابع انسانی تعهدمحور، ارتباط میان بخشهای سازمانی و تمرکز زدایی در تصمیمگیری است، بر نوآوری استراتژیک موثر هستند. همچنین پویاییهای محیطی و رقابتپذیری نیز در رابطه بین پیشزمینههای سازمانی و نوآوری استراتژیک نقش تعدیلگری ایفا میکنند و شدت رابطه را افزایش میدهند.
پیشزمینه های سازمانی,نوآوری استراتژیک,پویایی های محیطی,رقابتپذیری
https://jtdm.irost.ir/article_816.html
https://jtdm.irost.ir/article_816_141d3e9b72e888aa924151583b459c59.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
7
1
2019
06
13
توسعه کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط بر پایه تأثیرپذیری از عملکرد و نوآوری در فناوری
163
194
FA
یاسر
مقسم
دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
:yasser.moghassem@gmail.com
پرویز
سعیدی
گروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
dr.parvizsaeedi@yahoo.com
حسین
دیده خانی
استادیار ، گروه مهندسی صنایع ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی
:h.didehkhani@aliabadiau.ac.ir
احمد
مهرابیان
0000-0002-2375-2673
استادیار ، گروه مهندسی صنایع ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی
آباد کتول، ایران
mehrabian.project@gmail.com
10.22104/jtdm.2019.3303.2142
اهمیت نوآوری در دنیای پرشتاب و متحول کنونی بر کسی پوشیده نیست. نوآوری در فناوری برای شرکتهایی که مایل به توسعه و حفظ مزیت رقابتی و یا ورود به بازارهای جدید هستند، اجتنابناپذیر است و بر اساس مطالعات اخیر اگر یک سازمان نتواند نوآوری خود را حفظ کند، با شکست مواجه خواهد شد؛ هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر نوآوری در فناوری و عملکرد شرکت بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط بوده و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی استان گلستان بوده است که از میان 430 شرکت فعال بر اساس جدول مورگان 203 شرکت به طور تصادفی ساده انتخاب شد و مدیر ارشد هر شرکت به عنوان نمونه، جهت گردآوری داده استفاده گردید . ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن توسط آزمونهای واگرایی و همگرایی مورد سنجش و تائید قرارگرفته است. بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزارSmart- Pls استفادهگردید. یافتههای تحقیق نشان دادکه نوآوریها در فناوری، شامل توانایی کارآفرینی، زیرساخت فناوری و فرهنگ و جو سازمانی بر عملکرد محصول، عملکرد فروش و عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی، تأثیر مثبت دارد.
توسعه کسب و کار,عملکرد کسب و کارهای تولیدی,نوآوری در فناوری
https://jtdm.irost.ir/article_817.html
https://jtdm.irost.ir/article_817_2ad92bb455922177222ad9a058590440.pdf