سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
نظریهپردازی یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه در کنسرسیومهای بینالمللی صنعت نفت ایران
9
44
FA
مجتبی
عزیزی
0000-0002-0904-5534
دانش آموخته و استادیار دانشگاه تربیت مدرس
azizi.pm@modares.ac.ir
محمد حسین
صبحیه
دانشگاه تربیت مدرس، گروه مدیریت پروژه و ساخت
sobhiyah@modares.ac.ir
10.22104/jtdm.2016.395
یادگیری بینسازمانی بهعنوان یکی از منابع اصلی کسب و توسعۀ دانش سازمانی مطرح است. کشورهای در حال توسعه، به دلیل ظرفیت مالی، مدیریتی و تکنولوژیکی محدود خود، از مشارکت شرکتهای توانمند خارجی در انجام پروژههای زیربنایی خود بهره میبرند. این امر فرصتهای فراوانی را برای یادگیری و انتقال قابلیتهای مختلف مانند قابلیت مدیریت پروژه از شرکتهای خارجی فراهم میکند. این تحقیق با رویکردی استقرایی و با استفاده از استراتژی نظریۀ زمینه ای، ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری بین سازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه، رابطۀ بین این عوامل را در قالب شش قضیه حکمی و یک مدل مفهومی، تبیین نموده است. بر اساس یافتههای پژوهش، یادگیری بینسازمانی قابلیتهای مدیریت پروژه مستلزم توجه به «عزم شرکت داخلی به یادگیری بینسازمانی» بهعنوان مقولۀ مرکزی و سطح قابلیتهای شرکت خارجی در مدیریت پروژه، تمایل شرکت داخلی به رشد و توسعۀ قابلیتهای خود در مدیریت پروژه و الزام کارفرما به پیادهسازی فرآیندهای مدیریت پروژه بهعنوان پیشنیازهای یادگیری بینسازمانی است. ظرفیت یادگیری شرکت داخلی، ظرفیت یاددهی شرکت خارجی و ارتباط و تعامل دو شرکت شرایط بسترساز یادگیری هستند که از طریق بهکارگیری سازوکارهای مناسب یادگیری بینسازمانی، بر میزان یادگیری بینسازمانی قابلیتهای ملموس و ناملموس مدیریت پروژه مؤثر واقع میشود.
یادگیری بینسازمانی,قابلیتهای مدیریت پروژه,توسعۀ قابلیتهای سازمانی,نظریۀ زمینه ای
https://jtdm.irost.ir/article_395.html
https://jtdm.irost.ir/article_395_5fce92bac5f597ef56fd8c177dfbb0c2.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
طراحی یک مدل ارزش گذاری دانش فنی برای فن بازارها
45
80
FA
سید سپهر
قاضی نوری
دانشیار/ دانشگاه تربیت مدرس
ghazinoory@gmail.com
علی
رجب زاده قطرمی
دانشیار/دانشگاه تربیت مدرس
alirajabzadeh@modares.ac.ir
پریسا
مودت
دانشجو/دانشگاه تربیت مدرس
pa.mavaddat@gmail.com
10.22104/jtdm.2016.397
اقتصاد دانش بنیان را می توان نوعی از اقتصاد تصور کرد که در آن تولید و بهره برداری از دانش نقش عمده ای در ایجاد ثروت ایفا می کند. آنچه در این چارچوب اهمیت پیدا می کند؛ تجاری سازی طرح ها و ایده های نوآورانه و دانشبنیان است. <br />در این مقاله سعی بر آن است که بر اساس مبانی نظری و مطالعات انجام شده در زمینه ارزش گذاری دانش فنی، یک مدل ارزش گذاری برای فن بازارها به عنوان یکی از ارکان بازار فناوری و محلی ارائه گردد تا معاملات فناوری میان دو گروه عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری، انجام گیرد. این مدل مبتنی بر یک رویکرد ترکیبی و بر مبنای تجربیات و ابتکار افراد باسابقه در این حوزه ارائه و بر اساس منطق تئوری برخاسته از داده ها بسط داده شده است.<br /> بر این اساس، در مدل ارائه شده، ارزشگذاری دانش فنی در فن بازارها بر مبنای دو دسته عوامل قبل از ورود و بعد از ورود به بازار انجام شده و ارزش گذاری نهایی بصورت ترکیبی وزنی از ارزش گذاری قبل از ورود به بازار و بعد از ورود به بازار ارائه شده است. برای تایید مدل، یک مورد ارائه شده در فن بازار (کربنات باریم) مورد ارزشگذاری قرار گرفته و نتایج به دست آمده توسط خبرگان تأیید شده است.
ارزش گذاری,دانش فنی,فن بازار
https://jtdm.irost.ir/article_397.html
https://jtdm.irost.ir/article_397_2a76e3db44532b6f0453b7aae51b9e33.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
تحلیل شکاف نظام مارپیچ سه گانه در صنعت دفاعی کشور
81
110
FA
فرشاد
مومنی
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی
ateyeh.safardoust@yahoo.com
عاطیه
صفردوست
دانشجو
atiyeh.safardoust@gmail.com
مریم
محمد روضه سرا
دانشجوی دکتری
maryamrozesara@gmail.com
10.22104/jtdm.2016.406
نگرش نظاممند مارپیچ سهگانه، تعاملات بین صنعت، دانشگاه و دولت را در قالب یک نظام نوآوری ترکیب کرده و مفاهیم ساختاری و کارکردی در تئوری نظامهای نوآوری را دربر میگیرد. در این پژوهش، تلاش شده است ضمن بررسی رویکرد نظاممند مارپیچ سهگانه، به تحلیل شکاف ابعاد این نظام در صنعت دفاعی کشور پرداخته شود . جامعه مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان آگاه سه حوزه دانشگاه، صنعت و دولت در صنعت دفاعی کشور میباشند که از بین آنها 30 نفر جهت نظرخواهی تعیین شدند. در این پژوهش به منظور بررسی معنادار بودن تفاوت بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود از آزمون t استیودنت نرم افزار SPSS و نمودار عنکبوتی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین میانگین وضعیت موجود (ادراکات پاسخ دهندگان) و میانگین وضعیت مطلوب (انتظارات پاسخ دهندگان) تفاوت معناداری وجود دارد. و میزان شکاف در خصوص کارکردهای نظام مارپیچ سه گانه از سایرین بیشتر می باشد که نیازمند توجه جدی تر به این حوزه می باشد.
اقتصاد دانشبنیان,مارپیچ سهگانه,نظام مارپیچ سهگانه,تحلیل شکاف
https://jtdm.irost.ir/article_406.html
https://jtdm.irost.ir/article_406_ae77eddef66472070c0e0ee24da9a2f4.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
سناریوپردازی آینده صنعت نرم افزارهای کاربردی در ایران با رویکرد آینده پژوهی
111
138
FA
شهرام
شکوری
https://orcid.org/00
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت
shahram.sh50@gmail.com
علی
بنیادی نائینی
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت ایران
bonyadi@iust.ac.ir
10.22104/jtdm.2016.410
چکیده <br />هدف اصلی این پژوهش، آینده پژوهی صنعت نرم افزارهای کاربردی در ایران میباشد. به منظور تدوین و طراحی سناریوهای پیش روی این صنعت در آینده، مهمترین عامل شناسایی عدم قطعیت های کلیدی است. بدین منظور عدم قطعیت های کلیدی موجود در فضای فناوری نرم افزار در ایران شناسایی شده و با استفاده از روش سناریونویسی به توصیف و تشریح آینده ی این صنعت پرداخته میشود. این کار با انجام دو مرحله مرور ادبیات در مقالات و اخبار فناوری های نوین دنیا و همچنین مصاحبه با خبرگان صورت گرفت. در مرحله اول ابتدا پیشران های موثر بر آینده نرم افزارهای کاربردی در ایران مشخص شد که پس از مصاحبه با خبرگان، در نهایت سه عدم قطعیت برای بررسی تعیین و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد و ماتریس اثرات متقابل چهار سناریو مشخص گردید. در پایان نیز سناریوها با توجه به خروجی های ارائه شده و پس از صحه گذاری و اعتبارسنجی توسط خبرگان استخراج گردید و به هر کدام پرداخته شد . <br /><br />کلمات کلیدی: آینده پژوهی، سناریو نویسی، فناوری نرم افزار، عدم قطعیت
کلمات کلیدی: آینده پژوهی,سناریو نویسی,فناوری نرم افزار,عدم قطعیت
https://jtdm.irost.ir/article_410.html
https://jtdm.irost.ir/article_410_d526039ccc50db2c4f1012fd4ca45989.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
بررسی تأثیر روش کسب دانش بر نوآوری کارآفرینان در کسبوکارهای حوزه صنعت کشاورزی مورد مطالعه: کسبوکارهای گلخانهای شهر پاکدشت
139
164
FA
علی حسین
کشاورزی
عضو هیأت علمی / دانشگاه شاهد
alihossien@yahoo.com
سعید
صفری
عضو هیأت علمی / دانشگاه شاهد
safari_saeed@yahoo.com
صادق
خوشخو تیتکانلو
کارشناس ارشد / دانشگاه شاهد
sadegh.khoshkho@gmail.com
10.22104/jtdm.2016.411
در این پژوهش تأثیر روش کسب دانش بر شکلگیری نوآوریهای کارآفرینان ایرانی در کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای بررسی شدهاست. پژوهش از منظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. گردآوری اطلاعات با پرسشنامهای با پایایی 84/0 انجام شد. مؤلفههای کسب دانش، هوشیاری کارآفرینانه، و نوآوری کارآفرینان بررسی شدند. برای جامعه آماری 600 نفره صاحبان و مدیران کسبوکارهای صنعت کشاورزی گلخانهای در شهرستان پاکدشت استان تهران، 234 نفر حداقل تعداد نمونه محاسبه شد. از تعداد 270 پرسشنامه توزیع شده 247 پرسشنامه پاسخ داده شد. دادهها توسط نرمافزار آماری SPSS و نرمافزارPLS2 Smart با استفاده از معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد روشهای کسب دانش، به ترتیب اهمیت شامل: رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، به میزان قابلتوجهی بر نوآوری کارآفرینان جامعه آماری مورد بررسی مؤثرند؛ و این تأثیر از طریق متغیر واسطهای هوشیاری کارآفرینانه، تعدیل میشود. کسب دانش از رویههای مدیریت بیشترین تأثیر را بر نوآوری کارآفرینان داشت و کسب دانش از شبکههای اجتماعی، بر نوآوری کارآفرینان بیتأثیر بود. بین افراد با سنین مختلف و تحصیلات متفاوت، از نظر هوشیاری کارآفرینانه و نوآوری، تفاوت معناداری وجود دارد.<br />واژگان کلیدی: روشهای کسب دانش، رویههای مدیریت، آموزش و یادگیری، نوآوری کارآفرینان، هوشیاری کارآفرینانه
روشهای کسب دانش,رویه های مدیریت,آموزش و یادگیری,نوآوری کارآفرینان,هوشیاری کارآفرینانه
https://jtdm.irost.ir/article_411.html
https://jtdm.irost.ir/article_411_521e9bc5eabde6112f0a41688799bdd2.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
3
4
2016
02
20
فرآیند کارآفرینی الکترونیکی در ایران؛ موانع وچالش ها
165
188
FA
زهرا
زارع میرک آباد
دانشجو
rosi.zare@gmail.com
روح الله
نوری
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
rnoori@khu.ac.ir
10.22104/jtdm.2016.415
علیرغم بحران های اقتصادی ناشی از جهانیشدن بازارها و فشار رقابت، کسبوکارهای آنلاین در دنیا روزبهروز گسترش مییابند و بستر فناوری اینترنت راهاندازی و ایجاد آن را سادهتر و سریعتر نموده است. اما گسترش این کسبوکارها در ایران بسیار کند است، چراکه یک کارآفرین الکترونیکی در ایران نمیداند برای راهاندازی کسبوکار اینترنتی خود- از مرحله ایده تا راهاندازی کسبوکار- چه اقداماتی را باید انجام دهد و با موانع و مشکلات جدی در این فرایند مواجه است. این پژوهش کیفی به شناسایی موانع و محدودیتهای راهاندازی کسبوکارهای اینترنتی در ایران بر اساس مدل کارآفرینی سایبری میپردازد. 12 کارآفرین الکترونیکی از روش نمونهگیری گلوله برفی برای مشارکت در فرایند جمعآوری دادهها انتخاب شدند. دادههای جمعآوریشده از مصاحبهی عمیق به روش تحلیل محتوا و تکنیک تم و با استفاده از نرمافزار اطلس تیآی تحلیل گردید. با تجزیهوتحلیل دادههای پنج مرحله اصلی فرایند کارآفرینی الکترونیکی، شامل تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکانسنجی و راهاندازی 19 مقوله و 49 مؤلفه (موانع و مشکلات) استخراج شد. همچنین یافتهها نشان داد مولفة ارزیابی و نوآوری باید در تمامی مراحل فرآیند کارآفرینی الکترونیکی موردتوجه قرار گیرد. بنابراین چارچوب ارائهشده در این تحقیق بهعنوان مبنایی برای تمامی ذینفعان، بخصوص دولت و محیط کسبوکار برای حل مشکلات و موانع رشد و توسعه کارآفرینی الکترونیکی در ایران خواهد بود.
کسبوکارهای اینترنتی,کارآفرینی سایبری,موانع و چالش ها,ایران
https://jtdm.irost.ir/article_415.html
https://jtdm.irost.ir/article_415_3a90f252df87001525503529e8c70dd6.pdf