سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیر گذار بر یادگیری تکنولوژیک – مورد مطالعه: شرکت فولاد مبارکه
9
42
FA
الناز
حبیب زاده
دانشجو
elnaz.habibzadeh@yahoo.com
رضا
انصاری
0000-0002-3277-4719
عضو هیات علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
r.ansari@ase.ui.ac.ir
مجید
اسماعیلیان
عضو هیِئت علمی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
m.esmaelian@gmail.com
10.22104/jtdm.2017.476
یک عامل مهم برای افزایش توانایی شرکت ها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، جهت بدست آوردن دانش و تکنولوژی و خروج از معضل کم ارزش بودن صنایع، یادگیری تکنولوژیک است. هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل درون سازمانی تاثیرگذار بر یادگیری تکنولوژیک می باشد. گروه تصمیم، مدیران و کارشناسان درگیر در توسعه تکنولوژی واحد مهندسی صنایع شرکت فولاد مبارکه است که شامل 11 نفر بودند. در این پژوهش برای شناسایی و غربال گری مهم ترین عوامل موثر بر یادگیری، تکنیک دلفی فازی استفاده شد که پنج عامل "توانمندی انجام فعالیت های R&D"، "توانمندی تولید"، "سیستم انگیزشی"، "سیستم آموزشی" و "ظرفیت جذب" از بین نه عامل، شناسایی شدند. سپس برای تفکیک زیر عامل ها به علت و معلول و اولویت بندی آنها، تکنیک دیمتل فازی بکار گرفته شد که زیر عامل های "حمایت مدیریت عالی"، "قابلیت نیروی انسانی" و "برنامه های آموزشی رسمی و غیر رسمی" در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. از دو نرم افزار Excel و MATLABنیز برای تحلیل داده ها استفاده شد. بعد از اینکه نتایج مورد تایید کارشناسان و خبرگان، قرار گرفت، راه کارهایی نیز جهت اعمال این عوامل و تسریع یادگیری تکنولوژیک ارائه گردید.
یادگیری تکنولوژیک,عوامل درون سازمانی,دلفی فازی,دیمتل فازی
https://jtdm.irost.ir/article_476.html
https://jtdm.irost.ir/article_476_4796fb32c3d6ea9dec2e47997635ca77.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
نقش اعتماد به نوآوری در ارتباط "تناسب فرد با شغل و سازمان" با "رفتار کاری نوآورانه" در شرکتهای دانش بنیان (مورد مطالعه: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)
43
76
FA
اردشیر
شیری
عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
shiri_ardeshir@yahoo.com
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
ma.dehghani22@yahoo.com
طاهره
نثاری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی- بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
taherehnesari88@gmail.com
حسین
فارسی زاده
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی بینالملل دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
h.farsizadeh@semnan.ac.ir
10.22104/jtdm.2017.475
نوآوری در دنیای رقابتی امروز نه تنها برای رشد سازمانها، بلکه برای بقای آنها نیز ضروری است. سازمانهای امروزی به نوآوریهای سریع و مداوم در محصولات و خدمات، فناوری و فرآیندها نیاز دارند. سازمانی که نتواند محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، محکوم به شکست خواهد بود. کلید نوآوری در رفتار کاری نوآورانه کارکنان است. هدف از این پژوهش بررسی نقش اعتماد به نوآوری و تناسب فرد با شغل و سازمان در توسعه رفتار کاری نوآورانه میباشد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علموفناوری دانشگاه تهران بوده و حجم نمونه 126 نفر میباشد که برای بهدستآوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شدهاست. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدهاست. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی است. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتهاست. یافتهها نشان میدهند که بین رفتار کاری نوآورانه و عملکرد کاری کارکنان، رابطه مثبتی وجود دارد. دیدگاهها و ادراکات فرد در مورد تناسب با شغل و تناسب با سازمان بهواسطه نقش میانجی اعتماد نوآوری بر رفتار نوآورانه کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
تناسب فرد با شغل,تناسب فرد با سازمان,رفتار کاری نوآورانه,اعتماد نوآوری,عملکرد کاری
https://jtdm.irost.ir/article_475.html
https://jtdm.irost.ir/article_475_84e1e51fc58ab6c4c0cd301d0c6ed309.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
نقش ظرفیت جذب در ارتقاء دو سوتوانی نوآوری (اکتشافی و بهره بردارانه)
77
96
FA
علیرضا
بوشهری
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
arb1148@yahoo.com
ابوالفضل
باقری
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
abolfazl_ir@yahoo.com
کمال
طبائیان
استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
ktabaian@gmail.com
کاوه
نامور
کارشناس برنامه ریزی تبلیغات
kaveh_mba3@yahoo.com
10.22104/jtdm.2017.490
یکی از عوامل مهم موفقیت بنگاه، میزان نوآوریهای ارائه شده به بازار میباشد. بخشی از نوآوری میتواند بهرهبردارانه جهت استفاده از قابلیتهای موجود و افزایش کارایی بنگاه در کوتاه مدت؛ و بخشی از آن میتواند اکتشافی جهت افزایش انعطافپذیری در مواجهه با تغییرات محیط در بلند مدت باشد. از آنجاکه ظرفیت جذب بالقوه و تحققیافته میتواند تاثیر متفاوتی بر نوآوری بهرهبردارانه و اکتشافی داشته باشد، پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط دو سازه دوسوتوانی و ظرفیت جذب جهت کشف روابط ابعاد آنها با یکدیگر انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی-همبستگی، و از نظر شیوه جمعآوری دادهها پرسشنامهای است. به منظور آزمون فرضیات در صنایع وزارت دفاع 90 پرسشنامه در بنگاههای زیرمجموعه و تامین کنندگان آنها جمعآوری شد. نتایج نشان داد که ظرفیت جذب تحقق یافته پیشنیاز نوآوری اکتشافی و بهرهبردارانه بوده و همچنین ظرفیت جذب بالقوه در رابطه بین ظرفیت جذب تحقق یافته و نوآوری اکتشافی نقش تعدیلکنندگی مثبت و در رابطه بین ظرفیت جذب تحقق یافته و نوآوری بهرهبردارانه نقش تعدیلکنندگی منفی دارد.
ظرفیت جذب بالقوه,ظرفیت جذب تحقق یافته,نوآوری اکتشافی,نوآوری بهرهبردارانه
https://jtdm.irost.ir/article_490.html
https://jtdm.irost.ir/article_490_5fe2554a0a7d97c0e28b3b6437d8ca7d.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
پیشبینی انتشار فناوری رایانش ابری در ایران بوسیله منحنیهای رشد و اثرات روند انتشار سایر کشورها
97
126
FA
احمد
جعفرنژاد چقوشی
عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
jafarnjd@ut.ac.ir
احسان
مجتبوی دلویی
دانشگاه تهران
e_mojtabavi@ut.ac.ir
نیما
مختارزاده گروسی
عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران ، ایران
mokhtarzadeh@ut.ac.ir
10.22104/jtdm.2017.495
رایانش ابری تحولی عظیم در عالم فناوری اطلاعات است که منابع و خدمات را از طریق اینترنت ارائه میدهد. این پژوهش بهپیشبینی انتشار فناوری رایانش ابری در ایران و ده کشور دیگر جهان میپردازد. در راستای سنجش انتشار فناوری، از میزان جستجوی اینترنتی کلیدواژه رایانش ابری استفادهشده است. این پژوهش از دید نوع تحقیق بر مبنای هدف اثری توسعهای – کاربردی بوده و ازلحاظ روش تحقیق بکار گرفتهشده و نحوه گردآوری دادهها، روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و همبستگی میباشد. برای پیشبینی فناوری رایانش ابری در ایران، از برازش منحنیهای رشد روی دادههای انتشار فناوری در ایران از یکسو و روند انتشار در سایر کشورها و اثرات مقطعی کشورها روی روند انتشار فناوری در ایران از سوی دیگر بهره جسته شده است. یافتهها حاکی از اشباع فناوری رایانش ابری در سال 2018 در ایران میباشد. همچنین تأخر در شروع انتشار این فناوری در ایران، منجر بهسرعت بالاتر انتشار در ایران بنا به اثر تقدم و تأخر نشده است.
اثر تقدّم و تأخر,انتشار فناوری,پیشبینی فناوری,رایانش ابری,منحنیهای رشد
https://jtdm.irost.ir/article_495.html
https://jtdm.irost.ir/article_495_d59ca0a002aeeae6e25d07a0dc81a36f.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
اولویتبندی حوزههای توسعه فناوریهای شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت به منظور سیاستگذاری برای پژوهشهای بنیادی و کاربردی در حیطه علم شیمی با استفاده از روش Topsis و روش تجزیه فناوری
127
148
FA
رضا
بندریان
0000-0002-5313-4876
عضو هیات علمی
bandarianr@ripi.ir
امیر ناصر
احمدی
عضوهیات علمی
ahmadi@ripi.ir
حمید رضا
غفاریان
عضوهیات علمی
ghafarian@ripi.ir
احمد
روزبهانی
عضو هیات علمی
ruzbehani@ripi.ir
10.22104/jtdm.2017.496
تعیین اولویتهای فناورانه و تعریف نیازهای پژوهشی بنیادی و کاربردی براساس آن، ضرورتی اجتنابناپذیر برای حصول به اثربخشی پژوهش و فناوری است.<br />براین اساس در این مطالعه نیازهای فناورانه صنعت نفت کشور در حوزه فناوریهای شیمیایی که با توجه به چالشهای موجود و آتی شناخته شده آن در سند مواد شیمیایی تعیین شده بود براساس نظرسنجی از مدیران و کارشناسان تخصصی مرتبط در صنعت نفت برمبنای شاخصهای تعیین شده و با استفاده از روش TOPSIS اولویتبندی شد. سپس براساس متدولوژی شکست فناوری هر یک از این نیازهای فناورانه صنعت نفت به زیر فنارویها و اجزای تشکیل دهنده آنها تجزیه و حوزههای توانمندی علمی، پژوهشی و فناورانه آنها در کشور ارزیابی شد و آن حوزههایی که توانمندی علمی، پژوهشی و فناورانه آنها در کشور موجود نبود و یا ضعیف بود مشخص و براساس آن حوزههای پژوهشی مورد نیاز برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم شیمی به منظور برنامهریزی برای شکلدهی توانمندیهای لازم و حصول به شایستگیهای فناورانه مورد نیاز صنعت نفت تعیین گردید.<br />برای اولویتبندی این حوزهها، حوزههای مشترک پژوهشی که حصول به توانمندی در آنها مورد نیاز بود انتخاب و به عنوان اولویتهای کاری برای تحقیقات بنیادی و کاربردی در حوزه علم شیمی کشور تعریف گردید.
تعیین اولویتهای پژوهشی,اولویتبندی حوزههای توسعه فناوری,سیاستگذاری پژوهشهای بنیادی و کاربردی
https://jtdm.irost.ir/article_496.html
https://jtdm.irost.ir/article_496_1266915bb3a7083e52334d7df149bdf2.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
4
1
2016
05
21
پیش بینی تحقیقات فناوری در قلمرو منتخب از انرژی خورشیدی : کاربرد تحلیل پتنت و شبکه عصبی مصنوعی
149
171
FA
زهره
بیانلو
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزد
zohre.bayanloo@yahoo.com
حبیب
زارع احمدآبادی
استادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه یزد
dr.zarehabib@gmail.com
10.22104/jtdm.2017.499
پیش بینی فناوری نقطه شروع برنامه ریزی است و به عنوان یک ابزار مدیریتی به حساب می آید. پیش بینی به طور مستقیم با آینده مرتبط است. هدف پیش بینی فناوری ارائه اطلاعات مفید به مدیریت فناوری است. یکی از انرژی های تجدید پذیر انرژی خورشیدی می باشد که بصورت کلی دارای دو نوع فناوری می باشد: یکی بصورت سیستم های حرارتی خورشیدی و دیگری فتوولتائیک ( برق خورشیدی). به دلیل نیاز روز افزون کشورها به تولید برق و مواجهه با کمبود منابع، تمرکز این پژوهش بر روی پیش بینی فناوری فتوولتائیک می باشد. در این مقاله به منظور پیش بینی تحقیقات فناوری در قلمرو منتخب از انرژی خورشیدی، پتنت های استخراج شده از پایگاه ثبت پتنت آمریکا طی سال های 1985 تا 2016 با استفاده از رویکرد تحلیل پتنت، مورد بررسی قرار گرفتند. سپس با استفاده از روش خوشه بندی شبکه عصبی مصنوعی و همچنین با تحلیل ترکیبات پوشش داده شده و پوشش داده نشده، شکافهای تحقیقاتی تحلیل شد. نتایج نشان می دهد که در آینده تحقیقات فناوری فتوولتائیک به سمت نسل سوم فناوری(مواد آلی) و همچنین تمرکز بر پارامترهای محیطی و تاثیرات آن بر عملکرد سیستم های فتوولتائیک سوق پیدا خواهد کرد.
پیش بینی فناوری,انرژی خورشیدی,تحلیل پتنت,شبکه عصبی مصنوعی
https://jtdm.irost.ir/article_499.html
https://jtdm.irost.ir/article_499_d7bfa3e2c3ba08eac906869f5ec80880.pdf