TY - JOUR ID - 2 TI - تاثیر گرایش به بازار و ادراک مدیران بنگاهها از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه در بنگاههای بخش اویونیک ایران JO - فصلنامه مدیریت توسعه فناوری JA - JTDM LA - fa SN - 2008-5060 AU - نقی زاده, محمد AU - طباطبائیان, سید حبیب اله AU - حنفی زاده, پیام AU - منطقی, منوچهر AU - نقی زاده, رضا AD - هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی AD - هیات علمی دانشگاه مالک اشتر AD - دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 1 SP - 9 EP - 36 KW - توانمندی فناورانه KW - گرایش به بازار KW - ادراک مدیریت از پویایی محیط DO - 10.22104/jtdm.2013.2 N2 - در ادبیات مدیریت کسب و کار در شرایط پویای محیطی بصورت مستمر بر نقش گرایش به بازار و توانمندی فناورانه در ارتقای عملکرد صنایع تأکید شده است. توانمندی فناورانه و گرایش بازار به عنوان دارای یهایی کمیاب، ارزشمند و به سختی قابل تقلید شناخته م یشوند که تحت تأثیر ادراک مدیریت از پویا یی محیط است. در این میان ضروری است تا نحوه تأثیر ادراک از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه از طریق متغیر مداخل هگر 4 گرایش به بازار تشریح شود. پویایی محیط بر پیچیدگی و میزان و سرعت تغییرات آن تأکید دارد و گرایش به بازار نیز بر میزان حساسیت و پاسخ به تغییرات محیطی تأکید دارد. در این مقاله که با تمرکز بر صنعت اویونیک کشور انجام پذیرفته است به تشریح رابطه اشاره شده در بالا پرداخته شد و این رابطه به صورت رابطه مداخله گری کامل تأیید شد. این نتایج که در قالب مدلی ساختاری در مقاله ارائه شده است، بر اهمیت توجه به نیازهای در حال تغییر بازار )رویکرد کنش بازار( و پویایی موجود در آن جهت ارتقای توانمندی فناورانه در صنعتی با سرعت تغییرات بالا مانند اویونیک تأکید دارد. UR - https://jtdm.irost.ir/article_2.html L1 - https://jtdm.irost.ir/article_2_baf9dfdbb1f5519b8a60ab9750dd7b9a.pdf ER -