TY - JOUR ID - 785 TI - تاثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد JO - فصلنامه مدیریت توسعه فناوری JA - JTDM LA - fa SN - 2008-5060 AU - جعفری, سید محمدباقر AU - محمدی دورباش, زهرا AU - میرزایی, اشرف AD - دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 4 SP - 153 EP - 175 KW - اینرسی سازمانی KW - نوآوری باز KW - نوآوری مدل کسب و کار KW - فعالیت‌های نوآورانه KW - عملکرد سازمانی DO - 10.22104/jtdm.2019.3227.2114 N2 - در دنیای رقابتی امروز، طراحی مدل کسب‌وکار جدید به‌عنوان منبع مهمی برای نوآوری شرکت‌ها است. نوآوری در مدل کسب‌وکار، ایجاد و یا بازسازی مدل‌های کسب‌وکار موجود به‌واسطه‌ی پیشنهاد گزاره‌های ارزشی جدید، طراحی سیستم‌های ایجاد ارزش جدید و ساخت مکانیزم کسب ارزش اصلی است. با این‌وجود اینرسی مقاوم در مقابل تغییر در بیشتر سازمان‌ها وجود داشته و مانع به‌کارگیری مدل‌های کسب‌وکار نوآور در سازمان می‌شود که کمتر این موضوع مورد توجه قرارگرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر فعالیت‌های نوآورانه و نقش این فعالیت‌ها برعملکرد شرکت است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و برحسب روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل شرکت‌های فعال در صنعت فن‌آوری اطلاعات در شهر تهران بوده است. داده‌های پژوهش از 160 شرکت به روش هدفمند به عنوان نمونه جمع‌آوری شد و فرضیه‌های پژوهش با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که اینرسی سازمانی با نوآوری باز و نوآوری در مدل کسب‌وکار رابطه منفی دارد و نوآوری باز و نوآوری در مدل کسب‌وکار بر عملکرد تأثیر مثبت دارد. UR - https://jtdm.irost.ir/article_785.html L1 - https://jtdm.irost.ir/article_785_1250a729f7515f40dfe16be209458903.pdf ER -