سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023The Study of effective factors in the knowledge transfer process by Iranian graduates in developed countriesبررسی عوامل موثر بر فرآیند انتقال دانش توسط ایرانیان دانش آموخته در کشورهای توسعه یافته93268510.22104/jtdm.2018.2212.1764FAمحمدفتحیانعضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمدعلیشفیعاعضو هیات علمی دانشکده صنایع - دانشگاه علم و صنعتایزدامجدیدانشگاه علم و صنعت ایران - بنیاد نخبگانJournal Article20170520Experts, as immaterial reserves, always are noteworthy in developed countries and the importance of this issue, leads us to better utilization of these valuable resources as one of the indicators of communities’ development. This research, by extracting and studying the effective factors in knowledge transfer process which is created by Iranian graduates from universities of the developed countries, classified and measured the effectiveness of this factors. For this purpose, considered factors in knowledge transfer process at all levels of knowledge transfer were extracted and categorized by studying the results of previous research. These factors were extracted through literature review and then interviews with relevant experts. The resultant factors were analyzed through 115 completed questionnaires by confirmatory factor analysis method. As a result of this study, factors such as "the ability to understand the results of research and the acceptance of new ideas by the recipient of knowledge", "the need for employment of specialist manpower", "sanctions imposed by international institutions", "mutual respect" and "enactment of incentive laws" are the most important factors that affecting knowledge transfer process.متخصصان، به عنوان ذخائر غیر مادی، همواره مورد توجه کشورهای پیشرفته به شمار میروند و اهمیت این موضوع تا حدی است که بهرهبرداری بهتر از این ذخائر، از شاخصهای توسعهیافتگی جوامع به شمار میآید. پژوهش حاضر، درصدد است ضمن شناسایی عوامل اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش توسط دانش آموختگان ایرانی در کشورهای توسعه یافته، به میزان اثرگذاری هر کدام از این شاخصها بپردازد. به این منظور با بررسی نتایج تحقیقات پیشین در این زمینه، عوامل موثر بر فرایند انتقال دانش در تمامی سطوح انتقال دانش استخراج و دستهبندی شد. این عوامل با انجام مصاحبههایی با خبرگان در این حوزه تکمیل و طی این مصاحبهها عواملی که با نگاه بومی بر این فرآیند تاثیرگذارند؛ استخراج گردید. در نهایت عوامل مستخرج از مصاحبهها و ادبیات موضوع طی پرسشنامهای از طریق 115 نفر از خبرگان تکمیل و با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، معیارهای « توانایی درک نتایج پژوهشها و پذیرش ایدههای جدید توسط گیرنده دانش»، «وجود نیاز بکارگیری نیروی انسانی متخصص »، « تحریمهای اعمال شده توسط نهادهای بین المللی»، «وجود احترام متقابل» و «تصویب قوانین انگیزاننده» از مهمترین معیارهای اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش توسط ایرانیان دانشآموخته در کشورهای توسعهیافته شناخته شدند.https://jtdm.irost.ir/article_685_edb905ed6f774110cc1756ac8eff63f4.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023Policymaking for innovation in Vaccine development & production, an overview to the current challengesراهبردهای سیاستی برای نوآوری در توسعه و تولید واکسن با نگاهی به چالشهای جاری336068710.22104/jtdm.2018.2584.1875FAوحیدمرندیدانشجوی دکتری‎تخصصی، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید حبیب الهطباطبائیانعضو هیات علمی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایرانپریوشجعفریعضور هیات علمی / گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمرتضیآذرنوشعضو هیات علمی / استادیار انستیتو پاستور ایران، تهران، ایرانJournal Article20171113Today, the importance of vaccines becomes more important: by influencing the society's health system, the country's economy is being affected and regarding the bio-security issues, these become highlighted for defense affairs. Moreover, innovation capability in vaccine production is assumed as engine of biotechnology development which is propounded as one of the new emerging technologies which support countries technological development. This study is based on analysis of scientific documents with subject of innovation and challenges in vaccine production, followed by deep interview with experts, content analysis and multiple Delphi method which completed with statistical analysis to be used as policy recommendations. Not long ago, the most important challenge in this field was assumed as technical or budget issues but due to the changed paradigm of vaccine production, other challenges in commercialization have stepped in. The nine identified current challenges and provided enablers/blockers parameters for vaccine development can be used for policymaking in health issues and realization of goals set in domestic health system. Concentrating on integrated policy-making, enabler laws, and regard to geopolitical issues are some of the most important identified policy issues.امروزه برخورداری از فنّاوری تولید واکسن، علاوه بر تاثیر مستقیم بر نظام سلامت، اقتصاد کشورها را متاثر نموده، ضمن اینکه بهدلیل مباحث امنیتزیستی، در مباحث دفاعیامنیتی نیز اهمیتی مضاعف یافتهاست. بهعلاوه، توانمندی فنّاورانه در این حوزه، بهعنوان پیشران توسعه زیستفنّاوری تلقی میگردد که بهعنوان یکی از فنّاوریهای نوظهور و پیشران توسعه کشورها، مطرح میباشد و تاکنون بهاین موضوع از منظر سیاستگذاری در کشور، کمتر پرداختهشدهاست. پژوهش حاضر بر اساس روش مطالعه اسنادی (با موضوع نوآوری و چالشهای تولید زیستفرآوردهها)، مصاحبه عمیق با جامعهای از خبرگان، تحلیل محتوا، استفاده از روش دلفی چندگانه و تحلیل آماری، انجامشده تا بتواند با دسترسی به توصیههای سیاستی متناسب، برای تفوق بر چالشهای جاری در توسعه و تولید واکسن در کشور، مورد استفاده قرار گیرد. بهمنظور تحقق اهداف نظامسلامت کشور و نوآوری در این عرصه، توجه به 9 چالش اساسی شناساییشده برای توسعه و تولید واکسن، همچنین استفاده از درسآموختههای آن برای بهکارگیری در فرآیندهای سیاستگذاری این حوزه، راهگشا خواهد بود چنانکه مهمترین موضوعات سیاستی در قالب 8 گزاره از جمله: تمرکز در سیاستگذاری هماهنگ، وضع قوانین تواناساز و توجه به مسائل ژئوپلیتیک، شناسایی گردید.https://jtdm.irost.ir/article_687_33122dab8914e3014942f21de12c3dd3.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023Identifying demand- driven policy Instruments and locating Instruments in the stages of product life cycleشناسایی ابزارهای سیاستی تقاضامحور و جانمایی ابزارها در مراحل چرخه عمر محصول618268810.22104/jtdm.2018.2326.1793FAنجمهجوریاندانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی- پردیس فارابی دانشگاه تهرانالنازسیاوشیپردیس فارابی دانشگاه تهرانجوادنوریپژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریفمسعودعباسیگروه مدیریت بازرگانی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170709Industrial innovation and development in different stages of the product life cycle require different policy instruments. The weakness and lack of demand-side approaches in decision-making and policies for the development of science and technology indicates importance of the problem. In the first section of the article, by method of Meta Synthesis, were categorized demand-side policy instruments. This categorization was made into four categories: government purchasing, regulation, standardization and support for private sector. In the next section, the paper intends to place the demand-side instruments of the previous phase in stages of the product life cycle in knowledge-based companies. This step was carried out by descriptive-analytical method with sampling in three types of knowledge based companies in Hamedan province. The results of this stage showed that according to the type of knowledge-based company, effective demand-side instruments were different at each stage of the product life cycle. Demand-side policies are one of the most important issues for knowledge-based companies to commercialize products, and these policies need to combine and adapt to supply side policies.نوآوری صنعتی و توسعه در مراحل مختلف از چرخه عمر محصول نیاز به ابزارهای سیاستی مختلف و متفاوت دارد. ضعف و کمبود رویکردهای تقاضاگرا در تصمیمگیری و سیاستهای کشور در توسعه علم و فناوری، حاکی از ضرورت و اهمیت کلی مسئله است. در قسمت اول مقاله با استفاده از روش فراترکیب ابزارهای سیاستی تقاضاگرا دستهبندی شدند. این دستهبندی در چهار دسته شامل خرید دولتی، مقررات، استانداردسازی و حمایت از تقاضای بخش خصوصی صورت پذیرفت. در قسمت بعدی، مقاله به دنبال جانمایی ابزارهای تقاضاگرای مرحله قبل در مراحل چرخه عمر محصول شرکتهای دانشبنیان است. این مرحله به روش توصیفی- تحلیلی با استفاده از نمونهگیری در سه نوع شرکت دانشبنیان مستقر در استان همدان انجام پذیرفت. نتایج این مرحله نشان داد که با توجه به نوع شرکت دانشبنیان، ابزارهای تقاضاگرای مؤثر در هرکدام از مراحل چرخه عمر محصول، متفاوت بود و یکی از مهمترین مسائلی که از سوی شرکتهای دانشبنیان برای رسیدن به تجاریسازی محصولات عنوان میشود، لزوم سیاستگذاری مناسب در زمینه سیاستهای تقاضاگرا است و این سیاستها نیاز به ترکیب و انطباق با سیاستهای طرف عرضه دارند.<br />کلمات کلیدی: سیاست نوآوری، ابزارهای سیاست نوآوری، ابزارهای تقاضامحور، شرکت دانشبنیان، چرخه عمر محصول.https://jtdm.irost.ir/article_688_8736104c042987c4ab4c2dc7f27210cc.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023Effect of Collaborations on Product Innovationاثر همکاری مبتنی بر هدف و ساختار بر نوآوری محصول8310869110.22104/jtdm.2018.2335.1795FAجوادسلطان زادهدانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-3176-8816اسماعیلقادری فردانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیمحمدصادقخیاطیانعضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیحجترضایی صوفیدانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه امیرکبیرJournal Article20170715Turbulent environment, increasing competition and diverse and changing needs of customers, highlighted innovation role to promote firms’ competitive advantage. The limitations of knowledge sources and the need to respond quickly to their changes have led them to collaboration. In recent years, researchers have also been studying how and how to collaborate effectively. This paper aims to measure the impact of innovation on knowledge-based companies by typology of types of partnership-based, structured-based collaboration. A questionnaire was distributed among 185 sample companies, and they were asked to specify the types of cooperation. The results show that scientific cooperation is the most important collaboration type in creating innovation and market collaboration has the least effect on creation of product innovation. Of course, in this section, cooperation with the consultant has had a significant effect on the creation of innovation; however, cooperation with customers, competitors and provider has not had a significant effect on the creation of innovation. In the second part, the results also show that upstream collaboration has a significant effect on innovation and downstream collaboration has the least impact on creativity innovation.محیط متلاطم، رقابت فزاینده و نیازهای متنوع و متغیر مشتریان، نقش نوآوری را در بقا و ارتقای مزیت رقابتی شرکتها برجسته کرده است. محدودیت منابع دانشی و نیاز به پاسخگویی سریع به تغییرات آنها را به همکاری در نوآوری واداشته است. در سالهای اخیر مطالعاتی پیرامون چگونگی و میزان اثر انواع روشهای همکاریهای بر نوآوری انجام شده است. مقاله حاضر با گونهشناسی انواع همکاری مبتنی بر هدف و ساختار در تلاش است اثر آنها بر نوآوری محصول را بسنجد. دادهها با استراتژی پیمایشی از شرکتهای دانشبنیان پیرامون انواع همکاریهای و نوآوری محصول آنها گردآوری شده است. روایی بهصورت محتوایی و پایایی نیز مبتنی بر آلفای کرونباخ معین گردید. نتایج نشان داد که همکاری علمی مهمترین عامل در نوآوری بودهاند و همکاری بازار نیز کمترین تأثیر را بر نوآوری داشته است. همچنین در گونه همکاری بازار، همکاری با مشاور تأثیر معناداری بر خلق نوآوری داشته است؛ بااینحال همکاری با مشتریان، رقبا و تأمینکننده تأثیر معناداری روی خلق نوآوری نداشتهاند. در بخش دوم نیز نتایج نشان داد که همکاریهای بالادستی بهطور معناداری اثرگذاری بیشتری بر نوآوری داشته و همکاریهای پاییندستی کمترین تأثیر را بر نوآوری دارند.https://jtdm.irost.ir/article_691_0fc819114510c9a8bb20140a66fe6b8e.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023The application of innovation and technology system in the worth film industryکاربست نظام نواوری در مدیریت صنعت فیلم: مطالعه موردی جریان فیلم ارزشی10913769510.22104/jtdm.2018.1482.1538FAاعظممیرزمانیعضو هیات علمی پردیس فارابی دانشگاه تهرانعلی اصغرسعدآبادیدانشجوJournal Article20160724Iranian society is faced with the problem of lack of film value. Worth, a film rooted in indigenous culture, it provides a safeguard and strengthen. The problem with widespread foreign films, culture and indigenous identity are vulnerable to challenges. The purpose of this paper is to identify the causes of the lack of streaming video and provide ways to increase the value of Iran. The main question of this study is that because the value of Iran's film industry boom is not enough. To answer this question, the value of film production problems in Iran and is considered an innovation system approach to every problem, a solution is proposed. Then RahKarha problems presented to experts. Analysis of comments using the Delphi method, fuzzy Ishikawa shows that, firstly, the innovation system analysis model for the film industry and other cultural industries. Secondly, the current worth in the field of policymakers, funding and pre-sales, creation, production and distribution, human resources, support services and display and consumption is difficult. Third, the participants more aware of the role of government, financial resources and create FylmNamh are of great importance for business requirements, especially given the boom in this industry do not make contact. Fourth, industry worth of neglect of the role of technical sciences, social and religious prosperity suffering MyBrd industry. It seems boom worth in Iran would look to adopt a system of cooperation and trust with all actors and institutions that in one way or another involved in the process of addressing.جامعه ایران با معضل کمبود فیلمهای ارزشی مواجه است. فیلم ارزشی، فیلمی است که ریشه در فرهنگ بومی داشته، موجبات حفظ و تقویت آن را فراهم میکند. این معضل در کنار شیوع گسترده فیلمهای خارجی، فرهنگ و هویت بومی را در معرض آسیب قرار داده، به چالش می-کشد. هدف از این نوشتار شناسایی علل کمبود جریان فیلم ارزشی در ایران و ارائه راهکارهایی برای افزایش است. سوال اصلی این تحقیق آن است که چرا صنعت فیلم ارزشی ایران از رونق و شکوفایی کافی برخوردار نیست. برای پاسخ به این سوال، ابتدا مشکلات تولید فیلم ارزشی در ایران با رویکرد نظام نواوری مورد بررسی قرار میگیرد و برای هر مشکل، راهکاری پیشنهاد میشود. سپس مشکلات و راهکارها به خبرگان ارائه میشود. تحلیل نظرات آنها با استفاده از روش دلفی فازی ایشیکاوا نشان میدهد که اولا، مدل نظام نواوری مدل مناسبی برای تحلیل صنعت فیلم و سایر صنایع فرهنگی است. ثانیا، جریان فیلم ارزشی در حوزههای سیاستگذاری، تامین مالی و پیشفروش، خلق، تولید و توزیع، منابع انسانی، خدمات حمایتی و نمایش و مصرف با مشکل مواجه است. سوما، فعالان این جریان بیشتر متوجه نقش دولت، منابع مالی و خلق فیلمنامه هستند و اهمیت چندانی برای الزامات فعالیت تجاری بویژه توجه به مخاطب در رونق و شکوفایی این صنعت قائل نیستند. چهارما، صنعت فیلم ارزشی از بیتوجهی به نقش علوم فنی، اجتماعی و دینی در رونق و شکوفایی این صنعت رنج میبرد. به نظر میرسد رونق و شکوفایی فیلم ارزشیhttps://jtdm.irost.ir/article_695_f3d3eb65b60453ed2aa6737834541d77.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605320171023Determining and prioritizing the influence indices for the CoPS R&D projects outsourcing (A study on Aviation Industries Organization, Iran)تعیین و اولویت بندی شاخصهای مؤثر بر برونسپاری پروژههای تحقیق و توسعه محصولات با سامانه های پیچیده (مورد مطالعه: سازمان صنایع هوایی )13916870410.22104/jtdm.2018.2699.1910FAحسیندهقانی پودهدانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهرانمحسنچشم براهاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهانحسنترابیدانشجوی دکترای مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهرانمحمد حسینکریمی گوارشکیاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهرانرضاحسنویاستاد دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهرانJournal Article20180103Regarding the cooperation with superior extra organizational resource suppliers required to the development of CoPS, the strategic outsourcing of the CoPS R&D projects is among the solutions to acquire the resources related to the equipment, knowledge, human resource, and finance. Following the literature review and the explorative interviews, in the present paper, using a Fuzzy Delphi method a survey of 35 experts was conducted in Iranian Organization of Aviation Industries. By studying this case, 21 related indices were derived. Given the reciprocal cause and effect among the indices, the DEMATEL technique was employed to demonstrate these relations. The results of the relations were used to prioritize the indices by ANP . The final prioritization urges that the indices “cost reduction”, “the organization competence in preserving the results and the IPR of the projects”, and “the flexibility of the organization for outsourcing” are of the greatest importance respectively.توسعه محصولات با سامانه های پیچیده (CoPS )، نیازمند همکاری با تأمینکنندگان منابع برتر برون سازمانی بوده و برونسپاری راهبردی پروژه های تحقیق و توسعه این محصولات، از جمله راهکارهای کسب منابع مورد نظر در زمینه تجهیزات، دانش، منابع انسانی و مالی است. در این پژوهش، پیرو مرور ادبیات موضوع و مصاحبه های اکتشافی، با نظرسنجی از 35 نفر از خبرگان سازمان مورد مطالعه (صنایع هوایی) در قالب پرسشنامه دلفی فازی، 21 شاخص مرتبط و مؤثر در زمینه برونسپاری این پروژه ها شناسایی شدند. با توجه به اثرگذاری متقابل شاخص ها، از روش دیمتل (DEMATEL) برای تعیین ارتباطات علّی و معلولی بین آنها استفاده شد و نتایج این ارتباطات، در اولویت بندی نهایی اهمیت شاخص ها با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای ( ANP) به کار رفت. نتایج رتبه بندی نشان میدهند که "کاهش هزینه"، "توانایی سازمان در حفاظت از نتایج و مالکیت معنوی پروژه" و "ساختار منعطف سازمان برای برونسپاری" به ترتیب حائز بیشترین تأثیر در تصمیم برای برونسپاری یا توسعه داخلی این محصولات است.https://jtdm.irost.ir/article_704_7b8554aecdd7c675d7191d03c157810d.pdf