سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316The Effect of Knowledge Spillover and Institutional Quality On the Innovation Growth in Selected OIC Countriesاثر سرریز دانش و کیفیت نهادی بر رشد نوآوری در کشورهای منتخب سازمان همکاری اسلامی93078010.22104/jtdm.2019.2862.1967FAوحیدامیدیاقتصاد، علوم اقتصادی و اجتماعی، بوعلی سینا، همدان، ایران.0000-0003-2074-3920ابوالفضلشاه آبادیگروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-9316-8296نادرمهرگاناقتصاد، علوم اقتصادی و اجتماعی، بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20180418Endogenous growth theory after Romer (1990) emphasizing on innovation as the most prominent factor which affects economic growth. In this regard, Global Competitiveness Report rank countries from the most to the least developed ones based on their stage of innovation. Since factors which affect innovation can be categorized into inner and outer ones, in this study we try to measure the effect of outer ones on innovation growth. Hence, FDI and import of Intermediary and capital goods are identified as two channels which innovation’s spillover can affect innovation growth. Then, 29 members of the Organization of Islamic Cooperation in the period 2011-2016 have chosen to test hypotheses. Results show that, while the impact of the innovation spillover of Intermediary and capital goods on innovation growth was positive, but the innovation spillover of FDI was negative. Also, improvement in institutional quality shows improvement in the effectiveness of innovation spillover from both channels.مدلهای رشد درونزا بعد از رومر (1990) بر نوآوری بهعنوان مهمترین عامل مؤثر بر رشد اقتصادی تأکید داشتهاند. به همین علت گزارش رقابتپذیری جهانی نیز هرساله کشورها را بر مبنای میزان گسترش نوآوری در آنها در درجات مختلف توسعهیافتگی رتبهبندی میکند. ازآنجاکه عوامل مؤثر بر نوآوری را میتوان بهطورکلی به دودسته عوامل داخلی و خارجی دستهبندی کرد، لذا در مطالعه پیشروی تلاش شده است میزان اثرگذاری عوامل خارجی بر رشد نوآوری داخلی موردبررسی قرار گیرد. ازاینروی، دو کانال اثرگذاری سرریز نوآوری خارجی بر نوآوری داخلی شناساییشدهاند که عبارتاند از سرریز از کانال واردات کالاهای واسطهای و سرمایهای و سرریز از کانال سرمایهگذاری مستقیم خارجی. سپس بهمنظور بررسی میزان اثرگذاری هریک از موارد نامبرده 29 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) طی دوره 2011 تا 2016 انتخابشدهاند. نتایج حاکی از آن است که اثر سرریز نوآوری از کانال واردات کالاهای واسطهای و سرمایهای بر رشد نوآوری داخلی مثبت و معنادار بوده درصورتیکه اثر سرریز از کانال سرمایهگذاری مستقیم خارجی منفی و معنادار برآورد شده است. از سوی دیگر، نتایج نشان میدهند که بهبود کیفیت نهادی در دوره موردبررسی توانسته است میزان اثرگذاری سرریز نوآوری خارجی از هر دو کانال بر رشد نوآوری داخلی را بهبود بخشد.https://jtdm.irost.ir/article_780_93f0d177c97df0bf69413f334bec6c22.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316Key Success Factors Affecting Joint Design and Commercialization Projects in Aviation Industryتبیین عوامل مؤثر بر موفقیت همکاریهای مشترک در پروژه های طراحی و تجاری سازی محصول جدید در صنعت هوایی315478110.22104/jtdm.2019.2743.1927FAمحمدنقی زادههیئت علمی دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-6951-4523منوچهرمنطقیعضو هیات علمی دانشگاه مالک اشترفاطمهنوریکارشناس ارشد مدیرت تکنولوژیhttps://orcid.org/0Journal Article20180130Organizations are seeking to create value in a collaborative project, which leads to economic and technological growth. The purpose of the research is to identify the factors affecting the success of the joint design and commercialization projects aiming new product development. In this research, several factors have been identified and categorized by reviewing related literature and interviewing experts as well as studying cases available in the air industry, and have been evaluated by distributing a questionnaire among experts. As a result, 23 criteria were identified after studying the literature. Of these, 14 criteria were screened according to the opinion of the experts in the air industry through a questionnaire via thematic analysis as the most effective factors. These 14 indicators were placed through the second questionnaire by fuzzy DEMATEL method and with the opinion of related experts in 3 categories of knowledge and technology, project management and partner selection. It was found that the knowledge and technology as well as project management indicators are effective and causal criteria, and the criteria of partners selection is an impressible and caused. Also, the most impressive sub criteria include expert project manager, possessing operational experience of collaboration and focusing on international airspace standards.براساس یافته های تحقیقات، پروژههای همکاری مشترک یکی از راهکارهای رشد اقتصادی و فناوری شرکت ها هستند. هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پروژههای همکاری مشترک است. در این تحقیق از طریق مطالعه ادبیات، بررسی سه پروژه همکاری مشترک در صنعت هوایی و مصاحبه با خبرگان مرتبط و تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده از طریق تحلیل مضمون، در نهایت 23 زیرمعیار در قالب سه تم (معیار) اصلی شناسایی و طبقه بندی گردید. در مرحله بعد با استفاده از روش دیمتل فازی، تاثیرگذارترین معیارها و زیرمعیارها شناسایی شدند.یافته های تحقیق نشان میدهد که از میان سه معیار اصلی دانش و فناوری، راهبری پروژه و انتخاب شرکاء، معیار دانش و فناوری دارای تاثیرگذاری بیشتری بوده و همراه با معیار راهبری پروژه به عنوان معیارهای تاثیرگذار و علی شناخته می شوند و معیار انتخاب شرکاء یک معیار تاثیرپذیر و معلول است. در بین زیرمعیارها نیز تاثیرگذارترین موارد مدیر پروژه با تجربه و خبره، تجربه عملیاتی طرفین در حوزه همکاری و در نهایت تمرکز بر استانداردهای بین-المللی حوزه هوایی می باشند.https://jtdm.irost.ir/article_781_52f1b838a792e54777d9e5e1d8754978.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316The analysis of evolution of technological innovation system in the Natural Gas Vehicle industry of Iranتحلیل مدل شکل گیری نظام نوآوری فناورانه خودرو گازسوز در ایران558778210.22104/jtdm.2019.3101.2065FAسید محمد هادیرضویگروه مدیریت فناوری، دانشکده فناوری های نوین، تهران، ایران/ سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانقاسمرمضانپور نرگسیگروه مدیریت فناوری، دانشکده فناوری های نوین، تهران، ایرن/ سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانحجتحاجی حسینیگروه مدیریت فناوری، دانشکده فناوری های نوین، تهران، ایران/ سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانمرتضیاکبریدانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20180820Considering the importance of alternative gasoline and diesel fuels in relation to reducing environmental pollution and reducing reliance on liquid fuels, the present article seeks to study and analyze the formation and growth of natural gas vehicle technology in Iran, along with an examination of its failures using the functional framework of the technological innovation system concept. To this end, a combination of qualitative and quantitative methods for analyzing the technological innovation system of natural gas vehicle has been used. In the qualitative section, using interviews with experts and activists of the field and analyzing the documents and activities carried out in this area, the path of the formation of natural gas vehicle technology in the country has been drawn up by using the technique of historical data mapping. On this basis, based on the literature reviewed, its functions and indicators were extracted as a conceptual model and confirmed by a confirmatory factor analysis method. Then, using structural equations modeling, the path and the effect of the functions on each other were analyzed. The results of this study indicate that there is some evidence of the formation of an imperfect system building motor.با توجه به اهمیت سوخت های جایگزین بنزین و گازوئیل در رابطه با کاهش آلایندگی زیست محیطی و کاهش اتکا به سوخت های مایع، مقاله حاضر به دنبال بررسی و تحلیل نحوه شکل گیری و رشد فناوری خودرو گازسوز در ایران به همراه بررسی نقاط شکست آن با استفاده از چارچوب کارکردی مفهوم نظام نوآوری فناورانه می باشد. برای این منظور به صورت توامان از دو مسیر کیفی و کمی برای تحلیل نظام نوآوری فناورانه خودرو گازسوز بهره گیری شده است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه با خبرگان و فعالان حوزه خودرو گازسوز و بررسی و تحلیل اسناد و فعالیت های انجام شده در این حوزه با استفاده از تکنیک نگاشت تاریخی داده ها، مسیر شکل گیری فناوری خودرو گازسوز در کشور ترسیم شده است. برایناساس وبا مرور ادبیات، کارکردها و شاخص های آن به صورت یک مدل مفهومی استخراج و به وسیله روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. سپس با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، مسیر و نحوه تاثیر گذاری کارکردها بر یکدیگر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که شواهدی از شکل گیری موتور محرک ایجاد سیستم هرچند به صورت ناقص در این حوزه وجود دارد.https://jtdm.irost.ir/article_782_9bbfd221d04fa95dbb49ace732867abf.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316Key success factors in the process of implementing advanced technologies in the industrial firms:
Pieces of evidence from the automotive industry in Iranعوامل کلیدی موفقیت در فرآیند پیادهسازی فناوری های تولید پیشرفته در بنگاههای صنعتی: شواهدی از صنعت خودرو کشور8912678310.22104/jtdm.2019.3000.2013FAسید محمد علیخاتمی فیروز آبادیعضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیسید حبیب الهطباطبائیانعضو هیات علمی / دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران، ایرانمحمدعلیدشتیدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180624Two main drivers have a dramatic effect on the structure of the manufacturing industry in the world; the first is the rapid advancement in manufacturing technologies and the second is the globalization of markets. In order to protect their competitive edge, industrial firms have shown a great passion for advanced manufacturing technologies. However, successful implementation of these technologies is a huge challenge for the managers. Based on the content analysis methodology, this study has a systematic approach to the literature review. By reviewing four cases, the aim of this study is identifying key success factors in Iran’s automotive industry and also providing a more realistic image of these factors within the industry. The results show that there are 13 types of key success factor in this area. These factors can be divided into five categories: 1) understanding the implementation process and external interactions; 2) supportive and cognizant top management; 3) a planning and implementation system that aligned with strategy; 4) system integrity in the organization; 5) empowerment of human resource. Presence of these factors can lead to not only technical improvements but also succeeds at higher business levels. Findings of the study are approved by an expert panel.دو پیشران اصلی بر ساخت و تولید [جهانی موثر بودهاند: تغییرات گسترده تکنولوژیهای تولید و جهانی شدن بازارها. از این رو بنگاههای صنعتی برای حفظ لبه رقابتی خود به استفاده از تکنولوژیهای تولید پیشرفته روی آورده اند؛ لکن پیاده سازی تکنولوژیهای تولید پیشرفته به شکلی موفق، چالش بزرگی است. برای پرداختن به این مساله رویکردهای مختلفی مطرح است که یکی از آنها را می توان شناسایی عوامل کلیدی موفقیت دانست. از این رو مطالعه حاضر بر مبنای روش شناسی تحلیل محتوا به مرور نظام مند ادبیات پرداخته و کوشیده است تا عوامل کلیدی موفقیت را شناسایی کند و سپس بر مبنای شواهدی از صنعت خودرو کشور، یافتههای خود را به شکلی مقایسهای با دادههای تاریخی بیازماید. یافتههای این مطالعه گواهی میدهند که عوامل 13گانه کلیدی موفقیت بر این پدیده را میتوان در پنج مقوله جای داد: 1) فهم فرآیند پیادهسازی و تعاملات بیرونی، 2) مدیریت ارشد آگاه و حمایتگر، 3) نظام برنامهریزی و اجرایی همسو با استراتژی، 4) یکپارچگی سیستمی در درون سازمان و 5) توانمندسازی نیروی انسانی؛ که حضور پررنگ آنها میتواند علاوه بر موفقیتهای سطح فنی، موفقیتهایی در سطوح بالاتر کسب و کار را هم رقم بزند. پنل خبرگانی نهایی نیز موید این یافتهها بوده است.https://jtdm.irost.ir/article_783_0b860f53c04d29bd4da5fc2ddf802ad2.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316Contractual solutions for Enhancement of Technology Spillover from Foreign Corporations (Case Study: Building Industry's Projects)راهکارهای قراردادی ارتقاء سرریز فناوری از شرکت های خارجی (مورد مطالعه: پروژه های صنعت ساختمان)12715178410.22104/jtdm.2019.2505.1848FAمجتبیعزیزیدانشگاه تربیت مدرس0000-0002-0904-5534حسام الدینپرهمتدانشگاه هنر تهرانرضافلسفیگروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشگاه هنر تهرانJournal Article20171003A significant factor for using active foreign corporation’s knowledge and technology in construction part is accreting technology spillover’s facilities in order to provide opportunities for foreign corporations to transfer the technology spillover facilities to similar domestic corporations in their mutual projects. Presence of foreign corporations (as contractor or consultant) in huge construction projects in Iran is a good opportunity for enhancement of domestic corporation’s knowledge and technology. Using this opportunity became less notable for our construction project’s managers. The purpose of this study is present some strategies in order to enhance technology spillover’s facilities in our country’s construction projects. The interviewees consist of opinions of some director managers, project managers, contractual experts and executive managers in overall three active huge construction projects in our country. In this study in order to identify and suggested technology spillover contractual strategies, we have used content analysis technique and data that have been analysed frequently by educational and industrial experts. The following strategies including some contractual and pre contractual strategies that have been achieved by triangular method (interview, observation and study of predications).یک عامل مهم جهت بهرهگیری از دانش و فناوری نوین شرکتهای خارجی فعال در صنعت ساختمان، فراهم آوردن زمینه سرریز فناوری از آنها به شرکتهای داخلی مشابه از طریق انجام پروژههای مشترک با آنها میباشد. حضور شرکت های توانمند خارجی در قالب مشاور یا پیمانکار در پروژههای بزرگ ساختمانی کشورم ایران فرصت مناسبی برای بهبود و ارتقاء فناوری شرکتهای داخلی محسوب میشود اما بهرهگیری از این فرصت، تاکنون چندان مورد توجه مدیران پروژههای ساختمانی کشور نبوده است یا توفیق چندانی در این رابطه حاصل نشده است. هدف از این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت بهبود و ارتقا سرریز فناوری در پروژههای ساختمانی بینالمللی کشور میباشد. با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش، استراتژی مطالعهموردی چندگانه بکارگرفته شد و ضمن مصاحبه با ۱۵ نفر از مدیران عامل، مدیران پروژه، کارشناسان قراردادی و مدیران اجرایی از سه پروژه ساختمانی بزرگ فعال در کشور، دادههای کیفی عمیق از طریق مشاهده و بررسی اسناد و مدارک این سه پروژه گردآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با تکنیک تحلیل محتوای کیفی انجام و 24 راهکار عمدتاً قراردادی شناسایی شدند که پس از اعتبارسنجی توسط جمعی از خبرگان دانشگاهی و صنعت، به عنوان یافتههای پژوهش ارائه شدند.https://jtdm.irost.ir/article_784_d9353f59e2fdc596d0c74cc349046d89.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606420190316The impact of organizational inertia on innovation and innovation on performanceتاثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد15317578510.22104/jtdm.2019.3227.2114FAسید محمدباقرجعفریدانشگاه تهرانزهرامحمدی دورباشدانشگاه تهراناشرفمیرزاییدانشگاه تهرانJournal Article20181020In today's competitive world, business model design becomes an important source of firm innovation. Business model innovation refers to the creation or reinvention of existing business models by proposing new value propositions, designing novel value-creation systems, and building original value-capturing mechanisms. However, inertia to change is a major barrier to adopt the innovative business model in organizations and its role have not been investigated completely yet. The purpose of this study is to investigate the impact of organizational inertia on innovative activities and role of these activities on firm performance. This research is an applied and descriptive survey. The study population consists of companies operating in the information technology industry in the city of Tehran. Data were collected from 160 companies using judgment sampling methods. The hypotheses were tested using structural equation modeling. The findings showed organizational inertia has a negative relationship with open innovation and business model innovation; open innovation and business model innovation have a positive effect on the performance and also the negative impact of organizational inertia on the firm's performance has been rejected.در دنیای رقابتی امروز، طراحی مدل کسبوکار جدید بهعنوان منبع مهمی برای نوآوری شرکتها است. نوآوری در مدل کسبوکار، ایجاد و یا بازسازی مدلهای کسبوکار موجود بهواسطهی پیشنهاد گزارههای ارزشی جدید، طراحی سیستمهای ایجاد ارزش جدید و ساخت مکانیزم کسب ارزش اصلی است. با اینوجود اینرسی مقاوم در مقابل تغییر در بیشتر سازمانها وجود داشته و مانع بهکارگیری مدلهای کسبوکار نوآور در سازمان میشود که کمتر این موضوع مورد توجه قرارگرفته است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر فعالیتهای نوآورانه و نقش این فعالیتها برعملکرد شرکت است. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و برحسب روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل شرکتهای فعال در صنعت فنآوری اطلاعات در شهر تهران بوده است. دادههای پژوهش از 160 شرکت به روش هدفمند به عنوان نمونه جمعآوری شد و فرضیههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که اینرسی سازمانی با نوآوری باز و نوآوری در مدل کسبوکار رابطه منفی دارد و نوآوری باز و نوآوری در مدل کسبوکار بر عملکرد تأثیر مثبت دارد.https://jtdm.irost.ir/article_785_1250a729f7515f40dfe16be209458903.pdf