سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521Modeling Factors Affecting Innovation Performance of the Firms in the Advanced Materials Sector in Iran: A Quantitative Approach Based on Structural Equationsمدلسازی عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاههای بخش مواد پیشرفته در ایران: رویکردی کمّی مبتنی بر معادلات ساختاری94695010.22104/jtdm.2020.3717.2290FAجوادمشایخپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، دکترای مدیریت تکنولوژی، تهران، ایران.0000-0002-1061-0043سید حبیب الهطباطبائیانعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.مقصودامیریعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.محمود مهردادشکریهعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.Journal Article20190718The various factors affecting the firm’s innovation performance are strongly influenced by the contextual factors. Considering the economic and strategic importance of the Advanced Materials Sector in Iran, this paper attempts to model the factors influencing the innovation performance of the firms in this sector. For this purpose, a survey was carried out with participation of 169 companies as a statistical sample and the obtained data were modeled by structural equations modeling through the Partial Least Squares (PLS) method. The findings showed that although both internal and external determinants have a meaningful effect on the firm’s innovation performance, the effect of external determinants is higher. In addition, it was revealed that among the external determinants, characteristics of the business environment, characteristics of the science and technology environment and characteristics of the sector, respectively, have the greatest impact on firm innovation performance. Also, among the internal determinants, organizational competencies, strategic characteristics, and demographic characteristics of the firm have the most impact on the firm’s innovation performance. As the external determinants are mostly out of the control of the firms and their managers, and are more influenced by government policies, the high impact of these factors confirms the important role of the policymakers. The policy makers are able to have a significant impact on the firm’s innovation performance by designing and implementing effective policies.تأثیر عوامل مختلف بر عملکرد نوآوری بنگاه بهشدت متأثر از شرایط زمینهای است. با توجه به اهمیت اقتصادی و راهبردی بخش مواد پیشرفته در ایران، این مقاله کوشیده است عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری بنگاههای این بخش را مدلسازی نماید. بدین منظور، پیمایشی با مشارکت 169 شرکت فعال در این حوزه به عنوان نمونه آماری انجام شده است و سپس دادههای بهدستآمده با تکیهبر چارچوب معادلات ساختاری و با بهکارگیری روش حداقل مربعات جزئی (PLS) مدلسازی شدهاند. بر اساس یافتهها، اگرچه هر دو دسته عوامل درونبنگاهی و برونبنگاهی از تأثیر معناداری بر عملکرد نوآوری بنگاه برخوردارند؛ میزان تأثیرگذاری عوامل برونبنگاهی بیشتر است. همچنین ذیل عوامل برونبنگاهی، ویژگیهای محیط کسب وکار، ویژگیهای محیط علم و فناوری و ویژگیهای بخش و در میان عوامل درونبنگاهی، شایستگیهای سازمانی، ویژگیهای راهبردی و ویژگیهای جمعیتشناختی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر عملکرد نوآوری بنگاه دارند. از آنجا که عوامل برونبنگاهی عمدتاً خارج از کنترل بنگاهها و مدیران آنها بوده و بیشتر متأثر از سیاستهای دولت هستند، تأثیر بالای این دسته از عوامل، مؤید نقش مهم سیاستگذاران در این زمینه است. چراکه آنها قادرند با طراحی و اجرای سیاستهای کارآمد، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد نوآوری بنگاهها داشته باشند.https://jtdm.irost.ir/article_950_4fe1303f6e49b259adce76c91ab8fdbe.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats of Launching Knowledge-based Companies by Faculty Members at Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST)نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای راهاندازی شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیأت علمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران479195410.22104/jtdm.2020.4035.2431FAنگینفلاح حقیقیعضو هیئت علمی، گروه نوآوری وکارآفرینی، پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران.0000-0001-7828-1672قاسمرمضانپور نرگسیعضو هیئت علمی، گروه نوآوری وکارآفرینی، پژوهشکده مطالعات فناوریهای نوین، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران.مهدیهالساداتمیرترابیدانشآموخته دکتری ترویج کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج.مسعودبیژنیعضو هیئت علمی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.0000-0003-2659-6386Journal Article20200123Economic prosperity depends on knowledge-based development, and therefore the establishment of knowledge-based companies (KBCs) has received serious attention. The purpose of this study is to identify and explain the strengths, weaknesses, opportunities and threats in the process of the establishment of KBCs by the faculty members of the Iranian Research Organization for Science and Technology (IROST). The data gathering instruments of this study were in-depth and semi-structured interviews and the qualitative content analysis technique was used to analyze the extracted data. The statistical population consisted of 23 faculty members of IROST who were founders of KBCs which were selected by purposeful sampling. The triangulation techniques, including the use of confirmatory sources, researchers and various methods were used to determine validity during the data collection and analysis process. Also, the guidance of the interview flow, the creation of a structured process for conducting and interpreting the interviews and the formation of a specialized committee were used to confirm the reliability. The findings were presented in four main themes (concepts) including strengths, weaknesses, opportunities and threats) and 46 sub-themes (codes). The results of the qualitative content analysis showed 13 strengths, 14 weaknesses, 9 opportunities and 10 threats in the process of establishment of KBCs by the faculty members of IROST which can be used in the development of strategies and action plans for the prosperity and development of KBCs.رونق اقتصادی مستلزم توسعه دانشبنیان است و از اینرو، تأسیس شرکتهای دانشبنیان مورد توجه جدی قرار گرفته است. هدف این مقاله، شناسایی و تبیین نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران در فرایند تأسیس شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیئتعلمی این سازمان میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند میباشد و برای تحلیل اطلاعات مستخرج، از فن تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، 23 عضو هیئتعلمی مؤسس شرکتهای دانشبنیان در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی بودهاند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدهاند. برای تعیین روایی از فن سهسویهسازی (مثلثسازی) شامل بهکارگیری منابع تأییدگر، پژوهشگران و روشهای متعدد در طی فرآیند جمعآوری و تحلیل دادهها و برای پایایی از هدایت دقیق جریان مصاحبهها، ایجاد فرآیند ساختمند برای اجرا و تفسیر مصاحبهها و تشکیل کمیته تخصصی استفاده شده است. یافتههای پژوهش در قالب چهار مضمون اصلی (مفهوم) نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها و 46 زیرمضمون (کد) ارائه شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی مبین 13 نقطه قوت، 14 نقطه ضعف، 9 فرصت و 10 تهدید پیش روی تأسیس شرکتهای دانشبنیان توسط اعضای هیئتعلمی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی بود که میتواند پایهگذار راهبردها و طرحهای عملیاتی در جهت رونق و توسعه شرکتهای دانشبنیان قرار گیرد.https://jtdm.irost.ir/article_954_a41b23ce1b1fda3d7a0e81d14e5b0df7.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521Typology of Factors Affecting the Success of Knowledge Integration in Production and Development Projects of Complex Products and Systems (Case Study: Iran Aviation Industry)گونه شناسی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یکپارچه سازی دانش در پروژه های تولید و توسعه محصولات و سیستم های پیچیده (مورد مطالعه: صنایع هوایی ایران)9312695510.22104/jtdm.2020.3900.2368FAسعیدشوال پورعضو هیئتعلمی، گروه اقتصاد و مدیریت فناوری، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.الهامطیبی جاویدکارشناسی ارشد مدیریت کسبوکار، دانشکده مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.Journal Article20191102Complex products and systems (CoPS) have a vital role in the development process of countries, especially in emerging economies. One of the most important components affecting the success of production and development projects of complex products and systems is the ability in knowledge integration. This capability directly influences the country's innovation capability and enables timely response to changes in the dynamic global environment. The aim of this study is to typology of the factors affecting knowledge integration in the production and development projects of these products. For this purpose, a qualitative thematic analysis research method has been used for data analysis and 235 basic themes, 22 organizing themes and finally 4 global themes have been extracted from the literature review and the opinions of Iranian Aviation Industry experts. The research findings demonstrate that the success of knowledge integration of complex products and systems depends on four categories of contextual factors including environmental factors, product and technology specifications, organizational requirements and contexts, and knowledge development strategy, network structure and processes. The results also indicate that various solutions to the problem of complex product design and development require deep consideration of the environmental factors including institutional components and government.محصولات و سیستمهای پیچیده، نقش حیاتی در فرآیند توسعه کشورها خصوصاً در اقتصادهای نوظهور دارند. یکی از مؤلفههای مهم و تأثیرگذار بر موفقیت پروژه های تولید و توسعه محصولات و سیستمهای پیچیده، توانمندی یکپارچهسازی دانش است. این توانمندی مستقیماً بر روی توانمندی نوآوری کشور تأثیر می گذارد و امکان پاسخ به موقع به تحولات محیط پویای جهانی را فراهم می آورد. در این پژوهش، با هدف گونه شناسی عوامل مؤثر بر موفقیت یکپارچهسازی دانش در پروژه های تولید و توسعه محصولات پیچیده، روش کیفی تحلیل مضمون، برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته است. نتیجه پیاده سازی این روش، استخراج 235 مضمون پایه، 22 مضمون سازماندهنده و درنهایت، چهار مضمون فراگیر از پیشینه پژوهش و نظرات خبرگان صنایع هوایی ایران بوده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، موفقیت یکپارچه سازی دانش محصولات و سیستمهای پیچیده به چهار دسته عوامل زمینه ساز شامل عوامل محیطی، مشخصات محصول و فناوری، الزامات و زمینه های سازمانی و راهبرد توسعه دانش، ساختار شبکه و فرآیندها وابسته است. همچنین، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که شرایط مختلف حل مسئله طراحی و توسعه محصول و سیستم پیچیده، نیازمند توجه به تأثیر عوامل محیطی شامل مؤلفههای نهادی و دولت است.https://jtdm.irost.ir/article_955_4ccf577f7e1c999a187708fbb62dd688.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521Using Government Procurement Policy Tool in Iran: Pre-Commercial Public Procurement for Innovation or Government Procurement for Supporting Innovation? (A Multi-case Study at the Center for National Macro Technology Projects)بهکارگیری ابزار سیاستی خرید دولتی در ایران: تأمین دولتی پیشتجاری نوآوری یا تدارکات دولتی حامی نوآوری؟ (مطالعه چند موردی پروژه های مرکز طرحهای کلان فناوری راهبردی)12715195610.22104/jtdm.2020.3575.2240FAمیثمنریمانیعضو هیئت علمی، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران.هادیرمضانیدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهران، تهرانمصطفیشالبافیدانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی، دانشگاه تهران، تهران.Journal Article20190427In recent years, public procurement of innovation as a demand policy has become more of a concern in many countries, especially in European Union. Although pre-commercial procurement as a means of financing technological projects has a special place in the early stages of the technology development, it has faced both theoretical (whether identified as a supply or demand-side innovation policy) and practical challenges. The analysis of this policy tool in Iran is considered from the perspective of how it can stimulate technology in the range of supply and demand side. Due to the sustainability and continuity of the implementation of this policy at the Center for National Macro Technology Projects (under Vice-Presidency for Science and Technology), the projects of this center have been studied. To do this, the qualitative research method of multiple-case studies, based on the classification of the center's projects, was conducted. The results of this study show that using this policy has changed from a tool for encouraging the supply side based on basic technologies in long-term projects to demand-side policy with the basic role of buyers in strategic technology.یکی از ابزارهای مهم سیاست نوآوری خرید پیش تجاری نوآوری است که مورد توجه کشورهای پیشرو خصوصاً کشورهای اروپایی قرار گرفته است. اگرچه خرید پیشتجاری نوآوری توسط دولت و بخش عمومی به عنوان ابزار تأمین مالی پروژههای فناورانه در مراحل اولیه چرخه عمر از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود چالشهایی نظری در دستهبندی این ابزار سیاستی به عنوان ابزار تشویق عرضه یا تحریک تقاضای فناوری و همچنین چالشهای اجرایی در فرایند پیادهسازی این سیاست مشهود است و بر این اساس این پژوهش با هدف تحلیل بهکارگیری این ابزار سیاستی در ایران انجام شده است. به دلیل اجرای این سیاست در دوره دهساله در مرکز طرحهای کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهش در خصوص طرحهای مرکز انجام شده است و برای گردآوری اطلاعات، روش پژوهش کیفی مطالعه چند موردی با مصاحبههای تکمیلی مبتنی بر دستهبندی طرحها به کار گرفته شده است. نتایج تحلیل محتوای منابع نشان میدهد که بهکارگیری این ابزار سیاستی از تأمین دولتی پیشتجاری فناوری با محوریت فناوریهای بنیادین با دوره طولانی به سمت تدارکات دولتی نوآورانه بهمثابه ابزار تحریک تقاضا با محوریت بهرهبردار به عنوان خریدار مبتنی بر فناوریهای راهبردی تغییر پیدا کرده است.https://jtdm.irost.ir/article_956_ac172d15eab3e044fdb67e65a537eece.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521University Technology Transfer Offices: Rationalities, Objectives, Challenges and Functions
(Case Study: Technology Transfer Office of Tehran University of Medical Science)دفاتر انتقال فناوری دانشگاهی: عقلانیت ها، اهداف، چالش ها و کارکردها (مطالعه موردی دفتر انتقال فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران)15318496510.22104/jtdm.2020.4111.2472FAمصطفیصفدری رنجبرعضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانمیتراامین لودانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.مرضیهیعقوبیکارشناسی ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی. تهران.علیعلیزادهاستادیار معاونت تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران.مهدیالیاسیعضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20200307One of the main strategies for the transition to the entrepreneurial university is the establishment of technology transfer offices (TTOs) which enhance the interaction between university, industry, and society and therefore improve the economic and social conditions of society by identifying the needs of the market and society and defining demand-driven research projects in the universities. Tehran University of Medical Sciences (TUMS) is one of the leading universities of Iran which intends to complete the transition to an entrepreneurial university as its third mission. So, this research was conducted to identify the rationales, objectives, challenges and functions of the technology transfer office of Tehran University of Medical Sciences, through applying a qualitative approach and case study strategy. Analyzing the data collected from a group interview (focus group) with 10 academic experts through thematic analysis method has led to the identification of 46 basic themes and 44 organizing themes that have been gathered around four global themes, namely, rationalities, challenges, goals, and functions.یکی از راهبردهای گذار به دانشگاه کارآفرین، ایجاد دفاتر انتقال فناوری است که با ایجاد پل ارتباطی میان دانشگاه، صنعت و جامعه و از طریق شناسایی نیازهای بازار و جامعه و تعریف طرحهای پژوهشی تقاضامحور در دانشگاه، به توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه کمک میکنند. یکی از دانشگاههای کشور که در عرصههای آموزش و پژوهش پیشتاز است و قصد دارد مأموریت سوم خود یعنی گذار به دانشگاه کارآفرین را تحقق بخشد، دانشگاه علوم پزشکی تهران است که راهبرد ایجاد دفتر انتقال فناوری دانشگاهی را برگزیده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با تکیه بر راهبرد مطالعه موردی، به شناسایی عقلانیتها، اهداف، چالشها و کارکردهای دفتر انتقال فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته است. تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبه گروهی (گروه کانونی) با 10 نفر از خبرگان دانشگاهی از طریق روش تحلیل مضمون، منجر به شناسایی 46 مضمون پایه و 44 مضمون سازماندهنده شده است که حول چهار مضمون فراگیر یعنی عقلانیتها، چالشها، اهداف و کارکردهای دفتر انتقال فناوری دانشگاهی گرد آمدهاند.https://jtdm.irost.ir/article_965_1fa69d3b72c29478f6188905f217fde8.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50608120200521The Requirements of Successful Market Entry for Startup Knowledge-based Companies
(Case Study: ICT Companies in Tehran)بررسی الزامات ورود موفق به بازار برای شرکتهای دانشبنیان نوپا (موردمطالعه شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران)18522096610.22104/jtdm.2020.3607.2248FAشایانروحانی رادکارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه خوارزمی، تهران.سیدامیرحسینطیبی ابوالحسنیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-6743-4976Journal Article20190512Evidence shows that the commercialization and market entry by start-up companies are not very promising. The complexity and importance of this issue notably increases in the case of advanced technologies that have unique features such as high speed of knowledge production, short life cycle of technology and short distance from research time to product launch. This study is aimed to determine startup knowledge-based companys' requirements to enter the market. This study adopts a practical and descriptive-survey approach and uses the information collected through distribution of questionnaires among 86 successful ICT companies (located in Tehran Science and Technology Park, Modares Science and Technology Park and Shahid Beheshti University Technology Incubator). Further, in order to investigate the dimensions of the studied variables and construct validity, the confirmatory factor analysis and to test the research hypotheses the Structural Equation Modelling was used. According to the research results, the requirements for successful entry of these companies into the market are organizational dimensions, environmental and individual factors, respectively. Also, component rankings show that in organizational dimension, components of strategic capabilities, marketing and sales capability and human resources are of high importance; in environmental dimention, supportive components, social, economic, political and technological factors are more significant; and in individual dimension, the manager's individual mentality, individual personality and interpersonal character are among the most important components.شواهد نشان میدهند که روند تجاریسازی و ورود به بازار در شرکتهای دانشبنیان نوپا، چندان امیدوارکننده نیست. همچنین پیچیدگی و اهمیت این موضوع در مورد فناوریهای پیشرفته با ویژگیهای منحصربهفردی همچون سرعت فزاینده تولید دانش، کوتاه بودن چرخه عمر فناوری و اندک بودن فاصله زمان پژوهش تا عرضه محصول به بازار، دوچندان میباشد. هدف انجام این پژوهش تعیین الزامات ورود شرکتهای دانشبنیان نوپا به بازار میباشد. این پژوهش با اتخاذ رویکردی کاربردی و توصیفی-پیمایشی، برای جمعآوری اطلاعات به توزیع پرسشنامه در میان 86 شرکت دانشبنیان موفق حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (مستقر در پارک علم و فناوری تهران، پارک علم و فناوری مدرس و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهید بهشتی) پرداخته است. همچنین برای بررسی ابعاد متغیرهای مورد مطالعه و سنجش روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و برای آزمون فرضیههای پژوهشی از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، الزامات ورود موفق شرکتهای مزبور به بازار به ترتیب ابعاد سازمانی، عوامل محیطی و فردی میباشند. همچنین رتبهبندی مؤلفهها بیانگر اهمیت بیشتر مؤلفههای توانمندیهای استراتژیک، توانمندی بازاریابی و فروش و منابع انسانی در بُعد سازمانی؛ مؤلفههای نهادهای حمایتی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی اقتصادی و فناوری در بُعد عوامل محیطی و مؤلفههای فردی ذهنی مدیر، فردی شخصیتی مدیر و بین فردی مدیر در بُعد فردی میباشد.https://jtdm.irost.ir/article_966_64bf649fd5dc92c963bd3f29f3f5a020.pdf