سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823Identifying and ranking technology valuation indicators in automotive industryشناسایی و رتبه بندی شاخصهای ارزشگذاری فناوری در صنعت خودرو92813410.22104/jtdm.2014.134FAسید حبیب اللهطباطبائیانعضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائیجلیلغریبیدانشگاهJournal Article20150520This paper deals with identifying and ranking influencing factors in technology value, in technology exchanges or licensing technology. After exploratory studies in the field of technology valuation models and studying the literature of the subject of this research, researchers identified a relatively comprehensive set of technology valuation indicators. Then, by utilizing the experts’ opinions and analyzing the data, with Binomial and Friedman exams, determined the importance ratios of these indicators form the buyers’ viewpoint in automotive industry. Results showed that the indicators related to the benefit dimension and content of the contracts’ dimension have had the maximum importance in technology value estimation. Finally, a real case was valued by utilizing the identified ratios. Technology valuators and technology exchange contractors, generally, and participants in automotive industry, specially, can use the results of this research.پژوهش حاضر به شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ارزش فناوری، در مبادلات خرید یا اعطای امتیاز فناوری میپردازد. نگارندگان، پس از انجام مطالعات اکتشافی در زمینهی مدلهای ارزشگذاری فناوری و بررسی پیشینهی پژوهشی مربوط به این موضوع، مجموعهای نسبتاً جامع از شاخصهای ارزشگذاری فناوری را شناسایی نمودند. سپس، با استفاده از جمعآوری نظرات خبرگان و تحلیل دادهها به وسیلهی آزمونهای دو جملهای و فریدمن، ضرایب اهمیت این شاخصها را از دید خریداران فناوری در صنعت خودرو، تعیین کرده و آنها را رتبهبندی نمودهاند. یافتهها نشان داد که شاخصهای مربوط به بعد منفعت و بعد شرایط مندرج در قرارداد، بیشترین اهمیت را در برآورد ارزش فناوری داشتهاند. در نهایت، با استفاده از ضرایب شناسائی شده، یک نمونهی واقعی ارزشگذاری شد. ارزشگذاران فناوری و تدوینکنندگان قراردادهای مبادلهی فناوری، به طور عام، و دستاندرکاران صنعت خودرو، به طور خاص، میتوانند از نتایج و یافتههای این پژوهش استفاده نمایند.https://jtdm.irost.ir/article_134_24e62b0fe9ac3330009a90bd9f972595.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823The effect of internal and external factors on open innovationبررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر نوآوری باز (مورد مطالعه: مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع و علوم)294613510.22104/jtdm.2015.135FAقاسمرمضانپور نرگسیاستادیار سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایرانعلیداوریاستاردیار دانشکده کارآفرینی؛ دانشگاه تهران0000-0001-9705-0626راحلهافراسیابیدانشجوی کارآفرینی دانشگاه تهرانبهارزرگران یزددانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهرانJournal Article20141110One of the requirements for the successful performance of organizations in today's competitive world is having innovation and creating competitive advantage. One of the new models for innovation is Open Innovation model (OI). The main objective of this study is to identify influential factors on implementing of open innovation. Therefore, the main factors affecting open innovation have been considered in two dimensions: internal (structural, financial and staff) and external factors (cooperation with competitors, relationship with customers, political/legal factors and relationship with university). An applied, descriptive correlational survey is carried out. The data were collected by using questionnaires which were distributed between 100 experts of the research centers of the Ministry of Science and Industry by random sampling. The data were analyzed by using Path Analysis and PLS software. The results show that all identified dimensions of internal and external factors influence on implementation of open innovation.یکی از ملزومات عملکرد موفق سازمانها در دنیای رقابتی امروز، داشتن نوآوری و ایجاد مزیت رقابتی است. یکی از مدلهای جدید برای نوآوری، مدل نوآوری باز (OI)است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری باز است. به همین منظور عوامل اصلی تاثیر گذار بر نوآوری باز در دو بعد عوامل درونی(ساختار و فرایند، مالی وکارکنان) و عوامل بیرونی(همکاری با رقبا، ارتباط با مشتریان، عوامل سیاسی/قانونی و ارتباط با دانشگاه) در نظر گرفته شده اند.این تحقیق از نوع کاربردی و به لحاظ روش تحقیق از شاخه توصیفی-همبستگی می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه می باشد که بین 100نفر از خبرگان مراکز تحقیقاتی وزارت صنایع وعلوم با روش نمونه گیری تصادفی آزمون شده است. داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و نرم افزار PLS تجزیه وتحلیل گردید. نتایج این تحقیق نشان می دهد همه ابعاد شناسایی شده از عوامل درونی و بیرونی، بر پیاده سازی نوآوری باز تاثیر دارد.https://jtdm.irost.ir/article_135_800b8ddf1ca0028effbe5165811e702b.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823A framework for assessing and developing innovation capability through system dynamics approach
(Case Study: Mashhad Powder Metallurgy Co.)ارائه چارچوبی برای ارزیابی و توسعه قابلیت نوآوری از طریق رویکرد پویایی سیستم (مورد مطالعه: شرکت متالوژی پودر مشهد)477813710.22104/jtdm.2015.137FAمحمد حسنبچاری صالحیدانشگاه فردوسی مشهدمصطفیکاظمیدانشگاه فردوسی مشهدعلیرضاخوراکیاندانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140824Abstract:<br />The firm's innovation capability constitute set of enablers which are main driver innovation in today's business environment. They must constantly check out situation and interaction among innovation enablers and results in order to continuously improve innovation. Present study is proposed a dynamic framework to investigate the relationships between the enablers of innovation capability (leadership, innovation strategy, people, partnerships and resources, and process innovation) as well as expected results (customer, employee, organization and total performance) that are studied in a manufacturing company. Using information from the strengths of influence between five key components of innovation capability, by applying the DEMATEL method, as well as based on the logical assumption that, by improving the enablers, there will be an inevitable innovation results improvement, dynamic model of innovation capability was established. Simulation results of model showed that the tow enablers people and innovation strategy have minor role in the enhancing the maturity level of innovation capabilities. The company's policy scenarios determined more effort to improve people enabler promoting innovation capability maturity level result in a shorter period of time.قابلیت نوآوری محرک اصلی نوآوری و رقابتپذیری شرکتها در محیط کسبوکار امروز است. شرکتها برای بهبود مداوم نوآوری بایستی دائماً وضعیت و چگونگی برهم کنش میان توانمندسازها و نتایج نوآوری را تحلیل نمایند. تحقیق حاضر چارچوبی پویا برای بررسی روابط علّی میان توانمندسازهای قابلیت نوآوری (رهبری، استراتژی نوآوری، کارکنان، شراکتها و منابع، و فرآیند نوآوری) و همچنین نتایج موردانتظار آنها (مشتری، کارکنان، سازمان و عملکرد کلی شرکت) ارائه کرده که در یک شرکت تولیدی موردمطالعه قرار گرفتهاست. از تلفیق روش دیماتل که یک ابزار تحلیل چندمعیاره است با مدلسازی پویایی سیستم، مدل پویای قابلیت نوآوری ایجاد گردید. روابط و شدت نفوذ بین عناصر اصلی مدل به کمک روش دیماتل استخراج شده و از طریق پیشفرض تأثیر فزایندهی توانمندسازها بر رخداد نتایج نوآوری، مدلسازی صورت پذیرفت. نتایج شبیهسازی مدل دو توانمندساز کارکنان و استراتژی نوآوری را بهعنوان حوزههای نیازمند بهبود معرفی نمود. در نتیجه نیز سناریوهای خطمشی شرکت نشان دادند که تلاش بیشتر برای بهبود توانمندساز کارکنان باعث ارتقاء سطح بلوغ قابلیت نوآوری در مدت زمان کوتاهتری میشود.https://jtdm.irost.ir/article_137_855e4f72b114feec40581723da5bfc87.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823Percutaneous Coronary Intervention (PCI) Knowledge Map Using Fuzzy Cognitive Mapنگاشت دانشی روش رگ گشایی شریان های کرونری با استفاده از نگاشت شناختی فازی7910613810.22104/jtdm.2015.138FAسمیراکرانیکارشناس ارشد مدیریت فنّاوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهرانمحمد مهدیسپهریعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهرانتوکتمخطیبیعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهرانJournal Article20140318Myocardial Infarction happens when blood stops flowing properly to part of the heart and the heart muscle is injured due to not receiving enough oxygen. Percutaneous coronary intervention (PCI), is a non-surgical procedure used to treat the Myocardial Infarction. When PCI is success, average life expectancy of patient is increased and patient returns to normal life. Every year, part of PCI knowledge, as scientific articles, are provided to medical communities. Extraction of implicit knowledge in papers facilitated access to PCI knowledge, PCI Knowledge map shows a comprehensive picture of PCI. Knowledge map is a tool for presenting complex process and relation between concepts. This paper base on text mining and using Co-occurrence Analysis method, extracted causal relationships between PCI concepts from abstract of 20 years paper and illustrating these relationships, then Validated PCI map by experts, Importance of relationships between concepts is determined Using fuzzy cognitive map.in this paper FCM is trained with AHL and DHL algorithms, result indicated PCI has scientific Structure. PCI Fuzzy Knowledge map can be used in training, process of PCI changes, and determines the most important factors that influence the success of PCI.یکی از روشهای درمان نارسایی قلبی، رگگشایی شریانهای کرونری است که موفقیت آن امید به زندگی در بیمار را افزایش داده، بیمار را به زندگی عادی برمیگرداند. هر ساله بخشی از دانش تولید شده در پژوهشهای رگگشایی شریانهای کرونری بهصورت مقاله علمی ارایه می شود. استخراج دانش نهفته در این مقالات دسترسی به دانش ضمنی این زیرشاخه از دانش را تسهیل کرده، تصویری جامع از دانش آن ارائه میکند. هدف این تحقیق استخراج دانش ضمنی در مقاله-های حوزۀ رگگشایی عروق کرونری است. برای این منظور از نگاشت دانش استفاده می شود که ابزاری ترسیمی برای نمایش اجزای مختلف دانش در یک حوزه و روابط دانشی بین مفاهیم مختلف آن است. پژوهش پیشرو با رویکرد متنکاوی و براساس تحلیل همرخدادی مفاهیم به استخراج روابط دانشی علّی بین مفاهیم رگگشایی شریانهای کرونری در چکیده مقالات 20 ساله این مبحث پرداخته و نگاشت دانشی این زیرشاخه دانش را ارائه کرده است. نتایج پژوهش نشاندهنده ساختار دانشی روش رگگشایی شریانهای کرونری است. به عنوان مثال، در نگاشت استخراج شده تاثیر کوکائین بر انفارکتوس قلبی استخراج شده که میتواند مبنایی برای تحقیقات بیشتر در حوزه پزشکی باشد. تفسیر و تحلیل نگاشت استخراج شده از رگگشایی عروق کرونری میتواند نتایج ارزشمندی برای جامعه پزشکی داشته باشد.https://jtdm.irost.ir/article_138_a2302893c01ba8020b8c64df5034049b.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823Firm- related Determinants of Technology Sourcing Modes in Iranian Technology Intensive Firmsعوامل سازمانی موثر بر انتخاب روش دستیابی به تکنولوژی در سازمان های تکنولوژی محور ایران10713513910.22104/jtdm.2015.139FAآزیتاکرمی پورمدرس دانشگاهدومینیکژولیوینسنتبولیJournal Article20140105Intense competition in today’s rivalry world, encourage Firms to acquire sustainable competitive advantages in order to survive. The role of technology is a major factor to achieve competitive advantages, consequently the acquisition, development and application of technology creating competitive advantages as speedily as possible is vital for the firms. This research investigates the determinants which influence the choice of T.S.M. in Iranian technology intensive and high-technology firms while describing how those determinants affect the choice of TSMs. We argue the hypothesis relying on determinants and their effects on three categories of technology sourcing modes (TSMs); Internal development, cooperation and acquisition. eleven hypotheses are argued and tested . Employing statistical models such as factor analysis, regression, ANOVA, etc., firm-related factors affecting technology sourcing modes in the context of Iranian high-tech industries are identified. These statistical models are provided using SPSS software, version 15.چکیده:<br />تحقیق حاضر به مطالعه اثر عوامل درون سازمانی بر انتخاب روش مناسب کسب فناوری؛ شامل تحقیق و توسعه درونی، همکاری و خرید میپردازد. این عوامل شامل منابع درونی سازمان، ظرفیت جذب سازمان، تجارب موفق گذشته سازمان در هر یک از روش های سه گانه کسب فناوری و اندازه سازمان هستند. یازده فرضیه معرفی، استدلال وبا استفاده از روش های آماری آزموده میشود. براساس یک مطالعه میدانی در بین 63 سازمان فناوری-محور ایرانی نتایج زیر بدست آمد: تمایل سازمانها به تحقیق و توسعه درونی متاثر از سه عامل سطح منابع فناورانه ، حسن شهرت و اندازه سازمان است. سطح منابع انسانی سازمان، مقدار ظرفیت جذب سازمان و تجارب موفق گذشته سازمان در همکاری دارای اثر مثبت و سطح منابع فناورانه سازمان دارای اثر منفی بر تمایل سازمانها به همکاری هستند. و بالاخره دوعامل اندازه سازمان و تجارب موفق گذشته سازمان در خرید فناوری تمایل سازمانها برای خرید را افزایش میدهد.https://jtdm.irost.ir/article_139_aba675974b68b61e0bb2c0a510251ced.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602220140823Setting prioritizing nanotechnology application in vehicle industries with combinational fuzzy decision modelتعیین اولویت کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو با مدل تصمیم گیری فازی ترکیبی13716014010.22104/jtdm.2015.140FAمحمودمدیریعضو هئت علمی و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبمریممیرزائی خاکیدانشگاه آزاد تهران جنوبحامدکریمی شیرازیدانشگاه آزادJournal Article20140119Nanotechnology has variant applications in vehicle industries and their prioritizing is important for decision- making about the best allocation of different sources and the investing for accessing to developing markets of produces of Nano Technology in alimentary industries and their expanding. However, the problem is that how the prioritization of the applications in alimentary industries is done on the base of combinational model of Fuzzy Multiple Criteria Decision Making (FMCDM). The first with performing prioritization research and science document, important criteria of initial of Nano Technology application in vehicle industries section extract and anther opinion of universities master and vehicle industries aware for riddle , so the criteria that have the more decimal and fuzzy weightings are selected. Then survey ten people of aware and data analysis with software Excel supporting and result solution method of FDEMATEL was shown that criteria of the most effective is “Technological merit” and the most effected is “Technology development potential” . Also combinational method of ANP based on DEMATEL (DANP) the criteria “Financial risk” the most importance for technology selection to be happened. Finally the solution method VIKOR was shown that nanotechnology application in “Nanostructures / Nano composites /Nanoparticles” and “Functional coatings and lubrication” both were the first priority. The results can help the decision maker to improve the priorities and strategic programing.فناوری نانو کاربردهاى گوناگونی در صنایع خودرو دارد و کمک به سرمایهگذاران جهت اولویت آنها برای کسب سهم اندکی از آن بازار و توسعهی این فناوریها اهمیت دارد. مسئله تحقیق این است که اولویت این فناوریها در صنایع خودرو بر اساس مدل ترکیبی تصمیمگیری چندمعیاره فازی (FMCDM) چگونه است. ابتدا با انجام تحقیقات مقدماتی و مستندات علمی، معیارهای مهم در اولویتبندی مهمترین کاربردهای فناوری نانو در بخش صنایع خودرو استخراج و با اعمال نظر اساتید دانشگاه و خبرگان صنعت خودروسازی برای غربالگری، معیارهای دارای وزنهای اعشاری و فازی بیشتر انتخاب گردید. سپس با نظرسنجی تعداد 10 نفر از خبرگان و تجزیهتحلیل داده با کمک نرم افزار EXCEL و حل روش FDEMATEL نتایج نشان داد که معیار "شایستگی فناوری" تاثیرگذارترین و "پتانسیل توسعه فناوری" تأثیرپذیرترین می باشد. هم چنین بر اساس روش ترکیبی ANP بر اساس DEMATEL (DANP) معیار "ریسک مالی" بیشترین اهمیت را برای انتخاب فناوری کسب کرد. در نهایت حل روش FVIKOR نشان داد که کاربرد فناوری نانو در بخش "مواد نانوساختار/ نانوکامپوزیت/ نانوذرات" و "پوشش کاربردی و روانکاری" هردو اولویت اول را کسب کردند. این نتایج میتواند به تصمیمگیرندگان در بهبود اولویتها، سرمایه گذاری و برنامهریزی استراتژیک کمک کند.https://jtdm.irost.ir/article_140_b3b4b4d4476cdecb24fa3e84629df45f.pdf