سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122The Effect of Dimensions of National Innovation on the Development of the Tourism Industry in Selected Countriesتأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب93589010.22104/jtdm.2020.3876.2360FAابوالفضلشاه آبادیعضو هیئتعلمی، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا0000-0002-9316-8296میرعلی اکبراخباری آزاددانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی میانه.داودحق خواهاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه.Journal Article20191021The tourism industry is one of the largest and most diversified industries in the world, and is the most important source of income and job creation in many countries. Because of its growing social and economic importance, the tourism industry has become one of the key pillars of the world economy and is one of the fastest growing industries. Therefore, it is important to examine its determinants in economic issues. In this regard, the present study uses panel data and the Generalized Method of Moments (GMM) to examine the effects of the 5 inputs of national innovationincluding institutions, human capital, infrastructure, market sophistication and business sophistication, and the 2 outputs of national innovation including knowledge and technology outputs and creative outputs of the development of the tourism industry in 20 selected countries during the period 2007-2017. The results show that the effect of all inputs and outputs of national innovation on the development of tourism industry is positive and significant. However, the estimated coefficient of the institutions is larger than the other dimensions and the estimated coefficient of market sophistication is smaller than the other dimensions. Also, the effect of control variables including natural capital, globalization, political stability and real exchange rate on the development of tourism industry is positive and significant.صنعت گردشگری، یکی ازصنایع متنوع، بزرگ وبا رشد بالا است که مهمترین منبع درآمدی وعامل ایجاد فرصتهای شغلی در بسیاری از کشورها به شمار میرود و نیزاز جمله پایههای اصلی اقتصاد جهانی محسوب میشود.بر این اساس، بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن درمباحث اقتصادی از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. بدین منظور، درپژوهش حاضربا استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته، تأثیر پنج نهاده نوآوری ملی شامل نهادها، سرمایه انسانی، زیرساختها، پیچیدگی بازاروپیچیدگی کسبوکار و دو ستاده نوآوری ملی شامل ستاده های دانش وفناوری وستاده های خلاقانه بر توسعه صنعت گردشگری در 20 کشور منتخب جهان طی دوره 2007 الی 2017 بررسی شده است. نتایج برآوردی نشان داد تأثیر کلیه نهادهها و ستاده های نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معنادار است؛ اما ضریب تخمینی نهادهها از سایر ابعاد، بزرگ ترو ضریب تخمینی پیچیدگی بازار از سایر ابعاد،کوچکتراست. همچنین، تأثیر متغیرهای کنترلی سرمایه طبیعی، جهانیشدن، ثبات سیاسی و نرخ ارز واقعی بر توسعه صنعت گردشگری مثبت و معناداراست.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122Factors Affecting Technological Corporate Entrepreneurship: An e-Business Approachعوامل تاثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی فناورانه: با رویکرد کسب و کارهای الکترونیک376189110.22104/jtdm.2019.3416.2183FAعلیقوامیدانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین.0000-0003-4836-5466اصغرصرافی زاده قزوینیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، تهرانعلیبدیع زادهعضو هیئت علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین.اکبرعالم تبریزعضو هیئت علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.Journal Article20190112Nowadays many consumers of ICT, like Social Media, used it not only to keep in touch with their family and friends, but also to stay connected to their favorites business. ICT also paved the way of business units toward marketing and made corporates capable of conducting business through e-platforms. Then, the needs of corporates could no longer be met by the current models of Corporate Entrepreneurship. So, in today's dynamic business, creating an entrepreneurial environment in the corporate taking factors affecting hightech into account was imperative. To boost the profitability of Corporates, this study presented a conceptual model for Technological Corporate Entrepreneurship, like e-business. It helped drive profitability of Technological Corporates by developing smart strategies and making best and effective decisions. Then, the present study was an “Exploratory-Applied" research sorting into purpose-based categorization and a "Qualitative" one in terms of its method. Identification of factors affecting Corporate Entrepreneurship in e-businesses was reached by a well-done literature review. Then 4 rounds of Delphi Techniques were conducted. Afterwards it was screened by 20 experts in those fields. Finally, a conceptual model categorized with 15 influential factors was presented for Techno-Entrepreneurship in Corporates.امروزه اکثر مشتریان، فناوری پیشرفته اطلاعات و ارتباطات را نهتنها برای برقراری ارتباط با آشنایان، بلکه بهمنظور ایجاد ارتباط با کسبوکار مورد علاقه خود نیز بکار میگیرند. بعلاوه، فناوری اطلاعات و ارتباطات مسیر بنگاهها را به بازارهای جدید هموار ساخته و میزان موفقیت سازمان از طریق بسترهای دیجیتال را افزایش میدهد؛ بنابراین، مدلهای فعلی کارآفرینی سازمانی پاسخگوی نیاز سازمانهای فناوریبنیان نبوده و ضروری است در فضای کسبوکار پویای امروز، کارآفرینیهایی بروز پیدا کنند که عوامل متأثر از فناوریهای پیشرفته، در آنها مدنظر قرار گرفته باشند. این پژوهش، مدلی مفهومی برای کارآفرینی سازمانی فناورانه (کارآفرینی فناورانه در سازمانها) با رویکرد کسبوکارهای الکترونیک ارائه میکند تا موجب افزایش سودآوری سازمانها از طریق بهکارگیری هوش تجاری منتج از تحلیل دادههای بزرگ و اتخاذ تصمیمات دقیق شود. پژوهش حاضر از منظر هدف، در زمره تحقیقات «اکتشافی کاربردی» و به لحاظ روش، جزء مطالعات «کیفی» بهشمار میرود. با مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش، عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی سازمانی فناورانه با تأکید بر کسبوکارهای الکترونیک شناسایی و با چهار گام دلفی، توسط 20 نفر از خبرگان این حوزهها مورد غربالگری قرار گرفت و در نهایت، مدلی مفهومی با 15 عامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه در سازمانها ارائه شد.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122The Role of Gamification as a Growth Hacking Strategy in the Adoption Disruptive Innovation Model in Mobile Payment Applications (Case study: Students of Guilan University)نقش بازیوارسازی به عنوان استراتژی خلق رشد در مدل پذیرش نوآوری تحول آفرین در نرم افزارهای کاربردی پرداخت موبایلی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه گیلان)639089310.22104/jtdm.2019.3187.2103FAداودفیضعضو هیئت علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.عظیمزارعیعضو هیئت علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.مرتضیملکی مین باش رزگاهعضو هیئت علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.عاطفهشعبانی نعیم صوفیانیدانش آموخته دکتری، بازاریابی بین الملل، دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان.0000-0002-0163-8589Journal Article20181007The development of various application softwares with gamification features has created a new trend in the business world. With the increasing number of businesses adopting gamification techniques to increase customer engagement, this phenomenon has become an emerging technique in business. Despite this growing trend, marketing literature continues to lack models that explain the use of gamification in understanding customers' acceptance of a disruptive innovation. The purpose of this study was to investigate the intention of accepting a mobile payment application within the framework of an integrated model derived from the Christensen Innovation Adoption Model by adding gamification variable. The purpose of this research is applied and its method is descriptive correlations. 211 questionnaires were collected in a cluster sampling. Reliability of the questionnaire was verified by assessing internal consistency and validity through congruent and divergent validity. The analysis of hypotheses was done in the form of structural equation modeling with the help of Smart PLS2 software. The results showed that gamification along with other variables of the Davies technology adoption model had a significant impact on the adoption of mobile payment software as a disruptive innovation.توسعه نرمافزارهای کاربردی مختلف با ویژگیهای بازیوارسازی، روند جدیدی را در دنیای تجارت به وجود آورده است. با افزایش تعداد کسبوکارهایی که تکنیکهای بازیوارسازی را برای افزایش تعامل با مشتری بهکار میگیرند، این پدیده به تکنیکی نوظهور در تجارت تبدیل شده است. با وجود این روند رو به رشد، ادبیات بازاریابی همچنان با کمبود مدلهایی مواجه است که استفاده از بازیوارسازی را در زمینه درک مشتریان از یک نوآوری تحولآفرین و پذیرش آن توضیح دهند. هدف این پژوهش، بررسی قصد پذیرش نرمافزار کاربردی پرداخت موبایلی در چارچوب مدلی یکپارچه برگرفته از مدل پذیرش نوآوری دیویس و تئوری نوآوری تحولآفرین کریستنسن با افزودن متغیر بازیوارسازی است. پژوهش حاضر، بر مبنای هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- همبستگی است. با توجه به شرط حجم نمونه در معادلات ساختاری (5 تا 15 برابر سؤالات پرسشنامه)، با نمونهگیری خوشهای از 5 دانشکده دانشگاه گیلان 211 پرسشنامه بهصورت حضوری جمعآوری شد. بررسی فرضیهها نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار "اسمارت پی ال اس" انجام شد. نتایج نشان داد بازیوارسازی در کنار سایر متغیرهای مدل پذیرش فناوری دیویس تأثیر قابلتوجهی در پذیرش نرمافزارهای کاربردی پرداخت موبایلی بهعنوان یک نوآوری تحولآفرین ایفا میکند.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122Investigating R & D Human Resources Development Behaviour in Knowledge-Based Companies in Response to Fiscal and Tax Policies: A Case Study of Iranبررسی رفتار جذب منابع انسانی تحقیق و توسعه در شرکتهای دانش بنیان در پاسخ به سیاست های مالی و مالیاتی: مطالعه موردی ایران9112489410.22104/jtdm.2020.4004.2414FAزهرامحمدهاشمیدکتری سیاست گذاری علم و فناوری، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران.Journal Article20200101Small and medium-sized technology firms are often considered as an important source of technology-based job opportunities and are therefore supported by governments. Investigating the behavioral response of sponsored firms is an important tool for policy learning. This article compares and analyzes the changes in the R & D manpower of knowledge-based firms before and after receiving various combinations of tax exemption policy tools, technology development facilities and commercialization facilities in two groups of small-sized knowledge-based firms (with fewer than 50 employees) and large-sized companies (with 50 and more). The results show that small knowledge-based firms that have received one or both technology and commercialization facilities have been able to increase their R&D manpower, while in large knowledge-based firms none of the supportive tools have had a meaningful impact on the increase in R&D manpower. In the field of evaluating firm-level performance indicators, this article is the first study in Iran that has used the <strong>2<sup>k</sup></strong> Factorial Design approach to evaluate the impact of policies and the interaction of tools on manpower and R&D. The most important advantage of this approach is that it clarifies the effects of the parameters along with their relative importance and how they interact with each other.بنگاههای کوچک و متوسط فناور اغلب بهعنوان منبع مهم ایجاد فرصتهای شغلی فناورانه محسوب شده و به همین علت نیز مورد حمایت دولتها قرار میگیرند. بررسی پاسخ رفتاری بنگاههای حمایتشده، ابزار مهمی بهمنظور یادگیری سیاستی است. این پژوهش، تغییرات نیروی انسانی تحقیق و توسعه بنگاههای دانشبنیان را قبل و بعد از دریافت ترکیبهای مختلف از ابزارهای سیاستی معافیت مالیاتی، تسهیلات توسعه فناوری و تسهیلات تجاریسازی، در دو دسته از شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط (کمتر از 50 نفر) و شرکتهای دانشبنیان بزرگ (50 نفر و بیشتر) مقایسه و تحلیل نموده است. نتایج نشان داد که بنگاههای دانشبنیان کوچکی که دریافتکننده یک یا هر دو تسهیلات توسعه فناوری و تجاریسازی بودهاند، توانستهاند نیروی انسانی تحقیق و توسعه را افزایش دهند؛ درحالیکه در بنگاههای بزرگ دانشبنیان هیچکدام از ترکیبهای ابزارهای حمایتی تأثیر معناداری بر افزایش نیروی انسانی تحقیق و توسعه نداشته است. در حوزه ارزیابی شاخصهای عملکردی در سطح بنگاه، این پژوهش اولین مطالعهای در ایران است که از روش طرح عاملی برای ارزیابی اثر سیاستها استفاده و تأثیر متقابل ابزارها را بر جذب منابع انسانی تحقیق و توسعه بررسی نموده است.مهمترین مزیت این روش این است که اثرات پارامترها به همراه اهمیت نسبی و نحوه تعامل آنها با یکدیگر مشخص میشود.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122The Role of Brand Trust in the Relationship between Technological Opportunism and Customer Loyalty in Mobile marketتحلیل فرصت طلبی فناورانه شرکت سامسونگ در بازار تلفن همراه با تاکید بر وفاداری و اعتماد مشتری12514889610.22104/jtdm.2019.3704.2284FAمریمنکوئی زادهعضو هیئت علمی، بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز.علیرضاامینیعضو هیئت علمی، بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز.0000-0003-4739-6148Journal Article20190710Gaining and sustaining customer loyalty is a key challenge in increasingly competitive markets. Technological Opportunism, as an organizational capability, can help firms to actively scan the markets, identify and understand customer needs and respond to them, and thereby, achieve customer loyalty by building customer trust. Higher customer trust will lead to a higher purchase rate. Technological opportunism is an under-researched area and an issue that has been viewed as a negative approach. The present study, hence, investigates the relationship between technological opportunism and customer loyalty, through building customer trust in a specific brand in the mobile market. The results of the study showed that brand trust cannot moderate the relationship between technological opportunism and customer loyalty. However, certain opportunism dimensions such as sensitivity and response to technological changes can cause behavioral and attitudinal loyalty through increasing customer trust. In addition, sensitivity to technological changes has a direct effect on attitudinal loyalty.ک<br /> کسب و حفظ وفاداری مشتری، چالش اساسی در بازارهای به شدت رقابتی است. فرصتطلبی فناورانه، بهعنوان یک قابلیت سازمانی میتواند شرکتها را در پیمایش فعال بازارها، شناسایی و درک نیازهای مشتری و پاسخگویی به آنها یاری رساند و درنتیجه، با ایجاد اعتماد در مشتری زمینه وفاداری آنها را فراهم سازد. همچنین پذیرش و خرید این نوآوریها از سوی مشتریانی که به شرکت اعتماد بالاتری دارند نیز، بیشتر خواهد بود؛ موضوعاتی که در پژوهشهای گذشته کمتر بدان پرداخته شده و یا اینکه نگاه منفی به بُعد فرصتطلبی شده است. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین فرصتطلبی فناورانه و وفاداری مشتری با توجه به نقش اعتماد مشتری در بازار گوشی تلفن همراه پرداخته است.<br /> نتایج پژوهش نشان میدهد که اعتماد به برند رابطه بین فرصتطلبی فناورانه و وفاداری مشتری را تعدیل نمیکند، بلکه ابعاد متغیر فرصتطلبی فناورانه (حساسیت نسبت به تغییرات فناوری و پاسخدهی به تغییرات فناوری) از طریق افزایش اعتماد مشتری موجبات وفاداری رفتاری و نگرشی وی را فراهم میسازد. همچنین حساسیت نسبت به تغییرات فناوری بر وفاداری نگرشی مشتری اثر مستقیمی دارد.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607320191122Recognition of the Success of Digital Entrepreneurship with the Meta- Synthesis Approachشناسایی پیشرانهای موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد فراترکیب14917289710.22104/jtdm.2020.3367.2161FAسهیلاکشاورزکارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.محمدرضاتقواعضو هیئت علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.0000-0002-6573-7914حامدکرددانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.عضو هیئت علمی دانشگاه ولایت، ایرانشهر.Journal Article20181215The internet technology platform has simplified and accelerated the creation and development of digital entrepreneurial businesses but it is too slow to implement this kind of business in Iran. On the other hand, no research has examined the success factors of this kind of business yet. Therefore, the main purpose of this study is to identify the digital entrepreneurship success drivers with a meta-synthesis approach. This study, in terms of purpose, is considered as an applied research and it is a qualitative research in terms of data collection method. To identify the success factors of digital entrepreneurship with the help of the meta-synthesis method, 311 articles were first reviewed, among which 36 papers were used for final analysis.In this research, 28 success indices of digital entrepreneurship were identified and classified under 3 categories and 7 concepts.Then, using the Shannon Entropy Method, the weight of the extracted indices through the meta-synthesis method was determined. The results of this study show that the index of marketing and relationship with customers in cyberspace with significance factor 0.0660 ranked first and indicators of IT infrastructure and acceptance of digital entrepreneurship in the organization ranked second and third as effective factors on the success of digital entrepreneurship.بستر فناوری اینترنت، راهاندازی و ایجاد کسبوکارهای کارآفرینانه دیجیتالی را سادهتر و سریعتر نموده است. پیادهسازی این نوع کسبوکارها در ایران کُند است و از طرفی تاکنون پژوهشی بهصورت جامع عوامل موفقیت این نوع کسبوکارها را بررسی نکرده است؛ بنابراین، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی پیشرانهای موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با روش کیفی فراترکیب است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای کیفی به شمار میرود. برای شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به کمک روش فراترکیب، تعداد 311 مقاله بررسی شد که از میان آنها 36 مقاله برای تجزیهوتحلیل نهایی استفاده شدند. در این پژوهش، ابتدا 28 شاخص موفقیت کارآفرینی دیجیتالی شناسایی و در 3 مقوله و 7 مفهوم طبقهبندی شدند. پس از استخراج شاخصها با استفاده از روش کیفی فراترکیب، برای تعیین وزن شاخصها از روش آنتروپی شانون، استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که شاخص نحوه بازاریابی و ارتباط با مشتریان در فضای مجازی با ضریب اهمیت 066/0 رتبه اول و شاخصهای زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ پذیرش کارآفرینی دیجیتالی در سازمان، رتبههای دوم و سوم را بهعنوان عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به خود اختصاص میدهند.