سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522Factors Affecting Technology-based Business Diversification: The Case study of IKCO-TAM Companyبررسی عوامل مؤثر در تنوع سبد کسب وکار مبتنی بر توانمندیهای تکنولوژیک: موردکاوی شرکت تام ایران خودرو94710610.22104/jtdm.2015.106FAمحمد رضاآراستیعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران.0000-0002-6407-3300جوادنوریپژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریفسیاوشملکی فرکارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی شریف، تهران.Journal Article20120502<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="color: black; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">This paper deals with Technology-based Business Diversification. In the past two decades, the alignment of Technology Strategy and Business Strategy has attracted the attention of academicians as well as practitioners from different segments of industry. It was recognized as one the most important research topics in the field of Strategic Planning and Technology Management. Although, corporations play an important role in the economy of countries, the focus of almost all of frameworks, models, tools and techniques developed in the field was mainly on single companies. In this paper, a theoretical framework has been proposed which explain how the strategy of diversification could be elaborated based on the corporate technological capabilities. Some contextual factors influencing Technology-based Diversification have been also identified and presented. The applicability of proposed framework is illustrated through an in-depth case study of TAM Company,</span><span style="color: black; font-size: 11pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">one of Iran Khodro Group's main subsidiaries.</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin';" lang="FA"><span style="font-size: small;">این مقاله به موضوع تنوع کسبوکار مبتنی بر تکنولوژی و نقش عوامل مؤثر در تنوع شرکتهای بزرگ میپردازد. در دو دهه گذشته، همراستایی استراتژی تکنولوژی و استراتژی کسبوکار، یکی از محورهای مهم پژوهشی را در دو حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت تکنولوژی به خود اختصاص دادهاست. تمرکز این تحقیقات بیشتر بر بنگاههای دارای کسبوکار واحد بوده و در همین رابطه چارچوبها، مدلها و ابزارهای تصمیمگیری مختلفی توسعهیافته و بهکارگرفته شدهاند. علیرغم اینکه شرکتهای دارای کسبوکارهای متنوع نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفاء میکنند و به دلیل برخورداری از داراییهای تکنولوژیک مختلف نیازمند یک برنامه جامع و کلان استراتژیک در زمینه تکنولوژی هستند، تعداد اندکی از پژوهشها به این موضوع بهطورعام و چگونگی شکلدهی کسبوکارهای جدید تکنولوژی محور و عوامل مؤثر بر آن بهطور خاص پرداختهاند. هدف این مقاله ارائه یک چارچوب نظری است که در آن عوامل زمینهای مؤثر بر تنوعبخشی مبتنی بر تکنولوژی در شرکتهای بزرگ شناسایی و معرفی شدهاند. همچنین کارآمدی چارچوب مذکور از طریق مطالعه موردی شرکت تام از زیرمجموعههای گروه صنعتی ایرانخودرو، به روش مطالعه موردی توصیفی و تجزیهوتحلیل تم، موردبررسی قرار گرفتهاست. </span></span>سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522The Relationship Between AMT Implementation, the Competitive Priorities and Performance of the Small and Medium–size Enterprises of Textile Industryارتباط به کارگیری فناوریهای پیشرفته تولید، با اولویتهای رقابتی و عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی497810710.22104/jtdm.2015.107FAسید سروشقاضی نوریعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.لعیاالفتعضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.فرنازفرهادیاردانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت صنعتی، دانشگاه مهر البرزJournal Article20140121<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">AMT is the nucleus of the factories of the future and plays the crucial role in the competitive battles in organizations all over the world. Successful firms have recognized this fact and are trying to leverage it for competitive advantage. Appropriate selection of AMT is a critical task faced by manufacturing management due to the high degree of uncertainty and the high capital investment involves in these investments.In AMT selection process managers have to give full consideration to their manufacturing strategy(competitive priorities). This paper provides new evidence on AMT investment patterns from the small and medium–size(SMEs) enterprises of textileindustryand develops a taxonomy by exploring the relationship between AMT investment patterns, competitive priorities and performance. The results of this study indicate that in AMT implementation process, firms considering their competitive priorities show better performance.</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">فناوریهای پیشرفتهی تولید (</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">) هستهی اصلی کارخانههای آینده هستند و نقش تعیین کنندهای در پیکارهای رقابتی سازمانها در سراسر دنیا ایفا میکنند. شرکتهای موفق این حقیقت را تصدیق نموده و درصدد بهکارگیری آنها برای کسب مزیت رقابتی هستند. انتخاب مناسب </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> وظیفهای حیاتی است که بر عهدهی مدیران تولید است چراکه این سرمایهگذاریها، درجهی بالایی از عدماطمینان و سرمایهای کلان را شامل میشود. در فرایند انتخاب و پیادهسازی </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">، مدیران باید به استراتژی تولید (اولویتهای رقابتی) توجه ویژهای داشته باشند. این پژوهش مشاهدهای جدید از الگوهای سرمایهگذاری </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> در شرکتهای کوچک و متوسط صنعت نساجی فراهم میآورد و یک دستهبندی با کشف ارتباطات میان الگوهای سرمایهگذاری </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">، اولویتهای رقابتی و عملکرد ارائه مینماید. این پژوهش نشان میدهد شرکتهایی که با درنظرگرفتن اولویت رقابتی خود اقدام به پیادهسازی </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-size: small;">AMT</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> نموده بودند، عملکرد بهتری داشتند.</span>سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Groupارائه مدل مفهومی براساس عوامل مؤثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در گروه شرکتهای همکاران سیستم7910410810.22104/jtdm.2015.108FAجلالرضائی نوردانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه قم0000-0002-3759-2607محمدعلیشاه حسینیعضو هیئت علمی ، دانشگده مدیریت، دانشگاه تهران. تهرانسروشخسرویکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه مهر البرز.Journal Article20130104<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">این تحقیق بهمنظور دستیابی به شرایط مؤثر بر پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در گروه شرکتهای همکاران سیستم انجام شدهاست. تاکنون پژوهشهایی در حوزه پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای مختلف انجامشده که در آنها به موضوع عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش نیز اشاره گردیدهاست. ولی به موضوع ارتباط این عوامل با یکدیگر و تأثیری که بر یکدیگر دارند کمتر پرداخته شدهاست. با توجه به اینکه جنس محصولات شرکتهای نرمافزاری دانشمحور است، مدیریت تجربیات پرسنل و حافظه سازمانی دشوارتر بوده و چالشهای متعددی در این زمینه وجود دارد. با توجه به این توضیحات میتوان انتظار داشت با پیادهسازی مدیریت دانش در این سازمانها در مواجهه با مشکلات شاهد بهرهوری و کارایی بیشتری باشیم. تعیین ارتباط بین هر یک از عوامل تأثیرگذار در پیادهسازی مدیریت دانش، دستیابی به موفقیت در اجرای مدیریت دانش را بهبود میبخشد. محققان در این تحقیق با بررسی پژوهشهای قبلی و مستندات علمی موجود همچنین استفاده از نظریات خبرگان موضوع، به شناسایی عوامل مؤثردر پیادهسازی سیستم مدیریت دانش و ارتباط بین آنها پرداخته و سعی در ارائه الگوی مناسب برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش دارند. متدولوژی موردنظر برای انجام این تحقیق استفاده از روش تحقیق کیفی بوده که در آن از روش تئوری دادهبنیاد استفاده میشود و برای ارزیابی صحت مدل، از مستندات و نتایج پژوهشهای قبلی در حوزه ادبیات موضوع بهره برده میشود.</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">نتایج حاصله براساس دادههای جمعآوری شده در این تحقیق نشان میدهد برای پیادهسازی سیستم مدیریت دانش در گروه شرکتهای همکاران سیستم، ۱۶ فاکتور کلیدی و حیاتی باید موردنظر قرار گیرد </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: 'B Nazanin';" lang="AR-SA">که ارتباط بین آنها که در قالب مدل مفهومی ارائه شدهاست.</span>سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522Investigate the Impact of Knowledge Management Process Capabilities on Innovation Performance Considering Mediating Effect of Innovation Processes in High-Tech Organizationsبررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی فرایند نوآوری در سازمانها با فناوری پیشرفته10512910910.22104/jtdm.2015.109FAصفورااللهیعباسعلیرستگارمحسنشفیعی نیک آبادیJournal Article20130628<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">The objective of this study is to investigate the impact of knowledge management process capabilities on innovation performance in high-tech organizations. This study is a descriptive survey and data were collected using a survey questionnaire completed by R&D sections of high-tech organizations. The statistical population of this study consists of 285 high-tech organizations located in Tehran. The sampling method was simple random. The questionnaire included 68 closed questions. To assess construct validity, LISREL software confirmatory factor analysis was used and hypotheses were tested using Structural Equation Modeling (SEM) technique.</span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Also, path analysis was used to measure the effect of knowledge management process capabilities on innovation performance and innovation processes. Results show that knowledge management process capabilities have a positive and direct effect on innovation performance and innovation processes. But innovation process has no significant effect on innovation performance. Furthermore, there is no indirect relationship between knowledge management process capabilities and innovation performance.</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در محیط کسبوکار جدید که مشخصه آن تلاطم و پیچیدگی فزاینده است، توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی در دانستههایش نهفته است. اهمیت مدیریت دانش و رابطه آن با نوآوری به شکل گسترده مورد تأیید واقع شدهاست؛ هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در شرکتهای دارای فناوری پیشرفته بودهاست و روشن ساختن این مطلب است که آیا مدیریت دانش میتواند منجر به نوآوری و عملکرد نوآوری بهتر گردد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش واحدهای تحقیق و توسعه ۲۸۵ شرکت دارای فناوری پیشرفته واقع در تهران است. براساس مدل مفهومی پژوهش پرسشنامههایی مورد استفاده قرار گرفت. </span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بهطور اخص تکنیک تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج بدستآمده دو فرضیه مربوط به اثر معنادار قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر فرایند نوآوری و عملکرد نوآوری را مورد تأیید قرار داد، اما فرضیه مربوط به تأثیر معنادار فرایند نوآوری بر عملکرد نوآوری و بالطبع اثر غیرمستقیم قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری تأیید نشدند.</span>
<span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در محیط کسبوکار جدید که مشخصه آن تلاطم و پیچیدگی فزاینده است، توانایی یک شرکت در ایجاد و حفظ مزیتهای رقابتی در دانستههایش نهفته است. اهمیت مدیریت دانش و رابطه آن با نوآوری به شکل گسترده مورد تأیید واقع شدهاست؛ هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در شرکتهای دارای فناوری پیشرفته بودهاست و روشن ساختن این مطلب است که آیا مدیریت دانش میتواند منجر به نوآوری و عملکرد نوآوری بهتر گردد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش واحدهای تحقیق و توسعه ۲۸۵ شرکت دارای فناوری پیشرفته واقع در تهران است. براساس مدل مفهومی پژوهش پرسشنامههایی مورد استفاده قرار گرفت. </span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="AR-SA">به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بهطور اخص تکنیک تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج بدستآمده دو فرضیه مربوط به اثر معنادار قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر فرایند نوآوری و عملکرد نوآوری را مورد تأیید قرار داد، اما فرضیه مربوط به تأثیر معنادار فرایند نوآوری بر عملکرد نوآوری و بالطبع اثر غیرمستقیم قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری تأیید نشدند.</span>سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522Selecting the Appropriate Method for Technological Collaborations in Production of Graphite Electrode in Iranانتخاب روش مناسب همکاری فناوری برای تولید الکترود گرافیتی در ایران13116011010.22104/jtdm.2015.110FAمهدیگودرزیعضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبا,ئی، تهران.شهرامخواجه نصیریکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.Journal Article20140215<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: small;">Nowadays, with the rapid pace of technological developments, no company or country is able to provide all of its needed technologies. Therefore, technology collaborations</span><span style="font-size: small;">with holders of technology is inevitable. Since every technology transfer project has different aspects, including technical, economic, legal and social issues and in many cases, the consequences of ignoring these issues may cause irreparable losses to the economy. Understanding and considering the basic criteria before transferring the technology is vital for managers and policy makers. In this paper, the common</span></span><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">methods of technology transfer models in the world have been studied. Then, by considering the appropriate criteria influencing the choice of technology transfer models and technology collaboration methods, multiple attribute decision making method (MADM) was used to rank them. More precisely, analytic hierarchy process (AHP) was utilized to obtain the most appropriate method for transferring technology in establishing a graphite electrode plant. The results of this study indicate that the best method for transferring technology of graphite electrode was foreign direct investment, joint venture, and licensing, respectively.</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">امروزه با توجه به روند سریع تحولات فناوری، هیچ شرکت و کشوری قادر به تأمین تمام فناوریهای موردنیاز خود نمیباشد. لذا همکاری فناوری با دارندگان فناوری امری اجتنابناپذیر است. اما از آنجا که هر پروژه همکاری و انتقال فناوری، دارای ابعاد مختلفی از جمله مباحث فنی، اقتصادی، حقوقی و اجتماعی است و در بسیاری از موارد، تبعات عدمتوجه به این مسائل میتواند، ضربات جبرانناپذیری را</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">به اقتصاد کشور وارد نماید،</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: 'PFE Zar'; mso-hansi-font-family: 'PFE Zar'; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> آگاهی از معیارهای اساسی که میبایست قبل از همکاری فناوری، موردتوجه قرار گیرند</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">، امری حیاتی برای مدیران و سیاستگذاران این عرصه میباشد</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="AR-SA">. </span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در این مقاله، مدلهای مرسوم انتخاب روش انتقال فناوری در سطح جهان، موردمطالعه قرار گرفت</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">و با شناسایی معیارهای مؤثر بر انتخاب روش انتقال فناوری و شیوه همکاریهای فناوری، از روش تصمیمگیری چند شاخصه، استفاده گردید. سپس با استفاده از روش </span><span style="font-size: 10pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-bidi-language: FA;" dir="LTR"><span style="font-family: Times New Roman;">AHP</span></span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">، مدلی طراحی شد تا از این طریق، مناسبترین روش همکاری فناوری برای ایجاد کارخانه الکترود گرافیتی، اولویتبندی شود. </span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="AR-SA">نتایج حاکی از آن بودند که بهترین روشها برای</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA"> همکاری و </span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt;" lang="AR-SA">انتقال فناوری الکترود گرافیتی بهترتیب اولویت، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سرمایهگذاری مشترک و خرید امتیاز بودند.</span>سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50602120140522The Role of Social Capital and Knowledge Transfer in Organizational Learning of Knowledge Based Firmsتبیین نقش سرمایه اجتماعی و انتقال دانش در یادگیری سازمانی شرکتهای دانش بنیان16118211110.22104/jtdm.2015.111FAعطاء الههرندیدانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی - مدیریت استراتژیک دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131105<span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;">Organizational learning makes the companies to maintain their competitive advantage and organizational development. Increasing innovational performance and organizational learning needs an effective and sustainable communication with all stakeholders and considering environmental concerns. Social capital is a kind of capital that facilitates the access to information and vital resources in order to improve environmental performance, organizational learning and taking advantage of environmental opportunities. The aim of this article is to develop a systematic framework about social capital considering the mediating role of knowledge transfer and organizational learning in Iranian knowledge based organizations and tries to broaden the frontiers of knowledge in this area. This study, based on its aim, is an application research, and based on data collection method, is a descriptive one. Data was gathered using a questionnaire from a random sample from knowledge based organizations in Iran. The obtained data was analyzed using structural equation modeling technique and Smart PLS software. The results indicate that in Iranian organizations, social capital and knowledge transfer have an effect on organizational learning. Also, the mediating role of knowledge transfer in the relation of social capital and organizational learning in Iranian knowledge based organizations is confirmed.</span><span style="font-family: 'B Nazanin'; font-size: 12pt; mso-bidi-language: FA;" lang="FA">در شرکتهای دانشبنیان یادگیری سازمانی سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمانی میگردد. از طرفی خلق عملکرد نوآورانه و یادگیری سازمانی مستلزم برقراری ارتباطات اثربخش و پایدار با کلیه ذینفعان و محیط عمومی سازمان است. سرمایهاجتماعی، شکلی از سرمایه است که سبب تسهیل در دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی بهمنظور ارتقاء عملکرد، یادگیری سازمانی و استفاده مناسب از فرصتهای محیطی میگردد. پژوهش حاضر بهدنبال طراحی چارچوبی توسعهیافته و نظاممند درخصوص مفاهیم سرمایهاجتماعی، نقش میانجیگری انتقال دانش و یادگیری سازمانی در ارتباط با هم و در شرکتهای دانشبنیان ایرانی است و از این طریق سعی دارد تا در گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. دادههای موردنیاز برای این تحقیق توسط نمونهگیری تصادفی از شرکتهای دانشبنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بهوسیله ابزار پرسشنامه جمعآوری شدهاست. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده گردیدهاست. نتایج بدستآمده حاکی از آن است که سرمایهاجتماعی و انتقال دانش بر یادگیری سازمانی شرکتهای دانشبنیان ایرانی مؤثراند. همچنین نقش میانجیگری انتقال دانش در اثرگذاری سرمایهاجتماعی بر یادگیری سازمانی شرکتهای دانشبینان ایرانی نیز موردتأیید قرار گرفت.</span>