بررسی عوامل مؤثر در تنوع سبد کسب وکار مبتنی بر توانمندیهای تکنولوژیک: موردکاوی شرکت تام ایران خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت‌علمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران.

2 پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف

3 کارشناسی ارشد MBA، دانشگاه صنعتی شریف، تهران.

چکیده

این مقاله به موضوع تنوع کسب‌و‌کار مبتنی بر تکنولوژی و نقش عوامل مؤثر در تنوع شرکت‌های بزرگ می‌پردازد. در دو دهه گذشته، هم‌راستایی استراتژی تکنولوژی و استراتژی کسب‌و‌کار، یکی از محورهای مهم پژوهشی را در دو حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت تکنولوژی به خود اختصاص داده‌است. تمرکز این تحقیقات بیشتر بر بنگاه‌های دارای کسب‌و‌کار واحد بوده و در همین رابطه چارچوب‌ها، مدل‌ها و ابزارهای تصمیم‌گیری مختلفی توسعه‌یافته و به‌کار‌گرفته شده‌اند. علیرغم اینکه شرکت‌های دارای کسب‌‌و‌کارهای متنوع نقش مهمی را در اقتصاد کشورها ایفاء می‌کنند و به دلیل برخورداری از دارایی‌های تکنولوژیک مختلف نیازمند یک برنامه جامع و کلان استراتژیک در زمینه تکنولوژی هستند، تعداد اندکی از پژوهش‌ها به این موضوع به‌طور‌عام و چگونگی شکل‌دهی کسب‌وکارهای جدید تکنولوژی محور و عوامل مؤثر بر آن به‌طور خاص پرداخته‌اند. هدف این مقاله ارائه یک چارچوب نظری است که در آن عوامل زمینه‌ای مؤثر بر تنوع‌بخشی مبتنی بر تکنولوژی در شرکت‌های بزرگ شناسایی و معرفی شده‌اند. همچنین کارآمدی چارچوب مذکور از طریق مطالعه موردی شرکت تام از زیر‌مجموعه‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، به روش مطالعه موردی توصیفی و تجزیه‌و‌تحلیل تم، مورد‌بررسی قرار گرفته‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Technology-based Business Diversification: The Case study of IKCO-TAM Company

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Arasti 1
  • Javad Noori 2
  • Siavosh Maleki Far 3
1 Faculty Member, Department of Management and Economics, Sharif University of Technology, Tehran, Iran.
2 Research Policy Institute of Science, Technology and Technology of Sharif University of Technology
3 M.Sc., MBA, Sharif Industrial University, Tehran. Iran.
چکیده [English]

This paper deals with Technology-based Business Diversification. In the past two decades, the alignment of Technology Strategy and Business Strategy has attracted the attention of academicians as well as practitioners from different segments of industry. It was recognized as one the most important research topics in the field of Strategic Planning and Technology Management. Although, corporations play an important role in the economy of countries, the focus of almost all of frameworks, models, tools and techniques developed in the field was mainly on single companies. In this paper, a theoretical framework has been proposed which explain how the strategy of diversification could be elaborated based on the corporate technological capabilities. Some contextual factors influencing Technology-based Diversification have been also identified and presented. The applicability of proposed framework is illustrated through an in-depth case study of TAM Company,one of Iran Khodro Group's main subsidiaries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Diversification
  • Alignment Technology Strategy and Business Strategy
  • Contextual Factors
  • Case Study
  • Theme Analysis
  • Iran Khodro Industrial Group
  • TAM Co