بررسی تاثیر هوشمندی استراتژیک بر استراتژی سازی مبتنی بر بداهه و عملکرد چابک در شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

پژوهش حاضر بدنبال طراحی چارچوبی نظام مند با هدف بررسی تاثیر هوشمندی استراتژیک و استراتژی مبتنی بر بداهه بر عملکرد چابک و در شرکت های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات می باشد و از این طریق سعی دارد تا در توسعه دانش موجود در این حوزه اقدام نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با استراتژی پیمایشی می باشد. داده های مورد نیاز برای این تحقیق توسط نمونه گیری تصادفی از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور ایران و بوسیله ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که هوشمندی استراتژیک و استراتژی مبتنی بر بداهه بر عملکرد چابک شرکت های دانش حوزه فناوری اطلاعات موثر می باشند. همچنین نقش میانجی گری استراتژی مبتنی بر بداهه در اثر گذاری هوشمندی استراتژیک بر عملکرد چابک شرکت های دانش بینان ایرانی نیز مورد تایید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effects of Strategic Intelligence on Strategic Improvisation and Agility in IT Knowledge-Based Firms

نویسنده [English]

  • Ata Harandi
PhD in Strategic Management, AllamehTabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

External environment of organizations includes in uncertainty, ambiguity and transformation. In these circumstances, strategic directors of organizations track an approach using the intuitive decision making skills and improvisational capabilities which result in quick decisions in facing challenges and help them improve the performance by responding to external changes quickly. The current research look for designing an organized framework in regards to the concepts of strategic intelligence, strategic improvisation and Agility performance in connection with each other and in Iranian knowledge based companies, trying to take action regarding development of available frontiers of knowledge in this area. This research is an applied-surveying type. The required data for this research has been collected through questioners by random sampling of knowledge based companies which are active in the field of information technology in Iran. Meanwhile, structural equations method is used through making use of Smart PLS ˡ software for data analysis. The obtained results indicate that the strategic intelligence and strategic improvisation are effective on Agility performance of Iranian knowledge based companies. Meanwhile the mediation role of strategic improvisation on effectiveness of strategic intelligence on Agility performance of Iranian Knowledge based companies is verified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Intelligence
  • strategic improvisation
  • Agility performance
  • Knowledge-Based Firms
-     مظلومی، نادر؛ هرندی، عطاءاله . (1393). تبیین نقش هوشمندی راهبردی بر عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی سرعت تصمیمات استراتژیک، فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 20: 129-148.
-     هرندی، عطاءاله. (1393). تبیین نقش سرمایه اجتماعی و انتقال دانش در یادگیری سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیان، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(4)، 161-182.
-     April K and Bessa J. (2006). A Critique of the Strategic Competitive Intelligence Process within a Global Energy Multinational, Problems and Perspectives in Management, 4(2): 86-99.
-     Baum, J.R. and Wally, S. (2003), Strategic decisions speed and firm performance, Strategic Management Journal, 24(11):154-172.
-     Brown, S.L. and Eisenhardt, K.M. (1997). The Art of Continuous Change: Linking Complexity Theory and Time-Pased Evolution in relentlessly Shifting Organizations, Administrative Science Quarterly, Vol. 42: 1-34
-     Cavalcanti E P. (2005). The Relationship between Business Intelligence and Business Success, Journal of Competitive Intelligence and Management, 3(1): 6-15.
-     Chou D C, Tripuramallu H B, and Chou A Y. (2005). BI and ERP integration, Information Management & Computer Security, 13(5): 340-349.
-     Cunha, M.P. and Cunha, J.V. (2006). Towards a Complexity Theory of Strategy. Management Decision, Vol. 44, No. 7, 839-850.
-     Dooley, K., (2004). Complexity Science Models of Organizational Change. Handbook of Organizational Change and Development. S. Poole and A. Van De Van (Eds), Oxford University Press. 354- 373.
-     Evgeniou T. and Cartwright P. (2005). Barriers to information Management, European Management Journal, 23(3): 293-299.
-     Falletta S. (2008). Hr Intelligence Advancing People Research and Analytics, IHRIM Journal, XII (3): 21-31.
-     Fleisher C.S and Bensoussan B E. (2007). Business and Competitive Analysis: Effective Application of New and Classic Methods. Upper Saddle River, New Jersey: Financial Times Press.
-     Jansen, Rob J.G., Curseu, Petru L., Vermeulen, Patrick A.M., Geurts, Jac L.A., Gibcus, Petra. (2013). Information processing and strategic decision-making in small and medium-sized enterprises: The role of human and social capital in attaining decision effectiveness, International Small Business Journal, 31(2): 192-216.
-     Johannesson J and Palona I. (2010). Environmental Turbulence and the Success of a Firm's Intelligence Strategy: Development of Research Instruments, International Journal of Management, 27: 448- 459.
-     Michaeli R., Simon L, (2008), An illustration of Bayes, theorem and its use as a decision making aid for competitive intelligence and marketing analysts, European Journal of Marketing, 42(7/8): 804-813.
-     Packard, T. (2010). Staff Perceptions of Variables Affecting Performance in Human Service Organization, Nonprofit & Voluntary Sector Quarterly, 39(6): 971-990.
-     Pamela, Johns., Consulting, Latitude. (2010), Competitive intelligence in service marketing a new approach with practical application, Marketing Intelligence & Planning, 28(5): 551-570.
-     Rouach D and Santi P. (2001). Competitive Intelligence Adds Value: Five Intelligence Attitudes, European Management Journal, 19: 552-559.
-     Sabrina., B, Laïd., B, and Jean-Luc., M. (2012). Towards an Information Intelligence and knowledge Management Process in the Context ofInformation Technologies, Journal of Organizational Knowledge Management, 1: 1-9.
-     Stacey, R. (2011). Strategic management and organizational dynamics: The challenge of complexity to ways of thinking about organizations. Harlow. England: Pearson Education, Ltd.
-     Yulia, Aspinall. (2011). Competitive intelligence in the biopharmaceutical industry: The key elements, Business Information Review, 28(2): 101-104.
-     Weick, K.E., (2001). Gapping the relevance bridge: Fashions meet fundamentals in management research. British journal of management, 12(s1).
-     Zehir, Cemal, Ozsahin, Mehtap. (2008). a field research on the relationship between strategic decision-making speed and innovation performance in the case of Turkish large-scale firms, Management Decision, 46(5): 709-724.