%0 Journal Article %T مقایسه عملکرد وزارت بهداشت، درمان‌و‌آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با شاخص‌های کلیدی معرف توسعه پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی فازی %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A سیف الدین, امیر علی %A ثقفی, فاطمه %A ذوالفقار زاده, محمد مهدی %A حمیدی, مهدی %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 3 %N 1 %P 51-74 %! مقایسه عملکرد وزارت بهداشت، درمان‌و‌آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با شاخص‌های کلیدی معرف توسعه پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی فازی %K پژوهش %K شاخص %K بهداشت و درمان %K علوم تحقیقات و فناوری %K دلفی فازی %R 10.22104/jtdm.2016.310 %X لازمه نیل به اهداف توسعه ملی برخورداری از دانش و تکنولوژی پیشرفته است که تنها در سایه انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای کسب می‌شود. لذا ارزشیابی و نظارت بر وضعیت پژوهش امری غیرقابل‌اجتناب است. از طرفی ارزشیابی و نظارت وقتی به شکل مؤثر انجام می‌شود که شاخص‌های دقیق و مناسبی برای آن شناسایی، تدوین و برای تصمیم‌گیری در اختیار سیاست‌گذاران این حوزه قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش شاخص‌های کلیدی توسعه پژوهش در سطح کشور را با تمرکز بر بخش بهداشت و درمان شناسایی کرده و وضعیت شاخص‌ها در این بخش را در مقایسه با دانشگاه‌ها و مؤسسات زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد مقایسه قرار می‌دهد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی است و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از تکنیک دلفی فازی ایشیکاوا با نظر 8 خبره استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که 30 شاخص از مجموع 74 شاخص استخراج‌شده توسط محقق از نگاه خبرگان عوامل کلیدی محسوب می‌شوند که باید به‌طور مستمر مورد پایش قرار گیرند. همچنین آمارهای منتسب به تعدادی از شاخص‌ها، تفاوت‌های قابل‌توجهی را در مقایسه وضعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌دهد. %U https://jtdm.irost.ir/article_310_f3f920dfe295b9bf54131107f05c5fff.pdf