%0 Journal Article %T تاثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A محمودزاده, ابراهیم %A باقری, ابوالفضل %A دهقان پیر, علی %D 2015 %\ 07/23/2015 %V 3 %N 2 %P 31-62 %! تاثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید %K نوآوری فناورانه %K عوامل موفقیت توسعه محصول جدید %K ویژگی محصولات فناوری برتر %K توانمندی‌های پویا %K PLS bases SEM %R 10.22104/jtdm.2016.353 %X امروزه صنایع فناوری برتر عامل مزیت رقابتی میان کشورها محسوب می‌شوند و سهم عمده تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل می‌دهند. هدف از این تحقیق شناخت عوامل تأثیرگذار بر موفقیت توسعه محصول و بررسی ارتباط ساختاری میان آن‌ها در صنایع فناوری برتر است. اگرچه حوزه‌ی نظری این تحقیق گسترده است، ما در این تحقیق به‌دنبال عوامل درون‌سازمانی هستیم که عملکرد بازار نوآوری‌های فناورانه‌ی سازمان‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و این سؤال را مطرح می‌کنیم که در صنعت فناوری برتر چه عواملی عملکرد بازار محصولات جدید سازمان‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟ سؤال این تحقیق،‌ برگرفته از مسئله صنعت است که در جلسات مشترک با مدیران پروژه شکل‌گرفته‌است. برای این کار، با بومی‌سازی آیتم‌ها و متغیرهای تحقیق به‌وسیله انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و دسته‌بندی عوامل تأثیرگذار به سه متغیر ویژگی فناوری ‌برتر، توانمندی‌های پویا و ریسک سرمایه‌گذاری، مدل تحقیق در ۵۴ سازمان بررسی شده‌است، سازمان‌هایی که به‌نحوی با فناوری‌های برتر در توسعه محصولات خود سروکار دارند. گزارشات و نتایج بدست آمده از تحلیل‌های رگرسیون PLS نشان می‌دهد که نوع فناوری از نظر برتر بودن به‌شدت بر عملکرد بازار تأثیرگذار است. همچنین مشاهده شد که هر چه میزان پیشرفته‌بودن فناوری افزایش یابد، ریسک سرمایه‌گذاری، توانمندی‌های پویای سازمان نیز به‌شدت افزایش می‌یابند. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که با پیشرفته شدن فناوری، برای رسیدن به عملکرد بالای بازار در توسعه محصولات جدید، سازمان‌ها نیاز به اتخاذ رویکردهای پویا در مدیریت توانمندی‌های خود و ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری دارند. %U https://jtdm.irost.ir/article_353_8143448c595e626a4bac5065e1a7a7db.pdf