%0 Journal Article %T تأثیر آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی بر عملکرد مالی و عملکرد نوآوری سازمان‌ها: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A اکبری, مرتضی %A دانش, مژگان %A سخدری, کمال %A دولتشاه, پیمان %D 2017 %\ 07/23/2017 %V 5 %N 2 %P 123-146 %! تأثیر آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی بر عملکرد مالی و عملکرد نوآوری سازمان‌ها: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه %K کلمات کلیدی: آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی %K عملکرد مالی %K عملکرد نوآوری %K گرایش کارآفرینانه %R 10.22104/jtdm.2018.2447.1833 %X در محیط رقابتی امروز، شرکت‌ها روی رفتار کارآفرینانه متمرکز شده‌اند و مدیران سعی در مهیا ساختن شرایطی برای کارآفرینی مناسب با وضعیت شرکت دارند.برخی از شرکت‌ها محیط سازمان را به گونه‌ای ایجاد می‌کنند که کارآفرینانه‌تر از دیگر سازمان‌هاست. در واقع ارزیابی محیط کارآفرینانه سازمان، بگونه‌ای مفهوم پردازی‌شده که به عنوان عنصر مهمی برای موفقیت در اجرای استراتژی کارآفرینی سازمانی محسوب می‌شود. تحقیق در خصوص تلاش‌هایی برای تغییر سازمانی، مانند اجرای یک استراتژی کارآفرینی سازمانی، نیاز به تجزیه‌و‌تحلیل محیط سازمانی فعلی یا وضعیت "آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی" دارد. لذا در این تحقیق سعی شده اهمیت آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی و تأثیر این متغیر روی عملکرد سازمان با درنظرگرفتن متغیر میانجی گرایش کارآفرینانه در میان سازمان‌های فعال در صنعت مواد غذایی مستقر در تهران بررسی شود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 254 سازمان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS2 استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که متغیر آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی و عملکرد نوآوری دارد. همچنین متغیر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد نوآوری و مالی دارد. اثر گرایش کارآفرینانه در رابطۀ بین آمادگی سازمان برای کارآفرینی سازمانی و عملکرد نوآوری و مالی تأیید شد. %U https://jtdm.irost.ir/article_670_c90b05f945cf0ecc2e97a1b5a67eede0.pdf