%0 Journal Article %T تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی %J فصلنامه مدیریت توسعه فناوری %I سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران %Z 2008-5060 %A عشوری کیوانی, مریم %A فکور ثقیه, امیرمحمد %A ملک زاده, غلامرضا %D 2018 %\ 05/22/2018 %V 6 %N 1 %P 133-159 %! تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی %K واژه‌های کلیدی:انتشار نوآوری %K بانکداری اینترنتی %K باورهای مبتنی بر کارایی %K پذیرش فناوری %K صنعت بانکداری %R 10.22104/jtdm.2018.2829.1954 %X به‌کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری موجب تحول در فعالیت‌های اقتصادی و بانکی شده است چنانچه خدمات بانکداری اینترنتی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد، انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بانک‌ها توجیه نداشته و باعث اتلاف سرمایه‌ و منابع می‌شود. در این میان بانک‌ها باید با بکار بردن نظریه‌های مربوط به پذیرش تکنولوژی، شرایط را برای ترویج استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان مهیا نمایند. این مطالعه به دنبال آن است به‌ بررسی تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه‌ی انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی در مشتریان بانک صادرات مشهد بپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ای با طیف 5 گزینه‌ای لیکرت که شامل 36 سؤال بود، جمع‌آوری گردید. جامعه‌ی آماری، مشتریان بانک صادرات در شهر مشهد که با بانکداری اینترنتی آشنا هستند می‌باشند. حجم نمونه 384 نفر است که به‌تصادف از بین مشتریان انتخاب‌شده‌اند. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار آموس انجام شد. نتایج نشان می‌دهد که تنوع و شهود بر سهولت استفاده‌ی ادراک‌شده و سودمندی ادراک‌شده اثر مثبت معنادار دارند. همچنین اثر سازگاری و مزیت نسبی بر نگرش کاربر در استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تائید شد. %U https://jtdm.irost.ir/article_740_30fa453b22bb60f27ef63439df87ac09.pdf