ORIGINAL_ARTICLE
ابعاد و مولفه های اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در ایران
کسب وکارهای فناورانه به عنوان مسیری مهم جهت تجاریسازی و اشاعه فناوریها اثر مستقیمی در توسعه پایدار و سطح رفاه کشورها و جوامع دارند. شکلگیری و عملکرد مطلوب این کسب وکارها در گرو عملکرد مناسب زمینهای است که تحت عنوان اکوسیستم کارآفرینی فناورانه معرفی میشود. مقاله حاضر با رویکردی چند مرحلهای بدنبال شناسایی و تعریف ابعاد و مولفههای چنین اکوسیستمی با توجه به مقتضیات کشور ایران بوده تا زمینهساز توسعه و بهبود راهکارها و سیاستهای توسعه کارآفرینی فناورانه در کشور باشد. در این فرآیند در ابتدا با بهرهگیری از استراتژی فراترکیب ابعاد و مولفههای محتملِ این اکوسیستم از حوزههای مرتبط شناسایی شده و سپس با بهرهگیری از استراتژی پیمایش و مبنا قراردادن پرسشنامه منتج شده از مرحله قبل، 19 مصاحبه ساختاریافته انجام و نتایج مربوطه مورد تحلیل قرار گرفته است. بر این اساس 129 مولفه در دوازده بعد بازار، فرهنگ، کارآفرین فناور، استعدادها، آموزش و پژوهش، شبکه ها و تعاملات، پشتیبانی، سرمایه، حاکمیت، سازمانها، شرایط ویژه و زیرساخت برای اکوسیستم کارآفرینی فناورانه کشور نتیجهگیری شده است.
https://jtdm.irost.ir/article_713_e0bfa35102d617c783524ec597279310.pdf
2018-02-20
9
42
10.22104/jtdm.2018.2553.1866
اکوسیستم کارآفرینی فناورانه
ابعاد و مولفه های اکوسیستم
چارچوب اکوسیستم
فراترکیب
پیمایش کیفی
امیرمهدی
میثمی
maysami@ut.ac.ir
1
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
AUTHOR
قنبر
محمدی الیاسی
elyasi@ut.ac.ir
2
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علی
مبینی دهکردی
amdshm@yahoo.com
3
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
سید رضا
حجازی
rehejazi@ut.ac.ir
4
دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
AUTHOR
- Ahmad, N., & Hoffman, A. (2008). A framework for addressing and measuring entrepreneurship. OECD (Vol. 2). https://doi.org/10.1787/243160627270
1
- ANDE. (2013). Entrepreneurial Ecosystem Diagnostic Toolkit. Aspen Network of Development Entrepreneurs, (December), 1–32.
2
- Auerswald, P. E. (2015). Enabling Entrepreneurial Ecosystems: Insights from Ecology to Inform Effective Entrepreneurship Policy. Kauffman foundation (Vol. 41). Retrieved from https://www.kauffman.org/-/media/kauffman_org/research-reports-and-covers/2015/10/enabling_entrepreneurial_ecosystems.pdf
3
- Boutillier, S., Carré, D., & Levratto, N. (2016). Entrepreneurial Ecosystems (1st ed.). ISTE Ltd and John Wiley & Sons, Inc.
4
- Burke, R., Boylan, R., & Walsh, S. (1998). Developing technological entrepreneurs in China. Pioneering New Technologies: Management Issues and Challenges in the Third Millennium. In International Engineering Management Conference (IEMC).
5
- Byers, T. H., Dorf, R. C., Nelson, a. J. (2011). Technology Venture from Idea to Enterprise. NewYork: McGraw-Hill.
6
- Cornell University, INSEAD, & WIPO. (2016). The Global Innovation Index 2016.
7
- Cross Border Virtual Incubator. (2013). Optimising the entrepreneurship ecosystem.
8
- Durst, S., & Poutanen, P. (2013). Success factors of innovation ecosystems - Initial insights from a literature review. CO-CREATE 2013: The Boundary-Crossing Conference on Co- Design in Innovation, 27–38.
9
- Elia, G., Margherita, A., & Romano, A. (2013). Accelerating Smart Growth through Collective Intelligence: the Conceptual Foundation of the Technology Entrepreneurship “eGosystem.” Institute of Knowledge Asset Management, (June), 12–14.
10
- Entezari, Y. (2015). Building Knowledge- Based Entrepreneurship Ecosystems: Case of Iran. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1206–1215. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.242
11
- Erwin, E. J., Brotherson, M. J., & Summers, J. A. (2011). Understanding qualitative metasynthesis. Journal of Early Intervention, 33(3), 186–200. https://doi.org/10.1177/1053815111425493
12
- Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research Policy, 29(2), 109–123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
13
- European Commission. (2014). Inspiring and Completing European Innovation Ecosystems. Belgium.
14
- Feld, B. (2012). Startup Communities: Building an Entrepreneurial Ecosystem in Your City. Wiley.
15
- Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating Rigor Using Thematic Analysis: A Hybrid Approach of Inductive and Deductive Coding and Theme Development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 80–92. https://doi.org/10.1177/160940690600500107
16
- Fink, A. (2003). The Survey Handbook. Education And Training (2nd ed., Vol. 1). SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781412986328
17
- GEDI. (2016). Global Entrepreneurship Index.
18
- GEDI. (2017). Global Entrepreneurship Index.
19
- GERA. (2016). Global Entrepreneurship Monitor. Retrieved from http://www.gemconsortium.org/report
20
- Gnyawali, D. R., & Fogel, D. S. (1994). Environments for entrepreneurship development: key dimensions and research implications. Entrepreneurship: Theory & Practice, 18, 43–62.
21
- Groth, O. J., Esposito, M., & Tse, T. (2015). What Europe Needs Is an Innovation-Driven Entrepreneurship Ecosystem: Introducing EDIE. Thunderbird International Business Review, 57(4), 263–269. https://doi.org/10.1002/tie.21709
22
- Gupta, R., Jain, K., & Momaya, K. S. (2015). Technology Entrepreneurship Ecosystem in India : Findings from a Survey. Retrieved from https://www.pomsmeetings.org/confpapers/060/060-1492.pdf
23
- Hwang, W., & Horowitt, G. (2012). The Rainforest: the secret to building the next silicon valley. Regenwald.
24
- Iran Entrepreneurship Association. (2014). Entrepreneurship Ecosystem in Iran. Tehran.
25
- Isenberg, D. J. (2010). How To Start an Entrepreneurial Revolution. Harvard Business Review, (June), 12.
26
- Isenberg, D. J. (2011). The Entrepreneurship Ecosystem Strategy as a New Paradigm for Economic Policy: Principles for Cultivating Entrepreneurships. The Babson Entrepreneurship Ecosystem Project.
27
- Jansen, H. (2010). The Logic of Qualitative Survey Research and its Position in the Field of Social Research Methods. FORUM: QUALITATIVE SOCIAL RESEARCH, 11(2).
28
- Joffe, B. (2012). Ecosystem 101: The Six Necessary Categories To Build The Next Silicon Valley. Retrieved November 10, 2015, from http://techcrunch.com/2012/09/01/ecosystem-101-the-six-necessary-categories-to-build-the-next-silicon-valley/
29
- Kayal, A. a. (2008). National innovation systems: a proposed framework for developing countries. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 8(1), 74. https://doi.org/10.1504/IJEIM.2008.018615
30
- Kshetri, N. (2014). Developing successful entrepreneurial ecosystems. Baltic Journal of Management, 9(3), 330–356. https://doi.org/10.1108/BJM-09-2013-0146
31
- Lee, C.-M. (2000). The Silicon Valley edge: a habitat for innovation and entrepreneurship. Stanford University Press.
32
- Lee, S., & Ayrikyan, A. (2010). Technology Entrepreneurship for Emerging Markets – An Ecosystem Approach. Retrieved November 10, 2015, from http://www.innovationmanagement.se/2010/12/13/technology-entrepreneurship-for-emerging-markets-an-ecosystem-approach/
33
- Lotz, F. J. (2006). Technological Entrepreneurship in an Emerging Economic Region: a Model Developed From a Multi-Cultural Provincial Study. University of Pretoria.
34
- Mason, C., & Brown, R. (2014). Entrepreneurial Ecosystems and Growth Oriented Entrepreneurship. Oecd. Retrieved from https://www.oecd.org/cfe/leed/Entrepreneurial-ecosystems.pdf
35
- Neck, H. M., Meyer, G. D., Cohen, B., & Corbett, A. C. (2004). An Entrepreneurial System View of New Venture Creation. Journal of Small Business Management, 42(2), 190–208. https://doi.org/10.1111/j.1540-627X.2004.00105.x
36
- Oksanen, K., & Hautamäki, A. (2014). Transforming regions into innovation ecosystems: A model for renewing local industrial structures. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 19(2), 2–17.
37
- Petti, C., & Zhang, S. (2011). Factors influencing technological entrepreneurship capabilities: Towards an integrated research framework for Chinese enterprises. Journal of Technology Management in China, 6(1), 7–25. https://doi.org/10.1108/17468771111105631
38
- Pilinkus, D., & Boguslauskas, V. (2007). New Technology Investment as a Key to Country Competitiveness. Economics and Management, 12, 814–825.
39
- Prodan, I. (2007). A model of technological entrepreneurship. In F. Thérin (Ed.), Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship (pp. 26–39). Cheltenham, UK • Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.
40
- Rabelo, R. J., & Bernus, P. (2015). A holistic model of building innovation ecosystems. IFAC-PapersOnLine, 28(3), 2250–2257. https://doi.org/10.1016/j.ifacol.2015.06.423
41
- Roja, A. (2015). Technology Entrepreneurial Ecosystems and Entrepreneurship in the West Region of Romania. Studia Universitatis Economics Series, 25(1), 40–59. https://doi.org/10.1515/sues-2015-0004
42
- Sandelowski, M., Docherty, S., & Emden, C. (1997). Focus on qualitative methods. Qualitative metasynthesis: issues and techniques. Research in Nursing & Health, 20(4), 365–371. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-240X(199708)20:4<365::AID-NUR9>3.0.CO;2-E
43
- Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016). Research Methods for Business Students (Seventh ed). Pearson Education Limited.
44
- Siyanbola, W. O., Aderemi, H. O., Egbetokun, A. A., & Sanni, M. (2011). Framework for Technological Entrepreneurship Development: Key Issues and Policy Directions. American Journal of Industrial and Business Management, 1(1), 10–19. https://doi.org/10.4236/ajibm.2011.11002
45
- Smilor, R. W., & Feeser, H. R. (1991). Chaos and the entrepreneurial process: Patterns and policy implications for technology entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 6(3), 165–172. https://doi.org/10.1016/0883-9026(91)90007-Z
46
- Spigel, B. (2015). The Relational Organization of Entrepreneurial Ecosystems. Entrepreneurship: Theory and Practice. https://doi.org/10.1111/etap.12167
47
- SSTI. (2013). Trends in Tech-based Economic Development: Local, State and Federal Action in 2013.
48
- Stam, E. (2015). Entrepreneurial Ecosystems and Regional Policy: A Sympathetic Critique. European Planning Studies, 23(9), 1759–1769. https://doi.org/10.1080/09654313.2015.1061484
49
- Stuckey, H. (2015). The second step in data analysis: Coding qualitative research data. Journal of Social Health and Diabetes, 3(1), 7–10. https://doi.org/10.4103/2321-0656.140875
50
- Suresh, J., & Ramraj, R. (2012). Entrepreneurial Ecosystem : Case Study on the Influence of Environmental Factors on Entrepreneurial Success. European Journal of Business and Management, 4(16), 95–102.
51
- Tansley, A. G. (1935). The Use and Abuse of Vegetational Concepts and Terms. Ecology, 16(3), 284–307. https://doi.org/10.2307/1930070
52
- The State Science and Technology Institute. (2006). A Resource Guide for Technology-based Economic Development. Retrieved from https://ssti.org/sites/default/files/resourceguidefortbed.pdf
53
- Valdez, J. (1988). The entrepreneurial ecosystem: Toward a theory of new firm formation.
54
- Venkataraman, S. (2004). Regional transformation through technological entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 19(1), 153–167. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2003.04.001
55
- World Bank. (2007). The World Bank Institute’s program on building knowledge economies.
56
- World Economic Forum. (2014). Entrepreneurial Ecosystems Around the Globe and Early-Stage Company Growth Dynamics.
57
- World Economic Forum. (2016). The Global Competitiveness Report 2016-2017.
58
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روند انتشار و رقابت انرژی خورشیدی گرمایشی و فتوولتایی و اثر مشوقها بر توسعه آنها در امریکا
رشد دو فناوری مهم در انرژی خورشیدی، یعنی انرژی فتوولتایی و انرژی خورشیدی گرمایشی در تمام جهان و از جمله در آمریکای شمالی در گرو حمایت دولتها و اعطای مشوّقهای مالی برای سرمایهگذاری در آنها بوده است. در این مقاله مجموعه بزرگی از دو سری مدل رگرسیونی برای تحلیل روند رشد این دو فناوری در کشور امریکا مورد آزمایش قرار گرفته است. پس از انتخاب بهترین مدلها با استفاده از یک روش سیستماتیک، اثر مشوقها با توجه به فقدان دادههای دقیق، به روش شبیهسازی مونت کارلو تخمین زده شده است. مشاهده دادههای موجود و نتایج به دست آمده از مدل، حاکی از احتمال وجود رفتار متوهّمانه (گلهای) در رشد این دو فناوری چه در ابتدا و چه در حال حاضر است. رشد فناوری خوشیدی گرمایشی پیش از این در اثر کاهش قیمتهای انرژیهای جایگزین و جایگزینی فناوری فتوولتایی، کاهش داشته و اثر مشوقها نیز بر آن پس از سال 2008 تقریباً از بین رفته است. نتایج شبیهسازی با حذف اثر مشوقها نشان میدهد که سرعت رشد فناوری فتوولتایی نیز با حذف مشوقها کاهش قابل توجهی خواهد داشت. این مطالعه میتواند تجربهای مفید برای ایران در زمان حاضر باشد که مشوقهای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را با اطمینان کامل حفظ کند.
https://jtdm.irost.ir/article_730_36a88053c91862693b005d98800db0f9.pdf
2018-02-20
43
77
10.22104/jtdm.2018.2732.1920
فناوری خورشیدی گرمایشی
فناوری فتوولتایی
مدلهای خودرگرسیونی
شبیهسازی مونت کارلو
مشوقهای انرژی تجدیدپذیر
حامد
شکوری گنجوی
hshakouri@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها
LEAD_AUTHOR
هادی
دولت آبادی
aliyehkazemi@gmail.com
2
دانشگاه بریتیش کلمبیا
AUTHOR
- دفتر آگاهسازی سازمان انرژیهای نو ایران (سانا). از انرژیهای نو چه میدانید؟ انرژی خورشیدی 2. http://www.satba.gov.ir/pt/publishing/books
1
- شمس، محمدحسین؛ خاوری، فرشاد؛ محمدی، مسعود؛ نوری، جلال. (1392)، مروری بر فناوریهای تولید برق از انرژی خورشیدی و مقایسه آماری بزرگترین نیروگاههای خورشیدی جهان، دوفصلنامهتوسعهتکنولوژیصنعتی، شماره 21، 1-22.
2
- Anderson, P. (1985), Adaptive forgetting in recursive identification through multiple models, International Journal of Control 42, 1175– 1193.
3
- Blommestein, K.V., Daim, T.U, Cho, Y., Sklar, P. (2018), Structuring financial incentives for residential solar electric systems, Renewable Energy 115, 28-40.
4
- Bowman, A.W., Azzalini, A. (1997), Applied Smoothing Techniques for Data Analysis. New York: Oxford University Press.
5
- Chediak, M., Martin C., Wells, K. (2013), Utilities Feeling Rooftop Solar Heat Start Fighting Back, Renewable Energy World, 31.
6
- Database of State Incentives for Renewable Energy (DSIRE), Available at: www.dsireusa.org
7
- Energy Information Administration (2012 EIA), Annual Energy Review 2013. Available at:
8
- https://www.eia.gov/totalenergy/data/annual/showtext.php?t=ptb1007
9
- Geroski, P.A. (2000), Models of technology diffusion, Research Policy 29(4), 603-625.
10
- Guo, X., Guo, X. (2015), China's photovoltaic power development under policy incentives: A system dynamics analysis, Energy 93, 589-598.
11
- International Renewable Energy Agency (2015), Renewable Energy Prospects, United States of America.
12
- Jacobs, D., Marzolf, N., Paredes, J.R., Rickerson, W., Flynn, H., Becker-Birck, C., Solano-Peralta, M. (2013), Analysis of renewable energy incentives in the Latin America and Caribbean region: The feed-in tariff case, Energy Policy 60, 601–610.
13
- Ljung, L. (1997), System Identification: Theory for the user, Prentice Hall.
14
- Matisoff, D.C., Johnson, E.P. (2017), The comparative effectiveness of residential solar incentives, Energy Policy 108, 44–54.
15
- Norberto, C., Gonzalez-Brambila, C.N., Matsumoto, Y. (2016), Systematic analysis of factors affecting solar PV deployment, Journal of Energy Storage 6, 163–172.
16
- Pablo-Romero, M.P., Sanchez-Braza, A., Perez, M. (2013), Incentives to promote solar thermal energy in Spain, Renewable and Sustainable Energy Reviews 22, 198–208.
17
- Sarzynski, A., Larrieu, J., Shrimali, G. (2012), The impact of state financial incentives on market deployment of solar technology, Energy Policy 46, 550–55.
18
- Sawhney, R., Thakur, K., Venkatesan, B., Ji, S., Upreti, G., Sanseverino, J. (2014), Empirical analysis of the solar incentive policy for Tennessee solar value chain, Applied Energy 131, 368–376.
19
- Shakouri G., H., Menhaj, M.B. (2008), A Systematic Fuzzy Decision-Making Process to Choose the Best Model Among a Set of Competing Models, IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics - Part A: Systems and Humans, 38(5), 1118–1128.
20
- Tsilingiridis, G., Ikonomopoulos, A. (2013), First results of incentives policy on grid interconnected photovoltaic systems development in Greece, Energy Policy 58, 303–311.
21
- US Department of Energy (2012 DOE), Photovoltaic (PV) Pricing Trends: Historical, Recent, and Near-Term Projections.
22
- Veryard, R. (2005), Systems thinking for demanding change, Available at:
23
- http://demandingchange.blogspot.ca/2005/09/technology-hype-curve.html
24
- World Bank (2013). Available at:
25
- https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=US
26
- Zellner, A. (1962). An efficient method of estimating seemingly unrelated regression equations and tests for aggregation bias. Journal of the American Statistical Association, 57, 348–368.
27
ORIGINAL_ARTICLE
نگاشت نقشه یکپارچه توسعه سطح نوآوری و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان ایران با استفاده از رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک
نوآوری یعنی تأثیرگذاری اقتصادی یا اجتماعی شیء بر بازار. ایدههای بیشماری آفریده میشود اما از این میان، تنها شمار اندکی بر بازار تأثیر میگذارند و ایده و اختراعی نو شناخته میشوند. تأسیس شرکتهای دانشبنیان به منظور تجاری ساختن ایدهها از کارهای جدی است که در کشور به منظور عملی شدن تبدیل نوآوریها به تکنولوژی صورت گرفته است. وجود سیستمی اثربخش برای نوآوری با توجه به انواع منابع خاص موردنیاز شرکت در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، یک انتخاب راهبردی تلقی میگردد. هدف این پژوهش نگاشت نقشهای جهت توسعه نوآوری و تجاری-سازی شرکتهای دانشبنیان ایران است که با استفاده از رویکرد تحلیلوتوسعه گزینههای استراتژیک انجام شده است. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه با خبرگان جمع آوری و نقشه نهایی با استفاده از نرم افزار Decision Explorer ترسیم و تجزیهوتحلیل شد. برایناساس، منابع انسانی-فناوری-فرهنگ-عوامل سیاسی-منابع مالیوسرمایهای-منابع فیزیکیوساختاری، گزینههای کلیدی در توسعه نوآوری و تجاریسازی شرکتهای دانشبنیان است که با تمرکز بر این گزینهها برای هر کدام راهبردهایی تدوین و ارائه گردید تا باعث تقویت موضوعات مهم نقشه شده و در سطح بالاتر موجب رسیدن به اهداف شوند.
https://jtdm.irost.ir/article_731_b30d4b39471f5b66c423dc097acf10a6.pdf
2018-02-20
79
104
10.22104/jtdm.2018.2761.1933
نوآوری
تجاری سازی
دانش بنیان
تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک
امیراحسان
زاهدی
amirehsanzm@yahoo.com
1
دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
سیدحبیب الله
میرغفوری
mirghafoori@yazd.ac.ir
2
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
علی
مروتی شریف آبادی
alimorovati@yazd.ac.ir
3
دانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
AUTHOR
- استیری، روحالله و مشیری، بنیامین. (1388). ابزارهای تأمین مالی بنگاههای دانشبنیان. مجموعهمقالاتدومینکنفرانسبینالمللیتوسعهنظام تأمین مالیدر ایران.
1
- اللهیاریفرد، نجف و عباسی، رسول. (1390). بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد. 8(29)، صص 47-54.
2
- بیسادی، مونا، مظفر، فرهنگ و حسینی، سیدباقر. (1392). صفات فضایی مؤثر بر افزایش خلاقیت محققین در مراکز تحقیقات معماری و شهرسازی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. 7(3)، صص 239-249.
3
- پاکزاد، مهدی، ناظمی، امیر، کاظمی، مصطفی و خطیبی، عبدالنبی. (1394). راهنمای شرکتهای دانشبنیان: از تقاضای تأییدیه دانشبنیان تا دریافت تسهیلات. انتشارات مؤسسه انتشارات آموزشعالیآزاددانشیار.
4
- دانشفرد، کرم اله. (1395). اولویتبندی نقش ساختارهای دانشمحور پایه و پشتیبان در فرایند نوآوری در شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه علمی پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 6(3)، صص 1-34.
5
- رادفر، رضا و خمسه، عباس. (1387). نقش دولت، دانشگاه و صنعت در تقویت نوآوری و نظام ملی نوآوری در ایران. فصلنامه رشد فناوری. 15، صص 29-34.
6
- رستگار، عباس، طالقانی، غلامرضا، اقبال، اسماعیل و تاجالدین، مهدی. (1391). آسیبشناسی فرایند نوآوری در شرکتهای ایرانی. فصلنامه مدیریت دولتی. 4(3)، صص 91-106.
7
- سعیدی کیا، مهرزاد. (1388). فرهنگ مشوق نوآوری در سازمان. ماهنامه تدبیر. 209، 57-60.
8
- سلطانی، بهزاد (رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی). (1395). خبرگزاری تسنیم. شناسه خبر: 1131496.
9
- صادقی، زینب و محتشمی، رضا. (1390). ارتباط عملیات استراتژیک منابع انسانی و نوآوری سازمانی در یکی از مراکز نظامی. مجله طب نظامی. 13(2)، صص 97-102.
10
- صنوبر، ناصر، سلمانی، بهزاد و تجویدی، مینا. (1390). تأثیر محرکهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه سیاست علم و فناوری. 4(2)، صص 91-107.
11
- طالب بیدختی، عباس و انوری، علیرضا. (1383). خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها. ماهنامه تدبیر. شماره 152.
12
- قنبرینژادایفقنسری، مجید و محمدیآلمانی، امین. (1391). بررسی تأثیر مدیریت تکنولوژی و تحقیق و توسعه (مدیریت نوآوری جامع) بر عملکرد سازمان از لحاظ نوآوری و کیفیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 2(2)، صص 1-18.
13
- گودرزی، مهدی، صوفیجهانیار، بامداد، اعرابی، سیدمحمد و امیری، مقصود. (1392). الگوی جامع تجاریسازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ایران. فصلنامهمدیریتتوسعه فناوری. 1، صص 33-66.
14
- مرشدلو، احسان، علی پور، محمدصادق و عابدی، زهرا. (1394). بررسی راهکارهای ارتقای نوآوری دریک بنگاه تولیدی (مطالعه موردی شرکت ملی شیمی کشاورز). پژوهشنامه اقتصاد و کسبوکار. 6(11)، صص 33-76.
15
- میرغفوری، سیدحبیبالله، صادقیان، زهرا و صادقیآرانی، زهرا. (1392). برآورد سطح نوآوری شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری یزد با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی و رگرسیون. فصلنامهمدیریتتوسعه فناوری. 1، صص 49-71.
16
- یداللهیفارسی، جهانگیر و کلاتهایی، زهرا. (1391). جایگاه تجاریسازی در مدیریت نوآوری و معرفی مدلهای عمده تجاریسازی در حوزه صنایع پیشرفته. فصلنامه رشد فناوری. 9(33)، صص 26-36.
17
- Bowen, F. E., Rostami, M., & Steel, P. (2010). Timing is everything: A meta-analysis of the relationships between organizational performance and innovation. Journal of Business Research, 63(11), 1179-1185.
18
- Eden, C., & Ackermann, F. (2001). Strategic options development and analysis: the principles. In: Rational Analysis for a Problematic World Revisited: Problem Structuring Methods for Complexity, Uncertainty and Conflict. United Kingdom: Wiley, 2nd ed, 21-42.
19
- Guan, J. C., Richard, C. M., Tang, E. P., & Lau, A. K. (2009). Innovation strategy and performance during economic transition: Evidences in Beijing, China. Research Policy, 38(5), 802-812.
20
- Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K., & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676.
21
- Hitt, M. A., & Ireland, R. D. (2000). The intersection of entrepreneurship and strategic management research. Handbook of entrepreneurship, 45-63.
22
- Hossain, N. (1998). Constraints to SME Development in Bangladesh, Job Opportunities and Business Support (Jobs) Program, Institutional Reform and the Informal Sector (IRIS). Maryland, United States, available from: http://www.iris.umd.edu/download.aspx?ID=580c5484-fe70-4f80-8282-2d906aaa224f.
23
- Lee, J. (2001). A grounded theory: integration and internalization in ERP adoption and use.
24
- Lendel, V., & Varmus, M. (2011). Creation and implementation of the innovation strategy in the enterprise. Economics and management, 16, 819-825.
25
- Lu, W. (2010). Improved SWOT approach for conducting strategic planning in the construction industry. Journal of Construction Engineering and Management, 136(12), 1317-1328.
26
- Mingers J. (2011). “Soft OR comes of age: But not everywhere! Omega”. The International Journal of Management Science, 39(6), 729-741.
27
- Plagnol, A. C., Rowley, E., Martin, P., & Livesey, F. (2009). Industry perceptions of barriers to commercialization of regenerative medicine products in the UK. Regenerative Medicine, 4(4), 549-559.
28
- Röd, I. (2016). Disentangling the family firm’s innovation process: A systematic review. Journal of Family Business Strategy, 7(3), 185-201.
29
- Stefan, I., & Bengtsson, L. (2017). Unravelling appropriability mechanisms and openness depth effects on firm performance across stages in the innovation process. Technological Forecasting and Social Change.
30
- Sveiby, K.E. (2001). A knowledge-based theory of the firm to guide strategy formulation. Journal of Intellectual Capital, 2(4), 1-16.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین ارتباط توسعه علم، توسعه فناوری و رشد اقتصادی درایران با رویکرد دیماتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه
هدف پژوهش حاضر، تبیین ارتباط میان توسعه علم، توسعه فناوری و رشد اقتصادی در ایران بوده است. در این راستا، با مطالعه عمیق حدود 250 کتاب و مقاله درباره توسعه علم، توسعه فناوری و رشد اقتصادی و تحلیل محتوای کیفی آنها، زیر معیارهای اثرگذار بر این سه معیار مشخص و با یکپارچه سازی آنها، 14 زیر معیار مشترک شناسایی شد که تحت سه معیار مربوطه دسته بندی شدند. در ادامه، با نمونه گیری نظری هدفمند از میان حدود 130 خبره، 13 خبره ساکن ایران و خارج از کشور که به مسائل معیارهای مورد بررسی تسلط داشتند انتخاب شده و با بهره گیری از نظرات تخصصی آنها، پرسشنامه دیماتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه تکمیل و از داده های پرسشنامه برای سنجش رابطه میان معیارها و زیر معیارها و وزن دهی آنها (فن دنپ) استفاده شد و مدل پژوهش، از طریق خروجیهای فن دنپ ترسیم گردید. نتایج پژوهش حاضر، گواه ارتباط دوسویه میان توسعه علم، توسعه فناوری و رشد اقتصادی در ایران می باشد به گونه ایکه رشد اقتصادی و توسعه فناوری، به ترتیب، اثرگذارترین و اثرپذیرترین معیار در این شبکه ارتباطی می باشند.
https://jtdm.irost.ir/article_732_54f5a8cf5b20e4e8e3ffe4d1159bd8e6.pdf
2018-02-20
105
142
10.22104/jtdm.2018.2382.1807
توسعه علم
توسعه فناوری
رشد اقتصادی
دیماتل مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه
هومن
شبابی
hooman-shababi@rahedanesh.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی- غیر دولتی راه دانش بابل، بابل، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمود
یحیی زاده فر
m.yahyazadeh@umz.ac.ir
2
عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
AUTHOR
سعید
راسخی
sa.rasekhi@gmail.com
3
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
AUTHOR
میثم
شیرخدایی
maisamshirkhodaie@gmail.com
4
عضو هیأت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
AUTHOR
ابراهیم نیا سماکوش، سعید و دیگران. (1392). ارزیابی نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی- محیطی شهر بابلسر. اقتصاد و مدیریت شهری، 1 (3)، 31-17.
1
اخوان، امیر ناصر. (1375). نقش و اهمیت تحقیق و توسعه در فرآیند انتقال و توسعه تکنولوژی. اولین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، تهران، ایران.
2
اسدی فرد، رضا. (1384). توسعه فناوریهای نوین نیازمند جامعنگری در آموزش نیروی انسانی (مطالعه موردی: نانو فناوری). مدیریت، 97 و 98، 18-12.
3
اصغرپور، حسین و دیگران. (1392). تأثیر هدفگذاری تورم بر نرخ رشد اقتصادی در کشورهای غیر صنعتی. پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 21 (65)، 32-5.
4
التجائی، ابراهیم؛ حسینی، راحله. (1395). اثر حق ثبت اختراع بر رشد اقتصادی در دو گروه کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه. اقتصاد تطبیقی، 3 (1)، 22-1.
5
انصاری، باقر. (1386). ایجاد محیط حقوقی مناسب برای رشد علم. حقوق، 37 (4)، 35-1.
6
آل عمران، رؤیا و دیگران. (1392). مقایسه تأثیر تحقیق و توسعه فناوری نانو بر رشد اقتصادی کشورهای درحالتوسعه و توسعهیافته. اقتصاد کاربردی، 4 (12)، 36-25.
7
بشیری، عباس؛ شقاقی شهری، وحید. (1390). حکمرانی خوب، فساد و رشد اقتصادی (رویکردی اقتصادی به مقوله حکمرانی خوب). بررسیهای بازرگانی، 48، 81-69.
8
بهاری فر، علی؛ داناییفرد، حسن. (1385). توسعه نظریهها در علمالاجتماع: ضرورت تدوین معیارهای ارزیابی تولید علم نظری. مدرس علوم انسانی، 10 (46)، 83-102.
9
بیک زاد، جعفر؛ تیرانداز، حامد. (1388). خوشههای صنعتی و توسعه صنایع کوچک. تدبیر، 20 (212)، 52-49.
10
پژویان، جمشید؛ فقیه نصیری، مرجان. (1388). اثر رقابتمندی بر رشد اقتصادی با رویکرد الگوی رشد درونزا. پژوهشهای اقتصادی ایران، 13 (38)، 132-97.
11
پور سلیمانیان، فریده. (1386). اهمیت حقوق مالکیت معنوی جهت مدیریت کارآمد تحقیق و توسعه فناوری در عصر جهانیشدن. ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، تهران، ایران.
12
پور فرج، علیرضا و دیگران. (1390). فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، رشد اقتصادی. اقتصاد و تجارت نوین، 4 (13)، 66-46.
13
تقوی، مصطفی. (1387). درآمدی مبنایی و راهبردی بر الگوی اسلامی- ایرانی توسعه علم و فناوری. روششناسی علوم انسانی، 14(56)، 98-73.
14
تودارو، مایکل. (1378). توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه غلامعلی فرجادی، تهران، مؤسسه عالی پژوهش در برنامهریزی و توسعه، چاپ هشتم.
15
توفیقی، جعفر. (1391). ممیزیوتحلیلمحتوایبرنامههایتوسعهاقتصادی،اجتماعیوفرهنگیکشور بعدازانقلاباسلامیازنظرظرفیتسنجیبرایتوسعهعلم و فناوریدرراستایتحققاهدافسندچشمانداز بیستساله، گزارش ممیزی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری جمعیت توسعه علمی.
16
توفیقی، جعفر؛ فراستخواه، مقصود. (1381). لوازم ساختاری توسعه علمی در ایران. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 8(3)، 36-1.
17
جعفری صمیمی، احمد و همکاران. (1388). تأثیر توسعه مالی و آزادسازی تجاری بر رشد اقتصادی در ایران. پژوهشهای اقتصادی، 9 (4)، 21-1.
18
جلال آبادی، اسداله؛ بهرامی، جاوید. (1389). عوامل تعیینکننده رشد اقتصادی در گروه کشورهای مختلف (رویکردی نو به عوامل تعیینکننده رشد اقتصادی). بررسیهای اقتصادی، 7 (1)، 51-23.
19
جلالی نائینی، سید احمدرضا؛ رضازاده محمدی، محمد. (1375). صادرات و رشد اقتصادی. پژوهشنامه بازرگانی، 1، 36-6.
20
چلبی، مسعود؛ معمار، ثریا. (1384). بررسی عرضی- ملی عوامل کلان مؤثر بر توسعه علمی.پژوهشوبرنامهریزیدر آموزش عالی، 11 (37 و 38)، 25-1.
21
حاجى حسینى، حجتالله. (1387). چالشهاینظامعلموفناورىکشور.جزوه تکنگاشت، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فناورى.
22
حقیقت، علی و دیگران. (1392). بررسی رابطه علیت میان رشد اقتصادی و توسعه گردشگری در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA). 1 (2)، 108-71.
23
خلیلی عراقی، سید منصور؛ گودرزی فراهانی، یزدان. (1392). تأثیر حقوق مالکیت فکری بر رشد اقتصادی. دانشنامه حقوق اقتصادی (دانش و توسعه سابق)، 19 (4)، 27-1.
24
دژپسند، فرهاد. (1384). عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی ایران. پژوهشنامه اقتصادی، 5 (3)، 47-13.
25
دلالی اصفهانی، رحیم و دیگران. (1391). تأثیرات تغییرات جمعیت، مقیاس اقتصاد و فناوری بر فرآیند رشد اقتصادی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 4 (1)، 80-63.
26
ذاکر صالحی، غلامرضا. (1390). بررسى وضعیت موجود علم و فناورى در ایران و جایگاه آن در برنامههای توسعه. برنامهریزی و بودجه، 16 (4)، 47-3.
27
ربیعی، مهناز. (1387). نقش تحقیق و توسعه در توسعه اقتصادی کشورها. رشد فناوری، 15 (4)، 40-35.
28
رضایی، جواد و دیگران. (1389). بررسی رابطه علی رشد بهرهوری کل عوامل تولید و رشد اقتصادی (مطالعه موردی بخش بازرگانی). پژوهشنامه اقتصادی، 11 (2)، 135-111.
29
رمضانپور نرگسی، قاسم. (1381). بررسی رابطه فرآیند توسعه نیروی انسانی با فرآیند توسعه تکنولوژی در ایران. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 9 (35 و 36)، 66-50.
30
ریاحی اصل، جواد. (1383). تولید علم و کتابخانههای دانشگاهی با نگاهی بر وضعیت علم در جهان و ایران. پیام بهارستان، 41، 7-2.
31
زاهدی، محمدرضا؛ زارع هرفته، علیاصغر. (1387). نگرشی نوین در استراتژیهای فناوری از دیدگاه فعالیتهای تحقیق و توسعه. هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن، تهران، ایران.
32
سلطانی، بهزاد. (1387). مروریبر چالشهایآموزشعالی،پژوهشوفناوریوجهتگیریهایآینده، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی.
33
شاه آبادی، ابوالفضل. (1389). نقش رشد بهرهوری کل عوامل در رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران. دانش و توسعه، 18 (31)، 29-1.
34
شاه آبادی، ابوالفضل؛ پور جوان، عبدالله. (1389). حکمرانی، رقابتپذیری و رشد اقتصادی کشورهای منتخب. راهبرد یاس، 22، 168-129.
35
شاه آبادی، ابوالفضل؛ سجادی، حسن. (1390). منابع انتقال فناوری و رشد اقتصادی ایران. پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 19 (59)، 52-33.
36
شاهین، آرش؛ مهبد، محمدعلی. (1385). مدیریت فرآیند ترسیم نقشه جامع علمی کشور: رویکردی نظاممند و متوازن به رشتههای علمی دانشگاهها. کنگره ملی علوم انسانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
37
شریف النسبی، سید مرتضی. (1372). استراتژیها و سیاستگذاریهای کارآمد توسعه صنعتی و جایگاه صنایع کوچک در اهداف توسعه. مجموعه مقالات سمینار نقش و جایگاه واحدهای کوچک در توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور، وزارت صنایع سنگین، تهران، ایران.
38
شریف زادگان، محمدحسین؛ نورایی، همایون. (1394). بررسی تحولات صنعت و توسعه صنعتی در ایران بهمنظور آسیبشناسی توسعه صنعتی ایران. پژوهشنامه تاریخ اجتماعی و اقتصادی، 4 (1). 66-41.
39
شفیعی، مهرداد؛ منطقی، منوچهر. (1393). توسعه فناوری در عصر مفهوم: تعاریف، مفاهیم و الزامات. توسعه تکنولوژی صنعتی، 12 (23)، 10-1.
40
شیخ جباری، محمدمهدی؛ اجاق، سیده زهرا. (1391). ساختار ارتباطات علم و جامعه در ایران: ترویج علم. نشاء علم، 2 (2)، 70-64.
41
صابری، حسین. (1386). مدیریت بازار فناوری؛ راهکار اصلی توسعه درونزای فناوری. پارک فناوری پردیس، 14، 45-42.
42
صفوی، راشد؛ صفوی، سید حسن. (1381). بررسی عوامل مؤثر بر انتقال و توسعه فناوری در کشورهای درحالتوسعه آسیایی. پژوهشهای اقتصادی، 2 (5 و 6)، 104-85.
43
عاشورزاده، اعظم. (1392). بررسی آثار موجودی سرمایه و بهرهوری نیروی کار بر رشد اقتصادی. اولین همایش الکترونیکی ملی چشمانداز اقتصاد ایران با رویکرد حمایت از تولید ملی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، خوراسگان، ایران.
44
عباسی نژاد، حسین و دیگران. (1393). تأثیر حمایت از حقوق مالکیت فکری و حق اختراع بر رشد اقتصادی ایران. پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 14 (1)، 58-27.
45
عبیری، غلامحسین. (1383). تولید علم و رشد اقتصادی. بانک و اقتصاد، 50، 57-53.
46
عزیزمحمدلو، حمید. (1396). سازوکارهای تأثیر خوشههای صنعتی بر رشد اقتصاد منطقهای ایران: رویکرد دادههای تابلویی. پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 7 (26)، 34-17.
47
فریدون، عبدالحسین. (1381). بحثی اجمالی پیرامون "مدیریت توسعه علوم، تحقیقات و فناوری ". مجموعه مقالات چهل و هفتمین نشست رؤسای دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران.
48
کمیجانی، اکبر؛ سلاطین، پروانه. (1389). بررسی تأثیر کیفیت حکمرانی بر رشد اقتصادی در ایران و کشورهای منتخب همسایه (ترکیه و پاکستان). مدیریت (پژوهشگر)، 7 (20)، 41-27.
49
کمیجانی، اکبر؛ محمود زاده، محمود. (1387). اثرات زیرساخت، کاربری و سرریز فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد اقتصادی در کشورهای درحالتوسعه. پژوهشنامه بازرگانی، 13 (49)، 73-31.
50
مبارک، اصغر؛ آذر پیوند، زیبا. (1389). نگاهی به شاخصهای حکمرانی خوب از منظر اسلام و تأثیر آن بر رشد اقتصادی. اقتصاد اسلامی، 9 (36)، 208-179.
51
متوسلی، محمود. (1378). بررسی رابطه رشد صادرات و رشد اقتصادی بر اساس آزمون علی گرینجر. برنامه و بودجه، 12 (46 و 47)، 71-41.
52
محمود زاده، محمود؛ محسنی، رضا. (1384). بررسی تأثیر تکنولوژیهای وارداتی بر رشد اقتصادی در ایران. پژوهشهای اقتصادی، 5 (16)، 130-103.
53
محمودی میمند، محمد و دیگران. (1388). ابعاد سیاستگذاری توسعه فناوری در فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران. اقتصاد و تجارت نوین، 15 و 16، 171-151.
54
منیعی، رضا و دیگران. (1388). بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه علمی با استفاده از نقشه شناختی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 15 (1)، 97-73.
55
مهر آراء، محسن؛ رضایی برگشادی، صادق. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی ایران مبتنی بر رویکرد متوسط گیری بیزین (BMA) و حداقل مربعات متوسط وزنی (WALS). پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 6 (23)، 114-89.
56
مهرگان، نادر و دیگران.(1391). تأثیر آموزش علم و فناوری بر رشد اقتصادی در ایران. پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 2 (6)، 93-71.
57
نصراله نیا، محمد و دیگران. (1393). بررسی عملکرد بهرهوری در رشد اقتصادی ایران و برخی کشورهای عضو سازمان بهرهوری آسیایی. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 7 (23)، 123-109.
58
نقدی، یزدان و دیگران. (1392). اثرات گسترش فناوری نانوتکنولوژی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب. مدلسازی اقتصادی، 7 (21)، 99-85.
59
نوروزی چاکلی، عبدالرضا؛ مددی، زهرا. (1394). تأثیر قدرت اقتصادی بر جایگاه علم و فناوری کشورها و تحلیل رابطه متقابل آنها. علمسنجی، 1 (2)، 14-1.
60
نهاوندی، هوشنگ. (1348). سیاست صنعتی و توسعه اقتصادی. خرد و کوشش، 4، 351-333.
61
نیکومرام، هاشم و دیگران. (1392). تبیین نقش تجارت خارجی و نوآوری از طریق دستیابی به تکنولوژی خارجی بر سرمایهگذاری و رشد اقتصادی کشور ایران. دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، 6 (20)، 108-91.
62
واعظ، محمد؛ قنبری، عبدالله. (1387). دولت اسلامی، توسعه علوم و فناوری و رشد اقتصادی ایران. همایش اقتصاد اسلامی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
63
یداللهی فارسی، جهانگیر؛ کلاتهایی، زهرا. (1391). رتبهبندی عوامل مؤثر در انتخاب راهبرد تجاریسازی فناوری: مطالعه موردی صنعت زیستفناوری. اقتصاد و تجارت نوین، 27 و 28، 22-1.
64
Abramovitz, M. (1986). Catching up, forging ahead, and falling behind. The Journal of Economic History, 46(02), 385-406.
65
Aghion, P., et al. (2009). Science, technology and innovation for economic growth: linking policy research and practice in ‘STIG Systems’. Research policy, 38(4), 681-693.
66
Alper, A. E. (2017, June). The relationship between number of patent, R&D expenditures, export, and economic growth in Turkey: Bayer-Hanck cointegration analysis. In ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies) (No. 3).
67
Arrow, K. (1962). Economic welfare and the allocation of resources for invention. In The rate and direction of inventive activity: Economic and social factors (pp. 609-626). Princeton University Press.
68
Baggott La Velle, L., et al. (2003). Knowledge transformation through ICT in science education: a case study in teacher driven curriculum development—Case Study 1. British Journal Of Educational Technology, 34(2), 183-199.
69
Baumol, W. J. (1986). Productivity growth, convergence, and welfare: what the long-run data show. The American Economic Review, 1072-1085.
70
Cao, B., & Wang, S. (2017). Opening up, international trade, and green technology progress. Journal of Cleaner Production, 142, 1002-1012.
71
Cohen, W. M., et al. (2002). Links and impacts: the influence of public research on industrial R&D. Management science, 48(1), 1-23.
72
Cozzens, S. E., et al. (2002). Evaluating the distributional consequences of science and technology policies and programs. Research Evaluation, 11(2), 101-107.
73
Esping-Andersen, G. (2017). Politics against markets: The social democratic road to power. Princeton University Press.
74
Fagerberg, J., & Srholec, M. (2008). National innovation systems, capabilities and economic development. Research policy, 37(9), 1417-1435.
75
Gerschenkron, A. (1962). Economic backwardness in historical perspective: a book of essays. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.
76
Hatemi-J, A., et al. (2016). Research output and economic growth in G7 countries: new evidence from asymmetric panel causality testing. Applied Economics, 48(24), 2301-2308.
77
Hsu, C. H., Wang, F. K., & Tzeng, G. H. (2012). The best vendor selection for conducting the recycled material based on a hybrid MCDM model combining DANP with VIKOR. Resources, Conservation and Recycling, 66, 95-111.
78
Inglesi-Lotz, R., & Pouris, A. (2013). The influence of scientific research output of academics on economic growth in South Africa: an autoregressive distributed lag (ARDL) application. Scientometrics, 95(1), 129-139.
79
Inglesi-Lotz, R., et al. (2014). Time-varying causality between research output and economic growth in US. Scientometrics, 100(1), 203-216.
80
Inglesi-Lotz, R., et al. (2015). Causality between research output and economic growth in BRICS. Quality & Quantity, 49(1), 167-176.
81
Jaffe, A. B. (1989). Real effects of academic research. The American Economic Review, 79(5), 957-970.
82
Jie, J. I. (2013). Research on the Dynamic Equilibrium between Local Financial and Science & Technology Input and Economic Growth: A Case Study of Chongqing. Science & Technology and Economy, 2, 015.
83
Kim, Y. K., & Lee, K. (2015). Different impacts of scientific and technological knowledge on economic growth: Contrasting science and technology policy in East Asia and Latin America. Asian Economic Policy Review, 10(1), 43-66.
84
Lee, L. C., et al. (2011). Research output and economic productivity: A Granger causality test. Scientometrics, 89(2), 465-478.
85
Licheng, W. (2011). Science & Technology Input and Economic Growth: An Empirical Analysis Based on the Three Major Coastal Economic Regions of China. Energy Procedia, 5, 1779-1783.
86
Mah, J. S. (2005). Export expansion, economic growth and causality in China. Applied Economics Letters, 12(2), 105-107.
87
Mansfield, E. (1991). Academic research and industrial innovation. Research policy, 20(1), 1-12.
88
Marković, D., et al. (2017). Soft computing prediction of economic growth based in science and technology factors. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 465, 217-220.
89
Marx, L. (1989). Developing a national science culture under free trade: What kind of knowledge do we need?. Technology in Society, 11(2), 203-211.
90
Mazzoleni, R., & Nelson, R. R. (2007). Public research institutions and economic catch-up. Research policy, 36(10), 1512-1528.
91
Mbate, M. (2017). Structural change and industrial policy: A case study of Ethiopia's leather sector. Journal of African Trade, Available online 12 April 2017, 1-16.
92
Mowery, D. C., & Rosenberg, N. (1991). Technology and the pursuit of economic growth. Cambridge University Press.
93
Naym, J., & Hossain, M. A. (2016). Does Investment in Information and Communication Technology Lead to Higher Economic Growth: Evidence from Bangladesh. International Journal of Business and Management, 11(6), 302-312.
94
Ntuli, H., et al. (2015). Does research output cause economic growth or vice versa? Evidence from 34 OECD countries. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(8), 1709-1716.
95
Plosila, W. H. (2004). State science-and technology-based economic development policy: History, trends and developments, and future directions. Economic Development Quarterly, 18(2), 113-126.
96
Pradhan, R. P., & Arvin, M. B. (2016). Financial maturity, diffusion of telecommunications technology, and economic growth in Asia. The Journal of Developing Areas, 50(2), 389-408.
97
Pradhan, R. P., et al. (2015). The dynamics of information and communications technologies infrastructure, economic growth, and financial development: Evidence from Asian countries. Technology in Society, 42, 135-149.
98
Romer, E. T. (1990). Endogenous Technological Change. Journal of Political Economy, 98(5), 2.
99
Samimi, A. J., & Roshan, H. R. (2011a). Scientific Output and GDP: Evidence from Countries around the World,Journal of Education and Vocational Research, 2(2), 38-41.
100
Samimi, A. J., & Roshan, H. R. (2011b). Scientific Output: Evidence from Iran and the Middle East,Journal of Education and Vocational Research, 2(4), 138-142.
101
Sarel, M. (1996). Nonlinear effects of inflation on economic growth. Staff Papers, 43(1), 199-215.
102
Şener, S., & Sarıdoğan, E. (2011). The effects of science-technology-innovation on competitiveness and economic growth. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 815-828.
103
Soofi, A. S. (2017). A comparative study of Chinese and Iranian Science & Technology, and techno-industrial development policies. Technological Forecasting and Social Change, 122, 107-118. Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. Thousand Oaks, CA: Sage.
104
Teixeira, A. A., & Queirós, A. S. (2016). Economic growth, human capital and structural change: A dynamic panel data analysis. Research Policy, 45(8), 1636-1648.
105
Tzeng, G. H., Chiang, C. H., & Li, C. W. (2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert systems with Applications, 32(4), 1028-1044.
106
Vaccarezza, L. S. (2007). The public perception of science and technology in a periphery society: A critical analysis from a quantitative perspective. Science, Technology and Society, 12(1), 141-163.
107
Vinkler, P. (2008). Correlation between the structure of scientific research, scientometric indicators and GDP in EU and non-EU countries. Scientometrics, 74(2), 237-254.
108
Vohra, R. (2001). Export and economic growth: Further time series evidence from less-developed countries. International Advances in Economic Research, 7(3), 345-350.
109
WANG, W. G., & LIU, X. (2015). Research on the Nonlinear Relationship Between Investment in Agricultural Science and Technology and Agricultural Economic Growth. Mathematics in Practice and Theory, 4, 015.
110
Yi, S., et al. (2013). Economic value analysis of the return from the Korean astronaut program and the science culture diffusion activity in Korea. Acta Astronautica, 87, 1-7.
111
Zhang, Q., et al. (2017). Analysis of Research and Development Trend of the Battery Technology in Electric Vehicle with the Perspective of Patent. Energy Procedia, 105, 4274-4280.
112
Zhao, S. K., & Yu, H. Q. (2012, September). An empirical study on the dynamic relationship between technology standard, technological innovation and economic growth. In Management Science and Engineering (ICMSE), 2012 International Conference on (pp. 1646-1650). IEEE.
113
ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی آسیبهای فضای کسب و کار در استان یزد
پژوهش کیفی حاضر با هدف واکاوی آسیبهای فضای کسب و کار و سرمایهگذاری در استان یزد صورت گرفته است. برای گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران استان یزد بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، 45 نفر از آنان انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق و اکتشافی قرار گرفتند. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری ادامه یافت. در نتیجه اجرای فرایندهای کدگذاری، یافتههای پژوهش در قالب آسیبهای فضای کسب و کار و سرمایهگذاری، علل فراهمکننده این آسیبها، پیامدهای وجود آسیبهای شناسایی شده و راهکارهای ارائهشده بهمنظور کاهش آسیبهای موجود ارائه شدند.
https://jtdm.irost.ir/article_733_ba2e77f31e54d56b697add3715ef13da.pdf
2018-02-20
143
167
10.22104/jtdm.2018.2503.1847
فضای کسب و کار
سرمایهگذاری
آسیب
یزد
نگین
فلاح حقیقی
fallahnegin@gmail.com
1
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
LEAD_AUTHOR
نگار
ارمغان
armaghan@irost.ir
2
عضو هیئت علمی - سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
AUTHOR
مسعود
بیژنی
mbijani@modares.ac.ir
3
استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیتمدرس
AUTHOR
- احمدی، سید وحید. (1387). بررسی مقایسهای شاخصهای فضای کسبوکار در ایران و جهان. مجموعه پژوهشهای اقتصادی. بانک مرکز جمهوری اسلامی ایران.
1
- ایمان، محمدتقی؛ نوشادی، محمودرضا. (1390). تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه پژوهش. 3(2): 15-44.
2
- پاسبان، محمد؛ آذرکسب، اصغر و علی محمدی اصل، ابراهیم. (1393). بررسی وضعیت فضای کسبوکار در استان آذربایجان شرقی و راهکارهای ارتقای آن. مدیریت بهرهوری. 8(29): 162-143.
3
- پایتختی اسکویی، سید علی و طبقچی اکبری، لاله. (1395). نقش زنان در بهبود فضای کسبوکار مطالعه موردی: ایران و کشورهای منتخب در حال توسعه. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. 4(15):107-83.
4
- تفضلی، ف. (1386). راز سرمایه دستو (نسخه چاپ سوم). تهران: نشر نی.
5
- حکمتی فرید، صمد؛ محمدزاده، یوسف و خزالی، دیمن. (1395). اثر بهبود فضای کسبوکار و رعایت حقوق مالکیت فکری بر رشد اقتصادی کشورهای با درآمد متوسط به بالا. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی. 6 (22): 130-119.
6
- دهقان شبانی، زهرا و افرینش فر، سعیده. (1394). تحلیل تاثیر فضای کسبوکار بر جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران و چند کشور منتخب. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران. 20 (62): 30-1.
7
- شریفزاده، م.ش.، عبداللهزاده،غ.ح. وعربیون، ا. (1393). آسیبشناسی اخلاقی کارآفرینی و توسعة کسبوکار: رویکردی پدیدارشناسانه. توسعه کارآفرینی، 7(4): 611-589.
8
- شهنازی, ر. ا., & دهقان باشی, ز. (1390). بررسی تاثیر فضای کسبوکار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی , 42, 161-185.
9
- شیرکوند، سعید (1390). بررسی عوامل موثر بر سنجش و بهبود فضای کسبوکار در ایران. مرکز مطالعات و بررسیهای اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع معادن تهران.
10
- عبدالهی، فرشته؛ مهربانی، فاطمه و بصیرت، مهدی. (1392). مقایسه اثر شاخصهای فضای کسبوکار بر رشد اقتصادی در بین ایران و کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی. اولین همایش الکترونیکی ملی چشمانداز اقتصاد ایران با رویکرد حمایت از تولید ملی، 28 آذرماه،20-1.
11
- علوی منش، س. م. (1388). بررسی چالشهای فضای کسبوکار. تهران: دفتر مطالعات اقتصادی (گروه بازرگانی).
12
- فیض پور، محمدعلی؛ امامی میبدی، مهدی؛ رادمنش، سعیده و احمدی، زهره (1390) مالیات و جایگاه آن در فضای کسبوکار ایران: مطالعه دیدگاه کارشناسان صنعتی، صنعتگران و متولیان بخش صنعت استان یزد با استفاده از روش AHP. پژوهشنامه مالیات. 10(58):169-188.
13
- مختاریهشی، حسین؛ ناصرالاسلامی، گلناز و مرادی، امین. (1395). نقش بهبود فضای کسبوکار در کشور در ساماندهی شهر تهران. فصلنامه تحقیقات جغرافیایی. 31 (4): 87-74.
14
- مقدم، و.، واعظ، م.، و اکبری، ن. (1391). ارزیابی میزان انطباق مطالعات اقتصاد کلان ایران با اولویتهای پژوهشی اقتصاد ایران به روش تحلیل محتوا، فصلنامه راهبرد اقتصادی. 1(1): 47-69.
15
- مکیان، سید نظامالدین؛ امامی میبدی، مهدی؛ عشرتی، سمانه و احمدی، زهره. (1392). فضای کسبوکار، راهبرد رشد؛ مقایسه کشورهای اسلامی منطقه منا و سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی. 3 (11): 84-76.
16
- مهدوی شهری، زهرا السادات؛ کریمی، عباس و توکلی گلپایگانی، علی (1392). بررسی و تحلیل دومین شاخص تسهیل فضای کسبوکار ایران بر اساس گزارشهای بانک جهانی (2010 تا 2013). فصلنامه مهارتآموزی.
17
- مهربانی، فاطمه، عبداللهی، فرشته و بصیرت، مهدی (1395). اثر فضای کسبوکار بر رشد اقتصادی ایران، کشورهای MENA و OECD با استفاده از روش گشتاور تعمیمیافته. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان. 4(13): 96-65.
18
- میدری، ا؛ نصیری اقدم، ع؛ و مرتضوی فر، ز. (1392). ارزیابی موانع انجام دادن کسبوکار در استان زنجان. تحقیقات اقتصادی. 48 (3): 147-129.
19
- A World Bank Group Flagship Report. (2017). Doing Business 2017: Equal Opportunity for All. Washington DC: International Bank for Reconstruction and Development/ The World Bank. doi:10.1596/978-1-4648-0948-4.
20
- Buckley, C. A. and Waring, M. J. (2013). Using diagrams to support the research process: examples from grounded theory. Qualitative Research, 13(2): 148–172.
21
- Corcoran, A., & Guillanders, R. (2015). Foreign Direct Inverstment and the Ease of Doing Business. Review of World Economics , 151 (1), 126-103.
22
- Djankov, S., Mc Liesh, C., & Rammalho, R. (2006). Regilation and growth. Econimics Letters , 92 (3), 395-401.
23
- Given, L. M. (2008). The SAGE encyclopedia of qualitative research method. London, Sage Publications.
24
- Hamplová, E. & Provazníková, K. (2014). Assessment of the Business Environment Competitiveness in the Czech Republic and EU. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 109 (2014) 1225 – 1229.
25
- Ibrahim Heidar, J. (2012). The Impact of Business Regulatory Reforms on Economic Growth. Japanese International Economies. 26: 285-307.
26
- Nguimkeu, P. E. (2013) Business Environment and Firm performance: The Case of Retailing Firms in Cameroon. Andrew Young School of Policy Studies - Georgia State University, 14Marietta Street NW, Atlanta, GA 30303, USA.www.gsu.edu/~econpn/Pierre_Nguimkeu/RESEARCH_files/bizclimate.pdf
27
- Svobodova, L. & Hedvicakova, M. (2015). Doing Business in the Countries of Visegrad Group. Procedia Economics and Finance . 34: 453-460.
28
- Thurmond, V. A. (2001). The point of triangulation. Journal of Nursing Scholarship, Third quarter 2001, p. 253-258.
29
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و ارائه چارچوب مولفه های نوآوری استراتژیک(مورد مطالعه: پارکهای علم و فناوری تهران)
پژوهش حاضر با روش ترکیبی (کیفی و کمی) و باهدف ارائه یک چارچوب درزمینهی نوآوری استراتژیک که برای شرکتهای ایرانی جهت پیادهسازی نوآوری استراتژیک ضروری میباشد انجامشده است. در بخش کیفی، با مرور پیشینه پژوهش، مؤلفههای نوآوری استراتژیک از متون استخراج گردید و با تحلیل تم (مضمون) مصاحبههایی که با 18 تن از خبرگانی که با نمونهگیری گلوله برفی انتخابشده بودند، درنهایت 7 تم (سازه)با عناوین؛ نوآوری استراتژیک در بازار، نوآوری استراتژیک در محصول، نوآوری استراتژیک در فرایندهای سازمانی، نوآوری استراتژیک در ساختار سازمانی، نوآوری استراتژیک در توسعه نیروی انسانی، نوآوری استراتژیک در روابط با مشتری و نوآوری استراتژیک طرح و برنامهسازمانی حاصلشد. در بخش کمی نیز، در جامعهای شامل 1- مدیران شرکتهای موجود در پارک علم و فناوری شهر تهران 2- اساتید و خبرگان مرتبط با نوآوری و 3- کارشناسان ارزیابی شرکتها وابسته به معاونت علم و فناوری، با نمونهبرداری هدفمند طبقهای، با تدوین و توذیع پرسشنامهای با طیف لیکرت و جمعآوری 206 عدد پرسشنامه برای هرکدام از این سازهها، آزمون معادلات ساختاری تحلیل تائید عاملی صورت گرفت و وضعیت موجود متغیرهای تحقیق سنجش و مدل نهایی در نیمه اول سال 96 با توجه به پارکهای علم و فناوری تهران مورد تائید قرار گرفت.
https://jtdm.irost.ir/article_734_bbac1e1ec4a86daab3c166e5ab9874f5.pdf
2018-02-20
169
205
10.22104/jtdm.2018.2635.1890
نوآوری
نوآوری استراتژیک
چارچوب نوآوری استراتژیک
محمد
حق شناس گرگابی
haghshenas912@gmail.com
1
مشاور و برنامه ریز سازمان، محقق، مشاور مجلس شورای اسلامی، دانشجوی دکترای مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
LEAD_AUTHOR
مسعود
کیماسی
keimasi@ut.ac.ir
2
استادیار و عضو هیئت علمی، گروه مدیریت MBA دانشگاه تهران، تهران.
AUTHOR
- بینایی باش، امین. فیروزجائیان، مجتبی. صادقی، بهداد. (2013). چارچوبی برای نوآوری استراتژیک. سومین کنفرانس بینالمللی، هفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری. تهران.
1
- حبیب پور، کرم. صفری شالی، رضا ( 1388). کاربرد spss در علوم رفتاری. انتشارات نشر دانش. تهران.
2
- حسینی، خداداد. قلیچ لی حمید، بهروز (1381). نوآوری استراتژیک: رویکردی نوین در شایستگی سازمانهای امروز، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره ۱۴. صص 51-52.
3
- خدادحسینی، سید حمید. قلیچ لی، بهروز ( 1381). نوآوری استراتژیک: رویکردی نوین در شایستگی سازمانهای امروز. فصلنامه مدیریت و توسعه، دوره چهارم، شماره 14، صص 52 -53.
4
- دهقانی، مریم. مصلح، عبدالمجید. (1394). نوآوری استراتژیک چیست؟ کنفرانس بینالمللی اقتصاد کاربردی و تجارت، 5 و 6 آبان ماه 1393، هتل المپیک تهران.
5
- رامین مهر، حمید. پروانه، چارستاد. (1392). روش تحقیق کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، انتشارات ققنوس. تهران.
6
- رضوی، سید مصطفی. اکبری، مرتضی (1390). نظامنوآوری، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول. تهران.
7
- سرعتی آشتیانی، ناهید. (1387). نوآوری استراتژیک. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، دوره 2، شماره 2: صص 169-143.
8
- مؤمنی، منصور. فعال قیومی، علی (1386). راهنمای کاربرد spss در مدیریت. انتشارات علوم مدیریت. تهران.
9
- نصرالهی، زهرا. طاهری دمنه، محسن. دامکی، علی محمد. ( 1388 )، نقش خلاقیت و نوآوری در رشد اقتصادی، دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران.
10
- Abraham, J. L. & Knight, D. J. (2001). Strategic innovation: Leveraging creative action for more profitable growth. Strategy & leadership, 29(1): 21-27.
11
- Baden-Fuller, C. & Stopford, J. M. (1992). Rejuvenating the mature business: The competitive challenge. Routledge.
12
- Baden-Fuller, C. & Volberda, H. W. (1997). Strategic renewal: How large complex organizations prepare for the future. International Studies of Management & Organization, 27(2), 95-120.
13
- Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
14
- Chen, M. H. Wang, H. Y. & Wang, M. C. (2018). Knowledge sharing, social capital, and financial performance: the perspectives of innovation strategy in technological clusters. Knowledge Management Research & Practice, 1-16.
15
- Christensen, C. M. (1997). The Innovator’s Dilemma, When New Technologies Cause Great Firms to Fail. Harvard Business Review Press; 1st edition (May 1, 1997).
16
- Faghih, N. DASTOURIAN, B. Sajadi, S. M. Henten, A. & Foroudi, P. (2018). A framework for business model with strategic innovation in ICT firms: the importance of information. The Bottom Line, (just-accepted), 00-00.
17
- Fuller, C. B. & Pitt, M. (Eds.). (1996). Strategic innovation: an international casebook on strategic management. Chapman & Hall.
18
- Galambos, L. & Sturchio, J. L. (1998). Pharmaceutical firms and the transition to biotechnology: A study in strategic innovation. Business History Review, 72(2), 250-278.
19
- Gebauer, H. Worch, H. & Truffer, B. (2012). Absorptive capacity, learning processes and combinative capabilities as determinants of strategic innovation. European Management Journal, 57-73.
20
- Geroski, P. (1998). Thinking creatively about your market: crisps, perfume and business strategy. London Business School Review, 9(2), 1-10.
21
- Govindarajan, V. and C. Trimble. (2004). Strategic innovation and the science of learning. MIT Sloan Management Review 45(2): 67-75.
22
- Halemane, M. & van Dongen, B. (2003). Strategic innovation management of change in the pharmaceutical industry. International Journal of Technology Management, 314-333.
23
- Hamel, G. and C. K. Prahalad. (1989). Strategic intent. Harvard Business Review. 67(3) May-June: 63-76.
24
- Hammarfjord, M. O. & Roxenhall, T. (2017). The Relationships Between Network Commitment, Antecedents, And Innovation In Strategic Innovation Networks. International Journal of Innovation Management, 21(04), 1750037.
25
- Jafarianrad, MJ, Molaiy, H, & Hezare,Z. (2013). Strategic innovation & innovations’ strategists- new challenge approaches. National Conference in strategic innovation and Entrepreneur, 4th November 2013.
26
- Kataria. (2013). Strategic innovation: a review & a theoretical framework.
27
- Keeton, K. E. Richard, E. E. & Davis, J. R. (2018). Strategic Innovation at NASA: The Solution Mechanism Guide. The Journal of Business Inquiry, 16(1 Spec), 50-59.
28
- Kim, W. C. and R. Mauborgne (2005). Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press.
29
- King, N, & Horrocks, C. (2010), Interviews in Qualitative Research, London: Sage.
30
- Krinsky, R. and A. C. Jenkins (1997). When worlds collide: The uneasy fusion of strategy and innovation. Strategy & Leadership. 25(4) July-August: 36-41.
31
- L Berghman, P. Matthyssens, K. & Vandenbempt. (2012). Value innovation, deliberate learning mechanisms and information from supply chain partners. Industrial Marketing Management. 41 (1), 27-39.
32
- Lau, W. J. & Lu, W. (2004). How enterprises make strategic innovation? Productivity research, 7: 143-146.
33
- Lindelöf, P., & Löfsten, H. (2003). Science park location and new technology-based firms in Sweden–implications for strategy and performance. Small Business Economics, 20(3), 245-258.
34
- Markides, C. (2000). All the right moves - A guide to crafting breakthrough strategy. London, Harvard Business School Press.
35
- Markides, C. and C. D. Charitou. (2003). Responses to disruptive strategic innovation. MIT Sloan Management Review. 44(2): 55-63.
36
- Mashahadi, F. Ahmad, N. H. & Mohamad, O. (2016). Strategic innovation ambidexterity and the internationalization performance of small and medium enterprises: An insight into herbal-based small and medium enterprises (HbSMEs). World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 12(2), 161-175.
37
- Moingeon, B. & Lehmann-Ortega, L. (2006). Strategic moving on innovation: How to grow in mature markets. European Business Forum, 24: 50-54.
38
- Oshri, I. Kotlarsky, J. & Gerbasi, A. (2015). Strategic innovation through outsourcing: the role of relational and contractual governance. The Journal of Strategic Information Systems, 24(3), 203-216.
39
- Peter, D. (2001). The discipline of innovation. Harvard Business Review, 95-98.
40
- Phillimore, J. (1999). Beyond the linear view of innovation in science park evaluation An analysis of Western Australian Technology Park. Technovation, 19(11), 673-680.
41
- Rajagopalan, N. & Spreitzer, G. M. (1997). Toward a theory of strategic change: A multi-lens perspective and integrative framework. Academy of management review, 22(1): 48-79.
42
- Rangan, V. K. & Bowman, G. T. (1992). Beating the commodity magnet. Industrial marketing management, 21(3): 215-224.
43
- Roy, P. & Yami, S. (2009). Managing strategic innovation through coopetition. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 8(1), 61-73.
44
- Schlegelmilch, B. B. Diamantapoulos, A. & Kreuz, P. (2003). Strategic innovation: the construct, its drivers and its strategic outcomes. Journal of Strategic Marketing, 117-132.
45
- Siegel, D. S., Westhead, P., & Wright, M. (2003). Science parks and the performance of new technology-based firms: a review of recent UK evidence and an agenda for future research. Small Business Economics, 20(2), 177-184.
46
- Sniukas, M. (2007). Strategic Innovation, A Synthesis of the Current Debate. ww.sniukas.com.
47
- Tan, J. (2006). Growth of industry clusters and innovation: Lessons from Beijing Zhongguancun Science Park. Journal of business venturing, 21(6), 827-850.
48
- van Someren, T. C. & van Someren-Wang, S. (2017). The Instrument: Strategic Innovation as a New Foundation for Russian Innovation System. In Strategic Innovation in Russia (pp. 81-161). Springer, Cham.
49
- Yang, X. Jayashree, S. & Marthandan, G. (2012). Ideal types of strategic innovation: an exploratory study of chinese cosmetic industry. Business and Management, 7(17), 78-87.
50