ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثر معنابخشی فناورانه و توانمندی سازمانی بر عملکرد نوآورانه با تاکید بر نقش میانجی ظرفیت جذب
این پژوهش با هدف بررسی اثر معنابخشی فناورانه و توانمندی سازمانی بر عملکرد نوآورانه انجام شده است که در این ارتباط بر نقش میانجی ظرفیت جذب نیز تاکید شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش حاضر را تمام بنگاه های داروسازی سراسر کشور دربرمی گیرد. داده ها به کمک پرسشنامه ای گردآوری شدند که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از مدل سازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات استفاده Smart-PLS شده است. یافته ها نشان می دهد که توانمندی سازمانی به همراه قابلیت ظرفیت جذب سازمان ها، منجر به بهبود توانمندی معنابخشی فناوری شده و نهایتا نوآوری محصول و فناوری را افزایش می دهد اما این قابلیت ها در شرایطی است که عدم اطمینان محیط فناورانه، اندک باشد.
https://jtdm.irost.ir/article_519_bed93e213257b04d9803b8af7c26b127.pdf
2016-07-22
9
39
10.22104/jtdm.2017.1819.1628
توانمندی معنابخشی
حافظه سازمانی
ظرفیت جذب
توانمندی سازمانی
تلاطم محیطی
نیما
مختارزاده
mokhtarzadeh@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه
AUTHOR
متین
رشیدی آستانه
m.managment65@gmail.com
2
نویسنده مسئول
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت دانشمحور شدن شرکتهای تولیدی ایران بر اساس روش نظریه زمینه ای
: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت در دانشمحور سازی شرکتهای تولیدی ایران با استفاده از نظریه بنیانی است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها با 38 نفر از کارشناسان و مدیران معاونت علمی و فناوری و مدیران باسابقه شرکتهای موجود در پارک علم و فناوری شهرک پردیس و دانشگاه تهران و خبرگان علمی مصاحبههای عمیقی انجام گرفت. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، نیل به نقطه اشباع نظری بود. تمامی افرادِ حجم نمونه موردمطالعه با رویکرد هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله به انجام رسید و درنهایت، مدل پارادایمی عوامل کلیدی موفقیت دانشمحور سازی شرکتهای ایرانی شکل گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق 7 مؤلفه کلیدی درونی و بیرونی شناسایی شدند که عبارتاند از دولت (بسترسازی کسبوکار، نظارت، ایجاد زیرساخت و ...)، دانشگاهها (نقش پژوهشی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، مراکز رشد وابسته)، مراکز آموزشی و مشاورهای (آموزشهای کسبوکار، مدیریتی، فنی)، ویژگیهای سازمانی (فرهنگ، ساختار، فرآیند)، مشتریگرایی، سرمایه لازم (جذب سرمایه) و درنهایت نیروی انسانی خلاق، دانشور و متخصص.
https://jtdm.irost.ir/article_518_71dfdfe6faa3e84fde99c6fe2899a387.pdf
2016-07-22
41
74
10.22104/jtdm.2017.1974.1686
دانشمحور شدن
عوامل کلیدی موفقیت
شرکتهای دانشبنیان
اقتصاد دانشبنیان
منوچهر
انصاری
mansari@ut.ac.ir
1
استاد دانشگاه ایران و فرانسه
AUTHOR
محمد
حق شناس گرگابی
haghshenas912@gmail.com
2
مشاور و برنامه ریز سازمان- محقق- مشاور مجلس شورای اسلامی
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد واحدهای مرکز رشد با ترکیب روش های کارت امتیازی متوازن، تحلیل شبکه ای و پرومته با داده های ترکیبی (قطعی، فازی و خاکستری)
ببهبود مداوم عملکرد مرکز رشد مستلزم داشتن یک برنامه یکپارچه ، اجرای آن و ارزیابی واحدهای عضو مرکز می باشد.. به همین علت تعیین معیارهایی جهت ارزیابی عملکرد واحدها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن شاخص های مهم و اصلی در ارزیابی عملکرد واحدهای مرکز رشد مشخص شده اند. با توجه به عدم قطعیت داده های جمع آوری شده از شاخص ها در دنیای واقعی و به منظور سهولت تجزیه و تحلیل و محاسبه، لازم است فرمت های مختلف از مقادیر معیارها به یک فرمت تبدیل شوند. لذا برای تبدیل سه فرمت از مقادیر معیارها (اعداد قطعی، اعداد بازه ای و اعداد فازی) به فرمت متغیر تصادفی، از تابع توزیع تجمعی استفاده شده است و با توجه به آنکه تابع توزیع تجمعی از مقایسات زوجی و تابـــع سود استفاده می کند لذا از تکنیک پرومته که بر پایه مقایسات زوجی است و جزء جدیدترین تکینک های تصمیم گیری چند معیاره می باشد، جهت رتبه بندی دوازده واحد عضو مرکز رشد دانشگاه قم در سه فصل سال 1394 و یک فصل بهار سال 1395 استفاده شده است.نتایج بیانگر این است که شاخص های دوره آموزشی گذرانده شده و تعداد سهامداران دارای بیشترین وزن می باشند و شرکت های A8 و A10 که همکاری خوبی با مرکز رشد داشتند و تعداد سهامداران و نوآوری واحدهایشان در حد قابل ملاحظه ای بوده ، بیشترین رتبه را کسب کرده اند.
https://jtdm.irost.ir/article_533_b071d577ecf40647550057580d594ce0.pdf
2016-07-22
75
98
10.22104/jtdm.2017.2023.1703
ارزیابی عملکرد
کارت امتیازی متوازن
روش رتبه بندی پرومته
مرکز رشد
جلال
رضائی نور
rezaeenoor@yahoo.com
1
دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
فرزانه
عنایتی
farzane_2802@yahoo.com
2
فرزانه عنایتی(دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع دانشگاه قم، قم، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازیگران انتقال فناوری بر یادگیری فناورانه؛ مطالعه موردی صنعت نساجی سوریه
کشورهای در حال توسعه به دلیل ظرفیت نوآوری محدود، بر جذب فناوری های وارداتی و بهبود تدریجی آن ها متکی هستند. این امر مستلزم تلاش های نظام مند برای تقویت قابلیت های فناورانه بومی است. مقاله حاضر با استفاده از مفهوم یادگیری فناورانه مبتنی بر جذب فناوری و نوآوری تدریجی به ارزیابی تأثیر بازیگران انتقال فناوری بر یادگیری فناورانه در صنعت نساجی سوریه می پردازد. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه تأیید شده توسط خبرگان و با ارسال به 33 کارخانه نساجی کشور سوریه از جولای تا دسامبر 2016 صورت گرفته و به منظور تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون خطی ساده، چندگانه و رگرسیون ترتیبی استفاده شده است. یافته های پژوهش، بیانگر تأثیر قابل توجه بازیگران انتقال فناوری بر انباشت قابلیت عملیاتی نسبت به قابلیت های انطباقی و نوآورانه است، همچنین تنها تأثیر قابلیت عملیاتی بر تغییر فنی جزئی تأیید شد که بر وجود نظام تغییر فنی منفعل در این صنعت دلالت می کند. بهبود این وضعیت مستلزم نقش فعال تر بازیگران انتقال فناوری جهت رفع موانع یادگیری فناورانه و سوق دادن بنگاه ها به سمت رفتار فناورانه فعال جهت ساخت قابلیت های فناورانه فراتر از قابلیت عملیاتی می باشد. چارچوب این پژوهش، رویکردی نظام مند به یادگیری فناورانه دارد که کمتر مورد توجه محققین واقع شده و ابزاری برای ارزیابی وضعیت نظام تغییر فنی در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد.
https://jtdm.irost.ir/article_535_8cf885967490bb09a0f0055014ade799.pdf
2016-07-22
99
132
10.22104/jtdm.2017.2066.1720
یادگیری فناورانه
تغییر فنی
قابلیت فناورانه
انتقال فناوری
سوریه
عمار
علی
ammar.sr@hotmail.com
1
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سید سپهر
قاضی نوری
ghazinoory@gmail.com
2
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
علیرضا
حسن زاده
ar_hassanzadeh@modares.ac.ir
3
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
AUTHOR
مهدی
مجیدپور
majidpour@aut.ac.ir
4
دانشکده مدیریت، علم و فنآوری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قابلیت های کلیدی برای نوآوری و توسعه محصولات و سامانه های پیچیده دفاعی
بخش عمده ای از محصولات و سامانههای دفاعی در زمره محصولات و سامانههای پیچیده قرار دارند. از طرفی، قابلیتهای خاصی جهت نوآوری و توسعه محصولات و سامانههای پیچیده مورد نیاز است. این پژوهش با بهره گیری از روش تحلیل اهمیت- عملکرد به مطالعه در رابطه با قابلیتهای کلیدی جهت نوآوری و توسعه محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی پرداخته است. به این منظور، از نظرات خبرگان صنایع دفاعی برای تأیید و دسته بندی قابلیتهای شناسایی شده از مبانی نظری و پیشینه پژوهش استفاده شد. بعلاوه، از طریق توزیع پرسشنامه میان مدیران و متخصصان صنایع دفاعی، میزان اهمیت قابلیتها و عملکرد صنایع دفاعی در ایجاد و ارتقاء این قابلیتها مورد سنجش قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سازمانها و صنایع توسعه دهنده محصولات و سامانههای پیچیده دفاعی باید به ترتیب بر ایجاد و بهبود این قابلیتها تمرکز نمایند: 1. مدیریت دانش درون و برون سازمانی؛ 2. مدیریت بازار و تعامل با مشتری؛ 3. یکپارچه سازی سیستم؛ 4. شبکه سازی، تعامل و همکاری؛ 5. فناورانه؛ 6. برنامه ریزی و مدیریت پروژههای کلان؛ 7. تست، ساخت و تولید.
https://jtdm.irost.ir/article_536_3b785a16519219b300335481b985d0f7.pdf
2016-07-22
133
158
10.22104/jtdm.2017.2064.1718
محصولات و سامانه های پیچیده
قابلیت های کلیدی
صنایع دفاعی
تحلیل اهمیت-عملکرد
مصطفی
صفدری رنجبر
mostafa.safdary@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی-دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
جعفر
قیدرخلجانی
kheljani@mut.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
سیامک
طهماسبی
tahmaseby@isu.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی-دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
غلامرضا
توکلی
gh_tavakoli@mut.ac.ir
4
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل حیاتی موفقیت نوآوری در محصولات و سیستم های پیچیده (CoPS)؛ مطالعه موردی: پروژه بالگرد ملی سازمان صنایع هوایی
محصولات و سیستمهای پیچیده (CoPS )، نقش مهم و روزافزونی در فعالیتهای اقتصادی بنگاهها، صنایع و کشورها ایفا میکنند. در دو دهه گذشته با تغییرات گسترده در بازار و تکنولوژی، کشورهای پیشرفته صنعتی به سمت تولید و نوآوری در CoPS متمایل شدهاند. در حال حاضر در اولویتهای پژوهش و فناوری کشور به طرحهای کلان ملی همچون ساخت هواپیمای 150 نفره و ... اشاره شده است. این شرایط بیانگر لزوم بررسی ویژگیهای اثرگذار بر موفقیت این طرحهای کلان میباشد. لذا در این پژوهش به معرفی و بررسی عوامل حیاتی موفقیت نوآوری در محصولات و سیستمهای پیچیده پرداخته شده است. پس از استخراج شاخصهای اثرگذار بر موفقیت نوآوری و ارائه آنها در قالب یک مدل، روایی این مدل و تایید روابط آن از طریق دادههای پرسشنامهای و روش تحلیل عاملی بررسی شده و نقاط ضعف و قوت پروژه تولید بالگرد ملی از منظر شاخصهای موفقیت نوآوری ارائه شده است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر اساتید دانشگاه تهران و خبرگان سازمان صنایع هوایی و پنها میباشد. نتایج این پژوهش حاکی از ضعیف بودن پروژه بالگرد ملی در شاخصهای ورود سریع به بازارهای مستعد، انعطافپذیری، زمانبندی فعالیتهای پروژه، ایجاد مهارتهای چندگانه، مدیریت پیچیدگی و عدم قطعیت، و استفاده از دانش یکپارچهشده در فرآیند توسعه محصول جدید است.
https://jtdm.irost.ir/article_543_f1f868f5950de51df4c8acd42c7be71d.pdf
2016-07-22
159
186
10.22104/jtdm.2017.1108.1437
محصولات و سیستم های پیچیده
نوآوری
عوامل حیاتی موفقیت
بالگرد ملی
سیدعلی
حسینی
hosseini_tm@atu.ac.ir
1
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
مهدی
محمدی
mohammadi.mehdi@gmail.com
2
هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
حجت اله
حاجی حسینی
hojat.hajihoseini@gmail.com
3
دانشیار سازمان پژوهش ها
LEAD_AUTHOR