متخصصان، به عنوان ذخائر غیر مادی، همواره مورد توجه کشورهای پیشرفته به شمار میروند و اهمیت این موضوع تا حدی است که بهرهبرداری بهتر از این ذخائر، از شاخصهای توسعهیافتگی جوامع به شمار میآید. پژوهش حاضر، درصدد است ضمن شناسایی عوامل اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش توسط دانش آموختگان ایرانی در کشورهای توسعه یافته، به میزان اثرگذاری هر کدام از این شاخصها بپردازد. به این منظور با بررسی نتایج تحقیقات پیشین در این زمینه، عوامل موثر بر فرایند انتقال دانش در تمامی سطوح انتقال دانش استخراج و دستهبندی شد. این عوامل با انجام مصاحبههایی با خبرگان در این حوزه تکمیل و طی این مصاحبهها عواملی که با نگاه بومی بر این فرآیند تاثیرگذارند؛ استخراج گردید. در نهایت عوامل مستخرج از مصاحبهها و ادبیات موضوع طی پرسشنامهای از طریق 115 نفر از خبرگان تکمیل و با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، معیارهای « توانایی درک نتایج پژوهشها و پذیرش ایدههای جدید توسط گیرنده دانش»، «وجود نیاز بکارگیری نیروی انسانی متخصص »، « تحریمهای اعمال شده توسط نهادهای بین المللی»، «وجود احترام متقابل» و «تصویب قوانین انگیزاننده» از مهمترین معیارهای اثرگذار بر فرآیند انتقال دانش توسط ایرانیان دانشآموخته در کشورهای توسعهیافته شناخته شدند.