سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
مدلی برای ارزیابی توانمندی نوآوری در سطح ملی
3
29
FA
علی
بی تعب
دانشجوی دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس
ali.bitaab@gmail.com
سید سپهر
قاضی نوری
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
ghazinoory@gmail.com
سعید
شجاعی
دانشجوی دکتری مدیریت کارافرینی دانشگاه تهران
sa.shojaee@gmail.com
10.22104/jtdm.2013.31
ارزیابی توان نوآوری در سطح ملی مقدمه سیاستگذاری در این حوزه است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با مروری بر مدل¬های ارائه شده در دنیا و همچنین اقدامات صورت گرفته در داخل کشور، اقدام به ارائه مدلی بومی برای ارزیابی توان نوآوری ج.ا. ایران نماید. بر این اساس ابتدا تعدادی از مدل¬های ارائه شده - با تأکید بر مدل¬های ارائه شده برای کشورهای در حال توسعه- مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه بین مدل¬ها نشان می¬دهد که برخی از آنها تمام مؤلفه¬های تأثیرگذار در نوآوری را برای ارزیابی مورد بررسی قرار نداده¬اند و لذا مدل آنها برای شرایط خاص خود کاربرد دارد. از این رو، مقاله حاضر با مروری بر رویکردهای مختلف، جمع¬بندی نقاط ضعف و قوت آنها و همچنین در نظر گرفتن ملاحظات بومی کشور که نشأت گرفته از ویژگی¬های اقتصادی، سیاسی واجتماعی ج.ا.ایران است، چارچوب مفهومی نظاممندی برای ارزیابی توان نوآوری ارائه داده است. از آنجا که سعی بر ارائه مدلی نظاممند (سیستماتیک) بوده است، مؤلفههای نوآوری به صورت کلی در چهار دسته مؤلفههای ورودی، مؤلفههای خروجی، مؤلفههای فرایندی و مؤلفههای محیطی مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. در ارائه چارچوب پیشنهادی سعی شده است تصویر روشنی از نقاط ضعف و قوت توانمندی نوآوری برای سیاستگذار ایجاد شود.
نوآوری,علم و فناوری,مدل های ارزیابی در سطح ملی,شاخص های توانمندی بومی,سیاستگذاری
https://jtdm.irost.ir/article_31.html
https://jtdm.irost.ir/article_31_15574e2659d9ebc0ecad4cc48448e7c4.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
ارائه ساختار کارکردهای نظام ملی هوشمندی فناوری؛ مورد به کارگیری، فناوری های پیشرفته پیلسوختی
31
55
FA
عباسعلی
کارشناس
دانشگاه صنعتی شریف
karshenas.abbas@yahoo.com
سید محمد باقر
ملائک
دانشگاه صنعتی شریف
malaek@sharif.edu
10.22104/jtdm.2013.32
مهمترین نیاز تصمیم¬گیران فناوری، داشتن آگاهی کافی و به¬روز برای انجام تصمیم¬گیری¬های صحیح و به¬موقع در موضوعات فناورانه هدف می¬باشد. مقاله حاضر سعی در معرفی نظام هوشمندی فناوری به¬عنوان نظامی دارد که کارکرد اصلی آن، افزایش قدرت تصمیم¬گیری در حوزه فناوری و رویکرد غالب آن اکتساب، تجزیه، تحلیل و معنابخشی به داده¬ها و اطلاعات مرتبط می¬باشد. هدف این مقاله استخراج ساختار کارکردهای این نظام به¬منظور استقرار آن در سطح ملی برای فناوری پیشرفته پیل¬سوختی می¬باشد. بدین¬منظور در گام نخست ذینفع¬های پیل¬سوختی و نیازهای آنها از طریق مصاحبه¬های نیمه¬ساختاریافته شناسایی و سپس بر اساس نیازهای استخراج گردیده ساختار کارکردهای نظام از طریق مطالعه کتابخانه¬ای، مطالعه تطبیقی، مشارکت محقق در تحقیق و پنل متخصصین استخراج و از طریق مدل IDEF0 ترسیم گردید. براساس نتایج، ذینفع¬های نظام برپایه حوزه تصمیم¬گیری به پنچ گروه افراز می¬گردند. همچنین نظام جهت برآورده کردن کارکرد اصلی خود نیازمند شش زیرکارکرد اصلی تعیین نیاز و هدایت؛ جستجو و اکتساب؛ پردازش،سازمان¬دهی،ذخیره؛ تحلیل؛ مستندسازی و انتشار در طراز دوم می¬باشد. ارزیابی محقق حاکی برآن است که نقص یا عدم وجود این سی و چهار کارکرد و تعاملات مابین آنها، باعث ناپایداری نظام درسطح ملی میگردد.
نظام هوشمندی فناوری,نیازهای هوشمندی,پیل سوختی,ساختار کارکردها
https://jtdm.irost.ir/article_32.html
https://jtdm.irost.ir/article_32_77898afc981ac36d7f8ffc1a0f48771f.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
پیش بینی فناوری با تحلیل محتوی حق ثبت اختراع ؛ تحلیلی بر آینده فناوری لعاب
57
85
FA
حبیب
زارع احمد آبادی
دانشگاه یزد
dr.zarehabib@gmail.com
صادق
یوسف تبار میری
دانشگاه یزد
sadegh_jozef@yahoo.com
10.22104/jtdm.2013.33
پیش¬بینی فناوری به عنوان نخستین گام در فرایند برنامهریزی فناوری، به پایش مستمر پیشرفتهای فناورانه به منظور ارزیابی توانایی بالقوه و شناسایی زودهنگام کاربردهای آتی آنها اطلاق می¬گردد. در کشورهای در حال توسعه اغلب به دلیل کمرنگ بودن جایگاه چنین مطالعاتی در فرایند سیاستگذاری فناوری، سرمایه¬گذاری در فعالیت¬های تحقیق و توسعه فاقد اثر بخشی لازم می باشد.<br />در این مقاله به منظور رصد پیشرفت¬های فناورانه در زمینه فناوری لعاب، داده¬های مرتبط با پتنت¬های استخراج شده از پایگاه¬های ثبت پتنت اروپا و آمریکا با استفاده از رویکرد پتنت کاوی، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. پس از تعیین کلید واژهها، 1591 پتنت بین سال¬های 1913 تا 2011 جهت تحلیل جمع آوری گردید. سپس با استفاده از فنون¬ متن¬کاوی و روش خوشه بندی k- میانگین، فناوری لعاب به شش خوشه "مواد اصلی لعاب"،"مواد اولیه افزودنی"،"لعاب-های ویژه"،"تنوع در شکل ظاهری لعاب"،"تجهیزات پخت" و "روش¬های آماده سازی لعاب" تفکیک و در هر یک از آنها با استفاده از منحنی رشد لجستیک دوگانه، چرخه حیات فناوری ترسیم و تفسیر گردید.<br />نتایج این مقاله نشان دادند که فناوری لعاب در تمامی خوشه¬های شناسایی شده در مرحله بلوغ و یا افول قرار داشته و به احتمال فراوان در آینده¬ای نزدیک با فناوری¬های نوین دیگری جایگزین خواهد شد.
پیش بینی فناوری,تحلیل پتنت,متن کاوی,خوشه بندی k- میانگین,منحنی رشد لجستیک دوگانه
https://jtdm.irost.ir/article_33.html
https://jtdm.irost.ir/article_33_de9544ef42ec296469d3bc63d4520c21.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
راهبردهای اجرای طرحهای توسعه و تجاریسازی فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت
87
110
FA
رضا
بندریان
0000-0002-5313-4876
عضو هیات علمی
bandarianr@ripi.ir
10.22104/jtdm.2013.34
پیچیدگی و ماهیت خاص و متفاوت هر یک از فناوریها و شرایط نیاز صنعت به آنها، طراحی فرآیند توسعه و تجاری سازی فناوری را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است. در این مطالعه یک رویکرد نظریه سازی قیاسی از چگونگی ادراک مدیران و دستاندرکاران توسعه فناوری از روش توسعه و تجاری سازی فناوریها انتخاب و بهکار گرفته شد تا الگوهای مختلف مورد استفاده برای توسعه و تجاری سازی فناوری در پژوهشگاه صنعت نفت استخراج و تشریح گردد. این مدلها براساس مطالعه موردی (چند موردی) فرایند توسعه و تجاری سازی بیست فناوری مختلف که در پژوهشگاه صنعت نفت اجرا شده با استفاده از روش شناسی تحقیق کیفی اکتشافی بهدست آمده است. در نتیجه شش مدل مختلف توسعه و تجاری سازی فناوری تدوین گردید. <br />پس از طراحی مدلها با استفاده از نظرسنجی از خبرگان و مقایسه آنها با مدل سایر طرحهای توسعه فناوری در حال اجرا، به دریافت دیدگاههای خبرگان و مقایسه تطبیقی مدلها پرداخته شد و شواهدی برای پشتیبانی و تائید مدلهای توسعه یافته، گردآوری گردید. در نهایت با ارائه نتایج پژوهش به جمعبندی پرداخته میشود.
"توسعه فناوری","تجاری سازی فناوری","فرایند توسعه و تجاری سازی فناوری"
https://jtdm.irost.ir/article_34.html
https://jtdm.irost.ir/article_34_6e7cb62ce82e9d22607cb3a5729d44fd.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
شناسایی و اولویت گذاری عوامل مؤثر بر انتخاب روش های ورود به بازارهای بین المللی
111
134
FA
ابوالفضل
باقری
محقق دانشگاه مالک اشتر
abolfazl_ir@yahoo.com
جهانیار
بامداد صوفی
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
bamdadsoofi@yahoo.com
راحله
انتظاری
کارشناس استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو
raya2400@yahoo.com
10.22104/jtdm.2013.35
جهانی سازی به عنوان یک پدیده غالب در اقتصاد جهانی سال های اخیر، تاثیر شگرفی بر راهبردهای سازمان های تولیدی و خدماتی بر جای گذاشته است. یکی از این تاثیرات، اهمیت یافتن و پیچیده شدن موضوع ورود به بازارهای جهانی است. اگر در گذشته ورود به یک بازار خارجی از طریق ترانزیت و فروش در بازار مقصد اتفاق می افتاد، در حال حاضر روش ها و مکانیزم های متعددی برای ورود به یک بازار خارجی وجود دارد که انتخاب روش ورود مناسب از میان آنها می تواند به موفقیت حضور در بازار مقصد منجر شود.<br />پژوهش حاضر مبحث "روش های ورود به بازارهای خارجی" را بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه مورد مداقه قرار داده و پس از مرور ادبیات موضوع، شناسایی عوامل موثر بر انتخاب روش ورود با طراحی مدلی از عوامل موثر به بررسی، تحلیل و مقایسه میزان اهمیت هریک از این عوامل برای دو شرکت بزرگ خودروساز کشور و میزان توجه صورت گرفته به این عوامل در پروژه های ورود به بازارهای جهانی پرداخته است.
بازارهای بین المللی,روش های ورود,مکانیزم های قراردادی,سرمایه گذاری مستقیم خارجی,سرمایه گذاری از آغاز
https://jtdm.irost.ir/article_35.html
https://jtdm.irost.ir/article_35_19dc2190f3e144fe477d7da3423cc63a.pdf
سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایران
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2345-444X
1
2
2013
12
21
شناسایی عوامل موثر بر توسعه نوآوری فردی
135
155
FA
سعید
سعیدا اردکانی
عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
dr.saeida@gmail.com
امیررضا
کنجکاو منفرد
دانشجوی دکتری بازاریابی دانشگاه اصفهان
monfared_55@yahoo.com
سید مسعود
حکاکی
مدرس دانشگاه امام جواد یزد
smhakkaki@gmail.com
حسین
رضایی دولت آبادی
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
ho.rezaie@gmail.com
10.22104/jtdm.2013.36
از آنجایی که قرن حاضر نوید بخش تغییر و تحولات، پیچیدگی و رقابت بسیار است، هر سازمانی نیازمند بهبود مستمر و یا بنیادی برای دستیابی به رشد و مزیت رقابتی است. لذا رهبران سازمان های امروزی باید نوآوری را به مانند کیفیت و بهره¬وری و نیز به عنوان یک اصل راهبردی در سراسر یک سازمان نهادینه سازند. تحقیقات نشان داده است که نوآوری در سازمان ها، یکی از محرک¬های اصلی برای رقابت¬پذیری و توسعه ملی است. با این همه، تحقیقات تجربی اندکی در رابطه با درک کارمندان از تأثیر عوامل سازمانی بر نوآوری فردی صورت گرفته است. هدف این مقاله شناسایی و بررسی عوامل سازمانی (یا داخلی) موثر بر نوآوری فردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت گاز استان یزد می باشد. به منظور بررسی اثر این عوامل بر نوآوری از تحلیل مسیر، استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که عامل هفتگانه مذکور (تعامل، رهبری، ارتباطات، دانش، یکپارچگی، حمایت سازمانی و انگیزش) اثر معنی داری بر نوآوری دارند. لازم به ذکر است، از بین این عوامل، متغیر، دانش تاثیر بیشتری بر نوآوری می گذارد.
نوآوری فردی,مدل یابی معادلات ساختاری,شرکت گاز
https://jtdm.irost.ir/article_36.html
https://jtdm.irost.ir/article_36_a8f6ca142833b55a6a49732526cc822f.pdf