TY - JOUR ID - 1191 TI - خُردبنیان‌های شناختی و قابلیت‌های پویای پشتیبان دوسوتوانی نوآوری در شرکت‌های فناوری اطلاعات JO - فصلنامه مدیریت توسعه فناوری JA - JTDM LA - fa SN - 2008-5060 AU - سیدکلالی, نادر AU - آقازاده, هاشم AD - پسادکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.تهران. AD - عضو هیئت‌علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 10 IS - 1 SP - 9 EP - 36 KW - دوسوتوانی نوآوری KW - خُردبنیان‌های شناختی KW - قابلیت پویا KW - نظریه مدیران رده بالا KW - چارچوب شناختی DO - 10.22104/jtdm.2022.5565.2995 N2 - امروزه سازمان‌ها برای دستیابی به انواع گوناگون نوآوری می‌بایست ظرفیت‌های خود را برای مدیریت تنش میان اکتشاف و بهره‌برداری تقویت کنند. براین‌اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی خُردبنیان‌های شناختی و قابلیت‌های پویای پشتیبان دوسوتوانی نوآوری در شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور و با تکیه‌بر روش‌های مطالعه موردی چندگانه و نظریه داده‌بنیاد کلاسیک صورت پذیرفت. دراین‌راستا پنج شرکت فناوری اطلاعات به‌عنوان موردمطالعه انتخاب شدند و ضمن مصاحبه با مدیران ارشد شرکت‌های مذکور، تعدادی از مستندات و مدارک سازمانی آن‌ها نیز موردتجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. براساس یافته‌های پژوهش، شرکت‌های موفق در اجرای راهبرد دوسوتوانی از قابلیت‌های سازمانی موازنه نامتقارن سبد، نوازش و نکوهش منابع انسانی، سیالیت‌بخشی به ساختار، متناسب‌سازی ارزیابی عملکرد، پایدارسازی مدیریتی، تحرک‌بخشی فیزیکی و شغلی و شتاب‌دهی نوآوری برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت‌ها نیز از چارچوب‌های شناختی آینده‌گرایی طیفی، تحلیل‌گرایی تسریع‌شده، زمان‌گرایی ترقی‌خواهانه و دوسوگرایی هیجانی همراه با سازوکارهای ترجیح، توالی و تصدیق بهره می‌برند. بنابراین به‌کارگیری و تربیت مدیران­ عامل شرکت‌ها با توانمندی شناختی کافی و همچنین ایجاد و تقویت قابلیت‌های پویای پشتیبان دوسوتوانی در سازمان‌ها می‌تواند بروز و تداوم انواع نوآوری‌های اکتشافی و بهره‌بردارانه را در شرکت‌های فناوری اطلاعات تسهیل نماید. UR - https://jtdm.irost.ir/article_1191.html L1 - https://jtdm.irost.ir/article_1191_92dc4d7fd4d0c9bc8de26900e243a0ef.pdf ER -