TY - JOUR ID - 854 TI - الگوی کسب و کار بانکداری الکترونیک مبتنی بر ظهور فینتک‌ها و استارتاپ‌های مالی JO - فصلنامه مدیریت توسعه فناوری JA - JTDM LA - fa SN - 2008-5060 AU - اسدالله, مهسا AU - ثانوی فرد, رسول AU - حمیدی زاده, علی AD - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازاریابی،گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران. (نویسنده مسئول) AD - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 2 SP - 195 EP - 248 KW - مدل کسب و کار KW - بانکداری الکترونیک KW - فینتک KW - استارتاپ‌های مالی KW - پژوهش کیفی DO - 10.22104/jtdm.2019.3508.2214 N2 - هم اکنون عصرگذار از مدل‌های سنتی به مدل‌های کسب ‌وکار فناوری ‌محور و ارزش ‌آفرین می‌باشد. این مقاله با هدف شناسایی مولفه‌ها و عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر بر مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک در قالب پیشران‌ها و پیامدها با استفاده از ادبیات موضوع و روش فراترکیب، همچنین نظرسنجی از خبرگان به کمک پرسشنامه و تکنیک دلفی، از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی (قضاوتی و گلوله برقی) از نظرات 17 خبره دانشگاهی و 17 مدیر یکی از بانک‌های خصوصی کشور بهره گرفته است. جهت توقف نظرسنجی از ضریب توافق کندال استفاده شده و از آزمون فریدمن نیز اولویت مولفه‌ها شناسایی گردیده است. نتایج نشان می‌دهد که از نظر خبرگان در حوزه پیشران‌های مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک به ترتیب شاخص‌های ساختار موسسات مالی، بخش‌بندی مشتریان، توسعه‌دهندگان فناوری‌های مالی و محیط کسب و کار دارای بیشترین اهمیت می‌باشند. در خصوص ابعاد مدل کسب و کار نیز به ترتیب خدمات پیشنهادی ارائه شده دارای بیشترین اهمیت و پس از آن سازه ارتباطی مشتریان، مدیریت زیرساخت و جنبه مالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در حوزه پیامدهای طراحی مدل کسب و کار بانکداری الکترونیک نیز به ترتیب شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار، بهبود عملکرد سازمانی و رواج بانکداری مجازی دارای بیشترین اهمیت است. UR - https://jtdm.irost.ir/article_854.html L1 - https://jtdm.irost.ir/article_854_ed42acd2ffe21bfab308db48b2a429c4.pdf ER -