2024-03-29T12:56:50Z
https://jtdm.irost.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
تاثیر گرایش به بازار و ادراک مدیران بنگاهها از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه در بنگاههای بخش اویونیک ایران
محمد
نقی زاده
سید حبیب اله
طباطبائیان
پیام
حنفی زاده
منوچهر
منطقی
رضا
نقی زاده
در ادبیات مدیریت کسب و کار در شرایط پویای محیطی بصورت مستمر بر نقش گرایش به بازار و توانمندی فناورانه در ارتقای عملکرد صنایع تأکید شده است. توانمندی فناورانه و گرایش بازار به عنوان دارای یهایی کمیاب، ارزشمند و به سختی قابل تقلید شناخته م یشوند که تحت تأثیر ادراک مدیریت از پویا یی محیط است. در این میان ضروری است تا نحوه تأثیر ادراک از پویایی محیط بر ارتقای توانمندی فناورانه از طریق متغیر مداخل هگر 4 گرایش به بازار تشریح شود. پویایی محیط بر پیچیدگی و میزان و سرعت تغییرات آن تأکید دارد و گرایش به بازار نیز بر میزان حساسیت و پاسخ به تغییرات محیطی تأکید دارد. در این مقاله که با تمرکز بر صنعت اویونیک کشور انجام پذیرفته است به تشریح رابطه اشاره شده در بالا پرداخته شد و این رابطه به صورت رابطه مداخله گری کامل تأیید شد. این نتایج که در قالب مدلی ساختاری در مقاله ارائه شده است، بر اهمیت توجه به نیازهای در حال تغییر بازار )رویکرد کنش بازار( و پویایی موجود در آن جهت ارتقای توانمندی فناورانه در صنعتی با سرعت تغییرات بالا مانند اویونیک تأکید دارد.
توانمندی فناورانه
گرایش به بازار
ادراک مدیریت از پویایی محیط
2013
08
23
9
36
https://jtdm.irost.ir/article_2_baf9dfdbb1f5519b8a60ab9750dd7b9a.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
الگوی جامع تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ایران
مهدی
گودرزی
جهانیار
بامداد صوفی
سید محمد
اعرابی
مقصود
امیری
با نگاهی گذرا به عملکرد پژوهشگاههای دولتی ایران در سالهای گذشته می توان دریافت که علی الرغم توانمندی های فراوان در توسعه فناوری،بسیاری از آنها در امر تجاری سازی فناوری ناموفق عمل نموده اند. از این رو هدف اصلی این تحقیق، ارایه الگویی جهت تبیین تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی و ارایه توصیه ها و ملاحظاتی به مدیران و سیاست گذاران فعال در عرصه توسعه علم و فناوری کشور جهت افزایش موفقیت تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای کشور می باشد.به همین سبب در این تحقیق پس از مروری گذرا بر ادبیات تحقیق و طبقه بندی برخی از الگوهای تجاری سازی ارایه شده در حوزه مدیریت فناوری، با انجام بیست و چهار مطالعه موردی در شش پژوهشگاه دولتی ایران،الگویی برای تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی ارایه شده است.نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که الگوی تجاری سازی فناوری در پژوهشگاههای دولتی دارای چهار عنصر: مراحل و فعالیتهای تجاری سازی ، ذی نفعان درون سازمانی و برون سازمانی و نیز عوامل نقش آفرین درون سازمانی و برون سازمانی اثر گذار بر فرایند تجاری سازی فناوری می باشد.فرایند تجاری سازی نیز شامل پنج مرحله اصلی و چهارده مرحله فرعی یا گام تجاری سازی است که این گامها در درون مراحل اصلی قرار داشته و به ترتیب طی می شوند. علاوه براین،در طی هر گام تجاری سازی، هشت فعالیت امکان دارد که صورت گیرد که در این بین، فعالیتهای توسعه و مستند سازی فناوری ، مذاکره و لابی گری با ذی نفعان و نیز هماهنگی و اتخاذ تصمیم از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به سایر فعالیتها برخوردار می باشند. درنهایت، برای موفقیت فرایند تجاری سازی در پژوهشگاههای دولتی لازم است مسئولین و مجریان طرح های توسعه فناوری به فعالیتهای چون چانه زنی و فنون مذاکره با ذی نفعان تسلط داشته و ضروریست که تمامی ذی نفعان درون سازمانی در فرایند تدوین و تصویب آیین نامه های تجاری سازی در پژوهشگاههای دولتی مشارکت داشته باشند.
الگوی فرایندی
پژوهشگاه دولتی
تجاری سازی فناوری
تحقیق و توسعه و نوآوری
2013
08
23
37
66
https://jtdm.irost.ir/article_3_4d35484bfd4211d8e1912b17d2d77920.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
شبیه سازی مدل پذیرش فناوری در ایران با رویکرد پویایی سیستم (مطالعه موردی بانکداری ایران)
سید عبدالله
حیدریه
سید محمد
سید حسینی
علی
شهابی
پذیرش و بکارگیری فناوری از سوی کاربران از مهمترین عوامل موفقیت یک فناوری می باشد. به سبب عدم پذیرش تکنولوژی آن توسط کاربران یا ضعف در پذیرش آن، قابلیت های سیستم را در حد بسیار پایینی تنزل داده و سبب هدر رفتن منابع می شود. مضافا اینکه پذیرش فناوری های نوین در لحظه اتفاق نمی افتد بلکه فرایندی است که در طول زمان شکل می گیرد و در صورت استمرار استفاده، پذیرش موفق صورت می گیرد. در این مقاله ضمن مرور تحقیقات انجام شده در زمینه مدل پذیرش فناوری و با در نظر گرفتن متغیرهای مدل پذیرش فناوری اولیه، متغیر های جدیدی از جمله متغیر های عادت و آگاهی مشتریان که کمتر به آن توجه شده، به سازه های مدل اضافه شده است. سپس به منظور شناخت بهتر متغییر های تاثیرگذار بر این رابطه و درک دینامیزم های موجود، با استفاده از رویکرد مدلسازی پویایی سیستم و ترسیم نمودارهای علی حلقوی CLD))، یک مدل پذیرش فناوری پویا ارائه می گردد و در نهایت شبیه سازی انجام می شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهد برای افزایش پذیرش بانکداری الکترونیک، اولین قدم اطلاع رسانی و آگاه کردن مردم نسبت به بانکداری الکترونیک و مزایای آن و کاهش مقاومت(عادت به سیستم سنتی) می باشد.
مدل پذیرش فناوری
(TAM)
رویکرد مدلسازی پویایی سیستم
2013
08
23
67
98
https://jtdm.irost.ir/article_4_bc50bcd3ec958500b9f05c75ca9c55f1.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیم فازی (Fuzzy DSS) به منظور سنجش آمادگی سازمان جهت پذیرش مدیریت دانش
مهدی
اکبری
محمود
مرادی
دانش و مدیریت آن در عصر اطلاعات، نقشی کلیدی در ادامه حیات سازمانها و دستیابی به مزیت رقابتی ایفا می کند. شواهد بیانگر این واقعیت است که علی رغم توسعه شایسته ادبیات و کارکرد مدیریت دانش، هنوز تعداد زیادی از سازمانها و صنایع، در عملیاتی ساختن موفق و یا بهره برداری اثربخش آن ناکام مانده اند. از جمله دلایل این ناکامی، معطوف به عدم شناخت از وضعیت آمادگی سازمان و مهیا نبودن پیش نیازها و زیرساختهای ضروری برای استقرار مدیریت دانش است. این مقاله به دنبال آن است تا با مرور ادبیات این حوزه و بهره گیری از خبرگی مدیران و کارشناسان دانشکار و تسهیلگر سازمانی، در قالب روش دلفی فازی، معیارها و زیرمعیارهای ارزیابی آمادگی پذیرش مدیریت دانش را استخراج نماید. بر این اساس، 21 زیرمعیار ارزیابی در قالب پنج دسته کلی معیارهای سنجش آمادگی استقرار مدیریت دانش شامل ظرفیت های فرهنگی، ساختارها و فرایندهای سازمانی، مدیریت تغییر، فناوری و ظرفیت مدیریت دانش پیشنهاد گردیده است. همچنین در این بررسی نشان داده می شود که چگونه یک شرکت می تواند با رویکرد غربالسازی فازی و از طریق زیرمعیارهای مربوط به پنج دسته کلی معیارهای ارزیابی آمادگی، وضعیت گزاره های عنوان شده را از نظر اولویت و اضطرار برای استقرار مدیریت دانش مشخص سازد. نتایج بیانگر این مهم است که سیستم پشتیبان تصمیم فازی تبیین شده در مقاله حاضر، سازمانهایی با درجه بلوغ بالاتر در زیرساختهای پیشبرد و موفقیت مدیریت دانش را غربال و انتخاب می نماید. در انتها با بیان مطالعه موردی ازکاربرد متدولوژی پیشنهادی در شرکتهای تابعه یک هلدینگ صنایع غذایی، مفاهیم ذکر شده به طور عمیق تری مورد توجه قرار داده می شود.
مدیریت دانش
معیارهای ارزیابی آمادگی
سیستم پشتیبان تصمیم
غربالسازی فازی
2013
08
23
99
132
https://jtdm.irost.ir/article_5_1091a6e92d7d9dccb62ad344c517cf0b.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
بررسی عوامل ضد انگیزشی دانشجویان و دانش آموختگان جوان ایرانی در تاسیس بنگاه کارآفرینانه
محمد تقی
انصاری
بهمن
فکور
هدف این مطالعه، شناسایی و رتبهبندی مولفههای عوامل ضد انگیزشی دانشجویان و دانشآموختگان جوان کشور در گرایش به کارآفرینی و تاسیس بنگاه مستقل کسب و کار است. از پرسشنامه به عنوان ابزار پژوهش و از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل مدیران شرکتهای مستقر در مراکز رشد دانشگاههای دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. بر مبنای تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها و نتایج آزمون فریدمن، مولفههای: ترس از ناتوانی در تهیه منابع مالی کافی برای راهاندازی کسب وکار، ترس از شکست مالی، نگرانی از عدم امکان تأمین الزامات قانونی، ترس از بدهی و نداشتن تجربه کاری، به ترتیب از مهمترین مؤلفههای عوامل ضد انگیزشی دانشجویان و دانشآموختگان جوان در تاسیس بنگاه کسب و کار است. همچنین بر مبنای ضریب همبستگی اسپیرمن، بین تعدادی از عوامل ضد انگیزشی با متغیر وابسته (تاسیس بنگاه جدید کسب و کار)، در سطح 95 درصد اطمینان، همبستگی معنیدار معکوس وجود دارد. بر مبنای نتایج حاصل، عوامل ضد انگیزشی شناسایی شده به عنوان موانع کارآفرینان مورد مطالعه درگرایش به فعالیتهای کارآفرینانه عمل میکند. این یافتهها میتواند درسیاستگذاری و برنامهریزی مسئولان جهت بهبود شرایط محیطی برای کارآفرینی و تدوین برنامههای ترویجی و آموزش کارآفرینی در دانشگاهها مورد استفاده قرار گیرد.
کارآفرینی
کارآفرینان جوان
عوامل ضد انگیزشی
موانع تاسیس بنگاه
2013
08
23
133
148
https://jtdm.irost.ir/article_6_abef67df343956fffbcc8000de367e29.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1392
1
1
ارائه چارچوبی مفهومی برای بهره گیری از نرم افزارهای اجتماعی در مدیریت دانش مشتری: مطالعه موردی شرکت همکاران سیستم
فاطمه
نجف لو
مهدی
شامی زنجانی
بابک
سهرابی
با عنایت به نقش بی بدیل دانش درکسب مزیت رقابتی در اقتصاد جهانی امروز،کسب و کارها بیش از گذشته به دانش مشتری توجه می کنند. ظهور وب 2 و گسترش کاربردهای نرم افزارهای اجتماعی افق جدیدی برای سازمان ها جهت ایجاد رابطه ای معنادارتر و پرتحرک تر با مشتریان گشوده است. هدف از این پژوهش ارائه چارچوبی مفهومی برای بهره گیری از نرم افزارهای اجتماعی در مدیریت دانش مشتری است. برای نیل به این هدف، استراتژی پژوهش سه مرحله ای شامل"طراحی چارچوب مفهومی پژوهش"،" اعتبارسنجی چارچوب مفهومی پژوهش" و " ارزیابی شرکت منتخب (همکاران سیستم) با استفاده از چارچوب طراحی شده" دنبال گردید. چارچوب مفهومی پژوهش انواع نرم افزارهای اجتماعی قابل بهره گیری در مدیریت 3 دسته عمده دانش "برای"، "از" و "درباره" مشتری را معرفی نموده است. بر اساس نظر خبرگان، مهمترین نرم افزار های اجتماعی برای مدیریت سه نوع اصلی دانش مشتری، به ترتیب "شبکه های اجتماعی"، "بلاگ" و "آر.اس.اس" می باشند. در این پژوهش همچنین میزان استفاده از نرم افزارهای اجتماعی برای مدیریت دانش مشتری در شرکت همکاران سیستم مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این بخش از پژوهش نیز حاکی از آن است که این شرکت تا کنون در حوزه استفاده از نرم افزارهای اجتماعی برای مدیریت دانش مشتری تنها به استفاده از "پادکست" و "آر.اس.اس" اکتفا نموده است. بر اساس اطلاعات در دسترس نویسندگان این مقاله، پژوهش حاضر نخستین در نوع خود است که نرم افزارهای اجتماعی قابل بهره برداری در مدیریت انواع دانش مشتری را معرفی نموده است.
مدیریت دانش
مدیریت دانش مشتری
نرم افزار اجتماعی
وب 2
همکاران سیستم
2013
08
23
149
182
https://jtdm.irost.ir/article_7_dca65b94cb4cf980149b802fae68a232.pdf