2024-03-28T18:51:13Z
https://jtdm.irost.ir/?_action=export&rf=summon&issue=51
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
نقش فرهنگ سازمانی بر اثربخشی پروژه های انتقال فناوری در ایران
منوچهر
منطقی
محمد
نقی زاده
عاطیه
صفردوست
مریم
محمد روضه سرا
در فرایند انتقال فناوری عناصر بسیاری روی اثربخشی آن مؤثرند. یکی از این موارد، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری گردد. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ سازمانی براساس مدل هافستد بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل پروژههای انتقال فناوری است که در طول دو دهه اخیر انجام شدهاست. برایناساس تعداد 53 پروژه انتخاب شد که جهت پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه از مدیران و صاحبنظران فعال در این پروژهها بهره گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ابعاد فرهنگ سازمانی بر انتقال اثربخش فناوری (میزان موفقیت و عدم موفقیت) نقش مؤثری دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که فرهنگهای نتیجهگرا، کارمندمحور، نگاه سیستمی باز، رویکرد حرفهای و جامعنگر، کنترل سهلگیرانه و رویکرد هنجاری نقش مؤثرتری بر انتقال اثربخش فناوری دارند.
فرهنگ سازمانی
انتقال فناوری
اثربخشی انتقال فناوری
2015
07
23
9
30
https://jtdm.irost.ir/article_352_bf41da99ef56014c26b9d981124ab620.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
تاثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید
ابراهیم
محمودزاده
ابوالفضل
باقری
علی
دهقان پیر
امروزه صنایع فناوری برتر عامل مزیت رقابتی میان کشورها محسوب میشوند و سهم عمده تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل میدهند. هدف از این تحقیق شناخت عوامل تأثیرگذار بر موفقیت توسعه محصول و بررسی ارتباط ساختاری میان آنها در صنایع فناوری برتر است. اگرچه حوزهی نظری این تحقیق گسترده است، ما در این تحقیق بهدنبال عوامل درونسازمانی هستیم که عملکرد بازار نوآوریهای فناورانهی سازمانها را تحتتأثیر قرار میدهند و این سؤال را مطرح میکنیم که در صنعت فناوری برتر چه عواملی عملکرد بازار محصولات جدید سازمانها را تحتتأثیر قرار میدهند؟ سؤال این تحقیق، برگرفته از مسئله صنعت است که در جلسات مشترک با مدیران پروژه شکلگرفتهاست. برای این کار، با بومیسازی آیتمها و متغیرهای تحقیق بهوسیله انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و دستهبندی عوامل تأثیرگذار به سه متغیر ویژگی فناوری برتر، توانمندیهای پویا و ریسک سرمایهگذاری، مدل تحقیق در ۵۴ سازمان بررسی شدهاست، سازمانهایی که بهنحوی با فناوریهای برتر در توسعه محصولات خود سروکار دارند. گزارشات و نتایج بدست آمده از تحلیلهای رگرسیون PLS نشان میدهد که نوع فناوری از نظر برتر بودن بهشدت بر عملکرد بازار تأثیرگذار است. همچنین مشاهده شد که هر چه میزان پیشرفتهبودن فناوری افزایش یابد، ریسک سرمایهگذاری، توانمندیهای پویای سازمان نیز بهشدت افزایش مییابند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که با پیشرفته شدن فناوری، برای رسیدن به عملکرد بالای بازار در توسعه محصولات جدید، سازمانها نیاز به اتخاذ رویکردهای پویا در مدیریت توانمندیهای خود و ارزیابی ریسک سرمایهگذاری دارند.
نوآوری فناورانه
عوامل موفقیت توسعه محصول جدید
ویژگی محصولات فناوری برتر
توانمندیهای پویا
PLS bases SEM
2015
07
23
31
62
https://jtdm.irost.ir/article_353_8143448c595e626a4bac5065e1a7a7db.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری با استفاده از روش فراترکیب
هانیه
حسینیان پویا
سید سروش
قاضی نوری
مهدی
گودرزی
این روزها، دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و بنگاههای اقتصادی در بسیاری از کشورها رو به توسعه و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی آورده اند. اما تمامی این سازمانها در این فرایند، با کاستی هایی مواجه هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی جهت یافتن مناسبترین استراتژی و در نتیجه تجاریسازی موفق دستاوردهای جدیدشان اشاره کرد. مقاله حاضر جهت کمک به یافتن راه حلهایی برای رفع نقطه ضعف مذکور، به شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی فناوری و ارتباط بین عامل و استراتژی با رویکردی نظاممند متمرکز شده است. به این منظور با استفاده از روش مرور نظاممند و ترکیب جامع مطالعات صورت گرفته در این حوزه با استفاده از روش فراترکیب، به بررسی دقیقتر ادبیات موضوع و ایجاد چارچوبی جهت تسهیل تجاریسازی و رفع برخی از مشکلات موجود در این امر پرداخته شد. عواملی چون چرخه عمر، رژیم تملک پذیری، اندازه واحد بهره بردار، دارایی های مکمل، ماهیت واحد بهره بردار، عدم اطمینان، توانمندیهای علمی، فنی و مدیریتی، عوامل محیطی، منابع مالی، نوع فناوری و جایگاه رقابتی واحد بهره بردار به عنوان عوامل تاثیرگذار اصلی شناسایی شد و در نهایت اثر این عوامل بر استراتژیهای تجاریسازی مستقل، تأسیس شرکت انشعابی، مشترک، سرمایهگذاری مشترک، اتحاد استراتژیک، خرید/اکتساب داراییهای مکمل مورد نیاز یا واحد صاحب آن داراییها، اعطای امتیاز و ادغام و فروش بررسی گردید.
تجاریسازی فناوری
استراتژی تجاریسازی
مرور سیستماتیک
فراترکیب
2015
07
23
63
97
https://jtdm.irost.ir/article_356_dd3ee106fc134f6fbdeec60161ff7b1b.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
عوامل موثر بر پذیرش اینترنت بانک اشخاص حقوقی بر اساس توسعه مدل پذیرش فناوری (مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین)
وحید
برادران
با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری، برخی از بانکها اقدام به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان حقوقی خود نمودهاند. ظهور فناوری اینترنت بانک اشخاص حقوقی نمونهای از این خدمات است. لازمه موفقیت و پذیرش این خدمات مانند هر فناوری دیگری نیاز به مطالعه و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پذیرش آن توسط کاربران دارد. در این مقاله ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، مدل پذیرش فناوری (TAM) متناسب با فناوری بانکداری الکترونیک اشخاص حقوقی و برمبنای مصاحبههای انجامشده با خبرگان صنعت بانکداری توسعه داده شدهاست. پرسشنامهای بر مبنای آن طراحی شده و بین مشتریان بانک اقتصاد نوین (اولین بانک خصوصی کشور) توزیع شده تا میزان تأثیر مؤلفههای مختلف شناساییشده بر پذیرش این فناوری بررسی شود. از رویکرد معادلات ساختاری برای بررسی فرضیههای تحقیق و تأیید مدل مفهومی تحقیق استفاده شدهاست. نتایج مدل آماری نشان میدهد، مدل پیشنهادی برازنده دادهها میباشد و مؤلفههای اعتماد و امنیت بیشترین تأثیر را بر پذیرش این فناوری دارد. همچنین هیجانهای درونی کاربران حقوقی بر خلاف کاربران حقیقی بر پذیرش این نوع فناوری تأثیری ندارد.
بانکداری اینترنتی
اینترنت بانک اشخاص حقوقی
مدل پذیرش فناوری
مدلسازی معادلات ساختاری
2015
07
23
99
122
https://jtdm.irost.ir/article_357_5ad5fa5fe7e6b426e9849c244bb05c06.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
بررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در ایران: یک مطالعه علّی
محمد رضا
صادقی مقدم
محمود
زمانی
محمد
گشتاسبی
یاسر
شجاعی
هدف این مطالعه بررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در ایران می باشد. این مطالعه از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علّی میان متغیرها میباشد، از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام شرکتهای فعال در صنعت تولید قطعات و مجموعههای خودرو در ایران می باشد. پرسشنامه ساختار یافته برای جمع آوری داده ها از مدیران عالی این شرکتها مورد استفاده قرار گرفت. از 359 پرسشنامهای که از طریق ایمیل بین مدیران عامل تمامی این شرکتها توزیع گردید، تنها 226 پرسشنامه، بازگردانده شد، که 201 پرسشنامه قابل استفاده بود که این نشان دهنده نرخ بازگشت 9/55 درصد میباشد. فرضیه ها از طریق تحلیل همبستگی و تکنیک مدل سازی معادله ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان می دهد که ماژولاریتی و نوآور بودن محصول اثر معنادار و مثبتی بر عملکرد نوآوری محصول دارند. نتایج همچنین نشان داد که یکپارچهسازی فناورانه تامینکننده به صورت مثبت و معناداری رابطه ماژولاریتی و عملکرد نوآوری محصول را تعدیل می کند .
ماژولاریتی محصول
نوآور بودن محصول
عملکرد نوآوری محصول
یکپارچهگی فناورانه تامین کننده
صنعت خودرو
2015
07
23
123
150
https://jtdm.irost.ir/article_358_46ccd049a65081b8b38c954297141117.pdf
فصلنامه مدیریت توسعه فناوری
2008-5060
2008-5060
1394
3
2
تاثیر فراوانی منابع طبیعی از کانال آزادی اقتصادی بر جذب سرریز فناوری کشورهای منتخب
ابوالفضل
شاه آبادی
راضیه
داوری کیش
نقش روزافزون سرریز فناوری در افزایش رقابت پذیری، نوآوری، تنوع تولید، افزایش کیفیت کالاها، بهبود توزیع، افزایش مزیت نسبی، نهایتا دستیابی به اهداف اقتصادی را محقق میسازد و اهمیت آن را در کنار فناوری داخلی نمایان می-سازد. با وجود اینکه انتقال و جذب فناوری از کانال واردات میتواند ابزاری موثر در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار آید. اماجذب سرریز فناوری تابع ظرفیت جذب است. کشورهای دارای فراوانی منابع به پشتوانه ثروت های طبیعی توان بالقوه ای برای توسعه سرمایه انسانی و سرریز فناوری از شرکای تجاری از کانال واردات واسطه ای و سرمایه ای برخوردارند، اما با بررسی دقیق وضعیت کشورهای دارای فراوانی منابع طبیعی دیده میشود برخی از آنان در جذب سرریز فناوری خارجی موفق و برخی نیز ناموفق عمل نموده اند که این امر در گرو وضعیت شاخصهای نهادی از قبیل آزادی اقتصادی است؛ چرا که بهبود شاخص آزادی اقتصادی موجب استفاده مناسب از درآمدهای ارزی حاصل از منابع طبیعی در راستای ارتقاء اقتصاد دانشبنیان و بهبود ظرفیت جذب سرریز فناوری از کانال واردات کالا میگردد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراوانی منابع طبیعی از کانال آزادی اقتصادی در کشورهای منتخب دارای فراوانی منابع طبیعی طی دوره زمانی 2014-1996 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) است. نتایج برآورد نشان می دهد، تاثیر متغیرهای فراوانی منابع طبیعی از کانال اجزای شاخص آزادی اقتصادی، درآمد سرانه و نرخ تورم بر جذب سرریز فناوری مثبت و معنادار است،
جذب سرریز فناوری
واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای
آزادی اقتصادی
فراوانی منابع طبیعی
2015
07
23
151
178
https://jtdm.irost.ir/article_359_ce7f58979b9490e3faa8e74a40890db4.pdf