سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Analysis of innovation ecosystem of Iranian biopharmaceuticalsتحلیل اکوسیستم نوآوری داروهای زیستی در ایران94573610.22104/jtdm.2018.2582.1874FAسید حبیب اللهطباطبائیاندانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیحمیدرضاطهوریدانشجوی دکترا مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضاتقوادانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییسید محمدتقیتقوی فرددانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20171113Innovation ecosystem states that innovation through interactive networks occurs at different levels. The network has a wide range of stakeholders that are involved in the innovation process as part of the ecosystem of innovation. Considering the importance of the health sector and the importance of the role of biotechnology and the necessity of examining the formation and development of the innovation ecosystem, the purpose of this study is to examine the innovation ecosystem of biopharmaceuticals in Iran. Accordingly, at first, the dimensions of the innovation ecosystem were studied in the literature. Further, considering that the present research approach is qualitative, the content analysis of documents and deep and semi-structured interviews with the experts in this field has been used to analyze the data. As a result, the status of biopharmaceutical innovation ecosystem was identified based on Its entities, its relations and its main characteristics. Finally, some deficiencies and problems in the Formation and development of of biopharmaceutical innovation ecosystems and solutions for improving the situation were presented.اکوسیستم نوآوری بیان میدارد که نوآوری از طریق شبکههای تعاملی در سطوح مختلف اتفاق میافتد. این شبکه یک طیف گسترده از ذینفعان را داراست که به عنوان بخشی از اکوسیستم نوآوری، در فرآیند نوآوری با یکدیگر در ارتباطند. با توجه به اهمیت بخش سلامت، و نظر به اهمیت نقش زیست فناوری و لزوم بررسی شکلگیری و توسعه اکوسیستم نوآوری، هدف این تحقیق بررسی اکوسیستم نوآوری داروهای زیستی کشور میباشد. بر این اساس ابتدا ابعاد اکوسیستم نوآوری در ادبیات جهان بررسی شدند. در ادامه با توجه به اینکه رویکرد پژوهش حاضر، کیفی است، از روش تحلیل محتوای اسناد و مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با صاحبنظران این حوزه جهت تحلیل دادهها بهره گرفته شده است. نتیجه اینکه، وضعیت اکوسیستم نوآوری داروهای زیستی کشور مبتنی بر موجودیتها، روابط و ویژگیهای اصلی آن شناسایی شد. در نهایت برخی کاستیها و مشکلات موجود در شکلگیری و توسعه اکوسیستم نوآوری داروهای زیستی معرفی و راهکارهایی در جهت بهبود وضعیت ارائه گردید.https://jtdm.irost.ir/article_736_7260be691ef2329ce67283c544bc676c.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Explaining the Structural-Functional Interactions of the UAV's Technological Innovation System in Iranتحلیل و تبیین ساختاری- کارکردی نظام نوآوری فناورانه پهپاد در ایران477273710.22104/jtdm.2018.2735.1922FAمهدیبهارلودانشجوی دکتری پژوهشکده فناوری های نوین، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، ایران0000-0001-5847-1188طاهرهمیرعمادیعضو هیات علمی- پژوهشکده فناوریهای نوین- سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانمهدیالیاسیعضو هیات علمی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضابوشهریعضو هیات علمی دانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20180124UAV technology development is an important part of Iran's defense development strategy. The purpose of this article is to understand the state of the Iranian UAV's technological innovation system in the current situation. The research questions are: What is the structural configuration of the UAVTIS in Iran? What are the performances of the functions? And what are the interactions between them? <br />Theoretical idea of this research is the technological innovation system. Information retrieval, related company databases, deep interviews with experts and questionnaires. The most important findings of the research are that "market formation function" is the strongest function of the UAVTIS. On the contrary, "knowledge dissemination function" is the weakest function and the most important failure factor of this system. The failure of these two functions is the result of two structural problems: first, the failure of a strong network of defense innovation systems that, due to security considerations, maintains the intensity of inter-sector interactions very high, which itself impedes the knowledge diffusion to the non-defense sector. Second, the failure of the weak network in the entire innovation system in Iran.توسعه فناوری پهپاد، بخش مهمی از راهبرد توسعه صنایع دفاعی ایران است. هدف این مقاله شناخت وضعیت نظام نوآوری فنآورانه پهپاد ایران در شرایط کنونی است. پرسشهای پژوهشی آن بدین قرار است: پیکرهبندی ساختاری نظام نوآوری فناورانه پهپاد در ایران چگونه است؟ پویایی کارکردهای نظام به چه نحوی است؟ نحوه تعاملات ارکان ساختاری و کارکردهای نظام به چه ترتیبی میباشد و نقاط ضعف/قوت و شکستهای نظام در کجاست؟ <br />انگاره نظری این پژوهش، نظام نوآوری فناورانه است. روش کسب اطلاعات، بانکهای اطلاعاتی شرکتهای مرتبط، مصاحبههای عمیق با صاحبنظران و پرسشنامه بوده است. مهمترین یافتههای پژوهشی عبارتند از اینکه «کارکرد شکلگیری بازار» قویترین کارکرد نظام نوآوری فناورانه پهپاد در ایران است. بر عکس، «کارکرد انتشار دانش» ضعیفترین کارکرد و مهمترین عامل شکست این نظام است. شکست این دو کارکرد نتیجه دو مساله ساختاری است: اول، شکست شبکه قوی نظام نوآوری در بخش دفاعی، دوم، شکست شبکه ضعیف در کل نظام نوآوری در ایران که تعاملات میان بخش دفاعی و غیردفاعی تنها در سطوح پایین پشتیبانی میکند.https://jtdm.irost.ir/article_737_3ab9a33bf0ac7e78e68cece8da418bac.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Investigating the Factors affecting on the Incubation Phase of New Product Development Process in Knowledge-based Companies by employing DEMATEL and System dynamics approachesعوامل اثرگذار بر زمان فاز رشد فرآیند توسعه محصول جدید در شرکتهای دانشبنیان با استفاده از رویکرد دیمتل و سیستم پویا7310173810.22104/jtdm.2018.2895.1977FAعلیرضاخوراکیاندانشگاه فردوسی مشهد- دانشکده علوم اداری و اقتصادینداعطارمقدمدانشگاه فردوسی مشهد-دانشکده علوم اداری و اقتصادیJournal Article20180511Knowledge-based companies need to pay more attention to the challenges of the new products development process due to their knowledge-based nature. Given the importance of these companies in the development of countries' economies, this research examines the new products development (NPD) process in these companies. Firstly, the relationships between the factors were evaluated using the DEMATEL technique and the degree of importance of each factor were determined. Results indicate that the most important factors affecting the time of incubation phase included: customer requirements, rework, and delay in the onset of the phases of NPD. These factors have the highest impact on increased time and costs in the processes of knowledge-based companies and share of knowledge has the highest impact on customer requirements and rework. Therefore, considering the accurate knowledge management, which is associated with the share of knowledge, is of paramount importance. The results of DEMATEL demonstrate that the level of complexity of a new project had the most impact on delays in moving from one stage to another due to the fact that complexities require more coordination. Also the dynamic model of NPD process shows the effect of these factors in each stages of the incubation phase.شرکتهای دانش بنیان به دلیل دانشمحور بودن، باید توجه بیشتری به چالشهای موجود در فرآیند توسعه محصولات جدید داشته باشند. با توجه به اهمیت این شرکتها در توسعه اقتصاد کشورها، این تحقیق فرآیند توسعه این شرکتها را بررسی نمودهاست. در ابتدا با استفاده از تکنیک دیمتل روابط میان عوامل اثرگذار بر زمان فاز رشد و میزان اهمیت هر یک از آنها مشخص شد. نتایج نشان داد سه عامل الزامات مشتری، دوبارهکاری و تاخیرهای موجود بین فازهای مختلف مهمترین عوامل موثر بر زمان در فاز رشد است. این عوامل بیشترین تاثیر را بر افزایش زمان و هزینه در فرآیندهای شرکتهای دانشبنیان دارند و اشتراکدانش بیشترین اثرگذاری را بر الزامات مشتری و دوبارهکاری دارد. بنابراین مدیریت دانش صحیح و به دنبال آن اشتراکدانش، به عنوان عاملی جهت بهبود در الزامات و دوبارهکاریهای موجود در فاز رشد که اثر مستقیم در افزایش زمان و هزینه فرآیند دارد، ضروری است. همچنین نتایج دیمتل نشان داد میزان پیچیدگی محصول جدید بیشترین تاثیر را بر تاخیرهای ورود از یک مرحله به مرحله دیگر در فاز رشد دارد زیرا افزایش پیچیدگیها هماهنگی بیشتری را میطلبد. در ادامه با رسم مدل پویای فرآیند توسعه، نحوه اثرگذاری هریک از عوامل در فاز رشد بطور دقیق نشان داده شده است.https://jtdm.irost.ir/article_738_d8abc5f007c1e2417b0fafda371a0db2.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Actors affecting on foster technology reputation and That Role on business performanceعوامل تأثیرگذار بر ارتقای شهرت فناوری و نقش آن بر عملکرد کسبوکار شرکت10313273910.22104/jtdm.2018.2859.1965FAسید محمدطباطبایی نسبرییس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری/دانشگاه یزدفهیمهما ه آورپوردانشگاه یزدJournal Article20180417Technology is the strongest force shaping the marketing environment .Technology reputation is a subset of company overall reputation and it refers to company technology expertise and capability. firms are forced to keep pace with rapid technology changes and pursue the “always be innovative” approach if they wish to remain competitive in the marketplace. Therefore, in this research has been tried review the Actors affecting on foster technology reputation and technology reputation effect on business performance. The present study due to it’s objective is practical and terms of methodology is descriptive correlational. With simple random sampling 104 companies in Yazd science park were selected as an example.The results show that employees skills،brand orientation and internal social capital have positive meaningful impact on technology reputation. Forty six percent of variations of technology reputation is explained by Brand orientation . Brand orientation behavior in turn is explained by twenty percent of Brand oriented norms and fifty percent of Brand oriented artefacts.For enhancing the Brand oriented behavior through Brand oriented values should emphasize on mediator Brand oriented norms.Furthermore for enhancing business performance through technology reputationin should emphasize on customer performance and market performanceفناوری مهترین نیروی شکل دهندهی محیط بازاریابی است. شهرت فناوری زیرمجموعهی از شهرت کلی شرکت است و به تخصص فنی و توانایی شرکت اشاره دارد. شرکتها در صورت تمایل به ماندن در محیط رقابتی ناپایدار بازار باید خود را با تغییرات سریع فناوری وفق دهند و نوآوری مستمر را دنبال کنند. لذا در این تحقیق سعی شده، عوامل تاثیرگذار بر ارتقای شهرت فناوری و تأثیر آن بر عملکرد کسبوکار بررسی شود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و برحسب روش، توصیفی از نوع همبستگی است. با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 104 شرکت در پارک علم و فناوری شهر یزد بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج بیانگر این است که مهارتهای انسانی، گرایش برند و سرمایه اجتماعی داخلی بر ارتقای شهرت فناوری تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، 33درصد تغییرات شهرت فناوری با رفتارگرایش برند تبیین میشود. رفتارگرایش برند بهنوبه خود با 20درصد هنجارگرایش برند و 50 درصد آثار گرایش برند توصیف میگردد. بهمنظور افزایش رفتارگرایش برند از طریق ارزش گرایش برند باید بر متغیر میانجی هنجارگرایش برند تأکید گردد. از سوی دیگر، بهمنظور ارتقای کسبوکار از طریق شهرت فناوری باید بر عملکرد بازاریابی و عملکردمشتری تأکید گردد.https://jtdm.irost.ir/article_739_13338b763ff239d64d1f6a81a942fb50.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Investigate effect of affordance-based beliefs and innovation diffusion theory on internet banking adoption-based beliefsتأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی13315974010.22104/jtdm.2018.2829.1954FAمریمعشوری کیوانی-امیرمحمدفکور ثقیهعضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهدغلامرضاملک زادهعضو هیئت علمی/ دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20180312Adoption and employment of internet banking is one of the most important issues which causes change in mentary relationships and commercial, economical and banking activites. This issue is important because if internet banking services are not being used by customers, doing new investments in ICT field, causes lose of bank funds and resources. Adoption internet banking services by customers will guarantee effectiveness and usefulness of investment in this field. This study aims to investigate influence of affordance based beliefs and innovation diffusion theory on internet banking adoption based beliefs among Saderat Bank customers in Mashhad. Research method was functional survey and Data were gathered by the whole 5-item Likert questionnaire which was including 36 questions. The statistical population this research forms saderat bank customers in Mashhad city. Data statistical analysis was done by using structural equations model (SEM). Results show that diversity and intuition have a positive effect on perceived ease of use and perceived usefulness significantly. Also, influence of compatibility and competitive advantage on user attitude about using internet banking services was confirmed.بهکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری موجب تحول در فعالیتهای اقتصادی و بانکی شده است چنانچه خدمات بانکداری اینترنتی مورد استقبال مشتریان قرار نگیرد، انجام سرمایهگذاریهای جدید در حوزهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای بانکها توجیه نداشته و باعث اتلاف سرمایه و منابع میشود. در این میان بانکها باید با بکار بردن نظریههای مربوط به پذیرش تکنولوژی، شرایط را برای ترویج استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی در بین مشتریان مهیا نمایند. این مطالعه به دنبال آن است به بررسی تأثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریهی انتشار نوآوری بر باورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی در مشتریان بانک صادرات مشهد بپردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و دادهها از طریق پرسشنامهای با طیف 5 گزینهای لیکرت که شامل 36 سؤال بود، جمعآوری گردید. جامعهی آماری، مشتریان بانک صادرات در شهر مشهد که با بانکداری اینترنتی آشنا هستند میباشند. حجم نمونه 384 نفر است که بهتصادف از بین مشتریان انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل اطلاعات با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس انجام شد. نتایج نشان میدهد که تنوع و شهود بر سهولت استفادهی ادراکشده و سودمندی ادراکشده اثر مثبت معنادار دارند. همچنین اثر سازگاری و مزیت نسبی بر نگرش کاربر در استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تائید شد.https://jtdm.irost.ir/article_740_30fa453b22bb60f27ef63439df87ac09.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50606120180522Green Technology Selection and Evaluation in Clinker Coolers by Shannon Entropy Weighing Method and Gray Vikor Technique by Three Parameter Interval Gray Numbersارزیابی و انتخاب فناوری سبز خنک کن های کلینکر16118574110.22104/jtdm.2018.2774.1936FAعلیرضاشهرکیدانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.سیده وفاموسویدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20180208choosing the green technology an effective factor in combating climate changes. One of the concerns, is the issue of environmental pollution. The cement industry, as the basis for the development of the country and having economic interests, is one of the most important sources environmental pollution. One of the disadvantages of this industry is using the energy of fossil fuels and producing more greenhouse gases in cement production. The aim of this study is to provide a model for selecting and evaluating the green technology in the clinker coolers sector in Iranian cement industry. In this regard, at first, the green technology selection model will be introduced by studying previous researches and integrates it with expert opinions in this field. So, by researching in cement production process, the clinker coolers sector was chosen as a target in this study, also the technologies used in this sector were investigated. In the next step, by using Shannon entropy and Gray VIKOR methods, the green technological options were selected and evaluated. Moreover, instead of using the linguistic variables and absolute numbers we will use Three Parameter Interval Gray Numbers.انتخاب تکنولوژی سبز عاملی تأثیر گذار در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. یکی از نگرانیها ، بحث آلودگیهای زیستمحیطی است. صنعت سیمان به عنوان پایه توسعه کشور و با داشتن منافع اقتصادی، یکی از مراجع مهم آلودگی محیط زیست می باشد. مصرف انرژی حاصل از سوختهای فسیلی و تولید بیش از حد گازهای گلخانه ای در مراحل تولید سیمان، از نقاط ضعف این صنعت می باشد. هدف این پژوهش، ارائه یک مدل ارزیابی و انتخاب تکنولوژی سبز در بخش خنک کن های کلینکر در صنعت سیمان ایران است. در این راستا، ابتدا با مطالعه پژوهشهای پیشین و ادغام آن با نظرات خبرگان این حوزه، مدل انتخاب تکنولوژی سبز معرفی خواهد شد. سپس، با مطالعه سیستم تولید سیمان، بخش خنک کن کلینکر به عنوان بخش مورد مطالعه انتخاب شد. همچنین تکنولوژی های مورد استفاده در آن مورد مطالعه قرار گرفت. در گام بعد، با استفاده از روش های آنتروپی شانون و ویکور خاکستری به ارزیابی و رتبهبندی تکنولوژیهای سبز پرداخته شد. که در نهایت، منجر به انتخاب تکنولوژی سبز خواهد شد. افزون بر این بهجای استفاده از متغیرهای زبانی و اعداد قطعی از اعداد خاکستری سهپارامتره استفاده شده است.https://jtdm.irost.ir/article_741_2d63c1ce21e25ebbf89eba0d7e82dc9e.pdf