سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190522Analysis of the role of orchestrator in the formal collaborative network of science and technology in Iranتحلیل نقش راهبر در شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران93681210.22104/jtdm.2019.2993.2011FAعلیشهابیدانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایرانعادلآذراستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانhttps://orcid.org/00رضارادفراستاد، گروه مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانرضااسدی فردعضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، تهران، ایرانJournal Article20180623An effective collaborative network consists of a variety of members that are different in goals, knowledge, abilities, competences and advantages, attitudes and culture, and the importance of balancing their composition and managing network communications is very important. The management of official networks of science and technology cooperation in Iran is at the orchestra level. Despite network research efforts, network management has been largely neglected.<br />Therefore, in this paper, after studying the research done in this field, in order to better understand the effective variables and understand the existing dynamics, using a fuzzy dematel technique and a system dynamic modeling approach, a dynamic model is proposed, By drawing the causal diagrams (CLD), he helps to better understand the role of the orchestrator in the official networks of science and technology cooperation in Iran. The results indicate that the ability of the orchestrator, the trust and motivation of the network members, the process of socialization of members, and network sustainability are among the most important factors in the management of networks.یک شبکه همکاری اثربخش، شامل اعضای متنوعی است که در اهداف، دانش، توانایی، شایستگی و مزیت ها، نگرش و فرهنگ متفاوت هستند و لزوم برقراری تعادل در ترکیب آنها و مدیریت ارتباطات شبکه بسیار مهم است. مدیریت شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران در سطح راهبری می باشد. علی رغم تحقیقات انجام شده در زمینه شبکه های همکاری، موضوع مدیریت شبکه تقریباً مغفول مانده است. <br />از این رو در این مقاله تلاش شده است پس از بررسی تحقیقات انجام شده در این زمینه، به منظور شناخت متغیر های تاثیرگذار و درک روابط موجود، با به کارگیری تکنیک دیماتل فازی و رویکرد مدلسازی پویایی سیستم، یک مدل پویا ارائه شود، که با ترسیم نمودارهای علی حلقوی (CLD)، به شناخت بهتر نقش راهبر در شبکه های رسمی همکاری علم و فناوری در ایران کمک نماید. نتایج نشان دهنده این است که قابلیت راهبر، اعتماد و انگیزه اعضای شبکه، فرآیند اجتماعی سازی اعضا و پایداری شبکه از عوامل بسیار مهم در زمینه راهبری شبکه ها می باشند.https://jtdm.irost.ir/article_812_f33afa7358dac1291cf5cc6fa3639632.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190613Identifying the Effective Factors of industrial property protection aimed at developing entrepreneurshipشناسایی عوامل موثر بر حمایت از مالکیت صنعتی با هدف توسعه کارآفرینی376381310.22104/jtdm.2019.3196.2107FAاملیاقربانی سیاوشانیدانشجوی دکترای کارافرینی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین ، ایرانعلیداوریعضو هیات علمی دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران ، ، ایرانمهدیفقیهیعضو هیئت علمی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تهران ، ایرانحسامزند حسامیعضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قزوین ، ایرانامیرهوشنگفتحی زادهعضو هیئت علمی ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ، تهران، ایرانJournal Article20181010Given that industrial owners and entrepreneurs play an important role in the production of each country's economy, their comprehensive support also ensures innovation and employment growth. The purpose of this study was to identify the factors affecting the protection of industrial property with the aim of developing entrepreneurship. The present study was carried out theme analytic and semi-structured interviewing tool. The sampling was done by experts in the field of intellectual property rights, business law, industrial management and entrepreneurship. After 15 interviews, the researcher succeeded in saturated data. Data analysis was conducted with open coding to achieve inclusive information. Also, content validity with Lauxh's coefficient statistics was used to determine the validity of extraction codes from the perspective of 30 experts in this field. Findings show that effective factors in protecting industrial property in the three regulatory, normative and cognitive-cultural policies can be operational, in the meanwhile, most regulatory policies and cognitive-cultural policies have the least extraction codes. Together, the interaction of these three policies can lead to the development of entrepreneurship, especially in the field of industry.با توجه به اینکه مالکان صنعتی و کارآفرینان، نقش مهمی در تولید اقتصاد هر کشور دارند، بنابراین حمایت همهجانبه از آنها نیز تضمینکننده نوآوری و رشد اشتغال است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر حمایت از مالکیت صنعتی با هدف توسعه کارآفرینی صورت گرفت. پژوهش حاضر بصورت تحلیل تم و با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته انجام گردید. با روش نمونهگیری گلولهبرفی صاحبنظران حوزه حقوق مالکیت فکری، حقوق تجارت، مدیریت صنعتی و کارآفرینی انتخاب شدند که بعد از 15 مصاحبه، محقق به اشباع دادهها رسید. تجزیه و تحلیل دادهها با کُدگذاری باز به منظور دستیابی به اطلاعات فراگیر صورت گرفت. همچنین از اعتبار محتوایی با آماره ضریب لاوشه برای تعیین اعتبار کدهای استخراجی از منظر 30 متخصص این حوزه استفاده گردید. یافتهها نشان داد؛ عوامل مؤثر بر حمایت از مالکیت صنعتی در سه قالب سیاستهای تنظیمی، هنجاری و شناختی-فرهنگی میتواند عملیاتی گردد که در این میان، سیاستهای تنظیمی بیشترین و سیاستهای شناختی-فرهنگی کمترین کدهای استخراجی را به خود اختصاص دادهاند. مجموعاً تعامل سیاستهای سهگانه مذکور میتواند توسعه کارآفرینی به ویژه در حوزه صنایع را به همراه داشته باشد.https://jtdm.irost.ir/article_813_c604bf09347f68e55634b512dd064d91.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190613Commercialization capacity for small mobile application developer firmsظرفیت تجاریسازی موردنیاز شرکتهای کوچک توسعهدهنده اپلیکیشن موبایل659081410.22104/jtdm.2019.3405.2178FAشهاباشراقیدانشگاه تهران0000-0001-9092-5311رضابندریانگروه توسعه کسب و کار، دپارتمان مدیریت فناوری، پژوهشگاه صنعت نفت0000-0002-5313-4876Journal Article20190107Commercialization requires capabilities such as production and marketing; capabilities that vary depending on market conditions and environmental changes and should be improved by the innovator. Small app developer firms have difficulty to create, exploit and improve these capabilities. Therefore, the question of this research is what capacity should be available inside and outside of the organization of an innovator that the innovator can create, improve, and exploit these capabilities.<br />To find the answer, this question is being explored in the study of twelve small firms in the field of mobile application development, all of which have a history of more than three years of industrial activity. In this study, a multiple case study using the open coding approach is used to analyze the data obtained from the interviews with the innovators. The results of the research show that commercialization capacity in two internal and external dimensions of the organization has various components; which identified and classified in this paper.<br />The internal commercialization capacity refers to the potential that the innovator can create, itself. The external commercialization capacity refers to the potential of the national and industrial levels that should be addressed by the government, society and industry activists.تجاریسازی نیازمند توانمندیهایی از جمله تولید و بازاریابی است که بسته به شرایط بازار و تغییرات محیطی تغییر میکند و باید توسط نوآور بهبود یابند. توسعهدهندگان اپلیکیشن در ساخت، بهرهبرداری و بهبود این توانمندیها مشکل دارند. از این رو پرسش این پژوهش آن است که چه ظرفیتی در داخل و خارج از سازمان باید وجود داشته باشد که یک توسعهدهنده بتواند این توانمندیها را کسب کند، بهبود بخشد و از آنها برای دستیابی به موفقیت بهره-برداری نماید. برای یافتن پاسخ به مطالعه دوازده توسعهدهنده اپلیکیشنها (برنامههای کاربردی گوشیهای هوشمند تلفن همراه) پرداخته میشود که همگی سابقه بیش از سه سال فعالیت در صنعت را دارا هستند. در این مطالعه، از روش پژوهش مطالعه موردی چندگانه با شیوه تحلیل کدگذاری باز برای تحلیل دادههای برآمده از مصاحبه با مدیران شرکتهای مورد مطالعه استفاده شده است. <br />نتایج پژوهش نشان میدهد که ظرفیت تجاریسازی در دو بعد درونسازمانی و برونسازمانی دارای مؤلفههای مختلفی است که در این مقاله شناسایی و دستهبندی شدهاند. ظرفیت تجاریسازی در بعد درونسازمانی اشاره به پتانسیلی دارد که توسعهدهنده میتواند در خود ایجاد نماید و ظرفیت تجاریسازی در بعد برونسازمانی اشاره به پتانسیل در سطح ملی و صنعت دارد که باید توسط دولت، جامعه و فعالان صنعت ایجاد گردد.https://jtdm.irost.ir/article_814_ef9e178412f9b6bcbc6ace8ea2d3f010.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190613Provide the model of technology roadmapping for an advanced systemارائه مدل تدوین نقشه راه فناوریهای یک سامانه پیشرفته9111881510.22104/jtdm.2019.2860.1966FAامیرحسیناخرویعضو هیأت علمی گروه مدیریت، مجتمع آموزش عالی گناباد، خراسان رضوی، ایران0000-0002-9159-9746علیرضاشکیبامنشکارشناسارشد مهندسی کامپیوتر، آزمایشگاه تلفیق اطلاعات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20180417Due to the speed of technological progress, it is imperative to have a technology roadmap. In the present research, in general, the steps to develop the technology of an advanced system (including hardware, software, and platform) are expressed. In this research, after receiving the opinions of external experts (twelve national managers) and internal organization experts in the form of specialized committees (27 industrial experts) and analyzing their views in the form of weighted gap-capability matrix, the radar diagram, the initial version of the system roadmap with a 10-years horizon, has been developed in four layers (22 purposes, 19 capabilities, 48 features and 100 technologies). This roadmap, after one or two years of its implementation, needs to be reviewed and updated in accordance with the latest technological changes in the country and the world, for carrying out the new requirements priorities, and possible changes. The purpose of this research is to provide a step-by-step model for developing the technology roadmap in detail, in order to be applied in similar research with changes and adaptations.باتوجه به سرعت پیشرفت فناوری، برخورداری از نقشهراه فناوری امری ضروری است. در تحقیق حاضر، بطور کلی، گامهای تدوین نقشهراه فناوری یک سامانه پیشرفته (شامل سختافزار، نرمافزار و پلتفرم) بیان شدهاست. در این پژوهش، پس از دریافت نظرات خبرگان برونسازمانی (دوازده نفر از مدیران سطح ملی) و خبرگان درونسازمانی در قالب اعضای کمیتههای تخصصی (27 نفر از صاحبنظران صنعتی) و تحلیل نظرات آنها در قالب ماتریسهای شکافموزون-توانمندی و نمودار راداری، نسخه اولیه نقشهراه فناوری سامانه با افق 10ساله، در چهار لایه (22پیشران، 19قابلیت، 48ویژگی و 100فناوری) تدوین شدهاست. این نقشه پس از گذشت یک یا دو سال از اجرای آن، نیاز به بازنگری و بهروزرسانی دارد تا مطابق با آخرین تغییرات فناوری در کشور و دنیا و نیز باتوجه به نیازمندیها و اولویتهای جدید، تغییرات احتمالی در آن اِعمال شود. هدف از این تحقیق، ارائه مدل گامبهگام تدوین نقشهراه فناوری همراه با جزئیات میباشد، تا در تحقیقات مشابه نیز با تغییرات و متناسبسازی، قابل بهرهبرداری باشد.https://jtdm.irost.ir/article_815_e9b4ebc9a8470c1f6f98360b679e7ed6.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190613The Effect of Organizational Background on Strategic Innovation, Regarding the Role of Environmental Dynamics and Competitiveness (Case Study of INOTEX Companies)تاثیر پیشزمینه های سازمانی بر نوآوری استراتژیک با توجه به نقش تعدیلگر پویاییهای محیطی و رقابتپذیری (مورد مطالعه شرکتهای حاضر در INOTEX)11916181610.22104/jtdm.2019.3273.2128FAمحمدرضادانشور دیلمیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانسیدامیرحسینطیبی ابوالحسنیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000-0002-6743-4976شیریناسدی خانقاهکارشناس ارشد مدیریت دولتی پردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20181108The main purpose of this study is to analyze the impact of organizational background on strategic innovation. It also examines the role that environmental and competitive dynamics play in enhancing or weakening this relationship. The paradigm of this research is the positivism, its deductive approach, and its strategy. Accordingly, after reviewing the literature and designing a conceptual model, a questionnaire containing 25 questions was distributed among the statistical sample. The statistical population of the research is small and medium enterprises of Iranian students who participated in the 7th International Exhibition of Innovation and Technology (INOTEX) in the summer of 2018, which includes 240 companies, which were selected randomly according to the Cochran formula of 144 companies. The collected data were analyzed with the help of Smart PLS software through correlation matrix, structural equation test and fit model test. Finally, it became clear that organizational backgrounds that include committed human resources, the relationship between organizational sectors and decentralization in decision making, are effective in strategic innovation. Also, environmental and competitive dynamics play a role in moderating the relationship between organizational background and strategic innovation.هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تاثیر پیش زمینههای سازمانی بر نوآوری استراتژیک است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای محیطی و رقابتپذیری چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثباتگرایی، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش میان نمونه آماری توزیع شد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هفتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در تابستان 1397 است که شامل 240 شرکت میباشند که بر اساس فرمول کوکران 144 شرکت به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادههای گردآوری شده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت، مشخص شد که پیش زمینههای سازمانی که شامل منابع انسانی تعهدمحور، ارتباط میان بخشهای سازمانی و تمرکز زدایی در تصمیمگیری است، بر نوآوری استراتژیک موثر هستند. همچنین پویاییهای محیطی و رقابتپذیری نیز در رابطه بین پیشزمینههای سازمانی و نوآوری استراتژیک نقش تعدیلگری ایفا میکنند و شدت رابطه را افزایش میدهند.https://jtdm.irost.ir/article_816_141d3e9b72e888aa924151583b459c59.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50607120190613Development of small and medium-sized manufacturing firms based on the impact of manufacturing firm performance and technological innovationتوسعه کسب و کارهای تولیدی کوچک و متوسط بر پایه تأثیرپذیری از عملکرد و نوآوری در فناوری16319481710.22104/jtdm.2019.3303.2142FAیاسرمقسمدانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانپرویزسعیدیگروه مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایرانحسیندیده خانیاستادیار ، گروه مهندسی صنایع ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علیاحمدمهرابیاناستادیار ، گروه مهندسی صنایع ، واحد علی آباد کتول،دانشگاه آزاد اسلامی ، علی
آباد کتول، ایران0000-0002-2375-2673Journal Article20190107The importance of innovation in the rapidly changing and evaluation world is not overlooked by anyone. Technological innovation for firms that want to develop and maintain competitive advantage or entry into new markets is inevitable and according to recent studies, if firms fails to maintain its innovation, consequently will bankrupt. Therefore, the purpose of this research is to investigate the effect of technological innovation and firm’s performance on the development of small and medium-sized manufacturing firms. The research method is descriptive-survey and correlation type. The statistical population of the research is Golestan industrial city. Out of 430 active firms based on the Morgan table, 203 firms were randomly selected and top manager of each firm was selectecd as the sapmle to collect data. The data collection tool was standard questionnaires which the reliability and validity is verified by divergence and convergence tests. The Smart-Pls software is used to analyze the data. Research findings have shown that technological innovation.<br />Capability, Technology Infrastructure Capability and organizational culture and climate, have a positive effect, product performance, innovation performance and sales performance. The results also show that the greatest impact on firm’s development is related to innovation performance, product performance, and sales performance sequentialاهمیت نوآوری در دنیای پرشتاب و متحول کنونی بر کسی پوشیده نیست. نوآوری در فناوری برای شرکتهایی که مایل به توسعه و حفظ مزیت رقابتی و یا ورود به بازارهای جدید هستند، اجتنابناپذیر است و بر اساس مطالعات اخیر اگر یک سازمان نتواند نوآوری خود را حفظ کند، با شکست مواجه خواهد شد؛ هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر نوآوری در فناوری و عملکرد شرکت بر توسعه کسب وکارهای کوچک و متوسط بوده و روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی استان گلستان بوده است که از میان 430 شرکت فعال بر اساس جدول مورگان 203 شرکت به طور تصادفی ساده انتخاب شد و مدیر ارشد هر شرکت به عنوان نمونه، جهت گردآوری داده استفاده گردید . ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بوده که پایایی و روایی آن توسط آزمونهای واگرایی و همگرایی مورد سنجش و تائید قرارگرفته است. بهمنظور تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزارSmart- Pls استفادهگردید. یافتههای تحقیق نشان دادکه نوآوریها در فناوری، شامل توانایی کارآفرینی، زیرساخت فناوری و فرهنگ و جو سازمانی بر عملکرد محصول، عملکرد فروش و عملکرد نوآوری شرکتهای تولیدی، تأثیر مثبت دارد.https://jtdm.irost.ir/article_817_2ad92bb455922177222ad9a058590440.pdf