سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Scientometrics and meta-synthesis of the research current state in the field of inter-organizational collaborative networksعلمسنجی و فراترکیب وضعیت موجود پژوهشهای حوزه شبکههای همکاری بینسازمانی1139108710.22104/jtdm.2021.4350.2586FAالهاماحقاقیدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت، تهران. دانشگاه علم و صنعت ایرانمحمدفتحیانعضو هیئت علمی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران.Journal Article20200810The emergence of Information and Communication Technology has caused many changes to take place in organizations. Among them, the inter-organizational collaborative networks, in particular, have expanded. This paper aims to review systematically the pertaining research literature and find answers for these questions: First: what is the main subject that the research have been focused? Second what is the main existing research gap in the aforementioned subject? <br />The theory of the paper is relied on “life cycle stages of collaborative networks”. The method of data acquisition covers two techniques of “co-occurrence method of words” in the period 2005 to 2019 and “meta-synthesis method in the period of 2009-2019 for finding the first and second answer, respectively. After conducting the review, the paper first, presents a comprehensive picture of the status of scientific activities in the period 2005 to 2019 and shows that most of the studies have focused on the creation stage of the life cycle of collaboration networks, and at this stage, the issue of partner selection has the most frequency of articles. As to the second question, the paper concludes that carrying out studies on providing a comprehensive approach to the preparation and management of partner profiles, core value mapping and innovation management in order to quickly select partners and reduce the level of risk in long-term collaborative networks are the important subjects to fill the gap.با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییرات فراوان در سازمانها به وقوع پیوسته است و بهطور خاص شبکههای همکاری بینسازمانی گسترش یافتهاند. باتوجه به وجود مطالعات مختلف در این حوزه، اولین سؤال مطرح این است که بیشترین تمرکز مطالعات روی چه موضوعی بوده و سوال دوم آنست که چه شکافهای پژوهشی در این حوزه وجود دارد. در پژوهش حاضر، ضمن درنظرگرفتن مراحل چرخه عمر شبکه های همکاری، با بهکارگیری روش همرخدادی واژگان، تصویری جامع از وضعیت فعالیت های علمی در بازه زمانی 2005 تا 2019 ارائه شده و حوزههایی که بیشتر مورد توجه بوده اند تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان میدهد که بیشتر مطالعات بر مرحله خلق از چرخه عمر شبکه های همکاری تمرکز داشته اند و در همین مرحله، موضوع انتخاب شرکا بیشترین فراوانی مقالات را به خود اختصاص داده است. همچنین با بهکارگیری روش فراترکیب در بازه زمانی 2009 تا 2019، شکافهای پژوهشی در حوزه انتخاب شرکا موردبررسی قرار گرفته اند. ازآنجاکه در سالهای اخیر اکثر مطالعات بر مدیریت شرکا و برقراری اعتماد میان شرکا بهمنظور پایداری شبکه همکاری متمرکز شدهاند؛ انجام مطالعات درخصوص ارائه چارچوب جامع جهت تهیه و مدیریت نمایه شرکا، تهیه نقشه شبکه ارزش های محوری، مدیریت نوآوری برای انتخاب سریع شرکا و پایداری شبکه به عنوان شکافهای مهم دانشی محسوب میشوند.https://jtdm.irost.ir/article_1087_dfd5ab69bc99b721e98555f78e6c2bc4.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Development of a Framework for Strategic Collaboration between the Private Banking System and FinTechs in Iranارائه چارچوب همکاری راهبردی بین نظام بانکی خصوصی و فینتک ها در ایران4166108310.22104/jtdm.2021.4781.2761FAداریوشطهماسبی آقبلاغیدکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران.مرتضیسلطانیعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران.میثمشهبازیعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران.افسانهاوضاعیدکتری مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت. پژوهشگاه شاخص پژوه دانشگاه اصفهان. اصفهان.Journal Article20210311The fintech industry's financial activities have decreased the growth and territory of the Iranian private banks, and if new strategies are not adopted, their survival is threatened. The purpose of the research is to provide a strategic collaboration framework for the private banking system and the fintech industry. In this regard, using a qualitative research approach and a grounded theory strategy, 664 initial codes, 50 sub-categories, and 15 main categories were classified in the form of a paradigm model. Based on the research findings and according to the paradigm, environmental ambiguities of which, fintech industry’s seizing opportunity, digital customer behavior, customer needs assessment, customer knowledge of what fintech industry is, maintaining a competitive environment, Islamic financial principles and laws, and accurate valuation of businesses as causal conditions, on the one hand and on the other hand, the internal factors of the private banking system as intervention conditions are effective to pave the way for strategic collaboration between the parties.This strategic collaboration will lead to economic growth and financial, procedural, procedural, operational and communicational outcomes.انجام فعالیتهای مالی از سوی فینتک ها باعث کاهش درآمد و قلمرو بانکهای خصوصی کشور شده است و درصورت عدم اتخاذ راهبردهای جدید، بقای این بانکها به مخاطره خواهد افتاد. برایناساس هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب همکاری راهبردی بین نظام بانکی خصوصی و فینتک ها است. دراینراستا با به کارگیری رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد نظریه دادهبنیاد، 664 گزاره اولیه،50 مقوله فرعی و 15 مقوله اصلی در قالب چارچوب ابرانگارهای طبقهبندی شده است. براساس یافتههای پژوهش و مبتنی بر چارچوب ابرانگارهای، ابهامات محیطی میتواند زمینه را برای همکاری راهبردی طرفین فراهم کند که درآن ازیک سو فرصتسنجی فینتک، رفتار دیجیتالی مشتریان، نیازسنجی مشتریان، شناخت مشتریان از فینتک، حفظ محیط رقابتی، اصول و قوانین مالی اسلامی و ارزشگذاری دقیق کسبوکارها به عنوان شرایط علّی و ازسوی دیگر عوامل درونی نظام بانکی خصوصی به عنوان شرایط مداخله گر مؤثر است. این همکاری راهبردی برای طرفین رشد و پیامدهای مالی، فرآیندی، عملیاتی و ارتباطی به همراه خواهد داشت.<br /> .https://jtdm.irost.ir/article_1083_7ac7a037d9778d8d3346d3c15f214ace.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Formulating the conceptual framework of organizational dynamic capabilities by applying the meta-synthesis approachتدوین چارچوب مفهومی قابلیت های پویای سازمانی با بهرهگیری از رویکرد فراترکیب6794107510.22104/jtdm.2021.4609.2692FAمیرعلیسیدنقویعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-2814-9726وجهاللهقربانیزادهعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.داودحسین پورعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.امینندائیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-6794-5514Journal Article20210101<span>In recent decades, the concept of dynamic organizational capabilities and their role in the development of organizations has attracted the attention of many management scholars. Given that previous studies, in this field, are very diverse in terms of approach, method, focus, and findings and each researcher has looked at this issue from different viewpoints, it is necessary to integrate previous studies and provide a more comprehensive understanding of the main concepts and conceptual framework. In this research, by reviewing the published articles from 1997 to 2020, using the meta-synthesis method, a conceptual framework has been presented in order to summarize the state of art knowledge of dynamic organizational capabilities. Accordingly, dynamic capability drivers (which include environmental dynamics, organizational processes, organizational resources, and the individual and behavioral characteristics of the manager) affect the dynamic capability components (such as opportunity perception, opportunity capturing, opportunity creation, communication, flexibility, and the ability to reset and update capabilities<span dir="RTL"> <span lang="AR-SA">(</span></span>leads to improved performance and competitive advantage for organizations.</span>در دهه های اخیر مفهوم قابلیتهای پویای سازمانی و نقش آن در توسعه سازمانها توجه بسیاری از صاحبنظران مدیریت را به خود جلب کرده است. نظربه اینکه مطالعات پیشین این حوزه، از حیث رویکرد، روش، نقطه تمرکز و دستاورد، تفاوت های زیادی داشته و هریک از پژوهشگران از جنبهای متفاوت به این مقوله نگریستهاند، لزوم یکپارچهسازی پژوهشهای پیشین و ارائه یک چارچوب برای جمعبندی دانش موجود از قابلیتهای پویای سازمانی و درک بهتر و جامع تر مفهوم مذکور ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش با بررسی مقالات منتشرشده از سال 1997 تا 2020 با بهکارگیری روش فراترکیب، یک چارچوب مفهومی بهمنظور جمع بندی دانش موجود از مفهوم قابلیتهای پویای سازمانی ارائه شده است. براساس چارچوب مذکور، پیشرانهای قابلیتهای پویا که شامل پویاییهای محیطی، فرآیندهای سازمانی، منابع سازمانی و ویژگیهای فردی و رفتاری مدیر است بر مؤلفههای قابلیتهای پویا از جمله قابلیت درک فرصتها، قابلیت تصاحب فرصتها، قابلیت ایجاد یک قابلیت، قابلیت برقراری ارتباط، قابلیت انعطافپذیری و قابلیت بازآرایی و نوسازی قابلیتها تأثیر میگذارند و درنهایت منجر به بهبود عملکرد و کسب مزیت رقابتی برای سازمانها میشوند.https://jtdm.irost.ir/article_1075_11f5852454055af5353eff14c7796749.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Operational Capabilities as One of the Preconditions for Presence in the Global Supply Network of the Autoparts Industry; A Multi-case AnalysisOperations Capabilities as One of the Preconditions to Join Global Supply Network of Autoparts Industry: A Multiple Case Analysisقابلیتهای عملیاتی به عنوان یکی از پیششرطهای حضور در شبکه تأمین جهانی صنعت قطعهسازی خودرو؛ تحلیل چندموردی95133109110.22104/jtdm.2021.4661.2750FAاحمداسماعیلیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی گرایش تولید و عملیات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0001-5129-5089سید سروشقاضی نوریعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0003-0358-3451محمدنقی زادهعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.0000-0002-6951-4523جهانیاربامداد صوفیعضو هیئتعلمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.منوچهرمنطقیعضو هیئتعلمی، مجتمع دانشگاهی مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران.Journal Article20210301The cooperation of any industrial production network with foreign partners, more than competitiveness, depends on their operational capabilities. This article sought to answer two questions choosing a qualitative-exploratory approach; what are the operational capabilities to join the global production network, and, what is the structure of operational capabilities? Data collection sources include autoparts industry experts who were selected in a judgmental and purposeful manner; 3 firms were chosen based on their presence in the global supply network. Data analysis was performed using thematic analysis. The case studies have been analyzed from the establishment to the present situation to identify operational capabilities related to the requirements of global automakers. The results are presented narratively so that the case studies lead to new theorems. Based on the results, operations continuity skills are labeled as operational routines, and growth and development skills are labeled as search routines. Routines are divided into categories of capabilities which lead to the deepening of routines through the learning process. Improvement capabilities include continuous improvement, management commitment to quality, and process management. Also, Growth and development-related innovation capabilities include multifunctional product design, equipment and process development, and the search for new technologies.همکاری هر شبکه تولیدیِ صنعتی با شرکای خارجی بیش و پیش از رقابتپذیری، متکی به عیار موجودیت قابلیتهای عملیاتی آنها است. پژوهش حاضر با انتخاب رویکردی کیفی-اکتشافی به دنبال پاسخ به دو پرسش است؛ اول آنکه قابلیتهای عملیاتی برای پیوستن به شبکه تأمین جهانی کدامند و دوم، ساختار این قابلیتهای عملیاتی چیست. لذا طرح تحقیق مطالعه میدانی چندموردی بود. انتخاب مصاحبه شوندگان قضاوتی و هدفمند بود. 3 شرکت براساس حضور در شبکه تأمین جهانی انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون انجام شده است. 3 مورد مطالعه از تأسیس تا موقعیت کنونی تحلیل شدهاند تا قابلیتهای عملیاتی مرتبط با الزامات خودروسازان جهانی شناسایی شود. نتایج مستخرج ذیلِ روایت صنعت ارائه شده است تا موارد مطالعه موردی به قضایای جدیدی منجر شوند. براساس نتایج به دست آمده، مهارتهای استمرار عملیات روالهای عملیاتی و مهارتهای رشد و توسعه روالهای جستجو دسته بندی شدند. روالها به دو دسته از قابلیتها منتهی شده و با فرآیند یادگیری به فربهشدن روالها میانجامند. قابلیتهای بهبود شامل بهبود مستمر، تعهد مدیریت به کیفیت و مدیریت فرآیند است. قابلیتهای نوآوری شامل طراحی محصول چندوظیفهای، توسعه تجهیزات و فرآیندها و جستجوی فناوریهای جدید است.https://jtdm.irost.ir/article_1091_7cbc0815d9b6c727fde4e94b433a0880.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Identification and prioritizing smart retailing technologies based on technology characteristics and organizational capabilities (A case of Refah chain-stores)شناسایی و اولویتبندی فناوریهای خردهفروشی هوشمند مبتنی بر ویژگیهای فناوری و قابلیتهای سازمانی (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه)135164107310.22104/jtdm.2021.4581.2681FAفاطمهپوربهمندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه شیراز، شیراز.کاظمعسکری فرعضو هیئتعلمی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز.محمدحسینرونقیعضو هیئتعلمی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز.Journal Article20201217Given the development of smart retail in the business environment, the acquisition of smart technologies by retailers seems inevitable, and in this regard, the choice of these technologies in the retail industry is influenced by the characteristics of technology and organizational capabilities. This research has been conducted with a mixed exploratory approach to identify intelligent retail technologies as well as the requirements and factors affecting the selection of these technologies in Refah chain stores in Shiraz. In the first part of this study, by a systematic review of the background, intelligent retail technologies and their selection factors were identified, and then, based on the opinion of experts, the technology selection criteria were weighted with the best-worst technique. Finally, the identified technologies are prioritized based on the mentioned criteria and using the TOPSIS technique, and as a result, 26 criteria (in 7 areas) and 23 intelligent technologies were identified. Therefore, the ability to provide information to the customer, the impact on the convenience of customer selection, technology costs, and the IT infrastructure of the stores have been presented as the most important factors in choosing smart technologies. Also, smart display technologies, interactive information terminals, mobile applications, digital signage, and electronic shelf labels were identified as the best options for smartening Refah Chain Stores.با<strong></strong>توجه <strong></strong>به توسعه خردهفروشیهای هوشمند در فضای کسب <strong></strong>وکار، دستیابی خردهفروشیها به فناوریهای هوشمند اجتنابناپذیر به <strong></strong>نظر میرسد و دراینراستا، انتخاب این فناوریها در صنعت خردهفروشی تحتتأثیر ویژگیهای فناوری و قابلیتهای سازمانی است. این پژوهش بهعنوان یک مطالعه آمیخته اکتشافی با هدف شناسایی فناوریهای خردهفروشی هوشمند و همچنین الزامات و عوامل مؤثر بر انتخاب این فناوریها در فروشگاههای زنجیرهای رفاه شهر شیراز انجام شدهاست. در بخش اول این مطالعه، ازطریق مرور نظاممند پیشینه فناوریهای خردهفروشی هوشمند و عوامل انتخاب آنها مشخص شده و در ادامه باتکیهبر نظر خبرگان، معیارهای انتخاب فناوری با تکنیک بهترین-بدترین وزندهی شده است. درنهایت اولویتبندی فناوریهای شناساییشده مبتنی بر معیارهای مذکور و با بهکارگیری تکنیک تاپسیس انجام گرفته و درنتیجه 26 معیار در هفت حوزه و 23 فناوری هوشمند شناسایی شده اند. برایناساس، توان تأمین اطلاعات برای مشتری، تأثیر در راحتی انتخاب مشتری، هزینه فناوری و برخورداری فروشگاه از زیرساختهای فناوری اطلاعات از مهمترین عوامل انتخاب فناوری هوشمند بودهاند. همچنین فناوریهای صفحهنمایش هوشمند، پایانههای تعاملی، برنامههای تلفن همراه، علائم دیجیتال و برچسبهای الکترونیکی قفسه بهعنوان بهترین گزینهها برای هوشمندسازی فروشگاههای زنجیرهای رفاه شناسایی شدند.https://jtdm.irost.ir/article_1073_84e1bb176b3a2f46f257afdc72765c2b.pdfسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50609120210522Analysis of the Importance of Effective Criteria in the Transfer of Technology Process in Agricultural Mechanizationتحلیل اهمیّت معیارهای مؤثر در فرایند انتقال فناوری در مکانیزاسیون کشاورزی165197108510.22104/jtdm.2021.4859.2780FAمحمودقاسمی نژاد رائینیعضو هیئت علمی، گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی.افشینمرزبانعضو هیئت علمی، گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی.آتناکشوریدانشجوی دکتری مکانیزاسیون، گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی.ناهیدحسنکیدانشجوی دکتری مکانیزاسیون، گروه مهندسی ماشینهای کشاورزی و مکانیزاسیون، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی.Journal Article20210420Selection of appropriate technology is one of the most effective factors in agricultural mechanization. It is unavoidable to pay attention to transfer of technology in parallel with R&D, since there are many difficulties in the agricultural mechanization; e.g. the gap between technical and applied knowledge in the production of new technologies; obstacles in the commercialization and mass production of scientific findings, as well as the necessity of comprehensive macro-planning. In this study, effective criteria and sub-criteria in the process of transfer of technology of agricultural mechanization have been identified and ranked using Demetel method and network analysis. The results show that the degree of effectiveness and efficiency of technology transfer stages, including technology selection and acquisition, adaptation, absorption and application of technology, and technology development and dissemination, are equal to each other. Regarding the selection and acquisition of technology, the choice of supplier and the choice of transfer method have the greatest impact. Also, economic, policy and social sub-criteria and human capital development, guarantees and policies to guarantee goods and market position and credibility have been identified as sub-criteria and criteria. The ranking results show that job creation, compliance with national technological policy and research and development are the most effective criteria in the process of transfer of technology in agriculture.انتخاب فناوری مناسب یکی از اثرگذارترین عوامل ساختاری در حوزهی مکانیزاسیون کشاورزی است. باتوجه به مشکلات مکانیزاسیون و وجود شکاف میان دانش فنی و کاربردی در تولید فناوریهای نوین در کشور نسبت به کشورهای پیشرو و مشکلات و موانع ساختاری در تجاری سازی و انبوه سازی یافته های علمی و همچنین ضرورت کلان نگری و برنامه ریزی جامع برای توسعه متوازن مکانیزاسیون کشور، توجه به انتقال فناوری به موازات تحقیق و توسعه دانش فناوری ملی امری اجتناب ناپذیر است. در این پژوهش معیارها و زیرمعیارهای مؤثر در فرآیند انتقال فناوری در مکانیزاسیون کشاورزی شناسایی و با استفاده از روش دیمتل و تحلیل شبکهای رتبه بندی شده اند. نتایج نشان میدهد میزان اثرگذاری و اثرپذیری مراحل انتقال فناوری شامل انتخاب و کسب فناوری، انطباق، جذب و کاربرد فناوری و توسعه و انتشار فناوری، نسبت به یکدیگر برابر است. درخصوص انتخاب و کسب فناوری نیز انتخاب تأمین کننده و انتخاب روش انتقال بیشترین شدت اثرگذاری را دارند. همچنین زیرمعیارهای اقتصادی، سیاستگذاری و اجتماعی و توسعه سرمایه انسانی، ضمانت ها و سیاست های تضمین کالا و موقعیت و اعتبار در بازار، به عنوان زیرمعیارها و معیارهای معلول شناسایی شده اند. نتایج رتبه بندی نشان می دهد اشتغالزایی، سازگاری با سیاست ملی فناورانه و تحقیق و توسعه مؤثرترین معیارها در فرآیند انتقال فناوری در کشاورزی هستند.https://jtdm.irost.ir/article_1085_dbfa4c419e08806ca650bf7796663404.pdf