سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Factors Influencing the Amount of Business Expenditure on R&D in Iran; three different industriesبررسی عوامل موثر بر هزینه کرد بخش کسب و کار ایران در فعالیتهای تحقیق و توسعه؛ مطالعه سه صنعت مختلف93862710.22104/jtdm.2018.2294.1786FAسپهرقاضی نوریعضو هیات علمی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرسمقصودامیریعضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیسروشقاضی نوریعضو هیات علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0358-3451پریساعلیزادهگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170625The purpose of this study is to identify the factors influencing business expenditure on R&D (BERD) in Iran. The methodology of this research is quantitative and a sample including 27 R&D managers of businesses in the fields of pharmaceutical industry, nanotechnology, and advanced materials were selected and gathered data were analyzed by Structural Equation Modeling with Partial Least Squares approach using SmartPLS. The results confirmed the hypothesis of the influence of financial and non-financial resource in addition to the influence of competence or cooperation between companies on BERD at 95% confidence level. Moreover, it was shown that public policies and regulations have a meaningful influence on the availability of financial and non-financial resources. Regarding the amount of influence, factors related to the competence or cooperation between companies have the most influence on the amount of BERD; after that, the availability of non-financial resources and financial resources influence the amount of BERD.هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر هزینه کرد بخش کسب و کار ایران در فعالیت های تحقیق و توسعه است. روش شناسی این پژوهش کمّی و با رویکرد پیمایشی نمونه ای شامل 27 نفر از مدیران واحدهای تحقیق و توسعه شرکت ها در صنایع دارو و تجهیزات پزشکی، نانوفناوری و مواد پیشرفته انتخاب و داده های گردآوری شده به روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شده اند. نتایج، فرضیه های تاثیر دسترسی به منابع مالی و غیرمالی (منابع انسانی، اطلاعاتی و تجهیزات) و همچنین تاثیر رقابت یا همکاری بین شرکت ها را بر افزایش هزینه کرد کسب و کارهای ایرانی در فعالیت های تحقیق و توسعه در سطح اطمینان 95/0 تائید کرد. همچنین نشان داده شد که سیاست ها و قوانین دولت بر دسترسی به منابع مالی و غیرمالی (منابع انسانی، اطلاعاتی و تجهیزات) تاثیر معناداری می گذارند. به لحاظ میزان تاثیر نیز عوامل مرتبط با رقابت یا همکاری شرکت ها، عوامل مرتبط با دسترسی به منابع غیرمالی و مالی به ترتیب بیشترین تاثیر را بر هزینه کرد کسب و کارها در فعالیت های تحقیق و توسعه دارند.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Modeling technological innovation system by system dynamics approach and analyzing functional indices
Case study: technological innovation in developing catalysts for Iranian petrochemical industryمدلسازی نظام نوآوری فنی با رویکرد پویایی شناسی سیستم ها و تحلیل شاخصهای کارکردی نمونه کاوی: نوآوری فنی در زمینه توسعه کاتالیست ها برای صنعت پتروشیمی ایران396462910.22104/jtdm.2018.2035.1710FAسید محسنآزاددانشجوی دکتری دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانسید حسنقدسی پورعضو هیأت علمی دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهرانJournal Article20170222Innovation systems of any countries is one of the most important subjects that affected directly by science and technology policies. Innovation systems are categorized to: technological, sectoral, regional and national innovation systems. New compounding advantages made by combining every two approaches of innovation systems. In Iran, according to the importance of upstream sector of petroleum industry, petrochemical sector has requirements for creating added value from innovation. According to the sectoral management, the combination technological and sectoral innovation systems seem appropriate for closer analysis of dominated conditions on innovation in this arena. Therefore in this paper, introduced interactions in sectoral innovation system were applied for modeling the technological innovation system about one of the catalystes of Petrochemical industry in Iran. Proposed model was developed by using the System Dynamics approach. Also in this model, Monte Carlo simulation was used to indicate the functions behavior during the innovation lifecycle. The results predict the functions state of the innovation system, analyzing the innovation life cycle and the requirements governing its development. This indicates the status of the development of selected technology in technological innovation system studied.سیستمهای نوآوری از مهمترین مسائلی است که بهطور مستقیم متأثر از سیاستهای علم و فناوری میباشد. سیستمهای نوآوری به سیستمهای نوآوری فناورانه، بخشی، منطقهای و ملی تقسیم میگردند. از ترکیب نظامهای نوآوری میتوان به مزایای جدیدی دستیافت. در ایران با توجه به اهمیت صنایع بالادستی صنعت نفت، بخش پتروشیمی زمینه لازم را برای ایجاد ارزشافزوده از نوآوری دارد. با توجه به ساختار مدیریت بخشی، ترکیب سیستمهای نوآوری فنی و بخشی با محوریت رویکرد فنی برای تحلیل دقیقتر شرایط حاکم بر نوآوری در این عرصه مناسب به نظر میرسد. لذا در این مقاله از روابط معرفیشده در نظام نوآوری بخشی برای مدلسازی نظام نوآوری فناورانه در مورد یکی از کاتالیستهای صنعت پتروشیمی ایران استفادهشده است. مدل پیشنهادی با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها توسعه دادهشده و نیز با استفاده از شبیهسازی مونتکارلو، رفتار کارکردها طی چرخه عمر نوآوری نشان دادهشده است. نتایج بهدستآمده پیشبینی کننده وضعیت کارکردهای نظام نوآوری، تحلیل دوره عمر نوآوری و الزامات حاکم بر توسعه فناوری میباشد. این امر نشان از وضعیت رو به توسعه برای فناوری منتخب در نظام نوآوری فنی میباشد.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Identifying and analyzing factors affecting the development of entrepreneurship in the field of information and communication technologyشناسایی و تحلیل عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات659263410.22104/jtdm.2018.2143.1744FAنگینفلاح حقیقیسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران0000-0001-7828-1672حجت الهحاجی حسینیرئیس پژوهشکده فناوریهای نوینقاسمرمضانپور نرگسیاستادیار پژوهشکده فناوریهای نوینعلیداوریاستادیاردانشکده کارافرینی دانشگاه تهرانJournal Article20170426The purpose of this qualitative study was identifying and analyzing factors affecting the development of entrepreneurship in the field of ICTs. Therefore, using the opinions and viewpoints of experts in the field of ICTs, including experts and managers of the ministry of ICTs, the Delphi technique was used in three phases(n = 47). The instrument of collecting data was open questionnaire and structured questionnaire. Findings showed that 8 factors were effective in development of entrepreneurship in the field of ICTs. The identified factors were ranked based on the answers of experts. Based on research findings, the factors affecting the development of entrepreneurship in the field of ICTs in order of importance were: Support for technology and innovation in the field of ICTs, policy-making and implementation of ICTs entrepreneurship development programs; support entrepreneurs in the field of ICTs, development of small and medium size companies in the field of ICT, support, technical and management services in the field of ICTs, promoting the entrepreneurship in the field of ICTs; financial support in the field of ICTs and infrastructure development.هدف این پژوهش کیفی، شناسایی و تحلیل عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود. لذا با بهرهگیری از نظرات و دیدگاههای افراد خبره در این زمینه که شامل کارشناسان و مدیران وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات بودند، از فن دلفی در سه مرحله بهره گرفته شد(47=n). ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه باز و پرسشنامه ساختاریافته بود. یافتههای حاصل از تحلیل دلفی حاکی از آن بود که 8 عامل در توسعه کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) اثرگذار است. سپس عوامل شناساییشده براساس پاسخ خبرگان اولویتبندی شدند. براساس یافتههای پژوهش، عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: حمایت از فناوری و نوآوری در حوزه فاوا؛ سیاستگذاری و اجرای برنامههای توسعه کارآفرینی در حوزه فاوا؛ حمایت از کارآفرینان فاوا؛ توسعه شرکتهای کوچک و متوسط فاوا؛ خدمات پشتیبانی، فنی و مدیریتی در حوزه فاوا؛ ترویج کارآفرینی در حوزه فاوا؛ حمایت مالی در حوزه فاوا و توسعه زیرساخت.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Steady State Planning for Defense Technology Successful Expanding Readiness Earningبرنامه ریزی پابرجا به منظور کسب آمادگی جهت جذب و توسعه موفق فناوری دفاعی9311663610.22104/jtdm.2018.1948.1675FAحسنامیریمدرس دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه سمنانJournal Article20170126Out of organization science source importance increase, cause technology readiness change to a main and active capacity in competition base on knowledge. Technology readiness needs identify and steady state planning and capacity driven is one of defense, industrial organization management problem for risk reduce of technology expanding that they face to questions about technology readiness existence stable options and how relationship and effects between them.<br />Object of this research is effectiveness options determine on technology readiness grow for earning and technology successful expanding and rate of options effect explain for steady state planning. So after expand library studies and introduce to experts of defense industry by Delphi method key options determine that are effectiveness on technology usage, category effectiveness options of organization readiness for defense technology expanding strategies successful implement and calculate relation between guider options include, defense technology expanding management, finance source, human source, organization structure, research and development and guided option include, defense technology driven capacity, organization exit relations, knowledge management and defense industry structure and identify rate of options effects and importance.افزایش اهمیت منابع دانش خارج از سازمان موجب گردیده، آمادگی جذب فناوری به یک قابلیت پویای کلیدی در رقابت مبتنی بر دانش تبدیل گردد. شناسایی الزامات ایجاد کننده آمادگی جذب فناوری و برنامه ریزی پابرجا و قابلیت محور به منظور کاهش ریسک های جذب و توسعه فناوری از جمله مسائل مدیران و برنامه ریزان سازمانهای صنعتی، دفاعی می باشد که در این زمینه سوالاتی پیرامون عوامل پایدار بوجود آورنده آمادگی جذب فناوری و نحوه ارتباط و اثرگذاری آنها بر یکدیگر مطرح می گردد.<br />هدف این پژوهش تعیین عوامل تاثیرگذار بر ارتقاء آمادگی جهت اکتساب و توسعه موفق فناوری دفاعی و تبیین میزان اثرگذاری و اثرپذیری عوامل، به منظور انجام برنامه ریزی پابرجا می باشد. بدین منظور پس از مطالعات کتابخانه ای گسترده و نظرسنجی از متخصصان باتجربه و برنامه ریزان صنایع دفاعی به روش دلفی، به منظور احصاء عوامل کلیدی موثر بر آمادگی جذب فناوری، با استفاده از روش معادلات تفسیری ساختاری (ISM)، عوامل موثر بر آمادهسازی سازمان برای اجرای موفق راهبردهای توسعه فناوری دفاعی به صورت سطحمند، اولویتبندی گردید و روابط میان عوامل هدایت گر شامل مدیریت توسعه ی فناوری دفاعی، منابع مالی، منابع انسانی، ساختار سازمانی، تحقیق و توسعه و عوامل هدایت پذیر شامل قابلیت های محوری فناوری دفاعی، ارتباطات فراسازمانی، مدیریت دانش و زیرساخت های صنایع دفاعی، محاسبه گردید و میزان اهمیت و اثرگذاری آنها به صورت کمی مشخص شد.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Identification and Prioritization of Factors Affecting Acceptance of FMCG Innovative Products in food industryشناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش محصولات نوآورانه تند مصرف در صنایع غذایی11714663810.22104/jtdm.2018.2198.1760FAعباسخمسهعضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی0000-0002-1263-919Xمحمودوثوق روحانیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت تکنولوژی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20170515New and innovative Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) products have always been produced and supplied in the country's food industry, which has sometimes faced defeat and lack of acceptance by middlemen and final consumers. Therefore, the purpose of this research is to identify the factors affecting the adoption of innovative FMCG products and their prioritization for the first time.. In order to analyze the data, there have been used confirmatory factor analysis and structural equations. The Analytical Network Process (ANP) has also been used to prioritize factors affecting the acceptance of innovative products. Finally, 35 final indicators were identified and validated in form of 9 factors. Research findings using structural equations show that among all factors, the risk factor for the adoption of an innovative product has the highest impact and individual factor has the least effect on the acceptance of innovative products. Also, with the ANP technique, the risk of adopting the innovative product is in the first priority and the innovative product delivery strategy, the innovative product introduction program, innovative product features, information, customer relationship, product test capability, environmental conditions and individual factors are placed in the next priorities.محصولات تند مصرف جدید و نوآورانه همواره در صنایع غذایی کشور در حال تولید و عرضه بوده که گاها با شکست و عدم استقبال واسطه گران و مصرف کنندگان نهایی مواجه شده است. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش محصولات نوآورانه تند مصرف صنایع غذایی و الویت بندی آنها می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین جهت اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش محصولات نوآورانه از فرآیند تحلیل شبکه ای استفاده گردیده است. در نهایت در این پژوهش 35 شاخص نهایی در قالب 9 عامل مورد شناسایی و تایید قرار گرفت. یافته های تحقیق با استفاده از معادلات ساختاری، نشان می دهد که از میان کلیه عوامل، عامل ریسک پذیرش محصول نوآورانه بیشترین تاثیر و عامل فردی کمترین تاثیر را بر روی پذیرش محصول نوآورانه دارا می باشد. همچنین با تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای، ریسک پذیرش محصول نوآورانه در الویت اول و استراتژی عرضه محصول نوآورانه، برنامه معرفی محصول نوآورانه، ویژگی های محصول نوآورانه، اطلاع رسانی، ارتباط با مشتری، قابلیت آزمون محصول، شرایط محیطی، عوامل فردی در الویت های بعدی قرار گرفتند.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50605120170522Evaluating Connected Vehicle Technology (CVT) acceptance based on UTAUT model among taxi drivers of Semnan provinceارزیابی پذیرش فناوری سامانه ارتباطات خودرویی بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری در میان رانندگان تاکسی بین شهری استان سمنان14716463910.22104/jtdm.2018.1938.1670FAمهرنوشمحرابی.جلیلغریبیشاهرودطاهرهحیدریدانشگاهJournal Article20170122Acceptance of information technology is very important for technology success in a community. Connected Vehicle Technology (CVT) is one of the new information technologies in Iran. forecasting the acceptance of this technology is very important for policy makers and investors. Thus, this paper based on UTAUT model of acceptance and a survey about taxi drivers tries to evaluate acceptance of Connected Vehicle Technology (CVT). for data analysing, using SPSS software, "t" test and ANOVA were used. briefly Results show that ragarding UTAUT model, performance expectancy and social influence are good but effect expectancy and facilitating conditions are not very good.پذیرش و به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی نوین توسط افراد یک جامعه، در موفقیت فناوری و توجیه سرمایهگذاریها، نقش مهمی ایفا میکند. با درک ساز و کار پذیرش یک فناوری نزد افراد، میتوان خلق محصولات فناورانه و ارائه آنها به جامعه را به گونهای انجام داد که متقاضیان بیشتری داشته باشند. در حوزه فناوری اطلاعات، یکی از سامانههای فراگیر که به تازگی در کشور ما نیز توسعه یافته و در انتظار معرفی به بازار است، سیستم ارتباطات خودرویی(CVT) است. پذیرش این فناوری توسط رانندگان دارای اهمیت زیادی است. هدف این مقاله بررسی پذیرش سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی با استفاده از مدل مفهومی UTAUT صورت گرفته است. در این تحقیق که با استفاده از نظرات 60 نفر از رانندگان تاکسی بین شهری استان سمنان انجام شده است، ابعاد مدل UTAUT یعنی پیشبینی عملکرد، تلاش مورد انتظار، نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیلگر مورد سنجش قرار گرفته است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تی تک نمونهای و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که از طرف رانندگان تاکسی برون شهری، عملکرد مناسبی برای این سامانه پیشبینی میشود و به لحاظ اجتماعی نیز این سامانه مورد حمایت نسبی قرار خواهد گرفت اما این رانندگان تلاش بیش از حدی را برای استفاده از این سامانه انتظار دارند و معتقدند سایر شرایط تسهیلگر برای استفاده از سامانه مثل منابع، دانش و سازگاری با سایر سامانههای مورد استفاده راننده، در حد کافی وجود ندارند. این نتایج در میان گروههای سنی مختلف، تفاوت معناداری ندارد.