سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723The role of organizational culture on the effectiveness of technology transfer projects in Iranنقش فرهنگ سازمانی بر اثربخشی پروژه های انتقال فناوری در ایران93035210.22104/jtdm.2016.352FAمنوچهرمنطقیهیات علمی دانشگاه مالک اشترمحمدنقی زادهاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-6951-4523عاطیهصفردوستدانشجومریممحمد روضه سرادانشجوی دکتراJournal Article20160105There are many elements in the process of technology transfer that influence the effectiveness of it. One of these cases is the corporate culture. Organizational culture that impact of national culture can underlie the success or failure of the technology transfer process. For this purpose this study examines the role of organizational culture based on Hofstede's framework on the effectiveness of technology transfer. Statistical population of the research was technology transfer projects during recent two decades. Accordingly we selected 53 projects and the questionnaires were fulfilled by these projects’ managers and experts. We used structural equation modelling to analyze data. The research results showed the key role of organizational culture on technology transfer (.to determine the success and failure). The results also showed that results-oriented, employee-oriented, Professional view, Open systems, Loose control and Normative view are more impact on the effectiveness of technology transfer.در فرایند انتقال فناوری عناصر بسیاری روی اثربخشی آن مؤثرند. یکی از این موارد، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی با تأثیر از فرهنگ ملی کشورها میتواند زمینهساز موفقیت یا عدم موفقیت فرایند انتقال فناوری گردد. به این منظور در پژوهش حاضر نقش فرهنگ سازمانی براساس مدل هافستد بر اثربخشی انتقال فناوری مورد بررسی قرار میگیرد. جامعه آماری شامل پروژههای انتقال فناوری است که در طول دو دهه اخیر انجام شدهاست. برایناساس تعداد 53 پروژه انتخاب شد که جهت پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه از مدیران و صاحبنظران فعال در این پروژهها بهره گرفته شد. جهت تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ابعاد فرهنگ سازمانی بر انتقال اثربخش فناوری (میزان موفقیت و عدم موفقیت) نقش مؤثری دارند. همچنین یافتهها نشان میدهد که فرهنگهای نتیجهگرا، کارمندمحور، نگاه سیستمی باز، رویکرد حرفهای و جامعنگر، کنترل سهلگیرانه و رویکرد هنجاری نقش مؤثرتری بر انتقال اثربخش فناوری دارند.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723Effect of High Technology Factors on Market Performance of NPDتاثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید316235310.22104/jtdm.2016.353FAابراهیممحمودزادههیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترابوالفضلباقریهیأت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشترعلیدهقان پیردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20151222Nowadays high tech industries sector play a key role in economic growth of developing and developed countries as a competitive advantage and build dominant share of GDP of these countries. However competition within high tech market has attracted increasingly scholarly attention, it has been shared concern of managers during a NPD project. Although this issue have a broad limitation, in this research we consider organizational factors influencing market performance of high tech NPD. The main question of this research has been extracted from high tech industry concern discussed by some past project manager and standout CEO's. In do so, first of all, we did 8 interview with these managers and then has been test our structural model in 54 organization as sample. These organizations propose a products exploiting high technology somehow. While the analysis of our research was as an Exploratory Factor Analysis (EFA), we try to use PLS regression to analyze data extracted from the sample. Result obtained of PLS algorithm and Bootstrapping showed that what extent high tech using in products increase, market performance of these organizations increases. This effective path of high tech exists for dynamic capabilities and risk investment variables as well as market performance. However our research propose a structural model of high tech variable as the effective dimensions of high tech on market performance of NPD.امروزه صنایع فناوری برتر عامل مزیت رقابتی میان کشورها محسوب میشوند و سهم عمده تولید ناخالص داخلی کشورها را تشکیل میدهند. هدف از این تحقیق شناخت عوامل تأثیرگذار بر موفقیت توسعه محصول و بررسی ارتباط ساختاری میان آنها در صنایع فناوری برتر است. اگرچه حوزهی نظری این تحقیق گسترده است، ما در این تحقیق بهدنبال عوامل درونسازمانی هستیم که عملکرد بازار نوآوریهای فناورانهی سازمانها را تحتتأثیر قرار میدهند و این سؤال را مطرح میکنیم که در صنعت فناوری برتر چه عواملی عملکرد بازار محصولات جدید سازمانها را تحتتأثیر قرار میدهند؟ سؤال این تحقیق، برگرفته از مسئله صنعت است که در جلسات مشترک با مدیران پروژه شکلگرفتهاست. برای این کار، با بومیسازی آیتمها و متغیرهای تحقیق بهوسیله انجام مصاحبه با خبرگان صنعت و دستهبندی عوامل تأثیرگذار به سه متغیر ویژگی فناوری برتر، توانمندیهای پویا و ریسک سرمایهگذاری، مدل تحقیق در ۵۴ سازمان بررسی شدهاست، سازمانهایی که بهنحوی با فناوریهای برتر در توسعه محصولات خود سروکار دارند. گزارشات و نتایج بدست آمده از تحلیلهای رگرسیون PLS نشان میدهد که نوع فناوری از نظر برتر بودن بهشدت بر عملکرد بازار تأثیرگذار است. همچنین مشاهده شد که هر چه میزان پیشرفتهبودن فناوری افزایش یابد، ریسک سرمایهگذاری، توانمندیهای پویای سازمان نیز بهشدت افزایش مییابند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که با پیشرفته شدن فناوری، برای رسیدن به عملکرد بالای بازار در توسعه محصولات جدید، سازمانها نیاز به اتخاذ رویکردهای پویا در مدیریت توانمندیهای خود و ارزیابی ریسک سرمایهگذاری دارند.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723Identifying factors affecting Technology Commercialization Strategy based on the Meta-Synthesis methodشناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری با استفاده از روش فراترکیب639735610.22104/jtdm.2016.356FAهانیهحسینیان پویاکارشناس تشکیلات و روشهاسید سروشقاضی نوریمعاون پژوهشی و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-0358-3451مهدیگودرزیعضو هیأت علمی گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150625These days, universities, research institutes and firms in many countries have decided to develop and commercialization of new products and services. But all of these organizations in this process faced with the shortcomings including the lack of attention to the factors affecting the commercialization strategy to find the best strategy and in result, successful commercialization of new technologies. This study has been focused to find solutions to address these weaknesses by identifying factors affecting the technology commercialization strategy and the relationship between the factor and the strategy through a systematic approach in this regard.<br />To this end, a closer look has been taken to the literature to facilitate commercialization and overcome some of the problems in this matter by using a comprehensive systematic review and synthesis of studies in this field using meta-synthesis. Factors such as life cycle, the appropriability regime, size of exploiter firm, complementary assets, nature of exploiter firm, uncertainty, scientific-technical and management capabilities, environmental factors, financial resources, type of technology and the competitive position of the exploiter firm was identified as the main factors affecting , and in the end the effect of these factors on the technology commercialization strategies including In-house Commercialization, spin off company, joint R&D, joint ventures, strategic alliances, purchasing/acquisition, licensing, merge and sale were investigated.این روزها، دانشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و بنگاههای اقتصادی در بسیاری از کشورها رو به توسعه و تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی آورده اند. اما تمامی این سازمانها در این فرایند، با کاستی هایی مواجه هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی جهت یافتن مناسبترین استراتژی و در نتیجه تجاریسازی موفق دستاوردهای جدیدشان اشاره کرد. مقاله حاضر جهت کمک به یافتن راه حلهایی برای رفع نقطه ضعف مذکور، به شناسایی عوامل مؤثر بر استراتژی تجاریسازی فناوری و ارتباط بین عامل و استراتژی با رویکردی نظاممند متمرکز شده است. به این منظور با استفاده از روش مرور نظاممند و ترکیب جامع مطالعات صورت گرفته در این حوزه با استفاده از روش فراترکیب، به بررسی دقیقتر ادبیات موضوع و ایجاد چارچوبی جهت تسهیل تجاریسازی و رفع برخی از مشکلات موجود در این امر پرداخته شد. عواملی چون چرخه عمر، رژیم تملک پذیری، اندازه واحد بهره بردار، دارایی های مکمل، ماهیت واحد بهره بردار، عدم اطمینان، توانمندیهای علمی، فنی و مدیریتی، عوامل محیطی، منابع مالی، نوع فناوری و جایگاه رقابتی واحد بهره بردار به عنوان عوامل تاثیرگذار اصلی شناسایی شد و در نهایت اثر این عوامل بر استراتژیهای تجاریسازی مستقل، تأسیس شرکت انشعابی، مشترک، سرمایهگذاری مشترک، اتحاد استراتژیک، خرید/اکتساب داراییهای مکمل مورد نیاز یا واحد صاحب آن داراییها، اعطای امتیاز و ادغام و فروش بررسی گردید.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723Factors influencing the adoption of legal entities Internet banking on the development of Technology Acceptance Model (Case study: Eghtesad Novin Bank)عوامل موثر بر پذیرش اینترنت بانک اشخاص حقوقی بر اساس توسعه مدل پذیرش فناوری (مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین)9912235710.22104/jtdm.2016.357FAوحیدبرادراندانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال0000-0001-5385-629XJournal Article20150822Information and communication technology has opened new horizons for humanity. Nowadays, a variety of technologies has penetrated different spheres of life, including business and affairs seems to be impossible without it. Among the advantages of this technology, for increased speed, accuracy, cost reduction and time saving that all of them ultimately leads to improved performance and increased productivity. One of the most important industries has been the impact of information technology is banking industry. Banks are trying to change the style of their provide services and their customers encouraged to take advantage of new channels and services including Tele banking, Mobile banking, Internet banking and all branches of electronic banking. To investigate factors that may affect customers using Internet banking legal entities have positive effects, this study will provide a model to examine the effects of these factors. In this paper, based on literature and Technology Acceptance Model (TAM), the factors which affected on acceptance of internet baking by legal entities are identified and a conceptual model is developed. A questionnaire is designed and distributed between legal costumers of Eghtesad Novin bank. Structural equation approach is used to investigate research hypotheses and validate the conceptual model of the research. Results of statistical model show the proposed model is befitting to data and factors of trust and security have the most impact on the acceptance of this technology. Also the inner emotions of legal users have not impact on this kind of technology.با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری، برخی از بانکها اقدام به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان حقوقی خود نمودهاند. ظهور فناوری اینترنت بانک اشخاص حقوقی نمونهای از این خدمات است. لازمه موفقیت و پذیرش این خدمات مانند هر فناوری دیگری نیاز به مطالعه و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر پذیرش آن توسط کاربران دارد. در این مقاله ضمن مطالعه ادبیات تحقیق، مدل پذیرش فناوری (TAM) متناسب با فناوری بانکداری الکترونیک اشخاص حقوقی و برمبنای مصاحبههای انجامشده با خبرگان صنعت بانکداری توسعه داده شدهاست. پرسشنامهای بر مبنای آن طراحی شده و بین مشتریان بانک اقتصاد نوین (اولین بانک خصوصی کشور) توزیع شده تا میزان تأثیر مؤلفههای مختلف شناساییشده بر پذیرش این فناوری بررسی شود. از رویکرد معادلات ساختاری برای بررسی فرضیههای تحقیق و تأیید مدل مفهومی تحقیق استفاده شدهاست. نتایج مدل آماری نشان میدهد، مدل پیشنهادی برازنده دادهها میباشد و مؤلفههای اعتماد و امنیت بیشترین تأثیر را بر پذیرش این فناوری دارد. همچنین هیجانهای درونی کاربران حقوقی بر خلاف کاربران حقیقی بر پذیرش این نوع فناوری تأثیری ندارد.سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723Examining the innovation performance of the new product in the manufacturers of automobile parts in Iranبررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در ایران: یک مطالعه علّی12315035810.22104/jtdm.2015.358FAمحمد رضاصادقی مقدماستادیار- دانشکده مدیریت - دانشگاه تهرانمحمودزمانیدانشجوی دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمحمدگشتاسبیدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانیاسرشجاعیدانشکده مدیریتدانشگاه تهرانJournal Article20160113The purpose of this paper is to examine the innovation performance of the new product in the manufacturers of automobile components and parts in Iran. This study was conducted using descriptive – correlation methodology. The study population consisted of all active manufacturers of automobile components and parts in Islamic Republic of Iran. Structured questionnaire was used to collect data from the CEO of these companies. Out of 359 questionnaires in which were distributed through email, 226 questionnaires were returned (201 valid), which was equivalent to a 55.9 percent return rate. Hypotheses were tested through correlation analysis and Structural Equation Modeling (SEM) technique. Data analyses show that product modularity and product innovativeness have a significant and positive effect on innovation performance of new product. Results also reveal that and supplier technological integration positively moderates the product modularity-new product performance relationship.هدف این مطالعه بررسی عملکرد نوآوری محصول جدید در شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در ایران می باشد. این مطالعه از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از آنجایی که هدف پژوهش تعیین روابط علّی میان متغیرها میباشد، از نظر گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام شرکتهای فعال در صنعت تولید قطعات و مجموعههای خودرو در ایران می باشد. پرسشنامه ساختار یافته برای جمع آوری داده ها از مدیران عالی این شرکتها مورد استفاده قرار گرفت. از 359 پرسشنامهای که از طریق ایمیل بین مدیران عامل تمامی این شرکتها توزیع گردید، تنها 226 پرسشنامه، بازگردانده شد، که 201 پرسشنامه قابل استفاده بود که این نشان دهنده نرخ بازگشت 9/55 درصد میباشد. فرضیه ها از طریق تحلیل همبستگی و تکنیک مدل سازی معادله ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان می دهد که ماژولاریتی و نوآور بودن محصول اثر معنادار و مثبتی بر عملکرد نوآوری محصول دارند. نتایج همچنین نشان داد که یکپارچهسازی فناورانه تامینکننده به صورت مثبت و معناداری رابطه ماژولاریتی و عملکرد نوآوری محصول را تعدیل می کند .سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن مدیریت فناوری ایرانفصلنامه مدیریت توسعه فناوری2008-50603220150723The Impact of Natural Resource Abundance of Channels Economic Freedom on Technology Spillovers the Selected Countriesتاثیر فراوانی منابع طبیعی از کانال آزادی اقتصادی بر جذب سرریز فناوری کشورهای منتخب15117835910.22104/jtdm.2016.359FAابوالفضلشاه آبادیدانشگاه بوعلی سینا0000-0002-9316-8296راضیهداوری کیشدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20141211Increasing role technology spillovers in increase competitiveness, innovation, production diversification increase product quality, improve distribution, increasing comparative advantages, finally achieving the economic goals achieved, and in addition to its importance internal technology highlights. Although technology transfer and absorption of import channel can effective instrument in economic growth and development countries to be considered. but technology spillover of channels import goods capital and intermediate means is not absorption technology spillover but also attract absorption technology spillover functions absorption capacity (human capital and technical knowledge) is. countries with resource abundance to support wealth natural potential are for the development human capital and technology spillover from business partners of channel imports goods intermediate and capital, but with careful examination of situation countries with natural resource abundance seen some of them successful in attracting technology spillovers some also have weak that it depend on situation institutional indicators such as economic freedom; because improving index of economic freedom makes proper use of exchange revenues derived from natural resources in order to promoting knowledge-based economy and improving absorption capacity technology spillover of channels imports goods intermediate and capital. So goal the present study is examines impact of natural resource abundance of channels economic freedom in selected countries with natural resource abundance during the period 1996-2014 using the Generalized Method of Moments (GMM). the estimation results, impact variables natural resource abundance of channel components economic freedom index, per capita income and inflation on absorption technology spillover is positive and significant.نقش روزافزون سرریز فناوری در افزایش رقابت پذیری، نوآوری، تنوع تولید، افزایش کیفیت کالاها، بهبود توزیع، افزایش مزیت نسبی، نهایتا دستیابی به اهداف اقتصادی را محقق میسازد و اهمیت آن را در کنار فناوری داخلی نمایان می-سازد. با وجود اینکه انتقال و جذب فناوری از کانال واردات میتواند ابزاری موثر در رشد و توسعه اقتصادی کشورها به شمار آید. اماجذب سرریز فناوری تابع ظرفیت جذب است. کشورهای دارای فراوانی منابع به پشتوانه ثروت های طبیعی توان بالقوه ای برای توسعه سرمایه انسانی و سرریز فناوری از شرکای تجاری از کانال واردات واسطه ای و سرمایه ای برخوردارند، اما با بررسی دقیق وضعیت کشورهای دارای فراوانی منابع طبیعی دیده میشود برخی از آنان در جذب سرریز فناوری خارجی موفق و برخی نیز ناموفق عمل نموده اند که این امر در گرو وضعیت شاخصهای نهادی از قبیل آزادی اقتصادی است؛ چرا که بهبود شاخص آزادی اقتصادی موجب استفاده مناسب از درآمدهای ارزی حاصل از منابع طبیعی در راستای ارتقاء اقتصاد دانشبنیان و بهبود ظرفیت جذب سرریز فناوری از کانال واردات کالا میگردد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراوانی منابع طبیعی از کانال آزادی اقتصادی در کشورهای منتخب دارای فراوانی منابع طبیعی طی دوره زمانی 2014-1996 با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) است. نتایج برآورد نشان می دهد، تاثیر متغیرهای فراوانی منابع طبیعی از کانال اجزای شاخص آزادی اقتصادی، درآمد سرانه و نرخ تورم بر جذب سرریز فناوری مثبت و معنادار است،