واکاوی عوامل مؤثر بر شکل گیری رفتار نوآوری پنهان در سازمان های منتخب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran

چکیده

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از فعالیت‌های کارآفرینانه شرکتی از سطوح پایین و عملیاتی و غالباً به صورت غیر‌رسمی و پنهان آغاز می‌شوند. هدف این پژوهش نیز شناسایی عواملی است که باعث شکل‌گیری رفتار نوآوری پنهان می‌شود و در‌صدد ارائه بینش‌هایی در مورد نحوه استفاده سازمان‌ها از ظرفیت نوآوری پنهان برای فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینانه سازمانی است. پژوهش حاضر که از لحاظ هدف کاربردی است با رویکردی کیفی و از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیران محصول و تحقیق‌و‌توسعه در شرکت‌های حوزه تکنولوژی اطلاعات، نرم‌افزار و داروسازی شهر تهران انجام شده‌است. در پایان چهار دسته عوامل «فردی»، «سازمانی»، «عوامل محیطی و خاص صنعت» و «ویژگی‌های ایده» به‌عنوان عوامل اثرگذار شناسایی و معرفی شده‌اند. این نتایج بینش‌های ارزشمندی جهت استفاده از ایده‌های پنهان برای کارآفرینی سازمانی ارائه می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Uncovering factors affecting bootlegging behavior in selected companies

نویسندگان [English]

  • Kamal Sakhdari 1
  • Erfan Jalali 2
  • Nader Seyed Amiri 2
چکیده [English]

Studies indicate that a large number of corporate entrepreneurial activities start informally and secretly from operational levels. Bootlegging emerges when employees cannot pursue their ideas formally, and hence utilize organizational time and resources for realizing their ideas. In this vein, this research aims to investigate factors causing employees to initiate bootlegging behavior. This was a qualitative research and the data was collected by semi-structural interviews from R&D and product managers in different industries. We identified 4 groups of factors explaining why employees undertake bootlegging behavior. This provides valuable insights into the better utilization of underground ideas for corporate innovative activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bootlegging
  • corporate entrepreneurship
  • innovation management
  • qualitative research method