فرآیند کارآفرینی الکترونیکی در ایران؛ موانع وچالش ها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی

چکیده

علیرغم بحران های اقتصادی ناشی از جهانی‌شدن بازارها و فشار رقابت، کسب‌وکارهای آنلاین در دنیا روزبه‌روز گسترش می‌یابند و بستر فناوری اینترنت راه‌اندازی و ایجاد آن را ساده‌تر و سریع‌تر نموده است. اما گسترش این کسب‌وکارها در ایران بسیار کند است، چراکه یک کارآفرین الکترونیکی در ایران نمی‌داند برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود- از مرحله ایده تا راه‌اندازی کسب‌وکار- چه اقداماتی را باید انجام دهد و با موانع و مشکلات جدی در این فرایند مواجه است. این پژوهش کیفی به شناسایی موانع و محدودیت‌های راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران بر اساس مدل کارآفرینی سایبری می‌پردازد. 12 کارآفرین الکترونیکی از روش نمونه‌گیری گلوله برفی برای مشارکت در فرایند جمع‌آوری داده‌ها انتخاب شدند. داده‏های جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‏ی عمیق به روش تحلیل محتوا و تکنیک تم و با استفاده از نرم‌افزار اطلس تی‌آی تحلیل گردید. با تجزیه‌وتحلیل داده‌های پنج مرحله اصلی فرایند کارآفرینی الکترونیکی، شامل تشخیص فرصت، کشف ایده، تحلیل بازار، امکان‌سنجی و راه‌اندازی 19 مقوله‌ و 49 مؤلفه (موانع و مشکلات) استخراج ‌شد. همچنین یافته‌ها نشان داد مولفة ارزیابی و نوآوری باید در تمامی مراحل فرآیند کارآفرینی الکترونیکی موردتوجه قرار گیرد. بنابراین چارچوب ارائه‌شده در این تحقیق به‌عنوان مبنایی برای تمامی ذی‌نفعان،‌ بخصوص دولت و محیط کسب‌وکار برای حل مشکلات و موانع رشد و توسعه کارآفرینی الکترونیکی در ایران خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Electronic entrepreneurship process in Iran; Problems and Barriers

نویسندگان [English]

  • zahra zaremirrokabad 1
  • roohallah noori 2
چکیده [English]

Despite the economic crisis due to the globalization of markets and competitive pressures, online businesses are increasingly growing globally and Internet technology has made its creation and set up easier and quicker. However, it seems that the expansion of this kind of business is very slow in Iran; because an entrepreneur in Iran does not know what actions he must take – from the idea to the launch – to start an E-business and he would encounter serious obstacles and problems in this process. This qualitative study aims to identify obstacles and limitations of setting up E-business in Iran based on the Cyber Entrepreneurship Model. 12 electronic entrepreneurs have been selected through snowball sampling. The data accumulated by deep interviews have been analyzed by the method of content analysis, themes techniques and by Atlas TI software. After data analyzing the five major steps of electronic entrepreneurship – Identifying opportunities, discovering ideas, feasibility study, market analysis, and setting up – 19 issues and 49 items (obstacles and problems) have been identified. The results of the study show that evaluation and innovation should be considered in all the process of electronic entrepreneurship. Therefore, the suggested framework in this study could be used as a basis for all the beneficiaries, specifically the government and business environments in order to take over the problems and obstacles on the way of electronic entrepreneurship in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • obstacles and problems
  • Cyber entrepreneurship model
  • Iran