مقایسه خوشه صنعتی و خوشه علم و فناوری از نظر انطباق سازمانی با نقش میانجی گری یادگیری سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور

2 کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام نور

چکیده

امروزه انعطاف‌پذیری و انطباق با محیط یکی از اولویت‌های شرکت‌ها است؛ که برای شرکت‌های تشکیل-دهنده خوشه از اهمیّت به‌سزایی برخوردار است و به معنی ظرفیت خوشه برای یادگیری در شرایط متغیر است. هدف پژوهش حاضر، بررسی انطباق سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در شرکت‌های تشکیل‌دهنده خوشه است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل واحدهای خوشه صنعتی پوشاک کرد آباد و واحدهای خوشه علم و فناوری استان همدان بودند، که نمونه آماری از خوشه صنعتی و خوشه علم و فناوری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. به منظور تجزیه و تحلیل از مدل تحلیل مسیر، آزمون تی دونمونه‌ای و آزمون لوین و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سوبل استفاده شد. نتایج نشان داد که خوشه بر انطباق سازمانی شرکت‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم؛ از طریق یادگیری سازمانی تأثیر می‌گذارد. یادگیری سازمانی بر انطباق سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. امّا در مقایسه خوشه علم و فناوری با خوشه صنعتی از لحاظ انطباق سازمانی و یادگیری سازمانی، خوشه علم و فناوری از وضعیت بهتری برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of industrial cluster and cluster of science and technology in terms of organizational compliance with the role of organizational learning mediation

نویسندگان [English]

  • Morteza Moradi 1
  • Rabeah Zandipak 2
1 Assistant Professor, Department of Management Payame Noor University
2 MBA Management at Payame Noor University
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effects of cluster on organizational compliance and organizational learning. The purpose of research is applied, in terms of nature and method, descriptive-survey of correlation type. Statistical population composed of employees in industrial cluster units of Kurdabad (660 staff) and the cluster units of science and technology of Hamedan province (280 staff), respectively, from the industrial cluster of 248 employees and from the science and technology cluster of 162 employees were selected as samples by relative class method. The data collection tool was a standard questionnaire. The reliability of the questionnaire was verified through Cronbach's alpha and validity through confirmatory factor analysis. In order to analyze the path analysis model, T-test and Levine test, we used the Sobel test to analyze the median variable. The analysis results indicated that the cluster directly and indirectly through organizational learning affects on organizational compliance. Organizational learning has a direct and significant effect on organizational compliance. But in comparing cluster science and technology cluster with industrial cluster in terms of organizational compliance and organizational learning, the cluster of science and technology is better off.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Industrial Cluster
  • Science and Technology Cluster
  • Organizational Adaptation
  • organizational learning
-       اسدی، حسن، گودرزی، محمود، قربانی، محمدحسین(1388). رابطه بین انطباق‏ پذیری و مشارکت سازمانی در کارشناسان سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران، نشریه علوم حرکتی و ورزش، سال هفتم، جلد اول، شماره 13، صص 136-127.
-       دین‏ محمدی، مصطفی، دل ‏انگیزان، سهراب، صادقی، زین ‏العابدین(1384)، خوشه ‏بندی فضایی صنایع با فناوری برتر و تأثیر آن بر توسعه فناوری، دومین همایش دوسالانه آموزش عالی و اشتغال، تهران.
-       رحیمی، حسین، نیک‌سیرت، مسعود(1391). مکان ‏یابی خوشه‏ های علم و فناوری به روش تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی، فصلنامه تخصصی پارک‏ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 33، صص70-63.
-       صمدی، سعید، کلاهدوزان، امین، اسفندیاری، مریم(1387). خوشه‏های فناوری و کارکردهای آن در ایجاد جریان تجارت فناوری در کشور، فصلنامه تخصصی پارک‏ها و مراکز رشد، شماره 14، صص33-27.
-       عباس ‏زاده، محمد، بوداقی، علی، حسن‌پور، محمد، حسینی، سید صمد(1394). تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر ظرفیت انطباق ‏پذیری سازمانی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال چهارم، شماره 3، صص 174-145.
-       عباسی مقدم، محمدعلی، حسین علیزاده، اعظم(1390). رابطه بین مشارکت و انطباق‏پذیری سازمانی در میان کارکنان بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران(پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 5، صص 32-25.
-       قهرمانی، علی‌اکبر، مصطفوی، اعظم‏السادات، محمدپور زرندی، حسین(1394). تأثیر یادگیری سازمانی بر پاسخ‏گویی اقتصادی و اجتماعی شهرداری تهران(مطالعه موردی: شهرداری مناطق 1، 6، 8، 19، 22)، فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، سال سوم، شماره 12، صص 97-77.
-       مرادی، مرتضی، زندی پاک، رابعه(1395). بررسی میزان تأثیر مشارکت یا عدم مشارکت شرکت‏ها در ایجاد خوشه صنعتی بر عملکرد نوآوری آن‏ها با نقش میانجی مدیریت دانش، مجله مدیریت نوآوری، سال پنجم، شماره 1، صص 28-1.
-       مرادی‏پور، حجت اله، داستانی، معصومه(1391)، شبکه و خوشه‏های فناوری، نشریه نشا علم، شماره 1، صص 69-65.
-       میرقادری، سیدهادی(1394). بررسی مهارت‏ آموزی و اشتغال در خوشه‏ های صنعتی از دیدگاه پویایی‏ شناسی سیستم، مهارت‏آموزی، صص 133-125.
-       میرکمالی، سید محمد، فرهادی‏ راد، حمید(1391). طراحی مدلی برای اندازه‏ گیری سازگاری سازمانی دانشگاه با محیط بیرونی(مطالعه دانشگاه‏های دولتی شهر تهران)، مجله‏ ی علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره 6، شماره 2، صص 44-23.
-       ولی ‏زاده، مجتبی(1386)، مدیریت دانش و توسعه خوشه ‏های صنعتی، مجله تدبیر، شماره 186، صص 28-24.
- Beer poot,(2007). Learning and entrepreneurship in the furniture cluster in Metro Cebu, the Philippines. International Development Planning Review, 29(1), 23-42.
-     Bresnahan, T., Gambardella, A. and Saxenian, A.(2001). Old economy inputs for new economy outcomes: cluster formation in the new silicon valleys. Industrial and Corporate Change, 10(4), 835-860.
-     Cheng, H. Niu, M-S. Niu, K-H.(2014). Industrial cluster involvement, organizational learning, and organizational adaptation: an exploratory study in high technology industrial districts. Journal Of Knowledge Management, 18(5), 971-989.
-     Cohen, W. and Levinthal, D.(1990). Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1), 128-152.
-     Cyert, R. and March, J.(1963). A Behavioral Theory of the Firm, Wiley-Blackwell, Englewood Cliffs, NJ.
-     Denison D, Janovics J, Young J & Cho HJ.(2006). Diagnosing organizational cultures: validating a model and method. Available at: http://www.denisonconsulting.com/resources/ResourcesbyTopic /Methodology. Resources.aspx.
-     Duffy, J.(2000). The KM technology infrastructure. Information Management Journal, 34(2), 62-66.
-     Hannan, M. and Freeman, J.(1984). Structural inertia and organizational change. American Journal of Sociology, 82(2), 929-964.
-     Kuran, T.(1988). The tenacious past: theories of personal and collective conservatism. Journal of Economic Behavior and Organization, 10(2), 143-171.
-     Krejcie, RV. Morgan, DW.(1970). Determiniing sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
-     Lawrence, P. and Lorsch, J.(1967). Organization and Environment: Managing Differentiation and Integration, MIT Press, Boston, MA.
-     Levinthal, D.(1991). Organizational adaptation and environmental selection-interrelated processes of change. Organization Science, 2(1), 140-145.
-     McCormick, D.(1999). African enterprise clusters and industrialization: theory and reality. World Development, 27(9), 1531-1552.
-     Moarrefi, A. Ashtiyani, V. Ilanloo, M.(2013). Industrial Clusters, Theory and Applications in Urban and Regional Planning, Qom, Aien Mahmoud Press.
-     Niu, K.(2010). Trust and organizational knowledge obtaining in industrial cluster: an international empirical assessment. Journal of Knowledge Management, 14(1), 141-155.
-     Nonaka, I.(1998). The concept of ba: building a foundation of knowledge creation. California Management Review, 40(3), 40-54.
-     Nonaka, I. and Takeuchi, H.(1995). The Knowledge Creating Company: How Japanese Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY.
-     Pee, LG. Kankanhalli, A.(2009). A model of organizational knowledge management maturity based on people, process, and technology. Journal of Information & Knowledge Management, 8(2), 79–99.
-     Pfeffer, J. and Sutton, R.(2000). The Knowing-Doing Gap: How Smart Companies Turn Knowledge into Action, Harvard Business School Press, Cambridge, MA.
-     Porter, M.(1998). Clusters and the new economics of competition. Harvard Business Review, 76(6), 77-90.
-     Porter, M.(1990). The Competitive Advantage of Nations, The Free Press, New York, NY.
-     Raisinghani, M.(2000). Knowledge management: a cognitive perspective on business and education. American Business Review, 18(2), 105-112.
-     Saxenian, A.(1994). Regional Advantage: Cluster and Competition in Silicon Valley and Route 128, Harvard University Press, Cambridge, MA.
-     Scott, W.(1987). Organizations: Rational, Natural, and Open Systems, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, NJ.
-      Singh, I. Evans, J.(2009). Natural resource-based sustainable development using a cluster approach, Springer Berlin Heidelberg, 59(1), 183-201.
-     Starkey, K. and Barnatt, C.(1997). Flexible specialization and the reconfiguration of television production in the UK. Technology Analysis & Strategic Management, 9(3), 271-287.
-     Strichman, N. Marshood, F.(2010). Adaptive capacity and social change introduction: a conceptual framework.organizational learning and long-term stability. New England Journal of Public Policy, 2, 3-23.
-     Strichman, N.(2005). Adaptive Capacity In Israeli Social Change NonprOfits, University of Pittsburgh.
-     Tallman, S., Jenkins, M., Henry, N. and Pinch, S.(2004). Knowledge, clusters, and competitive advantage. Academy Management Review, 29(2), 258-271.
-     Turina, M. Confessore, G. Barbante, I. Buzzi, O. Turina, S.(2016). Hub agribusiness in the Center Italy: Simulation of the growth of a new "industrial cluster, through logistic functions. Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8, 353 – 371.
-     Wang, Y.L., Ellinger, A.D.(2011). Organizational learning. International Journal of Manpower. 32(5-6), 512-536.
-     Wilson, L. and Asay, D.(1999). Putting quality in knowledge management. Quality Progress, 32(1), 25-31.
-     Zucker, L., Darby, M. and Armstrong, J.(1998). Geographically localized knowledge: spillovers or markets? Economic Inquiry, 36(1), 65-86.