شناسایی و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های مسئولیت دیجیتالی شرکت (CDR) درعصر هوش‌مصنوعی با رویکرد FCM (نقشه نگاشت فازی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

3 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22104/jtdm.2024.7042.3344

چکیده

تکنولوژی‌های دیجیتالی حاصل پیشرفت‌های علمی بشر در زمان معاصر است که تغییرات جدی در زندگی بشر ایجاد کرده است. حوزه اخلاق و مفاهیم مرتبط با آن نیز از این تغییرات مصون نمانده اند. تکنولوژی‌های دیجیتالی مناسبات و مسائل جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین این مفاهیم مسئولیت دیجیتالی شرکت است که به استفاده اخلاقی و منصفانه از تکنولوژی‌های دیجیتالی در شرکت‌ها پرداخته است. با توجه به نیاز ضروری رعایت قوانین و اخلاقیات در حوزه‌ فناوری‌های دیجیتالی پژوهش حاظر به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های مفهوم مسئولیت دیجیتالی شرکتی پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش حاظر متخصصان و خبرگان حوزه فناوری و اطلاعات و مدیران شرکت‌های تجاری می‌باشندکه ۲۰ نفر از ‏آن‌ها بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که درک بهتر فرهنگ دیجیتالی، شفافیت بیشتر اطلاعات و دموکراسی دیجیتالی ازجمله مهم‌ترین فرصت‌های مسئولیت دیجیتالی شرکتی به‌شمار می‌روند. عدم اطمینان سیستم‌های دیجیتال، تبعیض از طریق هوش مصنوعی مغرضانه و جرایم سایبری نیز مهم‌ترین عوامل چالشی مسئولیت دیجیتالی شرکتی محسوب می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the opportunities and challenges of the corporate digital responsibility (CDR) in the age of artificial intelligence with the FCM approach

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • Yasin Derikvandi 2
  • Seyedeh Maryam Mousavizadeh 3
1 lorestan university, management faculty, assistant professor
2 Msc. Student, Department of Business Administration, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
3 Phd student, Department of Business Administration, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]

Digital technologies are the result of human scientific advances in contemporary times, which have made serious changes in human life. The field of ethics and related concepts are not immune from these changes. Digital technologies have created new relationships and issues in this field. One of the most important concepts is the corporate digital responsibility, which deals with the ethical and fair use of digital technologies in companies. Considering the essential need to comply with laws and ethics in the field of digital technologies, the current research has investigated the opportunities and challenges of the concept of corporate digital responsibility. The present research is an exploratory research in terms of practical purpose in terms of gathering information. Also, this research is a type of mixed qualitative and quantitative research based on comparative and inductive philosophy. The findings of the research showed that better understanding of digital culture, greater transparency of information and digital democracy are among the most important opportunities for corporate digital responsibility. Unreliability of digital systems, discrimination through biased artificial intelligence and cybercrimes are also considered the most important challenging factors of corporate digital responsibility

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • digital empowerment
  • corporate digital responsibility (CSR)
  • corporate social responsibility (CSR)