تأثیر فاصله شناختی بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش تعدیل‌گر شبکه‌سازی و یادگیری فناورانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران

3 عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

حفظ و توسعه عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها در تجارت امروزی از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با در نظر گرفتن مفهوم فاصله روان‌شناختی در چهار بعد فرهنگی، اداری، جغرافیایی و اقتصادی، به بررسی اثر این شکاف ‌شناختی میان کشور مبدأ و کشور مقصد، بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها پرداخته است. همچنین اثر تعدیلگری شبکه‌سازی و یادگیری فناورانه را در این رابطه مورد بررسی قرار داده است. جامعه آماری پژوهش 400 شرکت‌ دانش‌بنیان صادراتی است که 138 شرکت به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بعد از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌، تجزیه و تحلیل با مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار SmartPLS3 انجام شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد فاصله روان‌شناختی میان کشورها تأثیر منفی معناداری بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها دارد. به عبارت دیگر هر چه فاصله روان‌شناختی با کشور هدف بیشتر باشد، عملکرد شرکت صادرکننده کاهش می‌یابد. همچنین نتایج نشان می‌دهد شبکه‌سازی و یادگیری فناورانه به عنوان دو تعدیل‌گر می‌توانند اثر منفی این رابطه را کاهش دهند. این نتایج به ویژه در شرایط تحریم که صادرات به کشورهای با فاصله روان‌شناختی کم، فرصتی برای حفظ عملکرد بین‌المللی شرکت‌ها را فراهم می‌کند، دارای اهمیت ویژه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of psychic distance on the international performance of knowledge-based companies with the moderating role of networking and technological learning

نویسندگان [English]

  • Samira Nemati khaniki 1
  • Amir Zakery 2
  • Javad Mashayekh 3
1 Iran University of Science and Technology
2 Iran University of Science and Technology
3 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Maintaining international performance of companies is very important in today's business. Considering the concept of psychic distance in cultural, administrative, geographical and economic dimensions, this research has investigated the effect of psychic distance of the country of origin and the country of destination on the international performance of companies. It also examines the role of networking and technological learning on this relationship. The statistical population is 400 knowledge-based export companies, of which 139 companies have been examined as a sample. After collecting the data using a questionnaire, the analysis was done with structural equation modeling and with the help of SmartPLS3 software. The findings of the research show that the psychic distance between countries has a significant negative effect on the international performance of companies. In fact, the more these distances are for companies in choosing the target country, the more the company's export performance decreases. Also, the results show that networking and technological learning as two moderators in this regard can weaken this negative effect. These results can be especially important in the context of sanctions where exporting to countries with less cognitive distance can be a window of opportunity to maintain and continue the international performance of companies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export
  • International Performance
  • Psychic Distance
  • Networking
  • Technological Learning

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1403
  • تاریخ دریافت: 22 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 آذر 1403
  • تاریخ پذیرش: 18 آذر 1403