شناسایی پیشران‌های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

2 عضو هیئت علمی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

3 دانشجوی دکتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

4 عضو هیئت علمی دانشگاه ولایت، ایرانشهر.

چکیده

بستر فناوری اینترنت، راه‌اندازی و ایجاد کسب‌وکارهای کارآفرینانه دیجیتالی را ساده‌تر و سریع‌تر نموده است. پیاده­سازی این نوع کسب‌وکارها در ایران کُند است و از طرفی تاکنون پژوهشی به‌صورت جامع عوامل موفقیت این نوع کسب‌وکارها را بررسی نکرده است؛ بنابراین، هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی پیشران‌های موفقیت کارآفرینی دیجیتالی با روش کیفی فراترکیب است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های کیفی به شمار می‌رود. برای شناسایی عوامل موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به کمک روش فراترکیب، تعداد 311 مقاله بررسی شد که از میان آن‌ها 36 مقاله برای تجزیه‌وتحلیل نهایی استفاده شدند. در این پژوهش، ابتدا 28 شاخص موفقیت کارآفرینی دیجیتالی شناسایی و در 3 مقوله و 7 مفهوم طبقه‌بندی شدند. پس از استخراج شاخص‌ها با استفاده از روش کیفی فراترکیب، برای تعیین وزن شاخص‌ها از روش آنتروپی شانون، استفاده شد. نتیجه پژوهش نشان داد که شاخص نحوه بازاریابی و ارتباط با مشتریان در فضای مجازی با ضریب اهمیت 066/0 رتبه اول و شاخص‌های زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرهنگ پذیرش کارآفرینی دیجیتالی در سازمان، رتبه‌های دوم و سوم را به‌عنوان عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینی دیجیتالی به خود اختصاص می­دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recognition of the Success of Digital Entrepreneurship with the Meta- Synthesis Approach

نویسندگان [English]

  • soheila keshavarz 1
  • Mohammad Reza taghva 2
  • Hamed kord 3 4
1 MSc., Entrepreneurship Management, Sistan and Baluchestan University, Zahedan.
2 Faculty member,Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran.
3 PhD student, Information Technology Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
4
چکیده [English]

The internet technology platform has simplified and accelerated the creation and development of digital entrepreneurial businesses but it is too slow to implement this kind of business in Iran. On the other hand, no research has examined the success factors of this kind of business yet. Therefore, the main purpose of this study is to identify the digital entrepreneurship success drivers with a meta-synthesis approach. This study, in terms of purpose, is considered as an applied research and it is a qualitative research in terms of data collection method. To identify the success factors of digital entrepreneurship with the help of the meta-synthesis method, 311 articles were first reviewed, among which 36 papers were used for final analysis.In this research, 28 success indices of digital entrepreneurship were identified and classified under 3 categories and 7 concepts.Then, using the Shannon Entropy Method, the weight of the extracted indices through the meta-synthesis method was determined. The results of this study show that the index of marketing and relationship with customers in cyberspace with significance factor 0.0660 ranked first and indicators of IT infrastructure and acceptance of digital entrepreneurship in the organization ranked second and third as effective factors on the success of digital entrepreneurship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital entrepreneurship
  • Meta- synthesis
  • Shannon entropy
  • Information and Communication Technology
  1. ارفعی، عزیز، محمدی، رستگار، و اکبری، پیمان. (1395). ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکت‌های کارآفرینی الکترونیک). مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، دوره 2، شماره 1/2، 38-28.
  2. اکبری، محسن.، هوشمند چایجانی، میلاد و بشارتی، فهیمه. (1393). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دیجیتال در بین دانشجویان با استفاده از متدلوژی AHP. اولین همایش ملی چالش‌های مدیریت فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و صنایع.
  3. امیری، یاسر.، سالارزهی، حبیب الله، و پریش، رقیه. (1390). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی کسب‌وکار الکترونیک در شرکت‌های کوچک و متوسط با استفاده ازMADM فازی. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، 3(6)، 54-75.
  4. آذر، عادل، میرفخرالدینی، سیدحیدر، و انواری رستمی، علی‌اصغر. (1387). بررسی مقایسه‌ای تحلیل داده‌ها در شش سیگما، به کمک ابزارهای آماری و فنون تصمیم‌گیری چند شاخصه. مجله مدرس علوم انسانی، 59، 36-1.
  5. رضایی، بیژن و نعمان موسی، سبا. (1395). کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات، کنفرانس بین المللی کسب‌وکار: فرصت‌ها و چالش‌ها.
  6. رئیسی نافچی، سمانه. (1396). مروری بر مدل‌های کسب‌وکار الکترونیک: بررسی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی مدل کسب‌وکار الکترونیک در SMEها. سومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری، تهران.
  7. طاهرخانی، نسرین. (1391). بررسی جایگاه اقتصاد شبکه در ایران، اولین همایش ملی فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری، 15-1.
  8. قیصری، خاطره، و حمیدی، ندا. (1392). شناسایی ابعاد زیربنایی کارآفرینی دیجیتال. دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گلستان، گرگان.
  9. محقر، علی، جعفرنژاد، احمد، مدرس یزدی، محمد، و صادقی مقدم، محمدرضا. (1392). ارائه الگوی جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تأمین خودروسازی با استفاده از روش فراترکیب. مجله مدیریت فناوری اطلاعات، 4، 194-161.
  10. شیدفر، مریم و محمدزاده، سیدعلیرضا. (1393). نقش فناوری اطلاعات در ایجاد کارآفرینی و مزیت رقابتی. دومین همایش ملی کارآفرینی و رقابت‌پذیری، 11-1.

یعقوبی، نورمحمد، کمالیان، امین­رضا، و میرپارسا، ساناز. (1392). بررسی و تبیین و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت و توسعه کارآفرینی دیجیتالی. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، تهران.

12. Davidson, E. & Vaast, E. (2010). Digital entrepreneurship and its sociomaterial enactment. Proceeding of the 43rd Hawaii International Conference on System Science, 1-10.

13. Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Lukas Kallinger,F., and Spitzer, J. (2018). Digital entrepreneurship A research agenda on new business models for the twenty-first century. International. Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.

14. Ngoasong, M. Z. (2018). Digital entrepreneurship in a resource-scarce context: A focus on entrepreneurial digital competencies, Journal of small business and Enterprise Development. 1-36.

15. Martinez Dy, A., Martin, l., and Marlow, S. (2018). Emancipation through digital entrepreneurship: A critical realist analysis. Journal of Sage,1-24.

16. Ratten, V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development.

17. Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings, Research in Nursing & Health, 30(1), 99-111.

18. Tumbas, S., Berente, N., and Brocke, J. V. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer perspectives of their emerging role, Journal or information Technology, 1-37.